Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

Wei-dinasztia (északi)

Wei, teljes nevén ÉSZAKI WEI, Wade-Giles-féle átírással PEI WEI, pinyin átírással BEI WEI, más néven T'OPA, TOBA, TOPA vagy TABGACS. Észak-Kína legtovább fennálló és legnagyobb hatalmú uralkodóháza 386 és 534/535 között, a Sui- és T'ang-ház országegyesítése előtt.
A topa törzs alapította. Ennek nyelve altaji jellegű volt, ezért a tudósok szerint a topák őseit az előtürk, előmongol népek vagy a hsziungnuk (ázsiai hunok) körében kell keresni. Annyi bizonyos, hogy amikor a IV. század utolsó évtizedeiben elfoglalták a kis területű, gyenge észak-kínai államokat, a kínaiak idegen hódítót láttak bennük. Miután meghódították Sanhszit, a topák az évszázadokkal korábban itt fennállt Wei államról nevezték el királyságukat, fővárosukká pedig a régi hazájuk közelében lévő Ta-'ungot tették. Uralmukat hamarosan kiterjesztették Hopejre és Honanra, s elfoglalták Senhszi, Mandzsúria és Kanszu egy részét is. A terjeszkedés időszaka alatt az északi Weinek a többi északi nomád nép támadásait is vissza kellett vernie. Végül, sok csata után, 429-ben a topák nagyszabású hadjáratot indítottak a külső-mongóliai nomádok ellen, s 439-re végre sikerült területüket biztosítaniuk, uralmuk alatt egyesítve egész Észak-Kínát.
Minthogy a dinasztiának nem volt igazgatási szervezete, kénytelen volt kínai hivatalnokokra támaszkodni. Gazdaságában idővel egyre nagyobb szerepet játszott a földművelés, a topák is fokozatosan áttértek a letelepült életmódra. Végül, ahogy az oly gyakran megtörtént a kínai történelemben, a hódítókat meghódította a kínai és kultúra és életmód.
A Wei-ház 495-ben Lo-yangba, az ősi kínai városba helyezte át székhelyét. A dinasztia szorgalmazta a topa és kínai arisztokrácia közötti házasságokat, melyek az alsóbb osztályok között is elterjedtek. Sok család, például maga a császári ház is kínai vezetéknevet vett fel. Végül betiltotta a topa nyelvet és ruházatot. Eközben viszont az alacsonyabb osztályok, főként a határterületek lakói és a harcosok továbbra is a nomád törzsi szokásokat követték, így mind jobban elidegenedtek uraiktól.
Mindazonáltal a Wei-dinasztiának sikerült megszilárdítani és fejleszteni a birodalom gazdaságát. Ellenőrzése alá kerültek a Kínát Közép-Ázsiával összekötő útvonalak menti kereskedelmi központok és oázisok. Élénk kereskedelem folyt Észak- és Dél-Kína között is. A legfontosabbak azonban az agrárreformok voltak. A hódító háborúk után a helyi lakosság nagy része délre menekült, parlagon hagyva a rengeteg művelhető földet. A dinasztia emiatt nagyszabású áttelepítéseket hajtott végre. Csupán Tao-wu ti (386-409) uralkodása alatt kb. 460 000 embert költöztettek új lakóhelyre. 486-ban az akkori Wei-uralkodó, Hsiao-wen ti olyan földreformot vezetett be, amelyet a későbbi kínai dinasztiák is utánoztak. Az új rendszerben minden föld a császáré volt, ő pedig minden felnőtt férfinak egy bizonyos területet adott. A birtokos halála után a birtok visszaszállt a császárra, aki újra kiutalta valakinek. Ezzel a kormányzat biztosította a föld viszonylag méltányos elosztását, és ellenőrizni tudta az addig lényegében autonóm nagybirtokokat.
A Wei-házi uralkodók lelkesen támogatták a buddhizmust, amely északon igen népszerű volt, mert a konfucianizmus és a taoizmus kevesek számára fenntartott etikájával szemben egyetemes erkölcsi elveket hirdetett. Amellett a buddhizmus legitimálta a Wei-uralkodók hatalmát az etnikailag eléggé vegyes társadalom felett. A Wei-kormányzat a világi igazgatási apparátus mellett új, vallási bürokráciát is létrehozott, s egy főszerzetest nevezett ki az összes többi szerzetes ellenőrzésére. Ezzel azt is igyekeztek elérni, hogy a kolostorok ne lehessenek az állami adók és közmunkák elől menekülők menedékhelyei. A kolostorok és szerzetesek hatalmas vagyona és földbirtoka azonban fenyegetést jelentett az államra nézve, a vallási intézmények támogatása megterhelte a gazdaságot, és csökkentette az adóbevételeket. A kínaiak úgy érezték, hogy a nőtlenséget és szerzetesi életet hirdető buddhista tanok szemben állnak az ő hagyományos, családközpontú értékrendjükkel.
A reakció nem maradt el. T'ai-wu ti (ur. 423-452), kínai tanácsadójának hatására 446 és 452 között irtóhadjáratot folytatott a buddhista szerzetesek és kultúra ellen. A következő uralkodóváltással azonban az üldözés véget ért, s a buddhizmus újra államvallás lett. A Wei-kori buddhista művészet legszebb emlékei a Tat'ung melletti Yün-kang barlangtemplomainak szobrai, ill. a 495 utáni időszakból a Lung-mennél (Lo-yang közelében) található barlangtemplomok sziklafaragványai. Az itteni szobrászatban a kínai ábrázoló-művészet vonalas jellege keveredik a hellenisztikus természethűséggel és az ind érzékiséggel. Ez az eklektikus stílus nemcsak a kínai, hanem a koreai és japán művészetre is hatott.
A dinasztia vesztét végül is az okozta, hogy a hadsereg, amelynek győzelmei megteremtették a birodalmat, úgy érezte, az uralkodók háttérbe szorítják a legyőzött kínaiak ellenében. Amikor Hu császárné csillagászati összegeket költött buddhista templomokra és kolostorokra, lázadások törtek ki. 524-ben a katonaság kelt fel, ezt tízéves belháború követte. Hu császárné 528-ban meggyilkoltatta Hsiao-ming ti császárt, s helyette saját gyermekét ültette a trónra. A lázadások leveréséhez azonban nem volt ereje, s végül fiával együtt a Sárga-folyóba fojtották, 2000 udvaroncát pedig lemészárolták (534/535). Ezután jött létre a rövid életű keleti és nyugati Wei állam. Bukása ellenére Wei politikai, gazdasági és társadalmi eredményei nagyban megkönnyítették Kína északi és déli felének későbbi egyesítését.