« vissza
a Terebess Gábor keleti kertjei különlapra
«
vissza a Terebess Online nyitólapjára
Tillmann
J. A.
TÁVKERTEK
A Nyugalom tengerén túl
Kijárat Kiadó, TEVE könyvek, Budapest, 1997
A kötet
teljes szövege: http://www.c3.hu/~tillmann/konyvek/tavkertek/tavkertek.html
...
Közel és távol
kertjei
Kertlaborátori
kontempláció
A távkertben
- eltekintve a közepéből kinyúló robotkartól - nincs semmi különös; egy asztalon
terül el, talaján apróbb-nagyobb növények élnek. Ezt a TeleGardent Ken Goldberg
és munkatársai 1995-ben Kaliforniában alakították ki, és a Hálózaton keresztül
a becsatlakozottak bárhonnan fel tudják keresni. Az installációba a résztvevők
magvakat ültethetnek, locsolhatják azokat és követhetik fejlődésüket - mindezt
egy ipari robotkar finom mozgásainak segítségével. A számos, mintegy napi ötezer
"látogató" között sok a távkertész, ők sajátjuknak tekintik ezt a
különös létesítményt; naponta felkeresik és gondozzák. A kertészkedés kérdéseit
megbeszélendő "falugyűléseket" is tartanak, sajátos közösséget képeznek.
E bio/technológiai mű - alkotói és méltatói szerint - ezáltal nemcsak a kert(észet)nek,
hanem e világméretű közösségnek is tükörképe. Tekintettel arra, hogy eddig közel
kétmillióan érdeklődtek e kert iránt, a megállapítás helytálló. A körülötte
kibontakozó lelkesedés pedig híven mutatja e tükörképnek a sajátos színárnyalatait:
a kertnek a World Wide Web révén történő elérhetősége, valamint a kart és a
kamerát ellenőrző intuitív interface megalkotása révén a művészeknek sikerült
a művet a közösség természetére vonatkozó éleselméjű reflexióvá változtatni
- írja Peter Lunenfeld (Flash Art 96/3). A Wired, a technokultusz vezető lapjának
cikkírója szerint a TeleGarden a művészek ama töretlen fáradozásának része,
hogy a cyberspace-metafora segítségével feltárják az emberiség fejlődésének
fokozatait (95/10). Warren Schultz, a Garden Design szerzője pedig arról ír,
hogy lehetőséget nyújt a tapasztalt kertész számára a kertészkedés szellemének
kutatására és a növekedés alapvető folyamatának megértésére... (96/12)
Mindebből számomra, mint az interneten innenről szemlélődő és valamelyest tapasztalt
kertész számára az előbbiektől eltérő következtetések adódnak. Ez a távkert
kétségkívül a "világméretű közösség tükörképe", amennyiben híven mutatja
az élet látszatával felruházott kultikus technológia mítoszának kiterjedését,
hatását és működését. No meg felhasználóinak mentalitását, akik már csak közvetítőrendszereken
keresztül igénylik az elemi és szerves érzékelését. Ehhez máskülönben elég kilépni
a szabad ég alá vagy ültetni egy cserépnyi kertet. Persze, ami mesterséges,
az zárt teret kíván, ezt már Goethe megállapította a maga korában, azóta pedig
nagyot haladt előre - a bezáródás felé - a haladó világ. A kert és a kertészet
ellenben valami egészen más. Ehhez nem is kell különösebben tevékeny kertésznek
lenni, elég csak a körülöttünk lévő kerteket szemügyre venni.
Kertkozmosz
Mindenütt kertek
vesznek körül bennünket. A szabadban, a földön és az égen: táj-kertek, város-kertek,
felhő-kertek. Szülő Földünk, földönkívüli távlatból szemlélve, a tengerek kékjétől
keretezett kontinentális kertek együttesének mutatkozik. Akárcsak a földek és
a vizek szabad szemmel már nem látható elemei, az érzékelhetetlenbe vesző legapróbb
szegmensei: az anyag minden egyes részét tekinthetjük dús növényzetű kertnek
és halakkal teli tónak. De a növény mindegyik ága, az állat mindegyik tagja,
nedveinek mindegyik cseppje ismét ilyen kert és ilyen tó. - írja Leibniz
a Monadologiában (§ 67.), majd így
folytatja:
S jóllehet a kert növényei közti föld és levegő nem növény, valamint a tó halai
közti víz nem hal, mindazonáltal bennük is van növény is, hal is, de többnyire
oly parányiak, hogy mi már nem észlelhetjük őket. (§ 68.)
Amennyire bejárhatatlan a valóságos kertek sokasága, olyannyira kimeríthetetlen
a metaforikus mezőkön kirajzolódó képletes kertek köre és vonatkozásgazdagsága.
A kert toposza a Biblia eredetelbeszélésének Édenkertjétől (ahol ültete az Úr
Isten egy kertet...És nevele az Úr Isten a földből mindenféle fát, tekintetre
kedvest és eledelre jót) az Énekek Énekének berekesztett kertjén át a Jelenések
Mennyei Jeruzsálemének kertjéig terjed, ahol az élet vize áramlik (fluvium aqua
vitae) és az életnek fája sarjad.
A kert a legteljesebb életmetafora: a sarjadás és kibomlás, a növekedés és gyümölcsözés,
a hervadás és elenyészés foglalata. A kert mindennemű kultiválásnak, képzésnek
és művelésnek, alakításnak és alkotásnak is alapképe. Metaforája még a "halott
betűk" kertjét is képes megeleveníteni: egy arab közmondás szerint a könyv
olyan, mint egy kert, melyet az ember a tarsolyában hord ...
A kert egyszersmind a teremtő és megtartó folyamatokkal való együttmunkálkodás
színtere. Talán ennek nehézségeire utalt Francis Bacon, amikor azt írta, hogy
az emberek hamarabb tanulnak meg pompázatosan építkezni, mint szépen kertészkedni:
mintha csak a kertészkedés jelentené a nagyobb tökélyt (A kertekről, 1625.).
Visszahúzódáskert
A kert elkülönített
hely: a természetből "kikerített" terület. (A kert szabályosan elkerített
- olvasható a 13. századi Rózsaregényben.) Keretek közé szorított kiterjedése
a megművelés lehetőségeire és határaira mutat rá. Arra, hogy nem minden művelhető
meg. A tervezés, alakítás és gondozás nem terjeszthető ki a természet egészére.
A kert bekerítettsége ezáltal élő és holt természet, és a magasabbfokú összettség
felé tartó rendeződés és felbomlás, az eleven lét arányaira és ütemezettségére
utal, arra, hogy jelenléte az élettelen tengerében szigetszerű.
A kert keretek közé szorítottsága, beágyazottsága és elkülönülése a kerítésén
jóval túlmenő belátásokra indítja az embert. Az elemi mértékek megismerését,
a mindenség ritmusainak és arányainak megújuló észlelését éppúgy elősegíti,
mint a rügyek és hajtások apró moccanásai mellett a napok és hónapok, évek és
évszakok kozmikus léptékű körforgásának követését. És közöttük önnön helyének
változandó voltát: a növény hozza sejtésszerűen az ember tudomására saját sorsa
ciklikusságát" (Heidi Paris).
Mindemellett a kert kerítettségéből és behatároltságából adódó kétirányú határtapasztalat
önismeretre is vezet. A kert művelője mindegyre létalapjával, lehetőségei mezőivel
és benne képességei korlátaival szembesül: azzal, hogy mire futja az erejéből,
mire és mikor indokolt ráirányítania figyelmét, hogyan tervezze meg tevékenységét,
meddig terjesztheti ki hatókörét; honnan és hová indokolt a visszavonulás, mikor
és mihez elengedhetetlen a hátrahúzódás.
A kert korlátozott kiterjedése így az összpontosítás és önkorlátozás gyakorlópályája
is.
Kerítettkert
Kezdetben áll
a kerítés - írja az etimológus Jost Trier. A kert szó eredete szinte valamennyi
európai nyelvben az elkerítésre, a bezártságra utal. A kert kialakítása elkerítéssel
és bekerítéssel kezdődik, mivel csak az elhatárolással határok közé vont terület
művelhető és védhető meg. A perzsa eredetű Paradicsom (pardesz) szó eredeti
jelentése is erre utal: körülkerített liget. Az elkerítés a világ vadságának
és a vegetáció kaotikus burjánzásának távoltartását, a külső és a belső természet
elkülönítését és elrendezését, a kultúra védelmét szolgálja. (A kert héber neve:
gan a gánan - megóvni - szóból ered.)
A kerítés lehet kézzelfogható, áthatolhatatlannak tetsző, de lehet jelzésszerű
is. A képletes kerítés azonban rendelkezhet a kőkerítésnél is szilárdabb rendezőerővel.
Ezt mutatja a görög törvény (nomosz) szó eredete, ami a legelők elkerítéséből,
a legeltetés szabályozásából és rendjének kialakításából ered. Egyébként nemcsak
a nomád szóval áll etimológiai összefüggésben, hanem a nemein (legeltetni, legelőt
osztani) és a nemus (/szent/liget) szavakkal is.
Kerítés emelhető építéssel és készíthető különféle fonatokból. Sok türelmet
kívánó, ám a természettel leginkább összhangban álló (egyszersmind legtartósabb
és legnehezebben áttörhető) az élő kerítés: a sűrűn ültetett fák, bokrok és
cserjék együtteséből álló sövény. (Ennek kimerítő leírását Pietro de Crescenzi
bolognai tudós adja a 14. században Ruralia Commodora című művében.) De még
a legáthatolhatatlanabbnak tetsző kerítés sem képes kirekeszteni a kertből a
környezetet, látható vagy éppen nem látható külvilágát. Nem pusztán azért, mert
nem készíthető áthatolhatatlan kerítés, áttörhetetlen fal, hanem mert a kert
eredendően nyitott. Növényei a Nap fényére és melegére, a Föld tápanyagaira
és éltető vizére szorulnak. (A zárt belterek kertjei nem kevésbé, mint a szabad
ég alattiak, legfeljebb közvetve, áttételesen.)
A szabadban kialakított kertbe a föld mélye felől éppúgy érkezhetnek betolakodók,
miként az égből is leereszkedhetnek váratlan látogatók. Az előbbi lehet egy
vízáram, mely alámossa az ágyásokat, lehetnek hosszú gyökérzetükkel a kerítés
alatt átnyúló liánok, szívós gazok vagy akár apróbb rágcsálók. Igaz, hogy például
a vakondok kertalakító tevékenységének vannak kedvelői is; esszéjében Bacon
arról is szót ejt, hogy kedvére valók a vakondtúrásra emlékeztető parányi halmocskák.
Amiből mellesleg arra lehet következtetni, hogy a kertekhez fűződő kapcsolata,
legtöbb kert-író társához hasonlóan, a puszta szemlélődésre szorítkozott és
nélkülözte a tevőlegességből adódó tapasztalatok megvilágító erejét...
Kolostorkert
A kert különös
kettősségének, környezetétől való elzártságának és koncentráltságának, valamint
kozmikus nyitottságának egyszerre kézzelfogható és képletes, fáradságos és kontemplatív
vetületeinek kidolgozása és összegzése a nyugati kolostorkertben jelenik meg.
A kolostori világ alapjában véve bensőséges és zárt - írja George Duby. A kolostor
a világgal való szakítás - vallásos életre jellemző - szimbolikus ábrázolása.
A természet egy szöglete, de elszigetelt szöglete. Építészeti alakja azt mutatja,
hogy olyan tökéletességre törekszik, melyet a világ már nem ismer.
A szigetszerűség, az elszigeteltség kezdettől hangsúlyozott alapvonása a kolostor
kertjének is: De natura rerum című munkájában Isidorius Hispanensis (600 körül
Sevilla püspöke) ama kívánalmának ad hangot, hogy a kolostorkertet csak egy
épületen keresztül lehessen megközelíteni.
Ugyanilyen hangsúlyos a kerttel kapcsolatos tevékenységeknek, valamint a kert
és a kerti növények különféle aspektusainak szimbolikus szemlélete. A kolostorkert
megmunkálásának és szemlélésének ritmikus fázisaiban a nyugati szerzetesség
Szent Benedek megfogalmazta alapelve - Ora et labora, ima és munka - valósult
meg.
A munka és a kontempláció egymást váltogató és kiegészítő gyakorlata olyan természetszemlélettel
járt együtt, mely nem szabdalta szét a természetes teljességet a felhasználás
szempontjai és területei szerint. A kolostorkertekben a díszkert nem különült
el a haszonkerttől. A növények felhasználása, szimbolikája és "esztétikája"
nem vált szét. A rózsákat és liliomokat gyógyerejük és illatuk, mágikus erejük
és szépségük miatt ültették - írja kerttörténeti munkájában Dieter Hennebo.
A kerti növények kultiválásáról és kontemplálásáról korai dokumentumok tudósítanak.
Például Tour-i Szt.Gergely 580-ban íródott Vitae Patrum című munkájában Szt.
Monegundisszal kapcsolatosan említi, hogy a cellája melletti kert szemlélésébe
merült. A kolostorkert - antik előzményeivel ellentétben - még a kézműves tevékenységre
és mindenkor a kontemplációra szolgál. A kert iránti vonzalom szorgos munkával
kötődik össze, sőt majdhogynem ennnek révén nyer bocsánatot (Hennebo).
Küzdelemkert
A kert kialakítása
és fenntartása küzdelmes folyamat. Vagy a vad vegetációból vagy a pusztaságból
kell kialakítani és minden egyes pontja képes újra elvadulni. A kertképző fáradozás
ugyanakkor olyan tapasztalatokkal és felismerésekkel is jár, melyekre másutt
nem nyílik mód. Az évszakok változása és az évek múlása az idő más-más metszetét
mutatja meg a kertben. A növekedés fázisai, a rügyek és a bimbók napról napra
követhető fakadása, az évről-évre bontakozó majd lehulló lombok, az ágak növekedése
és a törzsek évtizedeken át tartó vastagodása nem pusztán megjeleníti, hanem
tapinthatóvá teszi a múló idő különböző szakaszait, rövidebb-hosszabb ritmusait,
természetes tagoltságát: az idő rendjét.
Az évszakok és az időjárás üteméhez igazodó teendők minden másnál intenzívebb
kapcsolatot alakítanak ki a természet folyamataival. Az így végzett munka test
és lélek terápiája. A fáradozás során átélhetőbbé válik a test földhöz tartozása,
és ennek köszönhetően elmélyültebbé válhat a megpihenés nyugalma is. A kertművelés
művészete megmunkálás és szemlélődés, kultiválás és kontemplálás kettősségében
és kiegyensúlyozottságában áll. A kertész mondhatni első és legavatottabb szemlélője
kertjének, miként a művész az ő művének.
E kettős, komplementer megközelítés hiányában a kert egyfelől szorgoskodó díszítgetés
vagy termelés, másfelől széplelkű merengés vagy funkcionalista "rekreáció"
tárgya csupán.
Egy hászid történetben a szabbatot ünneplő, kertjében sétáló ember egyik gyümölcsfáját
szemlélvén arra a gondolatra jut, hogy a következő napon meg kell metszenie.
A fa azonban másnapra kiszárad. Az elbeszélés a szombat megszenteltségéről és
a ténykedéstől tartózkodó kontempláció kibillenéséről szól. Arról a pontról,
ahol a szemlélődés célelvű mérlegeléssé, racionális tervezéssé, gyakorlati teendők
kiindulópontjává válik. E helyzet elkerülésének szándéka feltehetően közrejátszhatott
a kolostori munkamegosztás kialakulásában, melynek során a szemlélődés (és a
szellemi munka) különvált a kertműveléstől (és a fizikai munkától), és végzése
is másokra hárult át.
Díszletkert
A később kibontakozó,
kolostorokon kívüli - nemesi és polgári - kertkultúra esetében a megmunkálás
és a szemlélődés eredendő összetartozása többnyire fel sem merül. A kert kialakítása
és kultiválása elválik annak kontemplációjától és teóriájától. (Ez leginkább
abból látható, hogy a kert - mára könyvtárnyi terjedelmű - irodalma a középkortól
kezdve fokozatosan kettévált: az egyik vonulat a kert különféle botanikai és
technikai leírásaira szorítkozik, a másik a kert terveit, irodalmi leírásait,
és elméleteit tartalmazza.) A kertek tervezőit (továbbá majdani látogatóit)
és megmunkáló-kivitelezőit (későbbi gondozóit, kertészeit) világok választják
el egymástól.
A reneszánsszal színre lépő újpaganizmussal együtt visszatér az antik ideális
tájak koncepciója. Az antikizáló eklektikát a természetalakítás önkénye követi.
A "magasabb nézőpontból" szemlélt és tervezett franciakertek racionalitása
a természet szerves összetevőin megtörik, puszta dekorációvá és abszurd paródiává
válik. Versailles és Schönbrunn geometrikusan alakított, merőlegesre metszett
fái egy szürrealista színjáték architektonikus díszleteivé, tervezőik és megrendelőik
belvilágának kivetített kulisszáivá váltak.
A 18. századtól kezdődően az éles határvolnalú kertek mértanát a lágy feloldódás
tájkertjei váltják fel. A korai romantika nosztalgikus természetszemlélete a
távoli és romlatlan múlt képeiben keresett kiutat. Robinzonádjának sajátos emlékműveként
Rousseau-sziget emelkedik ki a Wörlitz-i angolkert tavából. Az ilyen tájkertek
abban különböznek a korábbiaktól, hogy bennük a határok összemosódnak. Építtetőik
természetes és mesterséges, rom és műrom, múlt és jelen, kert és környezet különbségeinek
kiküszöbölésére törekedtek. A kert nem válik ki, hanem beleolvad a környező
tájba. Nincsenek éles határok, egyenesek, végtelenbevesző sétányok, csak tavak,
ligetek, grották, remetelakok, Vénusz-templomocskák, egzotikus növények, elvágyódáshelyek
és -alkalmak vannak.
Szigetkert
Az angolkert
minden szépsége ellenére megtévesztő. A benne megnyilatkozó esztéticizmus, mely
az egész világot szeretné saját eszményei szerint megszépíteni, éppen a kert
mibenlétét illetően téveszt meg: a kert és környezete között húzódó határ látszólagos
elfedésével azt az illúziót kelti, mintha az mindenre kiterjedne. Pedig minden
kert sziget a természet tengerében. (E felismerés legradikálisabb konzekvenciáját
Francesco Colonna vonta le, aki eszményi reneszánsz kertjét inzuláris utópiává
fejlesztette és Küthéra elképzelt szigetére helyezte.)
A kilométerekre kiterjedő kerteket, miként az arasznyiakat is, a világ tengere
veszi körül. Paradox módon ezt jeleníti meg a kolostorkertek forrása vagy kútja,
és a kertek legtöbbjében létesített tó is: kívülre utaló jelként a szigetszerűség
inverz arányára és jelenlétére mutat rá.
A kert elszigeteltsége egyszersmind előfeltétele kialakításának és fenntartásának:
a kert rendjének. Csak az elkülönítés és elrendezés teremti meg a kiválasztott
növénytársulás növekedésének és fennmaradásának feltételeit. Ennek köszönhetően
a megfigyelés és rendezés, a gondozás és művelés hosszú fejlődéstörténete során
nemesítették azokat a növényeket, melyek a mai kertekben nőnek.
A kert szigetszerűségéből adódó körülhatároltság és áttekinthetőség a növények
növekedésének rendje révén másfajta rend felismerésére is módot ad: bekerítve
és e határok között leegyszerűsítve és felfokozva az általános rend válik láthatóvá,
mely mindig is jelenvaló. A rend univerzális, ám szükségből korlátozott, vagyis
csak bekerítve és behatárolva ismerhető fel és tartható fenn. - írja Böhringer
az építészet kapcsán. Megállapítása a kertre méginkább érvényes.
Komputerkert
Az agrártechnika
terjedésével elkezdődik a Föld eddig megművelhetetlennek tartott területeinek,
a mocsaraknak, sivatagoknak, és esőerdőknek a megművelése is. Az újonnan meghódított
termőterületeken monokulturákat alakítanak ki. Ezzel egyidejűleg a tájvédelem
"kertesíti" a fenségesnek a különösen koncentrált térségeit. Ennek
jegyében egész tájegységeket kerítenek be, alakítanak "természetvédelmi
terület"-té, "nemzeti park"-ká. Az addig érintetlen természet,
a phüszisz, akárcsak korábban nem egy "természeti nép", rezervátumokba
szorul. Ezáltal látogathatóvá válik, akárcsak egy állatkert. Az ilymódon izolált
helyeket nem pusztán kerítésük választja el a későújkor világától, hanem egy
roppant kiterjedésű, nem egykönnyen látható és áthatolható képződmény: ami ma
számunkra a világot jelenti - írja Heidegger az Állomások című útinaplójában
-, információk technikai eszköztárának áttekinthetetlen kuszasága, amely az
érintetlen fuzisz elé került és elfoglalta ennek helyét, működésében pedig már
csak számításokkal hozzáférhető és irányítható.
Ennek a folyamatnak a legkövetkezetesebb kiterjesztését a komputergenerált képvilág
kertjei jelentik. A monitorok más-világi kertjeiben fantasztikus virtuális vegetációk
virulnak. Füvek fakadnak, lombok hajladoznak, virágok nyílnak és csukódnak össze,
közöttük szitakötők és pillangók szálldosnak. A megszólalásig hű művirágok mellett
ezek a digitális díszletek már a való világban csökkenő biodiverzitás, az életsokféleség
lebomló folyamatának végpontja felé mutatnak, ahol az élet hűlt helyét hézagmentesen
kitölti majd a computált más-világ.
Kiállításkert
A közelmúltban
Tsukubában megrendezett világkiállítás technológiai kertje kilépett a kétértékű
képvilágból: a természet zsugorításában eddig is élenjáró japánok ezúttal még
egy lépéssel tovább mentek: a műnövények között, a fákon már daloltak is a műmadarak.
Mint az elektronikus Eldorádó egyik európai nézője, Jean Baudrillard megjegyezte:
Tsukuba Heidegger álmának dialektikus átfordulását materializálta és tette közszemlére,
némi túlzással Heidegger álma jelent meg Walt Disney adaptációjában.
Az így megvalósult álom persze rémlátomás: Heidegger tudomány- és technofilozófiájában
felvetett lehetőségek legrosszabb változata, amikor is a technoszféra teljesen
összezárul az ember körül és a (természetes) lét(feltételek) egész konstellációja
eltűnik az elényomuló "állomány" létesítményei mögött. Maga Baudrillard
sem gondolja ezt egészen másként, mivel folytatólag arról ír, hogy a technika
mindent átfogó ellenőrzése alá vetette az embert, ám egyúttal szeretnénk azt
is hinni, hogy mindez nem oly borzasztó, és hogy ezzel az ellenőrzéssel el lehet
boldogulni.
A technika fejlesztéstörténete és az ember fejlődéstörténete valóban ezt mutatja.
Akár elborzad, akár elégedett valaki e körülmények közepette, egyelőre elboldogul
velük. Ám az emberi létfeltételeket (egészen a létérzékelésig menően) egyre
komplexebb módon kikezdő alkotmányok kihívása nőttön nő. Igy aztán a technológiák
burkában való boldogulás aligha lehet önfeledt, boldog technofil játszadozás.
Ellenkezőleg, nagyon is nagyfokú józanságot, távolságtartást és ellenállást
kíván. Ehhez Paul Virilio, a technológia egyik legéberebb elemzője szerint az
kell, hogy a technológiától a lehető legnagyobb mértékben eltávolodjunk. Kérdezzünk
rá mindenre, mígnem az egyre lényegbevágóbb kérdéseinken keresztül visszatalálunk
halandóságunk tudatához: felismerjük, hogy az idő lakói vagyunk és túllépünk
a gazdaság, a hely és a tér megszokott gondolatkörén.
Ilyen kérdések felvetéséhez és kilátásaink kontemplálásához éppen a - technológiák
által eddig még ki nem kezdett - kertek kínálnak kedvező helyet.
Kőkert
Jó pár éve
van nekem egy nagy belső kertem New Yorkban -írja tokiói előadásában John
Cage. - Ma már több mint kétszáz különféle növényem van, köztük kicsi és
nagy kövek, melyeket vagy az utazásaimról hoztam, vagy in situ kiválasztás után
autóval cipeltem magammal a virginiai New Riverből. Jóllehet fiatal koromban
képtelen voltam szobrokkal együtt élni, ma már azt veszem észre, hogy szeretem
az elhelyezett kő mozdulatlanságát és nyugalmát. Cage-et belső kertjének
kialakításában, buddhizmusa mellett, a japán zen-kertekben tett látogatása is
inspirálta. A szigetországi zen-buddhista kőkert a keresztény kolostorkert komplementumának
tekinthető. Magas kőfallal körülkerített keretei közt javarészt az élettelen
természet van jelen: felületét többnyire hullámokba rendezett apró kövek borítják.
A kőtenger néhány helyen örvényt vet: a körkörösen elrendezett kőhullámok közül
sziklák emelkednek ki. Ezeken zöldellnek a zen-kertek növényei: a mohák és zuzmók.
Az üres, egynemű hullámokkal barázdált síkon a kontempláció kozmikus kifutópályái
nyílnak meg. A koncentrikus görbületek mintegy a csillagrendszerek és spirálködök,
a sziklák az égi testek képét jelenítik meg. A kőkert négyzetesre kiépített
keretei között a mindenség arányrendszere válik szemlélhetővé: a szerves élet
elenyésző zöldje az élettelen kőtengerében.
Belkert
Belső kertek
más inspirációból is készülhetnek. A kert, amellyel nap mint nap találkozom,
hüvelykujjnyi alapterületű. Lányom egy üveg kupakjában alakította ki. Földjéből
csigaházak merednek elő, közöttük egy szárára és bolyhos magjaira száradt, valaha
volt virág. Ugyanaz a fajta, mint amit egy éve a közeli tó partján szedtünk.
Igy ez a kert a személyes emlékek és az összetarozás kertje is. Igaz, hogy eső
nem éri és a nap sem fakaszt újabb virágokat benne. Változás csak a változó
megvilágítás és környezetének átalakulása révén éri. Ugyanis része az íróasztalomon
elhelyezkedő nagyobb, mintegy kétszer két arasznyi kertnek, melynek állandó
"művelésében", átrendezésében és növelésében másik lányom is részt
vesz. Ez már valóságos vad-kert: a kövek és termések között itt-ott állatok
hevernek. Összeomlásáig egy pettyes gyurmazsiráf magaslott ki közülük. A nagyobb
marokkőből, hínár-rajzolatú mészkőből, kőzetekből és kavicsokból álló kőkertben
gesztenye, dióhéj, gyertyacsonk, nyírfakéreg, fészek, fűzfakoszorú, benne egy
kicsiny horpadt földgömb, továbbá csiga- és kagylóhéjak kaptak helyet. Kertészi
teendőim itt a "gyomlálásra" korlátozódnak: az időről időre újabb
állatokkal, kövekkel vagy termésekkel bővülő együttest olykor ritkítani kell,
kiterjedését "keretek között" kell tartani, s meg kell szabadítani
széteső, elbomló vagy összetört elemeitől.
Ez a belkert utal az ablakomon túli kertre is, amelynek kialakítása, szemlélése
és művelése indított e sorok írására. A kinti kerttel összevetve a belkert inkább
képletes, míg az előbbi élő: a földjéből kinövő, az ég felé törő növényeivel
olyan szerves alkotás és alakulás, aminek minden egyes része magában is teljes,
és olykor a tökéletesség túl nem szárnyalható virágait fakasztja.
Teremtéskert
A kert eredendően
a teremtés, a növekedés és a termés kertje. Minden alakulás és alkotás alapképe.
A művelés és a művészet metaforája, melyben az emberi kreáció és a világteremtő
kreativitás találkozik: ahonnan kiágazik és amivel egyvégtében össze is ér.
Ahol az egyik alkotó a másik alkotásának alakulását tanulmányozhatja, előmozdíthatja
és követheti. Ahol nehéz megfeledkezni arról, hogy a kertben a természet a mester
és a tulajdonos a tanítvány - mint Luis G. Le Roy holland művész írja. És ahol
mellesleg az is nyilvánvaló, hogy egyikőjük mindig "hozott" anyagból
dolgozik. Miként a művész is a világ talaján, önteste és idegbibliája bázisán
bontakoztatja ki a maga kertjének képletes virágait: a világait.
Erről a nem éppen elhanyagolható különbségről, és az ezzel kapcsolatos tévedékenységről
ír Wittgenstein az észrevételeiben: Gyakran kapom magam rajta, hogy ha sikerül
egy képet szépen bekereteztetnem vagy a megfelelő helyre felakasztanom, olyan
büszkeség fog el, mintha a kép egy piciny részletét én festettem volna. Mintha
a gyepszőnyeg egy kivételesen ügyes elrendezője végül azt gondolná, hogy legalább
egy icipici fűszálat mégiscsak ő maga állított elő. Miközben azért tökéletesen
tisztában kell lennie vele, hogy még a legparányibb, a legsilányabb fűszál keletkezésének
mikéntje is tökéletesen idegen és ismeretlen az ő számára.
Az ég kertje
A kert vendégszerető:
belefáradva művelésébe vagy nézésébe, le lehet heveredni füvére. Hason vagy
háton fekve pedig újabb kertekre nyílik kilátás: ilyen közelségből a dús növényzetű
kerteknek és a harmatcseppek tavainak új nagyságrendje nyílik meg. (Ez a léptékváltás
mellesleg személyes kezdeteinkhez is visszavezethet: első éveinkhez, amikor
eleve közelebb voltunk vagy könnyebben ereszkedtünk le a földhöz, mint felnőve...)
Hanyatt fektünkben az égre, kimeríthetetlen nappali kékjére, felhőkertjeire
vagy az alkonnyal kinyíló csillagvirágaira látunk. Ekkor a földvonulatok, a
növények, a fák koronái vagy az építmények fogják keretek közé látómezőnket.
A földi formák így kerítik körül az ég szemünk előtt nyíló végtelenjét.
Egyszer családommal a közeli réten, ami egyébként vitorlázógépek fel- és leszállására
szolgál, fej-fej mellett leheveredtünk a fűbe. Azóta családi csillagnak nevezzük,
és időről időre megismételjük ezt az elheveredést. Igy fekve és az eget elnézve
méginkább nyilvánvaló, hogy mindig is a világ kertjében vagyunk: egymáshoz közel,
mégis minden messzeségre nyíltan és meghívottan.
...