Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

tennô

(japán: "mennyei császár"), a japán államfő címe; posztumusz ruházzák rá az általa választott uralkodói névvel együtt (pl. Meiji tennô, azaz Meiji császár). A címet a Nara-korszak (710-784) kezdetén alkalmazták először a kínai tian-huang fordításaként a korábbi mikado ("császári kapu") helyett. A japán hagyomány szerint a császári családot Kr. e. 660-ban a legendás Jimmu, Amaterasu napistennő közvetlen leszármazottja alapította. A Kr. u. III. században a császári nemzetség megtörte a rivális főnökök ellenállását, és első ízben terjesztette ki fennhatóságát Japán középső és nyugati részére. A császárság intézménye több mint kétezer esztendőn át fennmaradt, bár a XII. századtól a XIX. századig arisztokrata és katonai klánok kezében volt a hatalom. A Meiji-restauráció vezetői a sogunátus helyett 1868-ban visszaállították a közvetlen császári uralmat, és a császár, mint a nemzeti egység jelképe köré új, központosított nemzetállamot építettek ki. A császár iránti hűséget szent és hazafias kötelességnek tekintették, bár a császár tényleges politikai szerepköre rendkívül korlátozott volt. A sintoista vallás főpapjaként és isteni eredetének köszönhetően a császárt a sérthetetlenség szent aurája lengte körül, a II. világháborúban elszenvedett vereség azonban súlyos csapást mért a császárkultuszra, egyszersmind az isteni eredet mítoszára. A háború utáni japán alkotmány a császárra csupán, mint az államiság szimbólumára utal; az uralkodónak valóságos politikai hatalma nincs.