Terebess
Ázsia E-Tár
«
katalógus
«
vissza a Terebess Online nyitólapjára
Lodö láma
Bardo-tanítások
A
halál és az újjászületés útja
Farkas
Lőrinc Imre Könyvkiadó
Eredeti cím: Bardo Teachings - The Way of Death and Rebirth
Snow Lion Publicatisons 1982 Ithaca N.Y.
Fordította: Migray Emőd
Elektronikus kiadás, Terebess Ázsia E-Tár
BARDO-TANÍTÁSOK
ELŐSZÓ
Szeretném mindazokat az embereket megismertetni evvel a művel, amelyet tanítványom
Lodö Láma írt, akikben a Buddhadharma fenntartására irányuló törekvés nemes
szándékból és pozitív karmikus kapcsolatokból ered. Ő másoknak kívánt segíteni
a bardo három aspektusának írásban való rögzítésével. És Lodö Láma ezen szavai
autentikusnak, a Bardo Thödol ciklussal és olyan mesterek írásaival, mint Karma
Csagme Rimpocse összhangban lévőnek tekinthetők. Remélem, hogy ezek a tanítások
mindenkinek jelentős mértékben a hasznára vállnak, és arra kérnék mindenkit,
elméjükben törekedjenek arra, hogy ezt elérjék. Úgy szólok, mint azok egyike,
akik a Buddha Tanainak minden hagyományára a legnagyobb tisztelettel tekintenek.
Tiszteletreméltó Khempo Kalu Rimpocse
LODÖ LÁMA BEVEZETŐ MEGJEGYZÉSEI
A következő tanulmányok során a Csikai Bardóval, és a Szipai Bardoval fogunk
foglalkozni. Ezeket a Legtiszteletreméltóbb Kalu Rinpocse szóbeli tanítás útján
adta nekem át, és mellette tanulmányoztam Csagme Rimpocse "Dharma of Solitude"
című művében a Sipai Bardóról leírtakat is. A Csonyi Bardoval nem fogunk részletesen
foglalkozni, az nagyon világosan megtalálható Trungpa Rinpocse és Francesca
Fremantle munkájában, akit a dolog érdekel, velük kell hogy konzultáljon. Ezt
az Evans-Wentz által kiadott Kazi Dawa-Szamdup féle fordítás is tartalmazza.
A Csikai Bardo tanítása idáig nem került lefordításra és kiadásra. Most ez az
értékes szöveg lehetővé teszi, hogy Önök teljes mértékben realizálják, milyen
hasznosak a Vadzsrajána tanítások a megszabadulás eléréséhez.
A Vadzsrajánát azért nevezzük "titkos ösvénynek", mert igen különleges
módszereket alkalmaz annak érdekében, hogy azonnal elérjük a megvilágosodást.
Ezek a módszerek, olyan könnyűek, hogy sok ember nem fog hinni bennük, és olyan
mélyek, hogy sok ember nem fogja megérteni azokat. Ha a tanokat olyanok előtt
fedik fel, akik nem készültek fel a Dharma gyakorlataira, akkor az veszélyeket
jelent úgy a tanár mint a diák részére. A tanárnak azért veszélyes, mivel tanításokat
adott anélkül, hogy szigorúbban megvizsgálta volna a tanítványát, a diák részére,
mert nem fog hinni a módszerben és helytelen nézete alakul ki az ösvényről.
Ha a halálunk pillanatában hirtelen Buddhák jelennek meg nekünk, akkor bekövetkezhet
a spontán és azonnali megvilágosodásunk. A tanítás alapköve: a megtörténtnek
a felismerése a kulcs a megvilágosodás eléréséhez. Ha a jelenlegi életünk során
mi nagymennyiségű negatív karmát gyűjtünk össze, és kevéssé hiszünk a megvilágosodás
elérhetőségében, akkor, amikor meghalunk, a nehéz karmánk súlya meg fog akadályozni
abban, hogy az istenségeket felismerjük. Ez azt jelenti, hogy nincs esély a
megszabadulás eléréséhez. Óriási tévedés abban hinni, hogy felismerhetjük a
Bardo istenségeit a jelen életünk komoly erőfeszítései nélkül. Most az bír a
legnagyobb fontossággal, hogy az együttérzést gyakoroljuk, és bizalommal legyünk
Buddha iránt. Ezen kívül, fontos az, hogy jól meditáljunk, és az istenségeket
olyan tisztán vizualizáljuk, amennyire csak lehetséges. Akkor jelen életünkben
megszerzett pozitív hajlamok jóvoltából képesek leszünk a Bardóban elérni a
megvilágosodást.
Most van itt az ideje, hogy olvassunk, tanuljunk és gyakoroljunk, hogy minden
lény javára elérjük a megvilágosodást. Közületek azok, akinek megvan a Bardo
száz istenségének a beavatása, a lung és az előírás, azoknak a Dordzse Szempa
meditációját kell gyakorolniuk, annak érdekében, hogy megőrizzék elkötelezettségüket.
A száz szótagú mantra a Bardo száz istenségének a lényege.
Ezeken a tanításokon keresztül minden lény elérheti a Szamszára óceánjából való
megszabadulást.
A CSIKAI BARDO
A Szamszárában vándorló lények száma olyan végtelen, mint az érzékeléseik, az
érzékelések pedig annyira számtalanok, mint a Dharmák száma. De mindezek a Dharmákat
összesen a Világi Dharmák és a Szent Dharmák két csoportjába lehet osztani.
A Világi Dharma végtelen, de ahogy Buddha Úr tanította, mindegyik az Öt Szkandhához
tartozik, amit tibetiül pung po nganak neveznek, pung po annyit jelent, hogy
"összetevő", "nga" azt, hogy öt.
Az öt szkandha a forma, az érzékelés, az érzés, a törekvés és a tudat. A hat
érzékszerv (szem, fül, test, orr, nyelv és tudat) és a tárgyaik (forma, hang,
érzet, szag, íz és érzékelés) együtt a Tizenkét Születés vagy a Növekedő Pillanat,
tibetiül Kyi Cse Csu Nyi, Kyi annyit jelent, hogy "születni, keletkezni",
cse hogy "virágzani" és csu nyi hogy "tizenkettő". Ezek
a szamszárai káprázatoknak a jelenségei.
A Szent Dharma végtelen, De az egész benne van Buddha Hinajána, Mahájána és
Vadzsrajána tanításaiban. Ebben az esetben mi a Vadzsrajána gyakorlatokat fogjuk
bemutatni, különösen azokat, amelyek a halálra és újjászületésre vonatkoznak.
Ezzel a tudással az öt Szkandha és az öt elem átmegy az Öt Dhjáni Buddhába (Tathágaták).
Tibetiül a Bardo szó "átmeneti állapotot" jelent. A Bardónak hat különféle
fajtája van. Az első az Élet Bardója, Kye Ne Bardo, a második az Álomállapot
Bardója, Milam Bardo, a harmadik a Meditáció Bardója, Szamten Bardo, a negyedik
a Halál Folyamatának a Bardója, Csikai Bardo, az ötödik a Halál Állapotának
a Bardója, Csonyi Bardo, és a hatodik a Szamszárában való Újjászületés Elérésének
a Bardója, Szipai Bardo.
Az Élet Bardója (Kye Ne Bardo) átöleli az ébredő világ illúziójának a tapasztalatait.
Magában foglal minden negatív és pozitív tevékenységet, amit az életünk során
a születésünktől a halálig elkövettünk. Az Álomállapot Bardója (Milam Bardo)
az alvó fizikai test mentális aktivitását foglalja magában. A Meditáció Bardója
tartalmazza a meditációs tapasztalatok miriádjait a realizálás legalsó szintjétől
egészen a megvilágosodás eléréséig. A meditatív tapasztalatok sora az egyhegyű
koncentrációtól egészen a nem-meditálás állapotáig terjed.
Halál folyamatának a Bardója mindegyikünkre vár. Most kell felkészítenünk magunkat
a hatalmas nehézségekre, fájdalomra és gyötrelemre, amelyet meg fogunk tapasztalni.
Legtöbbünk nem akar meghalni, és sokan meg sem engedik maguknak, hogy rá gondoljanak.
Pedig egészen biztos, hogy mindnyájunknak meg kell halnia. Még Buddha is átment
rajta, és mindazok is, akik utána világosodtak meg. Ahogy ők tették, úgy kell
nekünk is elmenni.
Milarepa, Tibet nagy jógija, megvilágosodott lény volt, aki a négy elemen át
tudta transzformálni magát, és mégis el kellett mennie. Valójában, ha megvizsgáljuk,
láthatjuk, hogy nagyon messze vagyunk attól, hogy szabadok legyünk az illúzióktól,
a nemtudástól, a gyűlölettől és minden negatív minőségtől, amelyet az emberi
léthez kapcsolhatunk. Hogy képzeljük akkor, hogy nem fogunk meghalni?
Ha a halál ilyen biztos, arra is emlékeznünk kell, hogy az nem lesz fájdalommentes.
Ez nem olyan, mint amikor a szél elfújja vagy a víz kioltja a gyertya lángját.
Nagyon kevés ember képes meghalni nagy békében és boldogságban, elsősorban olyanok,
akik komolyan és lelkiismeretesen gyakorolták a Dharmát, és a meditációkon keresztül
nagymértékben uralni tudják az elméjüket.
Így, ha a halál biztos, nekünk is fel kell készülnünk a következményeire. Hogyan
nézzünk szembe az elkerülhetetlen végzetünkkel? Alapjában véve két út létezik.
Az első az, hogy minden érző lény javára nagy együttéréssel gyakoroljuk a Dharmát.
A másik az, ha állandó odaadással ellenőrzés alatt tartjuk az elménket. Ezzel
a kettővel túljutunk minden akadályon.
Bármink is van, szüleink, legjobb barátaink, minden vagyonunk, amikor meghalunk,
haszontalanná válnak. Életünk során a legtöbb, amit teszünk, a testi vágyunk
kielégítése. De amikor meghalunk, el kell hagyni a testünket, amelyre annyi
gondot fordítottunk. Akkor egyedül tudatunk tapasztalja meg múltbéli cselekvéseink
eredményét. Életünk során testünk a létezés öt alapelemétől függünk. Tudjuk,
ha megbetegszünk, vagy rosszul érezzük magunkat, akkor valami megváltozik az
öt elem egyensúlyában. Például, ha nagyon meleg van, megbetegszünk, ha nagyon
hideg, megint megbetegszünk. A halálban pedig ez az öt elem, amelytől függtünk,
mögöttünk marad.
A mi fizikai létünk öt belső elemre épül, a húsra, a testnedvekre, a test hőre,
a lélegzetre és a testi jellegre, amelyek megfelelnek az öt külső elemnek, a
földnek, a víznek, a tűznek, a levegőnek és az éternek. A halál pillanatában
az öt belső elem fokozatosan egymásba oldódik, és hogy ekkor meg ne rettenjünk,
tudnunk kell, hogy az oldódás melyik állapotában vagyunk. Ezt a feloldódást
nevezik Tibetben Thimrimnek. Ezen feloldódási állapotok mindegyikének megvan
a maga megvilágosodási aspektusa, amelyet az öt női buddha egyike képvisel.
Sangye Csenma női buddha a föld természetének a tiszta transzcendens eleme,
a test rendszerében pedig a hús. Mamaki női buddha a víz természetének a tiszta
transzcendens eleme, a test rendszerében pedig a testnedvek. Go Karmo női buddha
a tűz természetének tiszta transzcendens eleme, a test rendszerében pedig a
testhő. Damtsik Drolma és Yingcsogma női buddhák a levegő és az éter természetének
tiszta transzcendens elemei, a test rendszerében pedig a légzés és a testi jelleg.
Ha életed során megtapasztaltuk a fejlődést és az istenségek fölötti meditatív
koncentráció végső szintjét, akkor fel tudod ismerni a feloldódás szintjeit,
és lehetőséged nyílik arra, hogy megszabadulj a fájdalomtól és elérd a megvilágosodást.
A folyamat azzal kezdődik, hogy a földelem feloldódik és elnyelődik a vízelemben.
Ez egy belső tapasztalathoz kapcsolódik, amelyben minden jelenség sárga színt
ölt. Fel fogod idézni, és meg fogod tapasztalni, hogy mindent árvíz és földrengés
rombol szét. Nem leszel képes felállni, mivel erőd gyorsan eloszlik. Akkor meg
kell próbálnod, hogy meghatározd a sárga dolgokat, amelyeket látsz, és meditálj
felettük. Az elméd egyedül lesz, mindenféle független létezés nélkül. Más szóval,
ha a kettősséget meg tudod haladni, akkor elérheted Sangye Csenma női buddha
megvilágosodási szintjét. Ha ezt a lehetőséget elszalasztod, a Szamszára fájdalmas
tapasztalatai folytatódni fognak.
A második szakaszban a vízelem elnyelődik és feloldódik a tűzelemben. Ez egy
belső tapasztalathoz kapcsolódik, amelyben minden jelenség fehér színt ölt.
Külsőleg azt fogod érezni, hogy minden érzéket, amely a világmindenségbe belép,
víz mos szét. Ezalatt, míg ezeket magad körül észreveszed, az arcod és a szád
gyorsan kiszárad. Rettenetes szomjúságot fogsz érezni. Ha, amikor ez megtörténik,
képes vagy teljes meggyőződéssel meditálni azon, hogy bármit is látsz vízként
vagy fehérségként, az csupán az elméd produktuma, amely semmiféle függetlenséggel
nem rendelkezik, akkor te eléred a megvilágosodást, és megvalósítod Mamaki női
buddha állapotát.
Amikor a harmadik elem, a tűz, feloldódik a levegőelembe, belsőleg mindent vörösnek
tapasztalsz, és úgy érzed, hogy körülötted minden lángban áll. Ezalatt az idő
alatt a testedből eltávozik a hő. Ha, ebben a pillanatban, te összpontosítva
meditálni tudsz azon, hogy minden belső és külső tapasztalat az elméd terméke,
és az elmédtől függetlenül semmi sem létezik, akkor befejezed a magvilágosodást
és eléred Go Karmo női buddha állapotátt.
Ha azonban nem éred el ezt a szintet, a levegő elem az éterbe oldódik fel. Ha
ez történik, belsőleg mindent zöldnek tapasztalsz, és külsőleg úgy látod, hogy
a világmindenség egésze hatalmas szélvihar söpri el. Rettenetes üvöltést fogsz
hallani, mintha ezer mennydörgés hangja lenne. Ebben a pillanatban, összpontosítsd
arra a meditációdat, hogy mindaz a fény, hang, szín, amit észlelsz, csak az
elméd teremtménye, és függetlenül semmi sem létezik. Ha képes vagy arra, hogy
felismerd, hogy az elméd maga az üresség mindenfajta független létezés nélkül,
akkor eléred a megvilágosodást, és eljutsz Damcik Drolma női buddha állapotára.
Ha nem éred el ezt a szintet, az éter magában a tudatosságban fog feloldódni.
Ekkor, mély sötétségbe jutsz, és elveszíted az érzéki észlelésedet. Összpontosítsd
a meditációdat, és ismerd föl az elmédet, mint a Dharmadhatu természetét, vagy
tiszta fényt. Akkor eléred a megvilágosodást, Jingcsogma női Buddha állapotát.
Ezen a ponton minden elem feloldódik, és többé nem vagy képes arra, hogy megmozdítsad
bármely testrészedet. Először a külső levegő vagy a lélegzet fog megszűnni.
Akkor meglátsz majd egy parányi bindut, a Bodhicsittát, amely a homlokodon tűnik
föl, és lassan elmúlik, ez a kis Boddhicsitta, a gyakorlott elme szimbóluma.
Ha a fehér bindu eltűnik, úgy fogod látni, hogy az összes jelenség fehérre vált.
Ebben a pillanatban a harag harminchárom különböző fajtája egy pillanat alatt
eloszlik, és ekkor bármilyen nagy haragot is érzel, akár akkorát, amit aziránt
éreznél, aki az apádat megölte, az is el fog oszlani. Ugyanebben az időben megtapasztalod
az Öröm Bölcsességét, amely a Nirmánakája végső lényege. A tisztátalan test
a transzcendens tisztításon keresztül eljut a Nirmánakájába, (tibetiül Trul
Ku). Ez az inkarnáció teste, annak a szellemi állapotnak a teste, amelyben a
nagy tanítók és minden bodhiszattva megtestesülés tartózkodik a földön. A Nirmánakája
reprezentálja az Öröm Bölcsességét, amely a dualista felfogáson túl helyezkedik
el. Ha te ezt az örömet és bölcsességet meg tudod tapasztalni, és meg tudod
valósítani, elnyered a megvilágosodást és eljutsz a Dordzse Szempa állapotába,
amely minden buddha testének az állapota. Akkor nem maradsz a Bardóban.
Ezután te egy a köldöködből lassan kinövő vörös bindut fogsz látni. Ez a női
Bodhicsitta, a bölcsesség jelképe. Amikor a vörös bindu növekszik, úgy fogod
látni, hogy ezalatt az idő alatt a vágynak mind a negyven típusa eloszlik, és
még ha a legtündöklőbb istent vagy istennőt látod, akkor sem fogsz érezni semmiféle
vágyat. Ebben a pillanatban átéled a Legfelső Öröm Bölcsességét, amely a Szambhogakája
lényege. A tisztátalan beszéd a transzcendens tisztításon keresztül eljut a
Szambhogakájába (tibetiül Lon Ku). Ez a tökéletes felruházás isteni teste, és
annak a szellemi közösségnek az állapotát jelképezi, amelyben, a közönséges
birodalmakon átmenve, az összes Bodhiszattva létezik. A Szambhogakája jelképezi
a Legfelső Örömöt, amely mélyebb, áthatóbb és állandó öröm. Ha ezt a rendkívüli
örömöt és bölcsességet meg tudod valósítani, elérheted az Amitábha buddha állapotát,
minden buddhák beszédének lényegét, és el nem maradsz a Bardóban.
Ha ezen a fokon nem vagy sikeres a meditációban és a megvilágosodás elérésében,
látni fogod, hogy a fehér és a vörös bindu közeledik egymáshoz, és végső soron
a te szívcsakrádban találkoznak. Ahogy találkoznak, átláthatatlan sötétséget
fogsz tapasztalni, olyan sötétséget, mint az újhold éjszakája, és a nemtudás
és a káprázat hét fajtája megszűnik. Ebben a pillanatban birtokában leszel a
Boldogságon Túli Bölcsesség legfelső tapasztalatának és te azonnal átalakíthatod
magadat minden buddhák elméjévé, ami maga Vairocsána. A dualista elme a transzcendens
megtisztuláson át eljut a Dharmakájába (tibetiül Csö Ku). Ez a végső igazság,
ahol minden dualitás belemerül a transzcendentális egységbe, és túl van az érzéki
észlelésen. A Dharmakája maga az Örömön Túli Bölcsesség. Túl van a fogalmi világon,
mélyebb és elpusztíthatatlanabb. Ebben a pillanatban semmi sem késztet arra,
hogy meditálj, magától jön az, természetes módon. Ha nem vagy képes arra, hogy
minden buddha elméjének lényegét (Vairocsána) megvalósítsad, visszahullasz a
Szamszárába. Azonban, ha képes vagy erre a megvalósításra, eléred a megvilágosodást,
és nem kell tovább a Bardóban bolyonganod.
Minden buddhák testének lényege Dordzse Szempa, minden buddhák beszédének lényege
Amithába, minden buddhák elméjének lényege Vairocsána. Vairocsána képviseli
minden buddhák eredetét.
Ha ebben a pillanatban nem tudod elérni a megvilágosodást, akkor a Csonyi Bardóban
maradsz. Hogy tovább fogsz vándorolni a Bardóban, vagy elkapod a három állapot
megvilágosodásának a szikráját, az attól függ, hogy az életed során mennyire
gyakoroltad a Dharmát és a meditációt.
Minden érző lény, amikor meghal, lényegében ugyanazokkal a tapasztalatokkal
rendelkezik. A különbségek abból a képességükből adódnak, hogy a különböző szintek
való természetét mennyire tudják megvalósítani. Amikor a vörös és a fehér Bodhicsitta
a szívcsakrában találkozik, az a személy, aki élete során mély és átható meditációt
folytatott, megvalósítja az elme való természetét. Be fog következni annak a
spontán felismerése, hogy az ürességen meditáló elme, és maga az üresség szintje,
valójában egy és ugyanaz. Kölcsönösen mindegyik feltételezi a másikat. Az ürességen
élethosszan meditáló elmét nevezzük fiúnak, az értelem természetes realitása
pedig maga az anya. Az a személy, aki nagyon mély és alapos meditációt végzett,
megtapasztalja mindkettőjük elmerülését. Ez olyan, mint az anya és a rég elveszett
fiú találkozása. Ha az anya és a fiú találkoznak, az anya természetesen és spontán
módon felismeri a gyermekét, és természetes öröm tölti el. Abban a pillanatban
elveszti minden más tudatosságát, és csak a gyermeke felismerésének és a vele
való találkozásnak az örömét éli át. Ha te az elme ürességét valósítod meg,
és vele a megvalósítás ürességét is, akkor eléred a legmagasabb megvilágosodást,
a Dharmakáját. Tibetben sok nagy láma és jógi, aki megtapasztalta a Dharmakája
állapotát, még két-három nappal a halála után is képes meditációs helyzetben
ülni. Amikor a meditáció véget ért, megvalósítják a megvilágosodást, és a test
összeroskad. Ez a jele annak, hogy ők elérték a megvalósítást.
Amikor meghalsz, a megvilágosodás megszerzésének két módja van. Ez a kettő a
meditáció két különböző módjától függ. Ez a formák fölötti meditáció (Kje Rim)
és a formanélküli fölött meditáció (Dzok Rim). Ha a formák fölött meditálsz,
a megvilágosodást az alábbi módon érheted el. A két bindu találkozását istenségek
formájában látod (jidam). Például a fehér bindut a jidam férfi jellegének Csakraszamvarának
láthatod. Hasonlóképp a vörös bindut női istenségként, Vadzsrajoginiként tapasztalhatod
meg. Fel fogod ismerni, hogy az a két istenség, a férfi és a nő, a te gyökér
jidamod, és a bizalommal és odaadással hozzájuk szóló imádság hatására beavatást
fogsz kapni tőlük. Ebben a pillanatban élénken fogod látni a két jidam alakját,
és amikor a tudatot feloldódik a jidam szívközpontjában, és attól elválaszthatatlanná
válik, eléred a megvilágosodást. A két istenségtől meg fogod kapni a külső,
a belső és a titkos beavatást. Odaadásod erényes erejének következtében és a
jidamnak, amelyről meditáltál, az együttérzése által éred el a megvilágosodást.
Ez, természetesen, attól is függ, hogy mennyire mély az odaadásod, és milyen
sokáig meditáltál az istenségek felett.
Ha a formanélküli fölött meditálsz, a megvilágosodást a két Bodhicsitta bindu
találkozásaként fogod megtapasztalni. Ez a nagy lámák megvalósítása.
A be nem avatott laikus személy, aki a két bindu találkozását látja, megpillantja
a hat birodalomban való következő újjászületésének a formáját. Ha emberi lényként,
állatként, vagy éhező szellemként születik újjá, akkor úgy fogja érezni, hogy
a fehér bindu az ő leendő apja, és a vörös bindu a leendő anyja. Akkor mintegy
három és fél napra öntudatlanná válik, és utána a Csonyi Bardóba távozik, ahol
rádöbben arra, hogy meghalt.
Atisha pandit és Ma Csik Labkji Drolma szerint, abban a pillanatban, amikor
az eljövendő életed meglátod, biztosan békés és haragvó isteneket is fogsz látni.
Ha az adott pillanatban ezeket az isteneket fel tudod ismerni, elválaszthatatlan
leszel tőlük és eléred a megvilágosodást. Ez mind a meditációdtól és a Dharma
gyakorlataidtól függ.
A Csikai Bardónak ez a leírása nem található meg a Tibeti Halottaskönyv (Bardo
Thodol) angol fordításában. A tanítás szét van szórva a nagy tibeti könyvekben,
de az itt elmondottaknak egyetlen kiadott formája sincs. Minden, amit itt elmondtam,
a szóbeli átadás része, amelyet én a tanítómtól kaptam. Most, hogy a tanítást
megkaptátok, biztosak lehettek a jövőre nézve. Szabadságotokban áll a pozitív
vagy negatív tettek elkövetése. Rajtad áll, hogy eldöntsd, mi hajt több hasznot.
Tudod, hogy a pozitív tettek a boldogsághoz vezetnek, a negatív tettek a boldogtalansághoz.
Szólottam.
* * *
A
Csikai Bardo folyamán a te jó, közepes vagy gyenge képességeidtől függően három
lehetőség van arra, hogy elérjed a megvilágosodást. Ha a jó képességekkel rendelkezel,
a meditációs gyakorlatokban felismerheted, hogy az életet és a halált az elméd
alkotta csupán. Ha fel tudod fogni, hogy mind a kettő illúzió csupán, megérted
az elméd természetét, és eléred a megszabadulást. Az elme maga az üresség. A
felső szinten lévő személy arra a következtetésre jut, hogy a boldogság, a boldogtalanság,
a halál, a születés, a jó, a rossz, és minden ilyesfajta dolog az üresség tulajdonságával
bír, és az elme teremtménye csupán. Ha ezt fel tudod ismerni, elnyerheted a
megvilágosodást.
A lények középső szintjén a tudat átvitelével érheted el a szabadulást. Ez a
Phowának nevezett módszer, vagy "tudatátvitel" egy különlegesen mély
tanítás. Ez lehetőséget nyújt annak az embernek is, akinek nincsenek mély Dharma
tapasztalatai, hogy a Phowával megszabaduljon, amennyiben egy láma vezeti át
a Csikai Bardon. Tilopa, a Kagyu Rend nagy jógija azt mondta, hogy a Phowa az
egyetlen módszer a Dharmában, amellyel a lény meditáció nélkül is elérheti a
megszabadulást. Azt is mondta, hogy a gyakorlott meditáló számára a halál nem
valójában nem haldoklás, hanem út a megvilágosodáshoz. Ha Phowa oktatással rendelkezel,
és azt lelkiismeretesen gyakorolod, lehetséges, hogy ezzel a módszerrel egy
láma segítsége nélkül is elérd a szabadulást.
Azonban mielőtt elindítod a tudatátvitel folyamatát, abszolút biztosnak kell
abban lenned, hogy haldokolsz. Máskülönben megölöd saját magad, és elszenveded
az ezzel járó káros karmikus következményeket. Annak, aki bizonyos tantrikus
beavatással és meditációs gyakorlattal rendelkezik, a teste különböző tantrikus
istenségek tartózkodási helyévé válik. A Phowa idő előtti gyakorlása maga az
öngyilkosság, és elvágja az ezekkel az istenekkel való összeköttetést. A Phowa
oktatást csak egy lámától kaphatja meg a komoly kívánsággal eltöltött tanítvány.
A tanítványnak birtokolnia kell a teljes Ngöndrot és a nyolc Nyung Neszt. Ha
valaki Phowa oktatással rendelkezik, annak a tudatát a láma a halál pillanatában
áthelyezheti. Legjobb, ha a láma ott van a haldoklóval, de a szertartást a távolból
is el tudja végezni. A rokonoknak, mielőtt a lámát értesítik, teljesen bizonyosnak
kell lenni abban, hogy az illető haldoklik. A Phowa átadásához a megfelelő idő,
amikor a külső lélegzés már megáll, de a belső lélegzés még nem szűnt meg. Fontos,
hogy a lámát idejében hívjuk, így ő megakadályozhatja, hogy a tudat eltávozzon
a testből, mivel a Phowát azután már nem érdemes átadni.
Kilenc különböző nyílás van, amin a tudat távozhat. Az az út, amin a tudat eltávozik,
meghatározza a következő újjászületést. Ha a végbélen keresztül távozik, a poklok
birodalmában fog újjászületni, ha a nemi szerveken keresztül, akkor az állatok
birodalmában, ha a szájon keresztül, akkor az éhes szellemek birodalmában, ha
az orron, akkor az emberek és a jakják (szellemek) birodalmában, ha a köldökön,
akkor a vágyakozó istenek birodalmában, ha a fülön át, akkor az aszurák vagy
féltékeny istenek birodalmában, ha a szemeken át (beleértve a harmadik szemet
is), akkor a forma isteneinek a birodalmában, és ha a fejtetőn (négy ujjnyira
a hajvonal mögött), akkor a formanélküli isteneinek a birodalmában. Ha a tudat
a fej koronáján (a Brahma Nyíláson) keresztül távozik, a lény Dewacsenben, Amitábha
nyugati paradicsomában születik újjá. Az utolsó nyílás kivételével a többi kivezető
utat le kell zárni.
A karmikus felgyülemlések is meghatározzák annak az időnek a hosszát, amíg a
tudat a testben marad. Ha sok helytelen cselekedettel rendelkezel, a tudatod
a lélegzet megszakadásának pillanatában elillan. És ha egyszer elhagyta a testet,
nagyon bonyolult dolog oda visszacsalni. Tibetben, a régi időkben volt néhány
láma, mint Milarepa vagy Drugpa Kunleg, aki vissza tudta hívni a tudatot a testbe,
de manapság nagyon nehéz lenne egy ilyen lámát találni.
Ha egyszer a láma a személy haláláról tudomást szerzett, azonnal Csenrezig fölött
fog meditálni, sajátmagát az istenségnek látva, miközben a szívébe egy lótuszt,
egy holdat és a HRI szótagot vizualizálja. A láma szívében lévő HRI-ből nyolc
kisebb HRI árad a haldoklóba, hogy elzárja azt a nyolc nyílást, amelyen a tudat
eltávozhat. Egyedül a láma az, aki hatalmas koncentrációval ezt még messziről
is meg tudja tenni. Ha úton van a halotthoz, folyamatosan Csenrezig fölött fog
meditálni, és a HRI-t küldeni, hogy megelőzze a tudat távozását. Ha a tudatot
nem sikerült a testben tartani, akkor ott marad a Szamszárában, a lét körforgásában.
Ha a láma odaérkezik, ahol az elhunyt személy meghalt, akkor azt vizualizálja,
hogy a holttest az ő jidamjának vagy istenségének a teste. Mély meditációba
merül, és elkezdi a halott személyt a Halál Folyamatának a Bardójáról tanítani.
Ezt követően a láma, a Powa szellemében, megpróbálja a tudatot felébreszteni
és a szabadulás felé irányítani. Ekkor a halott tudata sokkal fogékonyabb és
bölcsebb, mint az élete során volt. Emiatt a magasabb állapot miatt, a halottnak
bármit is mondanak, mély benyomást gyakorol rá. Tudni fogja a körülötte lévő
emberek elméjének a gondolatait, és megérti, bármilyen nyelven is szólnak hozzá.
Például, ha egy amerikai meghal, és egy tibeti láma tanításban részesíti, Phowát
végez, vagy a Bardo Thödolt olvassa fel neki, és mindezt tibeti nyelven, az
amerikai abból mindent képes lesz megérteni. Ebben a pillanatban a halott természetes
intelligenciával rendelkezik, amely képessé teszi arra, hogy olyan dolgokat
is megértsen, amelyek az intellektuson túli síkon helyezkednek el. Ha a Phowa
sikeres, annak biztos jele a fej tetején jelenik meg. A jel egy csepp vér, vagy
egy kis búb a fejtetőn. Amíg ez a jel meg nem jelenik, a láma folytatni fogja
a Phowa adását. Ha a halott sok helytelen dolgot cselekedett, és megszegte a
lámának tett ígéreteit, ez a jel lehet, hogy egyáltalán nem jelenik meg. Ebben
az esetben a láma folyamatosan a Bardo Thodolt fogja olvasni.
Kérdések
Azt olvastam, hogy ezt a Bardo tanítást több mint ezer éven át szigorú titokként
őrizték. Miért adja át most ilyen szabadon?
Tiszteletreméltó Kalu Rimpocse utolsó amerikai látogatása idején Kagyu Droden
Kuncsab, az ő san franciscoi központjának a tagja, állhatatosan kérlelte a Rinpocsét,
hogy adja át neki a Bardo száz istenségébe való beavatást. A beavatást követően
sok tanítvány érdeklődött a Bardo tanításai iránt. A Rinpocse azt mondta nekem:
"Eljött az idő." Ezért adom át a lungot és ezért közlöm a tanításokat.
Életünk minden pillanatában vajon nem megyünk át a Bardo első három állapotán?
De, mi minden pillanatban megtapasztaljuk a Bardót, és épp azért nem ismerjük
fel azt, mert állandóan benne, ebben a létben tartózkodunk. A Bardo ott végződik,
ahol a Megvilágosodás kezdődik.
Abban a szakaszban,
ahol a vörös és a fehér bindu egybeolvad, létezik-e egy olyan elmeállapot, hogy
ez férfi, ez pedig nő?
Ezek konvencionális jelképek, amelyek arra szolgálnak, hogy az üresség általad
megjelenített részfokozatait jelképezzék. Így, azok nem elmeállapotot, hanem
oksági erőt képviselnek. Ha megvalósítod a megjelenítést, miközben a fehér Bodhicsitta,
a minden buddha testiség elérése fölött meditálsz, eléred Dordzse Szempa istenségét.
Ha a megjelenítés a vörös Bodhicsitta, a minden buddha beszéd elérése fölötti
meditáció során valósul meg, az Amithába istenségét éred el. A fehér bindu az
együttérzés kidolgozott módszerét is jelképezi, a vörös bindu a bölcsességet.
Amidőn az a kettő elmerül a szívedben, az életed során megszerzett ürességmeditációs
tapasztalataid és a mindent átölelő természetes realitás eggyé válik. Ha ezt
felismered, megvalósítod Mahámudra állapotát.
Mennyi ideig
kell a beavatást nyert személy testét érintetlenül hagyni?
Hét nap az ideális idő, de ha erre nincs lehetőség, elegendő a három és fél
nap is.
Ha nincs olyan láma, aki képes legyen a Phowát levezetni, ami Nyugaton nagyon
gyakori eset, milyen meditációt végezhet a haldokló, hogy elősegítse a tudatának
a legmagasabb ösvényen át való távozását?
Erre elég kevés a lehetőség, mivel neki készen kell állni arra, hogy szembenézzen
a halállal. Amíg még él, nagyon komolyan végezheti a Ngöndrot, vagy a nyolc
egymást követő Nyung Neszt. Azután meg kell kapnia egy képzett láma Phowa irányítását.
Ha a Phowa sikeres, a jel láthatóvá lesz a fejtetőn. A jel feltűnése a lámában
való hittől, az odaadás erősségétől és annak a komolyságnak fokától függ, amellyel
a megtisztítást végezte.
Mi történik
avval a személlyel, aki erőszakos halállal hal meg, mint egy baleset, vagy valami
hasonló?
A hirtelen halálnál minden jelenség azonos, csak nagyon gyorsan mennek végbe.
Bizonytalan a halál pillanata. Pontosan ezért prédikálnak Buddha és a lámák
az állandótlanságról. Azt is hozzáteszik, hogy miután a halál bizonytalan, most
kell helyesen gyakorolni a Dharmát. Sok függ attól, hogy valaki mire gondol
a baleset pillanatában. Ha általános hajlamai és gyakorlatai negatív gondolatokban
és tettekben jelentkeznek, akkor valószínűleg szenvedést és megdöbbenést fognak
tapasztalni. Másrészt, ha tanítója útmutatásai szerint az együttérzés gyakorlására,
elméje meditáció útján való elcsendesítésére, és pozitív tettekre tesz kísérletet,
akkor, természetesen, nem fog elbukni.
Mi a különbség
a belső és külső légzés között?
A külső légzés az orrlyukakon át a tüdővel történik, a környező levegő irányában.
A belső légzés a szívben összpontosuló belső életműködés, amely még folytatódik
a külső légzés megszakadása után.
Lehetséges-e, hogy egy pozitív gondolkozású személy öngyilkosságot kövessen
el?
Semmiképpen. Teljesen lehetetlen, hogy egy pozitív gondolatokkal eltöltött lény
megölje magát. Ez önellentmondás. Ha a meditáció gyakorlásával valaki elérte
a megértésnek egy bizonyos szintjét, az be fogja ragyogni minden lény szenvedését,
és folytatni fogja azok megszabadítását. Nem fogja magát becsapni azzal, hogy
a gyilkosság helytelen tettéből valami jó következhet. Több hely van, ahol a
rituális öngyilkosságot magasra értékelik. Ezeken a helyeken a sajátmagunkkal
való elteltséget általában megzavarja a valósággal való szembenézés valamilyen
fajtája. A buddhák sohasem lesznek öngyilkosok.
Mi történik
annak a személynek a tudatával, akit álmában vagy asztráltestben ér a halál?
A tudat fogalma alá nagyon sok finom erő tartozik. Alvás közben vagy transzállapotban,
amikor a tudat egyes összetevői elkülönülhetnek a fizikai testtől, más erők
megmaradnak. Ha a test háborgatva van, ezek az erők azonnal helyreállítják a
tudatosságot, hogy az részt vegyen a fizikai test sorsában. Ezért nem lehetséges
az, hogy valaki anélkül halljon meg, hogy ne tudjon róla, hogy a halál bekövetkezett.
Mi a legjobb
módja annak, hogy segíthessünk valakinek, aki anélkül közeledik a halálhoz,
hogy gyakorlata lenne a Dharmában?
Ha egy személy a halál felé közelit, csendesen mellé kell ülnöd, fel kell keltened
magadban a minden lény iránti együttérzés érzését, és a megvilágosodott lények
iránti odaadással kell imádkoznod. Csendesítsd el elmédet, és próbálj meg meditálnia
spontán módon átmenő tudaton. Ha képtelen vagy arra, hogy az üresség szintjét
elérjed, nyugodtan recitáld a Harmincöt Buddha Szutráját, mely segíteni fog
neki abban, hogy megtisztítsa a karmáját. Azután recitáld az Öt Dhyáni Buddha
mantráját, ugyanúgy, mint más általad ismert istenségét, különösen az "Om
Mani Pemé Hung"-ot. Ezután fontos, hogy ismételd a Bardo Thödolt, ahányszor
csak lehetséges. Az olvasás során fel kell idézned a Bodhicsittát és a megvilágosodott
lények iránti odaadást. Ha ez megfelelő szellemiséggel történik, akkor lehetővé
válik a haldokló számára a megvilágosodás, még akkor is, ha csak először hallja
a tanítást. de amennyiben kételkedsz, vagy habozol, akkor megszüntethetsz minden
jót, amit csináltál.
Értékelné-e
a nyugati orvosi gyakorlatot, amellyel a személy lélegzését és életfunkcióit
mesterséges gépekkel tartják fenn? Milyen hatása van ennek az ember tudatára?
Sok esetben azt a személyt, akinek a lélegzete fennakadt, akinek az érverése
megállt, és aki már semmiféle életjelenséget sem mutat, néhány óra múlva képesek
feltámasztani, és technikailag vissza tudják hozni az életbe.
Fel kell ismerni, hogy ez mind a beteg személy állapotának pillanatnyi értékelésétől
függ. Természetesen jó dolog az, ha segítünk annak életben maradni, akin lehet
segíteni, de nagy óvatosságot kell tanúsítani annak az életének a meghosszabbításában,
aki már egy napja meghalt. Az ilyen ember már félelmetes szenvedéseken ment
keresztül, amelyeket a modern orvosi gyakorlat csak tovább növelhet.
Ez azt jelenti,
hogy ha valaki a haldoklik, ne használjunk fájdalomcsillapító gyógyszereket?
Ha a test elkábított állapotban van, akkor képtelen koncentrálni, és könnyen
lecsúszhat az állatok világába.
Milyen hosszú idő telhet el a külső és a belső légzés megszűnése között?
Ez több különböző tényezőtől függ. A legfontosabb tényezők a testnek a halál
előtti fizikai állapota, a betegség megléte vagy hiánya, és természetesen a
halál pillanatnyi oka, például egy baleset. Ez lehet egészen rövid idő, csupán
néhány perc, vagy több óra, esetleg egy egész nap.
Van-e néhány
szent, aki képes leülni, és egyhelyben maradni, miközben egy egész napig vagy
még tovább fényt sugároz magából anélkül, hogy valamit is gyengülne?
Igen, lehetséges, volt már néhány láma, aki halála után egy hétig vagy még hosszabb
ideig meditációs pózban maradt. Néhány esetben ezalatt az idő alatt szivárvány
jelent meg a testük körül. A közönséges ember, aki meghal és egy ideig még őrzik,
rossz szaggal bír, de ezzel szemben a tökéletes lények teste kellemes illatot
áraszt.
A másvallású
egyének, vagy a teljesen vallástalanok a Bardóban ugyanazokat a látomásokat
látják?
A Bardóban való vándorlás során mindenkinek van valami hasonló tapasztalata.
De, a felismerés foka attól is függ, milyen gyakorlatokat végzett az élete során.
Akinek nincs vallási gyakorlata, a fények, istenségek és minden látomás csupán
formákként és színekként halad el mellette, amelyek megriaszthatják és megzavarhatják
őket. A szokásos folyamatok úgy fújják végig a tudatát a Bardón, mint a szél
a pihét. Tapasztalat és odaadás nélkül nincs lehetőség a bölcs döntésre.
A "Bodhiszattva
fogadalom" megszakad-e a fizikai testnek a halálban való szétesésekor?
Tibetben vannak bizonyos lámák, akik komoly meditációs eredményeket értek el.
Mint Milarepa, az életüket komoly meditációban töltötték, és képesek egy transzcendens
én elérésére. Sok esetben a halál pillanatában a fizikai testüket egy szivárványtestbe
oldják föl, és hajukon és körmükön kívül nem marad semmi a testükből. Ez egyrészt
a megvilágosodásnak, másrészt annak a jele, hogy a megvilágosodás minden lény
javára történt és nem tört meg a Bodhiszattva fogadalom.
A halál után
megpróbál-e a tudat a testhez ragaszkodni, és érzi-e annak birtoklását?
A karmikus felhalmozódás meghatározza a tudatnak a test közelében való tartózkodásának
az idejét. Ha a tudat megpróbál visszatérni a testbe, az annak a jele, hogy
a negatív megszokások a fizikai test elérésére ösztönöznek. Az elemek szétestek
és lehetetlen a visszatérés, de a tudat ott maradhat heteken, sőt akár éveken
keresztül a test vagy valamely tulajdona körül.
Létezik egy
módszer, amellyel a gyógyíthatatlan embert lefagyasztják abban a reményben,
hogy egy későbbi időpontban fel fogják találni a megfelelő gyógyszert. Mi történik
a tudattal, ennek a módszernek az alkalmazása közben?
Ha a testet a tudat elválasztódása előtt lefagyasztják, akik ezt véghezviszik,
vétkesek abban, hogy a beteg személyt fagyhalál alkalmazásával megölik. Ha a
testet a halál beállta után fagyasztják le, az csak a holttest elrendezésének
egyik módja. A tudat nem képes visszatérni a testbe, de ott tud maradni mellette.
A testnek ily módon való ellátása megerősítheti a tudatnak a hozzá való ragaszkodását,
és megnövelheti a lény szenvedését avval, hogy megakadályozza egy új test keresésében.
A Bardo Thödol
Evans-Wentz féle fordításában van egy rész, amely arról mond valamit, hogy a
belső körforgás és a külső körforgás megszűnése között akárki van jelen a haldokló
mellett, annak le kell szorítania az oldalsó nyaki ereket, hogy a tudatot a
test megfelelő kijárata felé irányítsa. Ez helyes fizikai cselekvés ahhoz, hogy
a haldoklón segítsünk?
Az, akinek ebben gyakorlata van, annak lokalizálni kell a két nyaki eret, vagy
a nyak csatornáit, és elszoríthatja azokat ugyanabban a pillanatban úgy, hogy
a bölcsesség elméje által megtaszított egyén egyenesen a titkos útra tér, és
vagy megszabadul, vagy a fölső birodalmakban születik újjá. Ez nagyon veszélyes
annak a számára, akinek nincs gyakorlata, mert gyorsíthatja a halál folyamatát,
és megöli azt, akit kezel.
Lehetséges az,
hogy egy nem újjászületett lény idegen testbe lépjen be? Ha igen, hogyan lehet
ezt távol tartani?
Van néhány nagyon erős szellem, amely képes valakinek a testébe befurakodni,
és annak az elméjét és egészségét megzavarni. De a legtöbb szellem nem rendelkezik
ezzel az erővel.
A legtöbb szellem, bár be akar hatolni valakinek a testébe, mégis képtelen erre.
Bárhogy is, ez a szándék rossz hatást gyakorol arra a személyre, akinek a testébe
be akarnak hatolni. Ennek szenvedés és betegség lehet a következménye. Két módja
van annak, hogy ezt az eseményt kivédjük. Az egyik az, hogy beavatást kapunk,
és útmutatást egy haragvó istenségre vonatkozólag, és magunkat kell vizualizálni
e haragvó istenségként, és ez a könyörületesség energiájával elriasztja ezeket
a lényeket. Másrészt, az ürességre összpontosítva kell meditálni.
Mi az egészséges
viselkedés a szellemekkel és a pszichikai jelenségekkel kapcsolatban?
Ha te szellemekkel kerülsz szembe, ha képes vagy rá, meditálj az üresség fölött.
A szellemek rájönnek, hogy nincs semmi, ami ártalmas lenne a számodra, és egyedül
hagynak. Ha képtelen vagy ezt megtenni, de van megfelelő beavatásod és oktatásod,
meditálj egy haragvó istenségen és együttérzéssel és odaadással recitáld a megfelelő
mantrát.
Hogyan határozzák
meg valakinek a jidamját?
Keményen kell a gyakorlatokat végezni azért, hogy érdemeket és tapasztalatokat
gyűjts, amelyek lehetővé teszik, hogy jidamot válassz magadnak, amikor gyakorlataidban
eléred a megfelelő szintet.