Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

saivizmus

az indiai Siva isten kultusza; a vaisnavizmus és a saktizmus mellett a modern hinduizmus harmadik alapvető formája. Egymástól erősen elkülönülő ágakra oszlik, ilyen például a filozofikus saiva-sziddhánta, a jellegzetes társadalmi nézeteket valló lingájat, különféle aszketikus rendek, mint a dasnámí szannjászinoké, továbbá létezik számtalan népi variáns.

A Siva-kultusz eredetét némely tudós az árják előtti falloszimádatig vezeti vissza. Ez nem tekinthető bizonyítottnak, az viszont nyilvánvaló, hogy a védikus Rudra isten („a Süvöltő”) olvadt össze Siva („a Jóságos”) alakjával, amely az upanisadok kora után alakult ki. A Svétásvatara Upanisad, amely Sivát a legnagyobb istenként magasztalja, valamikor a Kr. e. II. század és a Kr. u. II. század között, ill. a rendszeres vallási életet kialakító pásupata irányzat megjelenése után jöhetett létre.

A modern saiva gondolkodásnak is több iskolája van, ezek skálája a pluralisztikus realizmustól az abszolút monizmusig terjed, de van három közös alapelvük: pati, azaz Siva, az Úr; pasu, az egyéni lélek; és a pása, a kötelék, amely a lelket a földi léthez láncolja. A cél a köteléktől való megszabadulás és a sivatva (a Siva-természet) elérése. Az ide vezető módszerek a következők: csarjá (a vallási élet külső cselekedetei), krijá (az istenség benső szolgálata), jóga (meditáció), és dzsnyána (tudás vagy bölcsesség). A saivizmus, a hinduizmus más formáihoz hasonlóan, Délkelet-Ázsiában is elterjedt, mindenekelőtt Balin, Jáván, valamint Kambodzsa és Vietnam egyes részein.