Renner
Zsuzsanna
Az afganisztáni buddhista művészet emlékei
Forrás: www.sulinet.hu/eletestudomany/archiv/2001/0113/buddha/buddha.html
World
did "too little, too late" to save Buddhas...
Az 1990-es évek közepe óta érkeznek hírek az afgán
tálibok műemlék-rombolásairól. Mohammed Omar molla afgán vezető már
tavaly, 2000. február 12-én elismerte, hogy a kabuli nemzeti múzeumban
több tucat ősi szobrot pusztítottak el. Két héttel később, 2000. február
26-án hivatalosan is bejelentette, hogy – iszlám hitük védelmében és
nevében – az általuk ellenőrzött területeken minden preiszlám műemléket
lerombolnak, s a bamijáni óriási Buddha-szobrokat sem kímélik meg.
|
Afganisztán évtizedek óta dúló polgárháborúk és belviszályok színtere, a világ egyik legelmaradottabb országa. Mai állapotát szemlélve könnyű megfeledkezni arról, hogy ez a terület a i. e. utolsó századokban és az i. sz. 1. évezred nagy részében a világ egyik kulturális csomópontja volt. Kelet és Nyugat között, karavánutak találkozási pontjában, népek vándorlási útvonalában feküdt, ahol nem csak a Kelet mesés kincsei, a Római Birodalom és Bizánc felől érkező áruk haladtak át, hanem India, Közép-Ázsia, a hellenisztikus birodalmak, Közel-Kelet és Irán vallási, kulturális és művészeti áramlatai is találkoztak és vegyültek. A Hindukus északi lábánál fekvő Balkhon keresztül haladt az ókori világ legfontosabb karavánútja, a Közép-Ázsiát és Indiát a Mediterráneummal öszszekötő Selyemút, s itt húzódott – Kábúl és Pésávár (ma Pakisztán) között – a nevezetes Khaiber-hágó, amelyet már az ókori szerzők is India kapujaként emlegetnek, hiszen ez volt az az útvonal, amelyen minden, északról vagy Közép-Ázsia felől érkező hódító India földjére lépett. Nem csoda hát, ha Afganisztán területén egymást érték a hódító népcsoportok, akiknek ez a terület egyszersmind indiai hódításaik kiindulópontjául szolgált.
Stukkóból és terrakottából készült Buddha-fej Haddából,
|
A kábúli
|
|
Hercegnők kapuív
|
Asóka
Afganisztán területe az i. e. VI. század közepétől a perzsa
birodalomhoz tartozott. Az Akhaimenida dinasztia legjelentősebb uralkodója, a
világbirodalmat létrehozó Dareiosz hódította meg, aki híres behisztuni
feliratában a birodalom tartományai között említi a mai Afganisztán területén
fekvő Baktriát és Arakhósziát, valamint Gandhárát, amelynek területén ma India,
Pakisztán és Afganisztán osztozik. Az Akhaimenida-birodalom sorsát Nagy Sándor
hódítása pecsételte meg az i. e. IV. század második felében, amely, bár nem
bizonyult hosszú életűnek, de utódállamai révén meghonosította a hellenisztikus
vallásokat és műveltséget a perzsa birodalom egykori tartományaiban, ahol
korábban a zoroasztriánus vallás volt uralkodó.
Az indiai hagyomány szerint a
buddhizmus igen korán, már az i. e. V. század vége felé megjelent a
Hindukus-hegység e magasan fekvő vidékein. A buddhista tant eszerint Buddha (i.
e. 563-483) legkedvesebb tanítványa és kísérője, Ánanda egyik tanítványa vitte
el a Mester halála után ötven évvel Gandhárába, amely akkoriban a perzsa
birodalomhoz tartozott. Ezt azonban sem régészeti adatok, sem a Nagy Sándor
nyomában Indiába érkezett görög történetírók művei nem támasztják alá. Annál
több adat van azonban arról, hogy Nagy Sándor hódítása után alig egy évszázaddal
már szép számmal vannak jelen buddhista szerzetesek a mai Afganisztán északi
részén, s a kolostorok és sztúpák építését is megkezdték.
Időközben ugyanis
Indiában a Maurja-dinasztia került hatalomra, amelynek legnagyobb uralkodója,
Asóka (i. e. 273-231) az ókori világ egyik leghatalmasabb államát hozta létre.
Birodalmához Dél-India kivételével a szubkontinens egésze és Afganisztán egy
része is hozzátartozott. Az uralkodó azonban annyira megcsömörlött a hosszan
tartó háborúskodással járó mérhetetlen emberáldozatoktól és vérontástól, hogy
elhatározta, felhagy a további hódítással, buddhistává lett, és uralkodói
eszközeit a buddhista vallás támogatásának és terjesztésének szolgálatába
állította. A buddhista hagyomány egyik ága szerint uralkodása idején, i. e. 244
körül hívták össze a harmadik buddhista zsinatot, amelyen elhatározták, hogy
hittérítőket küldenek szét a szélrózsa minden irányába, többek között az
északnyugati Gandhárába is. Gandhára első kolostorát és sztúpáit (Taxilában, a
mai Pakisztán területén) maga Asóka alapította. A taxilai kolostor rövid időn
belül a buddhista tudományosság híres központjává fejlődött, és a tanok további
terjesztésének kiindulópontjává vált.
|
Asóka halála után birodalma széthullott. Az afganisztáni részek az
úgynevezett indo-görög uralkodók birtokába kerültek, akik a hellenisztikus
műveltségű Baktriából kiindulva hódították meg ezeket a területeket, s magukkal
hozták az ottani nyelvet, vallást, művészetet. Hogy milyen hatást gyakorolt
rájuk az indiai eredetű buddhizmus, nem tudjuk, annyi azonban bizonyos, hogy nem
voltak ellenségesek vele, sőt érdeklődést mutattak iránta. Az i. e. II.
században Menandrosz – akit az indiai hagyomány Milinda néven őrzött meg –
vitára hívta meg Nágaszéna szerzetes-tudóst, akinek a buddhista vallásra és
filozófiára vonatkozó kérdéseket tett fel. Párbeszédüket a Milinda-panyha című
buddhista mű őrizte meg.
A bímaráni ereklyetartó az
|
|
|
Kaniska birodalma
A baktriai görögöket iráni eredetű népcsoportok –
a sakák (szkíthák), majd a párthusok – követték. Mindkét hódító a buddhista
kolostorok rombolásával kezdte, de gyorsan felhagyott ezzel, s a továbbiakban
már a kolostorok újjáépítéséről, bővítéséről és a rendnek tett adományokról
számolnak be a források. A buddhista közösség igazi megerősödése azonban a
kusánok uralma alatt következett be, amikor is az I. században trónra lépő
Kaniska személyében a buddhista rend Asókához mérhető pártfogóra
talált.
Kaniska Baktriából kiindulva hozta létre hatalmas, Közép-Ázsiától a
mai Afganisztánon és Pakisztánon át Közép-Indiáig terjedő birodalmát, amely
vetekedett a Római Birodalommal, Kínával és a párthusok birodalmával. A
stabilitás, a béke, az utak biztonsága kedvezett a buddhista vallás
terjedésének, amely előtt megnyílt az út Turkesztán és Ázsia keletebbre fekvő
területei felé is. Több indiai és kínai forrás úgy mutatja be Kaniskát, mint
hívő buddhistát, s vele hozzák összefüggésbe az úgynevezett negyedik buddhista
zsinatot is, amelyre Északnyugat-Indiában került sor. Mindazonáltal nem lehetünk
biztosak benne, hogy maga az uralkodó valóban buddhista volt-e, hiszen pénzein
Buddha-ábrázolások ritkán, hellenisztikus, zoroasztriánus és indiai istenségek
annál gyakrabban jelennek meg. Annyi azonban bizonyos, hogy Kaniska bőkezű
adományokkal támogatta a rendet, és mindenképpen a vallási türelem híve volt.
Az afganisztáni buddhizmus Kaniskával kezdődő virágzása a kusán birodalom
széthullása után is folytatódott egészen az V. század végéig. A birodalom helyén
létrejövő apró királyságok nemcsak barátságos magatartást tanúsítottak a
buddhista rend iránt, hanem elég virágzóak is voltak ahhoz, hogy uralkodóik
fővárosaikat templomokkal, kolostorokkal, sztúpákkal ékesítsék. Ekkor épültek
Hadda gazdagon díszített sztúpái, és ekkor vájták ki a bámijáni völgy
barlangjait is.
Az afganisztáni buddhizmus virágzásának a fehér hunok V.
század végi hódítása vetett véget. Sok kolostor elpusztult ekkor, különösen
Gandhára területén. A kínai zarándok Hszüan Czan ottjártakor a haddai
kolostorban már annyi szerzetes sem élt, hogy az épületek rendben tartásáról
gondoskodni tudtak volna. Az afganisztáni buddhizmus hanyatlása azonban nem
kizárólag a hunok dúlásának tulajdonítható. Közrejátszott ebben a laikus
közösség elszegényedése éppúgy, mint az, hogy a hinduizmus előretörésével
magában Indiában is visszaszorulóban volt a buddhizmus. A végső csapást
mindazonáltal az iszlám hódítás mérte a buddhizmusra mind Afganisztánban, mind
Indiában. Bár Afganisztánban az iszlám VII. századi megjelenése nem járt azonnal
a kolostorok olyan mértékű lerombolásával és a szerzetesek lemészárlásával, mint
később Indiában, hosszabb távon mégis a buddhizmus teljes eltűnéséhez vezetett.
A bámijáni völgyet 1222-ben Dzsingisz kán dúlta fel véglegesen; az óriás
Buddhákat ő csonkíttatta meg úgy, ahogy az a képen látszik. Később már csak
kolostorromokat és sztúpa-maradványokat találtak a többnyire hódító szándékkal
ideérkezők, az oázisok nagy részét pedig visszahódította a sivatag.
Az
afganisztáni buddhista művészet emlékeiről a XIX. század eleje óta tudnak a
régészek, de tudományos feltárásuk és feldolgozásuk csak az első világháború
után kezdődött el. Külön érdekesség, hogy Kőrösi Csoma Sándor 1821-ben
Bukharából Pésávár felé tartva a Bámiján-hágón kelt át, ahol felfedezte a völgy
akkor még azonosítatlan kolosszális Buddháit, és felismerte, hogy azok a
görögös, hellenisztikus korszak alkotásai, megelőzve ezzel a kutatókat, mert a
tudomány csak évtizedek múlva határozta meg az egykori Gandhára görög hatást
mutató művészetét. Francia, angol, majd a második világháború után olasz
régészeti expedíciók jártak a térségben, így a feltárt művészeti emlékek –
szobrok, domborműtöredékek, ereklyetartók és más kegytárgyak – egy része ezen
országok múzeumaiba került, más részét India és Pakisztán múzeumaiban őrzik. A
kábúli múzeumban kapott otthont a környéken feltárt szobrászati emlékek és
páratlan kincsleletek nagyobb része.
Renner Zsuzsanna
indológus Hopp Ferenc
Kelet-Ázsiai Művészeti Múzeum
|
ZRINYIFALVI GÁBOR:
Szoborrombolók
Élet és Irodalom, XLV. ÉVFOLYAM, 17. SZÁM, 2001. május 4.
Megdöbbentő
esemény rázta meg a világot a XXI. század hajnalán, olyan barbár cselekedet,
amely szinte minden magát civilizáltnak tartó országot tiltakozásra késztetett.
Az afgán tálibok az iszlám bálványimádást tiltó rendeleteire hivatkozva felrobbantották
a világ leghatalmasabb Buddha-szobrait, amelyek mintegy másfél ezer évesek voltak.
E lépést még a szomszédos, a tálibokat támogató Pakisztán sem helyeselte, holott
ott is az iszlám az uralkodó vallás.
Mi történt tulajdonképpen? Milyen alapon ítéljük el ezt a barbárnak tartott
cselekedetet? Jogos-e a világ felháborodása?
Buddha sziklába faragott szobrai kétségtelenül vallási ábrázolások és szimbólumok
(voltak), ugyanakkor műalkotások, történelmi emlékek is, amelyek utóbbi két
minőségükben a világörökség részét képezték. A vallási fanatikusok a szobrok
előbbi minőségét vették célba, először rakétákkal, majd robbanóanyaggal, s művészi
kvalitásuk, műemlék jellegük valójában nem különösebben érdekelte őket. Számukra
a szobor egy hazug vallás ledöntendő bálványa, tehát megsemmisítendő.
Ám éppen ez az, ami a világot felháborította. Ezeket a hatalmas, sziklából kivájt
faragványokat ugyanis a világ jelentős részének álláspontja szerint műalkotásként,
történeti értékként kellene szemlélni, s akkor kiderülne, hogy lényegében nem
bálványokkal, s nem is egy "hamis" vallás, a buddhizmus kultikus tárgyával
van dolgunk. Az iszlám fundamentalisták azonban nem tudtak ezen a módon differenciálni.
Számukra ez a minőség - művészet és történeti érték - nem létezik, illetve alárendelődik
annak, amely egy másik, konkurens vallást hirdet, tehát vele, az igaz hit hirdetőjével
szemben ab ovo ellenséges viszonyban áll. A lépés tehát részükről logikusnak
mondható. Az egész kérdés lényegében vallási síkon dőlt el, s a művészet mint
olyan számukra egyszerűen indifferens. Nem tudnak róla. Ez nem azt jelenti,
hogy nem hallottak a világ más tájain dívó ezen jelenségről, hanem hogy világukban
a művészetnek, az esztétikai és történeti értéknek nincs helye. Amennyiben pedig
ez a művészetnek nevezett jelenség faragott képeket alkot, annyiban kimondottan
káros és ezért pusztítandó jelenség. A bennük való hit istenkáromlás, ha ez
a hit valamiképpen a vallásos hithez hasonlatos, hiszen egyenesen bálványimádásnak
számít.
Európa és a nyugati világ bizony hisz a művészetben, mi több, támogatja is.
Számukra ezekben a szobrokban, a tálibokkal ellentétben, éppen a vallási szimbólum
számít kevésbé. A művészetbe vetett hit komolyságát azonban erősen megkérdőjelezi,
hogy igazságai nem foglalhatók tételekbe, tehát kanonizálatlan, hogy arca folyton
változik, a térben és időben újabb és újabb formákkal és elgondolásokkal áll
elő. Ez nem teszi lehetővé, hogy a hívők gyülekezete egyöntetűen hozzá igazítsa
életét, hogy az pontosan megszabja cselekedeteit, gondolkodását. A művészetbe
vetett hit önként vállalható, nem kötelező erejű. Ez pedig megkülönbözteti a
tételes vallások explicit igazságainak megfellebbezhetetlen igéitől. Ráadásul
bármelyik, de akár egyszerre több műalkotás is lehet az imádat tárgya, amelyért
időnként hatalmas összegeket fizetnek magánszemélyek, múzeumok, intézmények,
s amelyekről minden további nélkül le lehet mondani egy másik műtárgy javára.
Mi más ez, mint a legtisztább bálványimádás?
A történelem azt igazolta, hogy a nyugat minél inkább hitt a művészetben, annál
kevésbé lett keresztényi, annál inkább elvetette a tételes vallást, amely oly
régóta ellenfele az iszlámnak, de amellyel testvérek, hiszen közös zsidó gyökérből
nőttek ki. Bizonyos értelemben tehát a művészetvallás kevésbé káros az iszlám
szemében, mint a keresztény vallás, amelynek helyét az előbbi szinte észrevétlenül,
fokozatosan elfoglalta. A művészetvallás már csak azért sem olyan veszélyes
ellenfél, mert senkinek nem jutna eszébe a nevében háborút indítani vagy meghalni.
A tálibok tehát minden nemzetközi tiltakozás ellenére is nyugodtak, a szankciókat
már megszokták, nem félnek az újabbaktól.
Úgy tűnik tehát, hogy a frontok tisztázottak, világos, miről van szó. Ha nem
puszta politikai taktikázásként fogjuk fel az esetet, hanem az iszlám önérvényesítéseként,
akkor ez a vallás ezen a módon is hatalmát gyakorolja. A világ tehet arról,
hogy úgy fogta fel az eseményeket, ahogyan: hitetlenek, bálványimádók módjára
és nem azok igazi értékének megfelelően, az isteni törvény és parancs beteljesítéseként.
A harc a faragott bálványok, a hamis istenek és hazug próféták ellen folyik,
ezt mindenki láthatja - és igazán tolerálhatná.
Valóban tolerálnunk kellene ezt a lépést, ha komolyan vennénk az iszlám hitet,
pontosabban azt, hogy az iszlám is komolyan veszi magát. Az igaz (iszlám) hit
törvényeinek betartása és terjesztése pedig éppenséggel legfőbb feladata az
igazhitű muzulmánnak. Ha tehát elfogadjuk, hogy ezeket az elveket a hívők vallják,
akkor ugyan miért csodálkozunk e ("barbár"?) cselekedeten? Nem arról
van-e szó, hogy mi, európaiak, miután már nem vagyunk valóban vallásosak, pontosabban
nem hiszünk minden feltétel nélkül a keresztény egyház tételes tanításaiban,
ellenben hiszünk a művészet kvázivallásos, veszélytelen, megfoghatatlan, mindig
változó tanaiban, ezért számunkra a hagyományos vallás ezen művészetellenes
megnyilvánulása "barbárnak" tűnik. Barbár, mert ellenségesen lép fel
a mi ártatlan, más hiteket nem tagadó és nem támadó, a többi hittel megértést
kereső művészethitünkkel szemben, s mert úgy érezzük, hogy a mi univerzális
világunk egy tartópillérét érte támadás. Ezért támadjuk a tálibokat, zárjuk
el őket szankciókkal a világtól, bizonyítván, hogy a mi művészetbe és történetiségbe
vetett hitünk nem öl, nem gyilkol, és nem szól senki ellen. Amíg ezt a tálibok
nem veszik tudomásul, addig nem juthatnak segélyekhez, addig akár éhen is halhatnak.
De félretéve az iróniát, ez a tartópillér a művészet, és belé vetett hitünk
európaiságunk (amerikaiságunk, ausztráliaiságunk) és modernségünk (kulturáltságunk,
műveltségünk) záloga. Így a támadás, amely ezeket a műemlékeket érte, egyben
az egyetemes (és univerzális) művészetet érte, bennünket ért, hiszen mi, európaiak
voltunk azok, akik művészetté, szoborművé alakítottuk át az eredendően vallási
kegytárgyakat, mi, "modernek" vagyunk azok, akik minden korok minden
vallásának tárgyi emlékét és alkotását művészetként kezeljük. Igaz, mindezt
úgy cselekedtük, hogy - azt leszámítva, hogy elloptuk, múzeumainkba és szalonjainkba
szállítottuk oket - hozzájuk sem nyúltunk, mondhatnánk, semmit nem változtattunk
rajtuk.
Az UNESCO is elsősorban mint műalkotásokat, egy kultúra ősi, másfél ezer éves
"felbecsülhetetlen értékű" becses emlékeit, mint az egyetemes emberi
történelem relikviáit vette védelmébe a szobrokat. Ezek az alkotások tehát műemlékek,
melyekben azt az emberi szellemet kell csodálnunk, amelyik "elavult"
vallási tanok mellett is, ilyen nagyszerű és érdekes alkotásokat volt képes
létrehozni.
Ez utóbbi mondatunk szóhasználata árulkodó, egymásnak ellentmondó tartalmakat
hordoz. Ezekre a szobrokra és persze minden más, eredetileg kultikus, de művészetté
avanzsált ábrázoló tárgyra ugyanis az jellemző, hogy vallási-kultikus minoségükből
kifordították, művészetté "keresztelték" át őket; azaz olyan ember
alkotta képződményekké, amelyeket már alkotásokként aposztrofálhatunk. Az alkotás
fogalmába mindkettő belefér: a vallási-kultikus és a műtárgyi minőség is. Miközben
dicsértük az emberi szellemet, amely ezeket a műtárgyakat, ezeket az iszlám
hívők szemében hamis hitet terjesztő gigantikus bálványokat megalkotta, észrevétlenül
történetivé, általános kulturális értékeket hordozóvá, puszta esztétikai tárggyá
avattuk, vagy inkább fokoztuk le a faragványokat.
Bálvány, faragvány, műtárgy, szobor, szobormű, vallási szimbólum, alkotás, szellemi
ereklye stb. - mind jogosan használható fogalom, s mindegyik ugyanarra a jelenségre
utal, vagyis mind ugyanazt a tárgyat reprezentálja. Nyilvánvaló, hogy a megközelítések
azokat a lehetséges nézőpontokat jelölik, amelyek alapján e tárgy valamiféle
minősége elérhetővé és megnevezhetővé válik. A hitbéli nézőpontok pluralizmusával
azonban szöges ellentétben áll az a nemzetközi felháborodás, amely nem ismeri
el jogosnak az egyik - egyébként elismert - világvallás egy irányzatának önérvényesítő
magatartását, nézőpontját. Ez a tételes vallásokon felülemelkedő, magát univerzálisnak
tartó nézet már nem rendelkezik az előbbiek merev dogmáival, a különböző hitek
pozitívan felépített világának zártságával, mert ez a hit nem más, mint a művészetvallás
elmélete, vagyis a XVIII. században kialakult, majd a XIX. században a történeti
tudattól egyre inkább áthatott esztétikai szemlélet, amely mára kiterjesztette
fennhatóságát az elmúlt korok minden alkotására. Erre a végtelen univerzális
hatalomra azonban nem világot magyarázó elveinek építményével, ellenállhatatlan
igazságaival, hanem egy "törléssel", a tételes és pozitív hitet áthúzó
gesztusával tett szert. A "virágozzék minden virág" toleránsnak ható,
ugyanakkor devalváló gondolatának jegyében kárhoztatja a magukat komolyan vevő
vallások híveit. Eközben azt állítja magáról, hogy ártalmatlan, hiszen nem tör
egyetlen hit, nem küzd egyetlen tételes vallás ellen sem. Ezért önmérsékletre,
önkorlátozásra szólítja fel az iszlám fanatikusait is. Arra igyekszik rávenni
őket, hogy tekintsenek el elveik érvényesítésétől, legyenek tekintettel az európai
szellem művészi értékek iránti hitére, műtárgyak (ábrázoló szobrok, képek) iránti
tiszteletére.
Mielőtt felháborodna az olvasó és skandalumot kiáltva tollat ragadna eretnek,
művészetellenes nézeteink tűrhetetlen propagálása ellen, kérem, várjon még,
ugyanis nem fejeztük be azoknak az állításainknak a sorát, amelyek felháborodásra
adhatnak okot.
Véleményünk szerint ugyanis az afgán vallásos uralkodó elit nem egyszerűen érvényesíti
hitének tételeiben felállított jogait és kötelességeit, de barbárnak tűnő cselekedete
egy olyan kultúrharc részeként tűnik fel, amelyet Európa már évszázadokkal ezelőtt
megvívott, s amelynek eredményeként a pluralista művészethit győzedelmeskedett
a tételes keresztény vallás felett.
Ugyanis éppen arról van szó, hogy a művészet univerzuma harcos ellenfele minden
tételes és világot alkotó transzcendens (és nem transzcendens) vallásnak. Azt
állítjuk: a művészet és a vallás mindig is ellenfelek voltak.
Az antik művészetként számon tartott szobrok és domborművek, amelyek koruk vallási
hitét fejezték ki, illetve a középkor ikonjai, valamint a barokk, s mindaz,
amit egyházi művészet címen tartunk számon, inkommenzurábilis részek összeillesztését
jelenti. Az "egyházi művészet" fogalma eredendően egy feloldhatatlan
ellentmondást hordoz magában. A művészet fogalma és tartalma ugyanis nem összeegyeztethető
a tételes vallás kultikus tárgyának használatával. Gondolataink persze nem teljesen
újak, hiszen már Lukács György is beszél Hegel nyomán "a művészet szabadságharcáról".
Mi azonban - Lukáccsal ellentétben - két egymással ellentétes és ellenséges
viszonyban lévő hitvilágnak az univerzalitásigényéből fakadó harcáról beszélünk,
arról, hogy a művészetbe vetett hit olyan kizáró képességgel bír, amely akadályává
válik annak, hogy megértően és toleránsan viszonyuljunk a tételes vallásos hitekhez.
Az ókori zsidóság identikussá válásának pillanatnyi, aktuális képellenessége,
faragványokra vonatkozó tiltása évezredekre gyanússá tette a képet és a szobrot.
Ez a korszak volt az, amikor egy éppen létrejövő népnek választania kellett
a hagyományos képi megjelenítés és a fogalmiságon alapuló írás között, s a zsidóság
ez utóbbi mellett döntött, ami kétségtelenül az elvont gondolkodás erősen kifejlett
voltára utal. Nyilvánvaló, hogy Mózes törvényeivel a zsidó identitás megőrzése
érdekében tiltotta meg a képfaragások készítését és "imádatát". A
"ne legyenek néked idegen isteneid énelőttem" parancsolata azért tiltotta
a bálványkészítést (a szobrok és képek használatát), mert csak így tudta ellenőrzése
alatt tartani az egyistenhívő vallás tisztaságát és elvont jellegét. A kánaániták
istenszobrainak ledöntésére azért volt szükség, mert azokat könnyen lehetett
magukkal az istenekkel azonosítani, ez pedig gyorsan elvezetett volna a zsidó
vallásnak a környező népek hitvilágában való feloldódásához.
Ám ez a tiltás nem művészetellenes volt, hanem kép-, illetve ábrázolásellenes.
A "ne csinálj magadnak faragott képet, ... ne imádd és ne tiszteld azokat"
tiltása ugyanis ezekben a képekben, faragványokban még nem a művészetet látta,
hanem azt a létezőt, amely képként, szoborként, vagyis ábrázoltként önállósodva
válhat imádat tárgyává. Bennük az istenek alakot ölthetnek, valóságossá válhatnak.
Az ókori zsidóság nézőpontja igen közel áll a mai tálibok felfogásához. Ezek
a képek és szobrok itt még nem a már erősen öntudatosodott művészetnek "az
istenek alkonyát" bemutató és egyben ezeket az isteneket helyettesítő,
körülrajongott alkotásai voltak, mint a XIX. század végének wagneri operái,
hanem a képi megjelenítés fénykorának istenteremtő, istent előállítani tudó
képességét testesítették meg, azt az erőt, amire Nietzsche már csak mint múltbelire
gondolhatott vissza. Az ábrázolásnak ezt a képességét nem kérdőjelezték meg,
mi több, éppen azért kellett a tiltás, mert érezték a képnek ezt az erejét és
képességét. A kép és a szobor tehát még nem műalkotás, nem egy univerzális esztétikai
világ "polgára", hanem a megjelenítés, a távol lévő létezőt jelenbe
állító és megtestesítő eszköz. Az esztétikai érték még nem munkált bennük, hiszen
az a vallási célokkal ellentétes alakító tényező lenne, aminek egyáltalán nem
kívánatos a jelenléte. Az, amit "esztétikai értéknek" lehetne nevezni,
tehát ami a szépre, kellemesre, értékesre stb. épült, az inkább a felhasznált
anyagban és a beléfektetett munkában jutott szerephez, s nem a művészi alakításban.
A kép és a faragvány tehát nem műalkotás, hanem megjelenítés. Képes arra, hogy
a vallási hit tárgyát, az isteneket jelenlévőkként megtestesítse. Ennek a funkciónak
van alávetve a megjelenítés. A képi és a plasztikai megformálás képessége tehát
egyrészt független erő a vallásos hittől, amellyel akár szemben is állhat, de
ennek a hitnek a szolgálatába is lehet állítani, s általa akár meg is sokszorozható
a vallás ereje.
Mindenesetre mind az ókori zsidóság képrombolása, mind a bizánci és újkori képrombolások
a kép és a szobor ezen képessége elleni fellépések voltak, ami arra utal, hogy
nem lebecsülendő a képi megjelenítésben lévő hatóerő. Az egyistenhívő vallások
időnként meg-megújuló képellenessége az elvont, fogalmi gondolkodásra történő
áttérés harcairól tudósít bennünket. Harcról, amely kíméletlen volt, s ezt mi
sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a zsidóságnak ez a korát meghaladó elvontságra
való képessége nemhogy a környező vagy távoli népek gondolkodásában, de még
az ezen a téren igen előrehaladott görögök között sem talált megértésre. Az
antik zsidógyűlölet nem kis részben ennek a képellenességnek és elvontságnak
volt köszönhető. Eleinte még a kereszténység is csak a képek használatához való
visszatérés árán tudott általánosan elterjedni. Csak Platón volt kivétel, aki
az elvont gondolkodás más területén vívta csatáját a képpel szemben.
A kép és a szoborkép önálló hatóerőként először a reneszánsz idején lépett fel,
miután levetette magáról a vallás terhét. De már "szabadságharcának"
legelején megjelent az a történeti látásmód, amely később a normatív esztétika
lerombolásában oly nagy szerepet vállalt magára. Suger apát, aki a XII. században
az időt először osztotta fel történeti korszakokra, nem gondolta, hogy a történeti
gondolkodásmód, kiszabadulva a vallás gyámkodása alól, oly hatalmas szellemi
erővé válik pár évszázad alatt. Ez a gondolkodásmód nemcsak a keresztény vallást
"igázza le" azzal, hogy az univerzális történelemben a keresztény
vallás pusztán egy a vallások között, de a reneszánsz idején éppen csak felszabadult
képi kifejezést is átértelmezte, aminek következtében a történeti létében megértett
kép lassan elveszítette normáit.
Az egyház tehát tévedett, amikor a materializmusban látta legfőbb mumusát, s
nem a történetiségben, amely művészetté változtatta múltjának tárgyait. Miután
a művészet alakjában megjelenő történeti szemlélet átértelmezte a múlt vallási
tárgyait is, az iszlám igazságai már csak relatívak lehetnek e tárgyak megértése
tekintetében, de nem bírnak "az" igazsággal, amelyet ebben az esetben
a műalkotássá alakult és ezért már az esztétikai ítélet alá eső nem ábrázoló
tárgyak és ábrázoló szobrok egyaránt és egyformán képviselnek.
A mi igazságunk, a történetiben megalapozott esztétikai igazságon alapszik,
s alapvetőbb, mint az iszlám igazsága. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy
ez az igazság nem rombol, hanem restaurál. Mit állítanak helyre a restaurátorok?
A minden vallási és más tartalmától megfosztott tárgyat; saját ürességének,
relikviájának, porhüvelyének "tökéletességét", az értelmezés szabadságában
kiteljesedő művészi tudat univerzalitását.
Ezek után újra feltesszük a kérdést: ki döntötte le először a Buddha-szobrokat?
(A szerző képzőművész)