Terebess
Ázsia Lexikon
A
B
C
D E F
G H I
J K L
M N O
P Q R
S T U
Ü V
W X Y
Z
« vissza a Terebess Online nyitólapjára
Benkő Mihály
(Bp.,
1940. nov. 22.) történész, orientalista, író. Egyetemi tanulmányait az Eötvös
Lóránd Tudományegyetemen végezte. 1979 óta dolgozik a Magyar Nemzeti Múzeum Régészeti
Könyvtárában. Írt népszerű és más újságcikkeket, ifjúsági történelmi regényeket.
1988-2005 között tizenhat alkalommal járt Közép- és Belső-Ázsiában, elsősorban
a Mongol Altaj kazaklakta területein és a Kazak Köztársaságban.
A magyar őstörténet
néprajzi-történeti-régészeti párhuzamait, a keleti magyar néptöredékek emlékeit
kutatja. Tudományos cikkeit magyar és külföldi akadémiai és más tudományos folyóiratokban
tette közzé. (Antik Tanulmányok; Acta Orientalia Academiae Scientarium Hungariae;
Information Bulletin of the Russian Academy of Sciences, the Institute of Oriental
Studies).
Bibliográfia
Könyvek:
- Új törvény Spártában, Móra Kiadó, Budapest, 1983;
- Csata Nikápolynál,
Móra Kiadó, Budapest 1986;
- Révész László - Siklódi Csilla - Hidán Csaba
- Benkő Mihály: A honfoglalók hétköznapjai. Szerk. Siklódi Csilla. Bp., 1996.,
- Nomád Világ Belső Ázsiában - László Gyula ajánlásával, TIMP Kiadó, Budapest
1998;
- Julianus nyomdokain Ázsiában - Harmatta János előszavával, TIMP Kiadó,
Budapest, 2001;
- A Torgaji Madiarok - Erdélyi István előszavával, TIMP Kiadó,
Budapest, 2003.
Könyvfordítás
orosz nyelvből:
- Nurszultan Nazarbajev: A XXI század küszöbén. Budapest,
1997.,
- Szaginbek Turszynov: Kazakisztán és Magyarország Történelmi kapcsolatok
és az együttműködés napjainkban, Budapest, 2005.,
Akadémiai
és egyéb tudományos folyóiratok:
- Benkő Mihály, Halotti maszk és sírobulus.
A honfoglaló magyarok halotti álarcának eredetéről: Antik Tanulmányok 33:2(1987-1988)
pp. 169-200.
- Benkő, Mihály: Burial masks of Eurasian mounted nomad peoples
in the migration period. /1st millennium A. D./ = Acta Orientalia Academiae Scientiarum
Hungaricae. 46. (1992/93.) 2-3. 113-131. 1 térk. 6 t.
- Benkő Mihály: A halotti
arctakaró történetéhez. = Antik Tanulmányok. 36. 1992. 1-2. 106-108.
- Benkő
Mihály, Aranymaszkos ősmagyar vezérsír (a koropcsinói leletről a Dnyeper középső
folyásánál) Antik tanulmányok 57. (2003.) 111-125.
- Benkő Mihály: Avagy vannak-e
mazsarok a Mongol-Altajban? Válasz Kun Péternek Turán 2001. augusztus-szeptember
95-101.
- Benkő Mihály - Erdélyi István: Néhány érdekes tudománytörténeti momentum
a kazárok kutatása egykori lehetőségeiről Eleink II. évfolyam 1. szám (2003) 83-90.
-
Benkő Mihály- Babakumar Khinayat: Keleti magyar néptöredékek a kazak törzsszövetségekben
Eleink III. évfolyam 2. szám (2004) 5-20.
- Benkő Mihály: Egy ajándékba kapott
könyv margójára Eleink III. évfolyam 2. szám (2004) 20-31.
- Benkő Mihály:
Addenda Eleink IV. évfolyam 1. szám (2005) 94.
- Benkő Mihály: Közép-Ázsiai
krónikák a keleti magyarok részvételéről a kazak kánságok megalapításában. Eleink
IV. évfolyam 2. szám (2005) 18-29.
- Erdélyi István-Benkő Mihály: Szargatkai
kultura és a hunok Eleink IV. évfolyam 2. szám (2005) 5-18.
- Benkő Mihály:
Hozászólás írásban. Eleink V. évfolyam 1. szám (9.) 92-96.
- Benkő Mihály:
A turgaji madiar törzs. - In: Valóság, ISSN 0324-7228, 2003. (46. évf.), 1. sz.,
44-56. p.
- Benkő Mihály: Az otrári katasztrófa. - In: História, ISSN 0139-2409,
1985. (7. évf.), 4. sz., 4-6. p.
- Benkő Mihály: Állam és hadsereg. - In: História,
ISSN 0139-2409, 1984. (6. évf.), 5-6. sz., 61-63. p.
Könyv,
folyóirat hivatkozások:
- László Gyula: Árpád népe Budapest 1988. 54. 106.
sz. jegyzet
- Kristó Gyula: A magyar állam megszületése Szeged 1995. 107. 36.
sz. jegyzet
- Dienes István: Benkő Mihály ajánlása Eleink 2003. 2. szám 101-103.
-
Makkai János: Türkmagyarok, Budapest 2005. 57-58. 236. sz. jegyzet
- Babakumar
Khinayat: Mazsarsztandük kazahsztanusü Benkö Mihaly, Altyn Beszik 2005/6 36-39.
-
Zsilinszky Éva: Mihály Benkő , On the Tracks of Friar Julian. Journeys across
Mongolia, Magyar Nyelv 2003/1. szám 94.
Újságcikkek,
riportok:
- Benkő Mihály: Az ezüstmaszkok türk származásra utalnak, Magyar
Nemzet 1986. VI. 7. 4. oldal
- Hovanyecz László: Madiarok között Kazahsztánban,
Népszabadság 2003. december 31.
Illusztrációként
felhasznált fotók:
- Magyar kézműipar története, Budapest, 2006. 70. o. Fodor
István: Magyar kézműipar a honfoglalás korában c. cikkének illusztrációja
-
Honfoglalás és néprajz (Szerk.: Győrffy György) Budapest,
- Révész László:
Emlékezzetek utatok kezdetére, Budapest,
- História XXIII. évf. (2001) 1.
Címlap, 4., 6., 7. Győrffy György: Magyarok a steppén c. cikkének illusztrációi
-
Kilenc égben, Mongol kortárs szépirodalmi antológia, Budapest 2006, címlapfotó:
három dia (két hentiji és egy arhangaji) felhasználásával
Fotókiállítások:
-
Százhalombatta, Matrica Múzeum 1996. március-szeptember
- Budapest, Vendéglátóipari
és Kereskedelmi Főiskola, 1996. október
- Budapest, Orosz Kultúra Háza, 1997.
június
- Budapest, Környezetvédelmi Minisztérium Zöld Galéria 2002. április
-
Esztergom, Duna Múzeum: 2003. március-április
- Budapest, Környezetvédemi és
Vízügyi Minisztérium Zöld Galéria 2006. január
http://www.eco-invest.hu/b01.htm
http://www.hetek.hu/node/7361
Benkő Mihály: Két honfoglalás
A
közelmúltban ünnepeltük a Honfoglalás 1100 éves, majd az Államalapítás 1000 éves
évfordulóját. A legújabb kutatások szerint a Kárpát-medencei magyarság által számon
tartott honfoglaláson kívül ázsiai magyar csapatok részt vettek a mai Kazahsztán
és Üzbekisztán történeti elődjeinek számító kazak és üzbég kánságok megalapításában,
és a kazak és üzbég nép alkotóelemeiként - ezekben és a környező országokban -
ma is élnek magukat magyarnak valló törzsek, államalapító, államalkotó népként.
A
közép-ázsiai honfoglalásról Bromjlej Ju. V, Podolnij R.G. orosz írók Az emberiség
népekből áll című könyvükben (Moszkva, 1990, 207-211. o.) így írnak:
"…
A XVI. században első pillantásra különös események mentek végbe Közép-Ázsiában.
A terület nyugati részéről nomád törzsek törtek be annak keleti és déli területeire.
Ezek a törzsek győzelmet arattak, és kiűzték a mai Üzbekisztán (Szamarkand és
Fergana) területéről annak uralkodóját, Babur emírt. (Maguk a nomád törzsek a
mai üzbégek elődei közé kerültek). Az elűzött emír, akiről egyébként elmondhatjuk,
hogy Dzsingisz kán és Timur Lenk leszármazottja volt, serege maradványaival Délre,
Afganisztánba futott, majd később… Indiára támadt, és ott hatalmas birodalom,
a Nagymogul Birodalom megalapítója lett."
Néhány szó az előzményekről,
melyek a XIII. századba nyúlnak vissza, amikor Julianus barát - 1236-os útja során
- megtalálta Magna Hungaria magyarjait, majd ezt követte Batu kán támadása:
"A
Volgánál, a bolgároknál, Julianus találkozott egy "ázsiai magyar" nővel,
aki egy volgai bolgár felesége volt. Az asszony és rokonai segítségével eljutott
"Magna Hungáriá"-ba, a magyarok őshazájába. Itt magyar szót hallott.
Újonnan fellelt rokonainak nyíltan beszélt a Duna mentén elterülő, hatalmas magyar
keresztény királyságról.
Azonban ez a hétszáz és egynéhány évvel ezelőtti figyelemreméltó
felfedezés elkésett. A nyugati magyarok csak azért találták meg a keleti Magna
Hungáriát, hogy rövidesen arról értesüljenek, hogy az már nem létezik többé. Batu
kán szörnyű támadása az uráli magyarok földjét is elpusztította.
Meg kell azonban
jegyezni, hogy a mongol-tatárok rögtön sikeres hódításuk után, régen őrzött hagyományaik
alapján, a magyar harcosokat is felvették saját hadseregükbe. A tatár Aranyhordában
bizonyos ideig, más, ahogy ma mondanánk, "nemzeti harci egységek" között
magyar egységek is voltak. A szétzúzott és egymástól szétválasztott magyarok,
végül is keveredtek a környező népekkel."
A kutatások teljes mértékben
igazolják az idézett mű szavait. Egyrészt a későbbiekben a magyar "nemzeti
harci egységek" részt vettek az Aranyhorda kűzdelmeiben, másrészt a magyar
törzsek a mai Kazahsztán és Üzbekisztán valamint a környező országok területén
egymástól elválasztva sokszor többezer kilométerre egymástól találhatók.
Nézzük
tovább a történelmi eseményeket.
Az Aranyhorda a XIII-XV. században megszállva
tartotta a mai Oroszország és Ukrajna területén élő szláv törzseket, majd a XVI.
század elején - Abulhair és később Sejbani kán vezetésével - elindult új hazát
keresni. Ennek oka az volt, hogy a XV. század elején szembetalálkoztak Timur Lenk
félelmetes seregével, majd a felemelkedő moszkvai nagyhercegség különösen III.
Iván és IV. (Rettenetes) Iván cár nehezítette a nomád uralom további fenntartását.
A honfoglalásban részt vevő törzsek között az erről szóló krónikák szerint magyarok
is voltak a következő - közelmúltban feltárt - bizonyítékok szerint.
A Torgaj-kapu-i
magyarok között kutató, 1989-ben elhunyt antropológus, Tóth Tibor - Magyar Antropológiai
Intézetben őrzött - hagyatékában kutató Benkő Mihály történész olyan levélre bukkant,
mely szerint az 1960-as években megkezdték az orosz nyelvre fordítását a Szamarkandban
található XVIII. században arab betűkkel írt, közép-ázsiai török és perzsa nyelvű,
a kazak és üzbég kánságok megalapításáról szóló krónikáknak. A levélíró, Szeitbek
Nurhanov, kazak tudós arra is felhívta a figyelmet, hogy a krónikákban magyar
vonatkozású részek találhatók, és azt is megjelölte, hogy melyik oldalakon.
Benkő
Mihály először megpróbálta a krónikák megfelelő lapjainak lefotóztatását és megszerzését.
Szamarkandban lakó ismerőseit kérte meg ennek elintézésére, de nem járt sikerrel.
Ekkor
arra a következtetésre jutott, hogy a kívánt cél eléréséhez nem kell feltétlenül
Szamarkandba utazni. Az a fordítás, melyre a kazak tudós utalt, bizonyára elkészült.
Kérésére a könyv egy példányát kutatótársa, Babakumar Kinayat megküldte és így
sikerült megtalálni a magyar "nemzeti harci egységek"-re utaló krónika-részeket.
Materialy po istorii kazakhskikh khanstv XV-XVII vekov. Alma Ata, 1969:
1)
Tavarih-i Guzida-ij Nuszrat Name
(Sejbani Muhammad kán (1499-1510) a kazak
és üzbég kánságok megalapításában döntő szerepet játszó hadjáratainak története.
P. A. Jugyin szerint, aki a művet közép-ázsiai törökről oroszra fordította, a
Tavarih-i Guzida-ij Nuszrat Náme-t maga Sejbani Muhammad kán, vagy legalább is
a kán udvarában, hozzá közel álló személy írta.) [Id. mű: 21-22 o.]
"Annak
a találkozásnak idején Szujuics-Hodzsa szultán Musza-Mirza sógora lett. Ezután,
hadjáratra indulva, a Szulak völgyében, száz emberükkel szétzúzták Dzsanibek kán
fiának, Mahmud szultánnak a seregét. Ezután, ismét összegyűlve, harcra kényszeríttették
Szuzak és Kara-Köz valamennyi lakóját, valamint Burunduk kánt, és a Szogunluk
hágón kegyetlen csata dúlt. Azt mondják, úgy harcoltak ott, mint azelőtt soha
senki sehol.
"Nem lévén képesek támadni, szétfutottak minden irányba.
Madárként
repülve, átkeltek a hegyeken."
Ennek a támadásnak a során Sahbaht kán
fiatalabb testvére szétzúzta Mahmud szultánnak, Dzsenibek kazak kán fiának az
arcát.
Hogy milyen nagyszámú volt az ellenség, azzal kapcsolatban a Korán következő
sorait idézzük:
"Milyen kis sereg győzött le egy hatalmas ellenséges sereget
Allah nevében! Allah a türelmesek oldalán áll."
A harcban kitűnt hősök
/bagaturok/ nevei: Mahmud-szultán bagatur, Samun Szeid Kara Szeid fia; Bajan-Kara
oglan, valamint Karacsin bagatur fiatalabb testvére, Jakup bagatur, a kuscsi törzsből.
Amikor
valamennyien megérkeztek, és visszaverték az ellenség támadását, Saikh Mazid bagatur
a madzsar (omakból) (törzsi területről) kétszer eltalálta nyílvesszővel magát
Burunduk kánt. Ali-Mardan bagatur az ujsun törzsből szintén sok dicső tettet hajtott
végre. Mamas-bagatur a tatár törzsből jól hadakozott szablyával.
Ebben a csatában
esett el Hodzsamkuli, Hudankuli fia, Burunduk kán rokona, valamint Szadri Maulana
Harun. Részt vettek még az ütközetben Mikaj-divan az ujgur törzsből, Mirsza-Ali
bagatur a kongrat törzsből. A turkesztáni jigitek közül való Bek-ata bagatur is
szereplője volt ezeknek a dicsőséges eseményeknek. Idősebb testvérével, Aba-Bakr
bagaturral együtt bátran vetette magát a harcba. A hősök közé tartozott még Ahmed
fia Jav-Böri bagatur, az ujgur Jav-bek bakatur, valamint Szignak városából Csakmag
juzbegi."
2)
Mahmud ben Emir Vali: Bahr al-Aszrar, VI. köt. (XVII. század közepe)
(Ez a
mű eredeti források, szemtanúk összegyűjtött leírásai alapján írja le a kazak
kánságok megalapításával kapcsolatos XV. századi eseményeket, többek között a
Sejbanida Abulhair kán, Dzsucsi kán leszármazottja keleti hadjáratait)
B.
A. Ahmedov a mű legértékesebb részének tekinti Abukhair kán utolsó hadjáratának
és halálának szépirodalmi igényű leírását. (Bahr al-Aszrar, VI, 132b-133a), [Id.
mű: 362 skk.]. .Az eseményekben - ahogy látni fogjuk - fontos szerepe volt a madzsaroknak
is. A művet K. A. Piscsulin fordította perzsáról oroszra.
Elbeszélés
Abulhair kán Mogulisztán ellen indulásáról, a hadjárat lefolyásáról, és Abulhair
kán távozásáról ebből a világból.
"…Röviden szólva, amikor az Atil folyó
partja lett az a hely, amely Abulhair kán hatalmát a nagyvilág számára nyilvánvalóvá
tette, a kán hadseregének tenger hullámaihoz hasonlóan vonuló ezredei a parancs
értelmében mindenfelől, Tokmak minden kerületéből, és az ország széleiről is,
abba az irányba fordították lovaik fejét. Az összes törzs megjelent a káni főhadiszálláson
a gyülekezésre kijelölt időpontban.
A hadsereg nagysága és a tábor nagy kiterjedése
miatt az Atil folyó partján úgy nyüzsögtek az emberek, mint a hangyák egy bolyban,
pedig néhány törzs és állataik a környező vidékről még nem is egyesültek a káni
fősereggel. A legelők hiánya miatt felmerült az a gondolat, hogy mielőbb üssék
meg a dobokat, és induljon el a hadsereg. Abulhair kán lábát félhold alakú kengyelébe
helyezve, szerencséjének tisztavérű lova gyeplőjét a kirgizek és kalmükök legelői
felé fordította.
"A Mindenség Kánja hadba indulásának hangjaitól
Megrendült a Föld és az Ég,
A föld megindult a hegyekben, és megremegett a puszta.
A katonák harci kiáltását meghallották a Mennyben is.
Mindenfelől zászlók tűntek fel,
Közeledett a menetelő hadak sokasága.
Csapatok viharos hullámai nyüzsögtek mindenfelé a sztyeppén,
Országúton és úttalan utakon egyaránt."
A
Szaturnusz magasságáig emelkedő zászló a Naphoz hasonló Abulhair kán jóvoltából
átvonult Ala-Tak körzetén, majd a Teremtő segítségével a had keresztülvonult Kizil
Nadiron. Ezután, amikor néhány rövidebb menet és átrendeződés után a Császár főhadiszállása
Jeti-Kuduk lett, elsötétült az Ég alja, komor felhők jelentek meg az égen és vastag,
nehéz hó hullott a földre. Vihar keletkezett, erős szél kezdett fújni, a fagy
szinte elviselhetetlenné vált. Úgy esett, hogy ebben az évben a téli szezon különösen
hideg volt, a Nap szégyenében többnyire felhőkbe rejtette arcát, és a felhőkből
eső és hó fehér gyöngyei hullottak.
Azonban Abulhair kán lelkében és szívében
annyira meggyökeresedett és megerősödött a Dzsihád folytatásának vágya, hogy nem
szándékozott kivárni a hideg megszűntét, hanem szilárd elhatározással, Allah segítségének
reményében, ismét felemelte az előrenyomulás zászlaját. A Naphoz hasonló Abulhair
kán arra az elhatározásra jutott, hogy előreküldi Kucskuncsi királyfit (sahzádét)
egy jelentős nagyságú előhaddal, Emir-Julluz tarhannal, az ojrat Haszan bekkel,
Dzsalan-oglannal, a najman Szatilmissel, a kongrat Szaid-bekkel, a madzsar Timurral,
a kipcsak Tasbekkel, és még néhány más emírrel és hivatalnokkal együtt.
Amikor
Ak-Kislak lett a császári főhadiszállás, a hideg ismét olyan dermesztő lett, hogy
lehetetlenné vált a további előnyomulás. Ezért maga Abulhair kán rendelt el pihenőt
hadseregének.
Ebben az időben Abulhair kán egészsége megrendült. A nagy út
következtében állapota eltért a megszokottól. Hirtelen nagy forróság öntötte el.
Ez a szerencsétlenség három napon keresztül tartott, és vérhassal végződött. Annak
ellenére, hogy a Kán egyik orvosa a nagyhírű Abd ar Razzak Hanicseváni volt, és
hogy mindenki remélte és várta a Kán egészségének jobbrafordulását, a betegség
napról napra jobban erőt vett rajta, és egyre újabb, pusztító és gyógyíthatatlan
betegségek léptek fel nála.
A boldog Abulhair kán tisztában volt azzal, hogy
betegsége gyógyíthatatlan, így teljes mértékben belenyugodott sorsába. A Kába
és az Ég felé fordult. Arra kérte nagyhatalmú fiait és boldog utódait, hogy éljenek
egymással békében és barátságban. Sokat szólt az egyet nem értés és a testvérek
közötti ellenségeskedés súlyos következményeiről.
Ezután a Kán lélegzése nehézzé
vált. Muzulmán hitét bizonyító imákat rebegett. Így lélekben eggyé vált Allahhal,
teljesen felkészülten várta a Halál angyalát, aki gyengéden leszállott hozzá,
és így szólt: "Itt vagyok, én vagyok az". Abulhair kán lelke, testének
kalitkájából elrepült az Öröklét virágos mezejére. "Valamennyien Allahhoz
tartozunk, és hozzá is térünk vissza".
Amint
láthatjuk, A Tavarih-i Guzida-ij Nuszrat Name-ban név szerint említenek egy madzsar
törzsbéli hírneves vitézt, Saikh Mazid bagaturt, és annak hőstettét, mármint hogy
nyilaival kétszer is eltalálta az ellenséges sereg vezérét, Burunduk kán hétfolyóközi
uralkodót. ("A magyarok nyilaitól, ments meg, Uram, minket" szövegű,
a magyar honfoglalás idején Nyugat-Európában közismert fohászt úgy látszik, Közép-Ázsiában
is tanácsos lehetett elmondani, még a XV - XVI. század fordulóján is.). Mahmud
ben Emir Vali pedig az Abulhair kán által fiának, Kucskuncsi sahzádénak a hadjárat
folytatására küldött serege vezérkarába kinevezett emírként említi meg "a
madzsar Timurt", szintén név szerint megemlített kipcsak, najman és kongrat
vezérek, vagyis a napjainkban is létező hat kazak törzsszövetség közül háromnak
a képviselői társaságában.
Mindez arra vall, hogy a keleti magyaroknak (madzsaroknak)
a XV-XVI. századokban még jelentős szerepük lehetett a Sejbanida kánok által uralt,
Abulhair kán idején a Volgától az Irtis folyóig terjedő Keleti Dest-i-Kipcsak-ban,
sőt, a káni udvarban, a hadsereg vezetésében is. Vitézeik nagyhírűek voltak az
egész kánság területén. Valószínű, hogy abban az időben a keleti magyarok (madzsarok)
még nem csatlakoztak egyik nagy törzsszövetséghez sem, az Aranyhordának a Sejbani
kán utódaihoz tartozó területein belül ("Ak Orda", vagyis a Fehér Horda,
a Volgától keletre) viszonylag önállóak lehettek. Ezek az adatok történeti mélységet
adnak a későbbiek során a kazak (kipcsak, argün) törzsszövetségekbe betagolódott
magyar (madiar, madijar) törzsek eredetével kapcsolatos feltételezéseknek. Nyilvánvaló,
hogy Julianus magyarjainak azokról a törzseiről van itt szó, amelyek a Volga mellől
Abulhair és Muhammad Sejbani kánok vezetése alatt átköltöztek a kazak kánságokat
megalapító kipcsak és más török törzsekkel együtt Közép-Ázsia pusztáira, vagyis
a XVI. század során nem hódoltak be az oroszoknak és nem olvadtak be a Volga-Oka-menti
tarka népességbe.
Az általunk idézett két krónikában kiemelt helyen említett
"madzsar"-ok Magna Hungaria magyarjainak utódai voltak, azoknak a magyaroknak
a leszármazottai, akiknél Julianus barát járt a Volga mentén, 1236-ban, még a
tatárjárás előtt. A "madzsar" volt ősi népnevük, amelyet közép-ázsiai
utódaik napjainkig megőriztek, a Kacska-darjai (Üzbekisztán) kipcsak-magyarok
között "madzsar, mazsar", a kazak törzsszövetségekben pedig "madijar"
formában.
Van egy kazak mondás, mely szerint aki nem tudja legalább hét férfi felmenőjét, tudatlan. Kazahsztánt 92 törzs alapította, és minden kazak tudja, melyik törzsből származik. A sírkövekre felírják az elhúnyt neve mellé a törzs nevét is. Gondosan vezetik nemzetségtábláikat is. Mindez lehetővé teszi, hogy a XIII. században az Aranyhordába olvasztott, XVI. században a kazak és üzbég kánságok megalapításában résztvevő magyarok ma is megtalálhatók legyenek. A témával foglalkozó kazak-magyar kutatócsoport, melynek tagjai Babakumar Kinajat, Aibolat Kuskumbajev és Benkő Mihály történészek, eddig a Ölgüjben (Nyugat-Mongólia), a Torgaj-kapunál (Kazahsztán), Kara-Talban (Nyugat-Szibéria, Oroszország), és a Kacska-Darja mentén (Üzbekisztán) találtak magyar törzseket.
Forrásanyagok
1.
Benkő Mihály- Babakumar Kinayat: Keleti magyar néptöredékek a kazak törzsszövetségekben
Eleink III. évfolyam 2. szám (2004) 5-20.,
2. Benkő Mihály: Közép-Ázsiai krónikák
a keleti magyarok részvételéről a kazak kánságok megalapításában. Eleink IV. évfolyam
2. szám (2005) 18-29.).
3. Nomád Világ Belső Ázsiában - László Gyula ajánlásával,
TIMP Kiadó, Budapest 1998;
4. Julianus nyomdokain Ázsiában - Harmatta János
előszavával, TIMP Kiadó, Budapest, 2001;
5. A Torgaji Madiarok - Erdélyi István
előszavával, TIMP Kiadó, Budapest, 2003.
6. Szaginbek Turszynov: Kazakisztán
és Magyarország Történelmi kapcsolatok és az együttműködés napjainkban, Budapest,
2005.,
7. Babakumar Khinayat: Mazsarsztandük kazahsztanusü Benkö Mihaly, Altyn
Beszik 2005/6 36-39.
8. Kuskumbajev: A. K. Az aranyhorda hadtörténetének forrásai
és kutatástörténete Eleink V. évfolyam 1. szám (2006.) 50-58.