Terebess
Ázsia E-Tár
«
katalógus
«
vissza a Terebess Online nyitólapjára
Alcyone
(J. Krishnamurti)
A MESTER LÁBAINÁL
Elektronikus kiadás: Terebess Ázsia E-Tár
Forrás:
http://www.Tau.hu
Krishnamurti index oldal
BEVEZETÉS
Mint idősebb abban a kiváltságban részesültem, hogy rövid bevezetést írhassak
e kis könyvhöz, egy olyan fiatalabb testvérünk első munkájához, aki testben
valóban fiatalabb, lélekben azonban nem. A bennefoglalt tanításokat Mesterétől
kapta, midőn ő elkészítette a beavatásra, és emlékezetből írta le azokat - lassan,
fáradságos munkával -, mert az angol nyelvet tavaly még nem bírta olyan folyékonyan,
mint most. Legnagyobb részük a Mester saját szavainak hű mása; de ami nem ilyen
szó szerinti ismétlés, az a Mester gondolata tanítványának szavaiba burkolva.
Két kihagyott mondatot pótolt a Mester, két más esetben pedig egy-egy kihagyott
szót. Ettől eltekintve, a többi Alcyone saját munkája, a világnak adott első
ajándéka.
Bár segítene másokon is, mint ahogyan őrajta segített az élőszóval adott tanítás,
- ebben a reményben nyújtja át, De a tanítás csak akkor teremhet gyümölcsöt,
ha az ember szerinte él, mint ahogyan ő élt, mióta Mester ajkáról hallotta.
A példa és a tanítás követése feltárja a nagy kapu szárnyait az olvasó előtt,
amint az író előtt feltárta, és rálép az Ösvényre.
1910. december havában
Annie Besant
AZOKNAK
AKIK
ZÖRGETNEK
A valótlanból
vezess a Valóba!
A sötétségből vezess a Világosságba!
A halálból vezess a Halhatatlanságba!
ELŐSZÓ
Ezek nem az én szavaim, hanem a Mester szavai, Aki tanított. Őnélküle mit sem
tehettem volna, de az Ő segítségével ráléptem az Ösvényre. Te is arra vágysz,
hogy rálépj ugyanerre az Ösvényre, azok a szavak tehát, amelyeket nekem mondott,
rajtad is segíteni fognak, ha engedelmeskedel nekik. Nem elég azt mondani, hogy
igazak és szépek; ha valaki eredményt óhajt elérni, pontosan követnie kell a
mondottakat. Nézni az ételt és azt mondani hogy jó: még nem elégíti ki az éhezőt;
utána kell nyúlnia és ennie kell. Hasonlóképpen nem elég hallanod a Mester Szavait,
meg kell tenned, amit mond, figyelve minden szavára, követve minden figyelmeztetését.
A meg nem fogadott figyelmeztetés, az elszalasztott szó: örökre elveszett, mert
Ő kétszer nem beszél.
Négy kvalifikáció szükséges, hogy erre az Ösvényre léphess:
ítélőképesség,
vágytalanság,
jó magaviselet,
szeretet.
Megkísérlem, hogy közöljem veled, mit mondott nekem róluk a Mester.
Figyelj a rejtett
fényre.
Várd a Mestered szavát,
Hallgasd, mit rendel néked,
Búgó harc-zajon át.
Halvány jelét
is lásd meg:
Eltűnőn is való.
Halk suttogását halld meg,
Bár üvölt a földi szó.
I.
E kvalifikációk közt első a megkülönböztető-képesség. Ez alatt rendszerint a
való és a valótlan közti különbségnek azt a felismerését értjük, ami az embert
arra indítja, hogy rálépjen az Ösvényre. Valóban ez, de ennél sokkal több is,
és gyakorolni kell nemcsak az Ösvény elején, hanem minden további lépésnél,
minden nap, mindvégig. Rálépsz az Ösvényre, mert felismerted, hogy csak rajta
lehet megtalálni mindazt, amit érdemes megszerezni. Azok, akik ezt nem tudják,
gazdagságért és hatalomért dolgoznak, pedig ez legfeljebb egy életre szól, tehát
valótlan. Vannak ennél nagyobb dolgok is, való és maradandó dolgok, s ha láttad
egyszer ezeket, nem vágysz többé amazokra.
Az egész világon csak kétféle ember van: olyan aki tud és olyan, aki nem tud,
s ez a tudás a lényeges. Hogy milyen vallást követ valaki, hogy milyen fajhoz
tartozik, - mindez nem fontos; a valóban fontos, a tudás, annak a tervnek az
ismerete, melyet Isten az emberiség számára készített. Mert Istennek terve van,
s e terv a fejlődés. Ha az ember egyszer látta ezt s igazán ismeri, lehetetlen,
hogy ne dolgozzék érte, hogy ne azonosítsa magát vele, mert ez olyan dicső,
olyan szép. Mivel tehát tud, Istennel van, a jó mellett és a rossz ellen, a
fejlődésért dolgozik, nem pedig önzésből.
Ha Istennel van, közülünk való s egyáltalán mit sem számít, hogy hindunak vagy
buddhistának, kereszténynek vagy mohamedánnak vallja magát, hogy indiai vagy
angol, kínai vagy orosz. Azok, akik Őmellette vannak, tudják, hogy miért vannak
itt, hogy mit kell tenniük, s igyekeznek meg is tenni. A többiek még nem tudják,
hogy mit kell cselekedniök, s ezért gyakran balgán cselekszenek. Olyan cselekvési
módokat próbálnak kieszelni, amelyekről azt hiszik, hogy kellemesek lesznek
számukra, - mivel nem tudják megérteni, hogy mindnyájan egyek vagyunk, s ezért
csak az lehet mindig igazán kellemes bárki számára, amit az Egy akar. A valótlant
követik a való helyett. Amíg nem tanultak meg különbséget tenni e kettő között,
még nem szegődtek Isten oldalára, s ezért ez a megkülönböztetés az első lépés.
De ha már megtörtént is a választás, mindig észben kell tartanod, hogy a valónak
és a valótlannak sokféle változata van. Állandóan különbséget kell tenned a
helyes és a helytelen, a fontos és a lényegtelen, a hasznos és a haszontalan,
az igaz és a hamis, az önző és az önzetlen között.
A helyes és a helytelen között való választásnak nem kell nehéznek lennie, mert
azok, akik a Mestert óhajtják követni, már elhatározták, hogy mindenáron a helyeset
választják. Ámde a test és az ember két külön valami, s az ember akarata nem
mindig azonos a test kívánságaival. Ha tested kíván valamit, állj meg egy pillanatra
s gondold meg, vajon valóban te kívánod-e. Mert te: Isten vagy, s csak azt akarod,
amit Isten akar. De mélyen be kell hatolnod magadba, hogy megtaláld a bensődben
lakozó Istent, hogy halljad szavát, mely a te szavad. Ne téveszd össze testeidet
saját magaddal, - se a fizikai testet, se az asztrálisat, se a mentálisat. Mindegyik
Énednek szeretné kiadni magát, hogy megkaphassa, amit kíván. De néked ismerned
kell valamennyit, s tudnod kell, hogy uruk vagy.
Ha valami munka akad, amit el kell végezni, a fizikai test pihenni, sétára indulni,
enni és inni vágyik, s az, aki nem tud, így szól magában: "Én akarom tenni
mindezt és meg is kell tennem!". De az ember, aki tud, azt mondja: "Az,
ami ilyesmire vágyik, nem az Énem, tehát várhat egy ideig". Gyakran, ha
valami alkalom kínálkozik, hogy segítsünk valakin, a test így érez: "Mennyi
fáradságomba fog ez kerülni; hadd tegye meg inkább másvalaki". Az ember
azonban így válaszol a testének: "Nem fogsz megakadályozni abban, hogy
jót tegyek".
A test: az állatod - a lovad, amelyen lovagolsz. Ezért jól kell bánnod vele
s gondját kell viselned; nem szabad kelleténél többet dolgoztatnod, kellőképpen
kell táplálnod, csakis tiszta étellel és itallal, s mindig tisztán kell tartanod,
óva még a legparányibb szennyfolttól is. Mert teljesen tiszta és egészséges
test nélkül nem végezheted el az előkészület fáradságos munkáját, nem bírod
a szüntelen feszültséget. De mindig te uralkodj a testen, ne a test terajtad.
Az asztráltestnek is megvannak a maga kívánságai, tucatszámra van ilyen kívánsága;
azt követeli, hogy haragudj, hogy éles szavakat használj, hogy féltékenységet
érezz, hogy pénzre sóvárogj, hogy irigyeld a másét, hogy lehangoltságnak engedd
át magadat. Mindezt követeli és még sokkal többet, nem azért mintha ártalmadra
törne, hanem mert kedveli a heves rezgéseket és szereti azokat folyton változtatni.
Te azonban mindebből semmit sem akarsz, s ezért különbséget kell tenned saját
kívánságaid és tested kívánságai között.
Mentáltested arra vágyik, hogy büszkén különváltnak tartsa magát, hogy sokat
tartson magáról, keveset másokról. Még ha el is fordítottad a világi dolgoktól,
egyre megkísérli, hogy saját előnyét keresse, hogy a Mester munkája és a másokon
való segítés helyett inkább a saját haladásodon való gondolkodásra bírjon. Ha
meditálsz, megkísérli, hogy arra a sokféle dologra gondolj, amit ő akar, ahelyett
az egy helyett, amit te akarsz. Te nem vagy ez az elme, hanem a tiéd, hogy használd;
ezért szükséges a megkülönböztető-képesség. Szüntelen résen kell lenned, különben
kudarcot vallasz.
A helyes és a helytelen közt az okkultizmus nem ismer megalkuvást. Bármi a látszólagos
ára, a helyeset meg kell tenned, a helytelent nem szabad megtenned; - mit sem
számít, hogy mit gondol vagy mond rólad a tudatlan. Alaposan tanulmányoznod
kell a természet rejtett törvényeit, s ha megismerted azokat, szerintük kell
élned, követve mindig az okosságot és józan észt.
Különbséget kell tenned a lényeges és a lényegtelen között. Légy szilárd miként
a szikla, ami a helyeset és a helytelent illeti; lényegtelen dolgokban pedig
mindig engedj másoknak. Mert mindig nyájasnak és szívesnek kell lenned, okosnak
és alkalmazkodónak, megadva másoknak ugyanazt a teljes szabadságot, amelyre
neked is szükséged van.
Kíséreld meg felismerni, hogy mit érdemes megtenni, s ne feledd, hogy a dolgokat
nem szabad nagyságuk szerint megítélned. Sokkal jobb megtenni valami csekélyet,
ami közvetlenül hasznos a Mester munkájában, mint valami nagy dolgot, amit a
világ tartana jónak. Nemcsak a hasznosat kell megkülönböztetned a haszontalantól,
hanem a hasznosabbat is a kevésbé hasznostól. Táplálékot juttatni a szegényeknek:
jó, nemes és hasznos cselekedet; de a lelküket táplálni, nemesebb és hasznosabb
a testük táplálásánál. Bármelyik gazdag táplálhatja a testet, de a lelket csak
az táplálhatja, aki tud. Ha tudásod van, kötelességed másoknak is segíteni,
hogy ők is tudjanak.
Ha még oly bölcs is vagy már, ezen az Ösvényen még sokat kell tanulnod, - olyan
sokat, hogy itt is használnod kell megkülönböztető-képességedet s gondosan meg
kell fontolnod, mit érdemes megtanulnod. Minden tudás hasznos, s egyszer majd
minden tudás birtokodban lesz; de amíg a tudásnak csak egy része a tiéd, legyen
rá gondod, hogy ez a leghasznosabb rész legyen. Isten épp úgy bölcsesség, mint
szeretet, s minél több a bölcsességed, annál többet nyilvánítasz meg Őbelőle.
Tanulj tehát, de tanuld elsősorban azt, ami leginkább segítségedre lehet, hogy
másokon segíthess. Foglalkozz türelmesen tanulmányaiddal, ne azért, hogy az
emberek bölcsnek tartsanak; de még a bölcsesség tudatának boldogságáért se;
hanem azért, mert csak a bölcs ember tud segíteni. Bármennyire vágyjál is segíteni,
ha tudatlan vagy, többet ártasz, mint használsz.
Különbséget kell tenned az igaz és hamis között; tanulj meg mindenben - gondolatban,
szóban és cselekedetben - igaznak lenni.
Először gondolatban, ez pedig nem könnyű dolog, mert a világon sok a hamis gondolat,
sok az esztelen előítélet, és senki sem fejlődhetik, ha ezeknek rabja. Ezért
ne ragaszkodjál valamely gondolathoz csak azért, mert sokan ragaszkodnak hozzá;
azért se, mert évszázadokon át hittek benne, vagy pedig azért, mert szentnek
tartott könyvekben van megírva; saját magadnak kell megítélned, vajon ésszerű-e.
Jegyezd meg, ha ezer embernek is egy a nézete valamely kérdésben, véleményük
értéktelen, ha semmit sem tudnak a tárgyról. Aki az Ösvényen akar haladni, tanuljon
meg önállóan gondolkozni, mert a babona az egyik legnagyobb rossz a világon,
egyike azon bilincseknek, amelyektől teljesen meg kell szabadulnod.
Másokról igazat kell gondolnod; ne higgy róluk olyasmit, amit nem tudsz. Ne
tedd fel, hogy gondolatban mindig veled foglalkoznak. Ha valaki olyasmit tesz,
amiről azt hiszed, hogy bántó rád nézve, vagy olyasmit mond, amiben célzatosságot
sejtesz, ne gondold azonnal: "Meg akart sérteni!". Nagyon is valószínű,
hogy egyáltalán nem is gondolt rád, mert minden léleknek megvan a maga baja,
s gondolatai főképpen ekörül forognak. Ha valaki haragosan szól hozzád, ne gondold:
"Gyűlöl, bántani akar!". Lehet, hogy valaki vagy valami más felingerelte,
s mivel éppen veled találkozott, haragját rajtad tölti ki. Balgán cselekszik,
mert minden harag balgaság; de azért nem szabad róla valótlant gondolnod.
Ha egyszer a Mester tanítványa lettél, mindig meggyőződhetsz gondolatod igaz
voltáról, oly módon hogy összehasonlítod az Övével. Mert a tanítvány egy a Mesterével,
s gondolatát csak vissza kell vezetnie a Mester gondolatába, hogy azonnal lássa,
vajon egyezik-e vele. Ha nem egyezik, helytelen, s rögtön megváltoztatja, mert
a Mester gondolata tökéletes, mivel Ő mindent tud. Azok, akik még nem elfogadott
tanítványai, ezt még nem tudják egészen megtenni, de nagy segítségükre lehet,
ha gyakran megállnak és elgondolják: "Vajon mit gondolna a Mester? Vajon
mit mondana vagy tenne ilyen körülmények között a Mester?" Mert sohasem
szabad olyasmit tenned, mondanod vagy gondolnod, amiről nem tudod elképzelni,
hogy a Mester is megtenné, mondaná vagy gondolná.
Légy igaz beszédedben is, - hűségre törekvő, túlzás nélküli. Sohase tulajdoníts
másnak indító-okokat! Csak Mestere ismeri a gondolatait, s lehet, hogy olyan
okokból cselekszik, amelyek egyáltalán eszedbe sem jutottak. Ha valakiről hallasz
valamit, ne ismételd; lehet, hogy nem igaz, s még ha igaz is, jobb, ha mit sem
szólsz. Gondold meg előbb jól, amit mondasz, különben vétesz a hűség ellen.
Légy igaz tetteidben! Ne kívánj másnak látszani, mint amilyen vagy, mert minden
tettetés akadálya az igazság tiszta fényének, melynek úgy kell átsugároznia
rajtad, miként napfény ragyog át a tiszta üvegen.
Különböztesd meg az önzőt az önzetlentől! Az önzésnek ugyanis sokféle alakja
van, s ha azt hiszed, hogy az egyik alakjában végleg kiölted, megjelenik egy
másikban, épp oly hatalmasan, mint azelőtt. Fokozatosan azonban annyira eltölt
a másokon való segítés gondolata, hogy kiszorítja minden önző gondolatodat,
hogy nem lesz időd saját magadra gondolni.
Még egy másik irányban is gyakorolnod kell a megkülönböztető-képességet. Ismerd
fel Istent mindenkiben és mindenben, bármilyen rossz is külszínre. Testvéreden
azzal is segíthetsz, ami közös bennetek, az pedig az Isteni Élet. Tanuld meg,
hogyan ébresztheted fel azt benne, hogyan szólhatsz ahhoz. Így óvod meg testvéredet
a tévedéstől.
II.
Vannak sokan, akiknek a vágytalanság kvalifikációja nehéz, mert úgy érzik, hogy
azonosak vágyaikkal, és ha elvennék tőlük megkülönböztető vágyaikat, vonzalmaikat
és idegenkedéseiket, énjükből semmi sem maradna. Ám azok csak ilyenek, akik
a Mestert még nem látták. Az Ő szent jelenlétének fényében minden vágy elhal,
s csak egy marad meg: hogy Hozzá hasonlók lehessünk. De mielőtt még abban a
boldogságban részesülnél, hogy ott állhass Őelőtte, szemtől-szembe, máris elérheted
a vágytalanságot, ha akarod. Megkülönböztető-képességed már megmutatta, hogy
mindazt, amire a legtöbb ember vágyik, például a gazdagságot és hatalmat, nem
érdemes bírni; ha ezt az ember igazán érzi, nemcsak mondja, minden utánuk való
vágya megszűnik.
Eddig mindez igen egyszerű, csak az szükséges, hogy megértsed. De vannak akik
abbahagyják a földi célok hajhászását, csak azért, hogy elnyerjék a mennyországot,
vagy hogy - ami az ő személyüket illet, - megszabaduljanak az újraszületéstől.
Nehogy beleessél ebbe a tévedésbe! Ha teljesen megfeledkeztél énedről, már nem
gondolhatsz arra, mikor lesz szabad ez az én, vagy hogy milyen mennyországban
legyen része. Jegyezd meg, hogy minden önző kívánság megköt, hogy még oly magasztos
is a tárgya, s amíg le nem ráztad, nem vagy teljesen szabad, hogy a Mester munkájának
szenteld magad.
Ha énedre vonatkozó valamennyi vágyad elmúlt is, még mindig megmaradhat az az
egy, hogy lásd munkád eredményét. Ha segítesz valakin, látni szeretnéd, mennyit
segítettél rajta, sőt talán még azt is szeretnéd, hogy ő maga is lássa és hálás
legyen érte. Ám még ez is vágy és bizalom hiánya. Ha kiküldöd segítő-erődet,
eredménye kell, hogy legyen, akár láthatod, akár nem. Ha ismered a törvényt,
tudod, hogy ennek így kell lennie. Tedd tehát a jót a jó kedvéért, ne pedig
a jutalom reményében: dolgozz magáért a munkáért, ne pedig abban a reményben,
hogy lásd az eredményét. Add oda magad a világ szolgálatára, mert szereted,
s mert kénytelen vagy odaadni magad.
Ne vágyjál pszichikai erőkre, majd megjönnek, mihelyt a Mester látja, hogy mikor
a legalkalmasabb számodra. Túl korai kierőszakolásuk gyakran sok bajt okoz,
az ilyen embert sokszor félrevezetik a természet csalékony szellemei, vagy elbizakodik
és azt hiszi, hogy nem tévedhet. Különben is minden esetben a megszerzésükhöz
szükséges időt és erőt a másokon való segítésre lehetne fordítani. Megjönnek
majd a fejlődés folyamán, meg kell jönniük, ha pedig a Mester látja, hogy már
korábban is hasznodra lehetnek, majd megmondja neked, hogyan fejlesztheted ki
azokat veszélytelenül. Mindaddig azonban jobb számodra, ha még nincsenek ilyen
erőid.
Óvakodnod kell bizonyos apró-cseprő vágyaktól is, amelyek igen gyakoriak a mindennapi
életben. Sohase vágyjál feltűnni vagy eszesnek látszani, ne vágyjál beszélni.
Jó, ha keveset beszélsz, még jobb ha semmit nem mondasz, hacsak nem vagy benne
egészen bizonyos, hogy az, amit mondani szeretnél, igaz, barátságos és segítő.
Mielőtt szólsz, fontold meg gondosan, megvan-e ez a három tulajdonság abban,
amit mondani készülsz; ha pedig nincs, - ne mondd.
Jó, ha már most megszokod, hogy megfontolva gondolkozzál, mielőtt beszélsz;
mert ha eléred a beavatást, minden szavadra vigyáznod kell, különben elmondasz
valamit, amit nem szabad elmondani. A sok mindennapi beszéd szükségtelen és
balga, ha pedig pletyka, akkor gonoszság. Szokj hozzá tehát inkább hallgatni,
mint beszélni, s véleményeddel se hozakodj elő, hacsak határozottan nem kérdik.
A kvalifikációnak egy másik szövegezése így szól: tudni, merni, akarni, hallgatni,
s e négy között az utolsó a legnehezebb.
Egy másik általánosan elterjedt vágy, amelyet erélyesen le kell küzdened: a
mások dolgába való beavatkozás vágya. Amit más tesz, mond vagy hisz, nem a te
dolgod, s meg kell tanulnod őt teljesen magára hagyni. Korlátlan joga van a
szabad gondolkodásra, szólásra és cselekvésre mindaddig, amíg valaki dolgába
be nem avatkozik. Te magad is igényt tartasz arra, hogy korlátlanul azt tedd,
amit jónak látsz. Ugyanezt a szabadságot tehát őneki is meg kell adnod, ha pedig
él vele, nincs jogod róla valamit mondani.
Ha szerinted helytelenül cselekszik s alkalmat találsz, hogy négyszemközt és
igen udvariasan megmondd neki, hogy miért vélekedel így, - talán meggyőzöd;
van azonban sok eset, mikor még ez is illetéktelen beavatkozás. Semmi esetre
se szabad elmenned egy harmadik személyhez s a dologról pletykálkodnod, mert
ez rendkívül gonosz cselekedet.
Ha látod, hogy gyermekkel vagy állattal kegyetlenül bánnak, kötelességed közbelépni.
Ha észreveszed, hogy valaki megszegi az ország törvényét, értesítened kell a
hatóságokat. Ha rádbízták valakinek a tanítását, kötelességeddé válhatik, hogy
gyöngéden figyelmeztesd a hibáira. Ilyen esetek kivételével, törődjél a saját
dolgaiddal és tanuld meg a hallgatás erényét.
III.
A magaviseletnek különösképpen megkívánt hat pontja, a Mester tanítása szerint:
1. önuralom
a gondolkodásban,
2. önuralom a cselekvésben,
3. tolerancia.
4. vidámság,
5. céltudatosság,
6. bizalom.
(Tudom, hogy
egyiket-másikat, úgyszintén kvalifikációkat, gyakran másképpen fordítják; én
azonban minden esetben azokat a neveket alkalmazom, amelyeket magyarázat közben
maga a Mester használt.)
1. Önuralom a gondolkodásban
- A vágytalanság kvalifikációja azt mutatja, hogy uralkodni kell az asztráltesten.
Ugyanezt mutatja ez a tulajdonság a mentáltestre vonatkozóan. Jelenti a kedélyen
való uralkodást, hogy ne érezz se haragot, se türelmetlenséget. Jelenti az elméden
magán való uralkodást, hogy mindig nyugodt és higgadt legyen, és jelenti idegeidnek
gondolkodásod segítségével való fékentartását, hogy amennyire csak lehet, ne
legyenek ingerlékenyek. Ez utóbbi igen nehéz, mert ha megkísérled, hogy készülj
az Ösvényre, testedet önkénytelenül is érzékenyebbé teszed, úgy, hogy idegeit
könnyen felizgathatja egy hang, vagy egy megrázkódtatás és minden nyomást élénkebben
érez; - azonban mégis meg kell tenned, ami tőled telik.
A higgadt gondolkodás bátorságot is jelent, úgy hogy félelem nélkül szállhatsz
szembe az Ösvény megpróbáltatásaival és nehézségeivel. Állhatatosságot is jelent,
- könnyebben viselheted hát el a minden ember életében jelentkező nehézségeket
és elkerülheted a jelentéktelen dolgokon való szakadatlan töprengést, amire
sok ember legtöbb idejét fecsérli. A Mester arra tanít, hogy egyáltalán mit
sem számít, mi éri az embert kívülről: bánat, gond, betegség, veszteség, - mindezt
semmibe kell vennie s nem szabad engednie, hogy megzavarják lelki nyugalmát.
Régi cselekedetek következményei ezek, s ha jelentkeznek, örömmel kell azokat
viselned, arra gondolva, hogy minden rossz mulandó, s hogy kötelességed mindig
vidámnak és nyugodtnak maradni. Előző életeidhez tartoznak, nem pedig a mostanihoz;
nem változtathatod meg őket, tehát hiábavaló nyugtalankodnod miattuk. Gondolj
inkább arra, amit most teszel, ami jövendő életed eseményeit készíti elő, mert
ezt meg tudod változtatni.
Ne engedd magad át szomorúságnak vagy lehangoltságnak. A lehangoltság helytelen,
mert másokat is megfertőzhet és életüket nehezebbé teszi, - ehhez pedig nincs
jogod. Ezért bármikor jelentkezzék is, rázd le azonnal.
Még más irányban is uralkodnod kell gondolataidon: ne hagyd, hogy csapongjanak.
Bármivel foglalkozzál, összpontosítsd gondolataidat munkádra, hogy tökéletesen
végezd. Ne engedd, hogy elméd tétlen legyen hanem tarts mindig jó gondolatokat
készenlétben, hogy abban a pillanatban, mihelyt elméd újra szabad, előtérbe
léphessenek.
Gondolaterődet használd mindennap jó célokra, légy olyan erő, amely a fejlődés
irányába működik. Gondolj mindennap valakire, akiről tudod, hogy bánata van,
szenved vagy segítségre szorul és áraszd el szerető gondolatokkal.
Tartsd vissza gondolkodásodat a büszkeségtől, mert a büszkeség csupa tudatlanságból
ered. Az az ember, aki nem tud, nagynak képzeli magát, azt hiszi ilyen vagy
olyan dolgot vitt véghez. A bölcs ellenben tudja, hogy csak Isten nagy, s hogy
Ő tesz minden jót.
2. Önuralom a cselekvésben
Ha gondolatod az, aminek lennie kell, cselekvéseddel nem lesz sok bajod. De
ne feledd: hogy hasznára lehess az emberiségnek, gondolatodnak cselekvésben
kell megnyilvánulnia. Ne légy tehát tétlen, hanem folyton tevékeny a jóban.
De a saját kötelességedet kell teljesítened, nem pedig a másét, hacsak nem teszed
az ő engedelmével s azért, hogy segíts neki. Hadd végezze mindenki a saját munkáját
a maga módján. Légy mindig készen, hogy segítségedet - ahol szükséges - felajánld,
de sohase avatkozz a más dolgába. Sok ember számára ugyanis a legnehezebb dolog
a világon, amíg megtanulja, hogy saját dolgával törődjék, pedig éppen ezt kell
tenned.
Azért kell megkísérelned, hogy felsőbbrendű munkát vállalj magadra, még nem
szabad megfeledkezned mindennapi kötelességeidről, mert amíg ezeket el nem végezted,
nem vagy szabad más szolgálatra. Nem kellene újabb világi kötelességeket vállalnod,
de azokat, amelyeket már magadra vállaltál, teljesítsd tökéletesen. Minden világos
és ésszerű kötelességedet, melyet magad ítélsz annak, tehát nem a képzelt kötelességeket,
amelyekkel mások szeretnének megterhelni. Ha a Mesteré vagy, mindennapi munkádat
is jobban kell végezned, mint mások, nem pedig rosszabbul, mert azt is Őérte
kell tenned.
3. Tolerancia
Tökéletes toleranciát kell érezned mindenki iránt, s épp oly őszinte érdeklődést
a másvallásúak hite iránt, mint a saját hited iránt. Mert a mások vallása: ösvény,
mely a Legmagasztosabbhoz vezet, akár csak a tiéd, s hogy mindenkinek segíthess,
mindenkit meg kell értened.
Hogy azonban elérhesd ezt a tökéletes toleranciát, előbb meg kell szabadulnod
a vakbuzgóságtól és babonától. Meg kell tanulnod, hogy semmiféle szertartás
nem szükséges, különben jobbnak képzeled magad azoknál, akik kivonják magukat
a szertartások alól. Azért ne ítéld el azokat, akik még ragaszkodnak a szertartásokhoz.
Hadd cselekedjenek úgy, ahogyan akarnak, de nem szabadna, hogy szembehelyezkedjenek
veled, aki ismered az igazságot, s hogy olyasmit próbáljanak ráderőszakolni,
amiből kinőttél. Találj mentséget mindenre, légy jóindulatú minden iránt.
Most, hogy szemed kinyílt, régi hitednek, régi szertarásaidnak némely része
képtelenségnek fog látszani, s talán valóban az is. De ha nem is tudsz többé
résztvenni azokban, tiszteld azon jó lelkek kedvéért, akikre nézve még fontosak.
Megvan a helyük, megvan a hasznuk, olyanok, mint az a kettős vonal, mely gyermekkorodban
vezetett, hogy egyenesen és szabályosan írj, amíg megtanultál sokkal jobban
és szabadabban írni nélküle. Volt idő, amikor szükséged volt rá, ez az idő most
már elmúlt.
Egy Nagy Tanító egyszer így írt: "Mikor gyermek voltam, úgy szóltam mint
gyermek, úgy gondolkodtam mint gyermek, úgy értettem mint gyermek, minekutána
pedig férfiúvá lettem, elhagytam a gyermekhez illendő dolgokat". De aki
elfelejtette gyerekkorát és elvesztette a gyermekhez való vonzódását, az nem
taníthatja őket, az nem segíthet rajtuk. Tekints tehát mindenkire jóindulattal,
nyájasan és türelemmel, de mindenkire egyformán, ha buddhista, hindu, dzsina,
zsidó, keresztény vagy mohamedán.
4. Vidámság
Karmádat, bármilyen is, viseld vidáman, és vedd megtiszteltetésnek, hogy szenvedés
ér, mert ez arra vall, hogy a Karma Urai méltónak találnak a segítségükre. Ha
mégoly nehéz is, légy hálás, hogy nem még rosszabb. Gondolj arra, hogy csak
csekély mértékben lehetsz hasznára a Mesternek, amíg rossz karmádat le nem róttad
és nem vagy szabad. Neki ajánlva magad, karmád gyorsítását is kérted, úgy hogy
most egy-két élet alatt lerovod azt, ami különben talán száz életre is kiterjedt
volna. Hogy azonban a legjobb eredményt érd el, vidáman és örömmel kell viselned.
Íme egy másik pont. Le kell tenned a birtoklás minden érzéséről. Vegye bár el
tőled a Karma mindazt, amit leginkább kedvelsz, sőt azokat is, akiket legjobban
szeretsz: még akkor is mindig vidámnak kell lenned, készen arra, hogy bármitől
vagy mindentől megválj. A Mesternek gyakran szüksége van arra, hogy erejét szolgáin
át árassza másokra, ezt pedig nem teheti, ha szolga lehangoltságnak engedi át
magát. Legyen tehát vidámság a szabály.
5. Céltudatosság
Egyet kell folyton szem előtt tartanod, azt hogy megtedd a Mester munkáját.
Bármi tennivalód akadjon, erről még sem szabad soha megfeledkezned. De hiszen
más tennivalód nem is akadhat, mert minden segítő, önzetlen munka a Mester munkája,
és Őérte kell megtenned. Munkaközben pedig fordítsd teljes figyelmedet minden
egyes dologra, hogy a legtökéletesebb munkád legyen. Ugyanaz a Tanító ezt is
megírta: "És valamit cselekszetek, szívetek szerint cselekedjétek, mint
az Úrnak és nem embereknek". Gondolj ara, hogyan végeznél valami munkát,
ha tudnád, hogy egyszerre csak odajön a Mester, hogy megnézze. Ugyanígy kell
végezned minden munkádat. Azok, akik leginkább tudnak, legjobban fogják tudni,
mi mindent jelentenek ezek az igék. És íme egy hozzájuk hasonló másik, egy sokkal
régibb: "Amit kezed cselekedhetik, tedd legjobb erőd szerint."
Jelenti a céltudatosság még azt is, hogy még egy pillanatra se térítsen le semmi
az Ösvényről, amelyre léptél. Se kísértések, se világi gyönyörök, se világi
vonzalmak ne fordítsanak el tőle. Mert eggyé kell forrnod az Ösvénnyel; annyira
része kell legyen természetednek, hogy kövesd anélkül, hogy rá kellene gondolnod,
s ne térhess le róla. Te, a Monád, határozd el ezt. Szakítani elhatározásoddal
annyi volna, mint szakítani saját magaddal.
6. Bizalom
Bízzál Mesteredben, bízzál magadban. Ha egyszer láttad a Mestert, bízni fogsz
benne a végletekig, sok életen és halálon át. Ha még nem láttad, akkor igyekezz
Őt megvalósítani magadban és bízzál benne, mert ha nem teszed, Ő sem segíthet.
Amíg nincs meg a tökéletes bizalom, nem indulhat meg a szeretet és erő tökéletes
kiáramlása.
Bízzál magadban. Azt mondod, hogy nagyon is jól ismered magad? Ha ez az érzésed,
akkor nem ismered magadat, csak azt a gyarló külső burkot, mely gyakran merült
a posványba. Te ellenben - az igazi Én - Isten tüzének szikrája vagy, és Isten,
aki mindenható, benned van, ezért semmi sincs, amit meg ne tehetnél, ha akarod.
Mondd magadnak: "Amit ember megtett, azt ember megteheti. Ember vagyok,
de Isten is az emberben; megtehetem ezt a dolgot és meg is fogom tenni".
Mert ha az Ösvényen akarsz járni, akaratod olyan legyen, mint az edzett acél.
IV.
Valamennyi kvalifikáció között a szeretet a legfontosabb, mert ha elég erős
valakiben, arra ösztönzi, hogy a többit is megszerezze, nélküle pedig a többi
együttvéve sohasem volna elegendő. Gyakran úgy értelmezik, mint heves vágyakozást
a születések és halálok körforgásától való megszabadulás és az Istennel való
egyesülés után. Ilyen értelmezése azonban önzően hangzik, s jelentésének csak
egy része. Nem annyira vágy, mint inkább akarat, feltett szándék, elhatározás.
Hogy ennek az elhatározásnak eredménye is legyen, olyannyira el kell töltenie
egész valódat, hogy ne hagyjon helyet benne más érzés számára. Valóban az Istennel
való egyesülésre irányuló akarat, célja azonban nem az, hogy megszabadulj a
gyötrelmektől és szenvedéstől, hanem hogy az Őiránta érzett mélységes szeretetedből
együttműködhessél Ővele, és úgy cselekedhessél, ahogyan Ő cselekszik. Mivel
Isten Szeretet, ha egyesülni akarsz vele, teljesen el kell telned tökéletes
önzetlenséggel és szeretettel.
A mindennapi életben ez két dolgot jelent. Először is vigyázz, hogy semmiféle
élőlényt ne bánts. Másodszor: légy mindig résen, hogy segíts, ha alkalom kínálkozik
rá.
Először is ne bánts senkit. Három bűn van, mely többet árt, mint bármi más a
világon: a pletykálkodás, a kegyetlenség és a babona, - mert ezek a szeretet
ellen vétenek. E háromtól állandóan őrizkedjék, aki el akarja tölteni szívét
az Isten iránt való szeretettel.
Íme, mire vezet a pletykálkodás. Rossz gondolattal kezdődik, s ez már magában
véve bűn. Mert mindenkiben és mindenben van jó, és mindenkiben és mindenben
van rossz. Bármelyiket erősíthetjük azzal, hogy rágondolunk, s ily módon előmozdíthatjuk
a fejlődést, vagy pedig hátráltathatjuk, megtehetjük a Logosz akaratát, vagy
pedig ellene szegülhetünk. Ha az embertársadban levő rosszra gondolsz, három
gonosz tettet követsz el egyszerre:
1. Környezetedet jó gondolatok helyett rossz gondolatokkal árasztod el, s ily
módon növeled a világ szomorúságát.
2. Ha az illetőben megvan az a rossz, amire gondolsz: erősbíted és táplálod,
ezzel pedig rosszabbá teszed testvéredet, ahelyett, hogy jobbá tennéd. Rendszerint
azonban nincs is meg benne a rossz, csak úgy képzelted. Akkor pedig aljas gondolatod
rossz cselekedetre csábítja testvéredet, mert ha még nem tökéletes, azzá teheted,
amit felőle gondolsz.
3. Saját gondolatvilágodat jó gondolatok helyett rosszakkal töltöd meg, amivel
megakadályozod fejlődésedet. Szép és vonzó látvány helyett rút és kínos látványt
nyújtasz azoknak, akik látni tudnak.
De a pletyka nem elégszik meg azzal a sok kárral, amit saját magának és áldozatának
okozott, hanem minden erejével megkísérli, hogy bűntársakat is szerezzen. Rosszindulatú
történeteit mohón meséli el másnak, abban a reményben, hogy elhiszi, s aztán
együtt árasztják el rossz gondolatokkal a szenvedőt. Így megy ez napról napra,
s nemcsak egy ember teszi, hanem ezer meg ezer. Kezded-e már belátni, milyen
aljas, milyen szörnyű bűn ez? Feltétlenül kerülnöd kell. Sohase mondj rosszat
valakiről, ha pedig más megteszi, vonakodj végighallgatni s mondd nyájasan:
"Talán nem is igaz, s még ha igaz is, szebb, ha nem beszélünk róla".
A kegyetlenség kétféle: szándékos vagy akaratlan. A szándékos kegyetlenség céltudatosan
okoz fájdalmat valamely élőlénynek, ez pedig valamennyi bűn közt a legnagyobb,
- nem embernek, inkább ördögnek a cselekedete. Talán azt mondod, hogy ember
nem is tehet ilyesmit, ámde az emberek megtették és még ma is minden nap megteszik.
Megtették az inkvizítorok, sok vallásos ember megtette vallásának nevében. Megteszik
az élveboncolók, és szokásból megteszi sok tanító. Mindnyájan azzal igyekeznek
menteni kegyetlenségüket, hogy szokás, pedig valamely bűn nem szűnik meg bűn
lenni, mert sokan követik el. A Karma nem veszi figyelembe a szokást, és a kegyetlenség
karmája a legborzalmasabb valamennyi között. Indiában legalább nincs mentség
az ilyen szokásokra, mert hiszen mindenkinek jól ismert kötelessége, hogy élőlényt
bántani nem szabad. A kegyetlenség végzete kell sújtsa azokat is, akik útnak
indulnak azzal a feltett szándékkal, hogy megöljék Isten teremtményeit, s ezt
"sport"-nak nevezik.
Tudom, hogy ilyesmit nem tennél, s hogy Isten iránt való szeretetből, valahányszor
csak alkalom kínálkozik rá, határozottan tiltakozni fogsz ellene. Ám a beszédben
is van kegyetlenség, épp úgy mint a cselekedetben, s aki sértő szándékkal mond
valakinek valamit, ugyanezt a gonosztettet követi el. Bizonyára ezt sem tennéd,
de olykor a meggondolatlan szó épp annyi fájdalmat okoz, mint a rosszindulatú.
Óvakodnod kell tehát az akaratlanul elkövetett kegyetlenségtől is.
Rendszerint meggondolatlanságnak a következménye. Az egyik embert annyira eltölti
a kapzsiság és a fösvénység, hogy eszébe sem jut, mennyi szenvedést okoz, ha
másoknak keveset fizet, vagy ha családját éhezteti. Egy másik csak a saját érzéki
gyönyörére gondol és keveset törődik azzal, hány lelket és testet tesz tönkre
a kielégítésével. Van aki, csakhogy megkímélje magát néhány percnyi fáradságtól,
nem fizeti ki munkásait a kellő időben, mit sem törődve azokkal a nehézségekkel,
melyeket nekik okoz. Sok szenvedésnek oka csakis a meggondolatlanság, az, hogy
az ember elfelejti meggondolni, milyen hatással lesz valamely cselekedete másokra.
De a Karma sohasem felejt, s nem veszi tekintetbe az ember feledékenységét.
Ha rá szeretnél lépni az Ösvényre, meg kell fontolnod, mi lesz cselekedeteidnek
a következménye, nehogy a meggondolatlan kegyetlenség bűnébe essél.
Egy másik hatalmas rossz, mely sok borzalmas kegyetlenséget okozott: a tévhit,
a babona. Aki ennek rabja, megveti a nálánál bölcsebbeket, és arra akarja őket
kényszeríteni, hogy úgy cselekedjenek, mint ő. Gondolj csak arra a szörnyű mészárlásra,
melyet az állatok feláldozásának tévhite okozott, vagy arra a még kegyetlenebb
babonára, mely szerint az embernek hússal kell táplálkoznia. Gondolj arra a
bánásmódra, melyben - a babona hatása alatt - a mi szeretett Indiánk elnyomott
néposztályai részesülnek, és lásd ebből, milyen szívtelen kegyetlenséget szülhet
ez a rossz tulajdonság még olyanok körében is, akik ismerik a testvériség kötelességét.
Sok gonosztettet követtek el az emberek a Szeretet Istenének nevében, a babona
lidércének hatása alatt. Legyen rá gondod, hogy ennek még legparányibb nyoma
se maradjon benned.
Ezt a három nagy bűnt kerülnöd kell, végzetesek minden haladásra, mert a szeretet
ellen vétenek. Ámde nemcsak tartózkodnod kell a rossztól, hanem tevékenynek
kell lenned a jóban. Annyira el kell, hogy töltsön a szolgálás heves vágya,
hogy mindig résen állj és szolgálj, - egész környezetednek, nemcsak az embereknek,
hanem még az állatoknak és növényeknek is. Gyakorold ezt a jelentéktelen mindennapi
dolgokban, hogy szokásoddá váljék, s hogy majd el ne mulaszd a nagy cselekedet
ritkán kínálkozó alkalmát. Mert ha az a vágyad, hogy egyesülj Istennel, nem
magadért vágysz erre, hanem azért, hogy vezeték légy, amely Isten kiáramló szeretetét
eljuttatja embertársaidhoz.
Aki ösvényen van, nem magáért él, hanem másokért. Elfeledve magát, hogy másoknak
szolgálhasson. Írótoll ő Isten kezében, mely Isten kiáramló gondolatát kifejezésre
juttatja idelent, - ami toll nélkül lehetetlen volna. Egyszersmind eleven tűzkéve,
és úgy sugározza a világra a szívét eltöltő Isteni Szeretetet.
A bölcsesség, mely arra képesít, hogy szolgálj, az akarat, mely a bölcsességet
irányítja, a szeretet, mely az akaratot megihleti: ezek a te kvalifikációid.
Akarat, bölcsesség, szeretet, - ez a Logosz három megnyilvánuló tulajdonsága.
Te, aki az Ő szolgálatába szeretnél szegődni, tárd a világ elé ezt a három tulajdonságot.