Terebess
Ázsia E-Tár
«
katalógus
«
vissza a Terebess Online nyitólapjára
Mándoky
Kongur István
A
HANTOS-SZÉKI KUNOK
Elektronikus kiadás: Terebess Ázsia E-tár
Forrás: Székesfehérvár évszázadai 2. Középkor. Székesfehérvár, 1972. 73-82.
és Barbaricum Könyvműhely, Karcag, 2002
Fejér megye alföldje
földrajzilag szorosan kapcsolódik a Nagyalföldhöz, annak a Dunától nyugatra
való szerves folytatása. De ugyanilyen szoros kapcsolat fűzi össze e két tájat
történetileg is. Ezen a földrajzi szempontból egységes területen, a Tiszántúl,
a Tisza-Duna köze és a Fejér megyei Mezőföld egykor fejedelmi, illetőleg királyi
birtokain települtek meg a tatár seregek elvonulása után a Balkánról visszahívott
kunok, még korábban pedig a besenyők egy részének is e vidékeken, a tiszántúli
Kemej megyében, továbbá a Székesfehérvártól délkeletre és Csepel szigetétől
délnyugatra a Duna és a Sárvíz között fekvő homokos síkságon jelöltek ki szállásterületet
az Árpádházi királyok.
A magyarországi besenyőknek talán az egyik legsűrűbben lakott telepe éppen Fejér
megyének ezen a részén, illetőleg a Tolna megyébe átnyúló szomszédos területen
volt, ahol egészen a XIV. század derekáig az ún. 'besenyő ispánság' virágzott.
Ekkor - 1352-ben - vette fel őket ugyanis, saját kérésükre, Nagy Lajos király
az országos nemesek sorába, és attól fogva a Fejér megyei ispán fennhatósága
alá tartozva elveszítették korábbi autonómiájukat. Noha továbbra is zárt egységben
éltek Nádasladánytól a megye déli határáig húzódó kb. 25, egymással többnyire
összefüggő, szomszédos szálláson és faluban, idők múltán azonban nem tudták
megőrizni népi különállásukat.1 Éppen a besenyő autonómia megszűnte körüli időkben
van kialakulóban testvérnépüknek, a kunoknak szabad kerülete, a Hontos (vagy
Hantos)-szék. Valószínűnek tartjuk, hogy sokan felkerekedtek és odahagyták függetlenségétől
megfosztott szállásaikat, hogy a szomszédos kun szék lakóinak kiváltságaiban
részesüljenek. Nagyrészüket azonban az oszmán-török hadak felvonulásai szórták
szét, amelyek lakhelyeiket felperzselve csaknem az egész besenyő lakosságot
ideiglenesen földönfutóvá tették. A hódoltság után pedig, bár sokan visszatértek
elhagyni kényszerült szülőföldjükre, jórészük örökre más tájakon lelt magának
új hazát.2
Fejér megyének a hajdani besenyő ispánságtól északra-északkeletre fekvő területére,
feltehetően csak a XIV. század első felében, egy újabb nagy lovasnomád pásztornépnek,
a mongolok hódítása elől kitérő kunoknak telepítették le egyes nemzetségeit.
E terület teljesen független volt Fejér megyétől és a nemzetségi alapokból kialakult
alföldi 5 kun és 1 jász székhez tartozó kiváltságos kun területet képezett.
Mielőtt azonban a Magyarországra költözött, illetőleg a Fejér megyében, Hontos-székben
lakó kunokról bővebben szólnánk, tekintsük át kialakulásuk, őstörténetük főbb
szakaszait.
A tatárjárás előtti időkben az Aldunától a Káspi-tengerig, koronként pedig egészen
az Irtisig húzódó hatalmas területen élő és uralkodó kun népkonglomerátum, természetesen,
nem volt egységes. Történetük is az eurázsiai füves pusztaságok állattenyésztő
nomád népeitől ismert módon állandóan újjáalakuló, majd megint széteső, hol
óriásira duzzadó-egyesülő, hol meg újra meggyengülő törzsszövetségek egymásutánjából
áll. E kun törzsszövetségek nevei is az egyes korokban és a különböző forrásokban
más-más alakban maradtak ránk. Belőlük a kunok - illetve bizonyos részük, legalábbis
a névadó törzseik - eredetére következtethetünk. A "Kun Pusztaság"
(Dašt-i Qipčaq) egykori urainak főleg csak a nyugatabbra élő törzseit tarthatjuk
tulajdonképpeni kunoknak, akiknek saját maguk használta neve a török-tatár quw
~ qu 'falb, gelblich, bleich' szóból származó qun, quman ~ qoman, illetőleg
az ezekből tovább képzett qundur, qumandur, qomandur volt. A nyugati források
java részében is vagy ezeken a neveken említik őket, amit a bizánci írók komanoi
~ koymanoi a latin források Comani ~ Cumani neve, a magyar kun, a román coman,
coman név, továbbá a magyarországi Kuman, Komán, Komony stb. személynevek és
a komondor szó, valamint a romániai Coman, Comandaresti stb. személy- és helynevek,
illetőleg a bolgár nyelv kuman népneve, a bolgár és szerb területen előforduló
Kumanovo nevek bizonyítanak, vagy pedig a szintén 'fakó, világos stb.' jelentésű
örmény xartes, orosz polovec és német Falben nevek.3 De ugyancsak hasonló jelentésű
a kunok másik összetevőjének a sarď-knak a neve ('sárga, szőke') is. A kunok
neve volt a qďpčaq név is, mint az egyik fő komponensük népneve, amely korábban
inkább csak keleten volt ismert, a tatárjárás után azonban nyugaton is általánosan
használttá vált. Ennek az volt az oka, hogy a kunok qďpčaq eredetű törzsei a
tatárjárás előtt főleg csak a keletibb részeit lakták a 'Kun Pusztaság'-nak,
és onnan csak a nyugatabbra élő qomandur-ok Magyarországra és a Balkánra költözte
után jönnek el, részben azok korábbi szállásaik helyére. 4
A kunok vándorlását megelőző időkben egyik feltehető komponensük, a qun vagy
qun nép, a Hoangho nagy kanyarjától kelet felé élt. A sárga-ujgurokat legyőzve
elfoglalták azok országát és népük nagy részét is magukhoz csatolták. Ekkor
tűnt fel először a kunok sarď neve (Marwavi-nál). A X. század második felében
azonban a Pikingtől északnyugatra birodalmat alapított qitay-ok és a szomszédos
qay-ok nyugat felé szorították az újonnan egyesült qun-sarď népet, akik a dzsungáriai
kapun keresztül az oguzok és karlukok földjére vonultak. Az oguzok egy részét
maguk előtt továbbűzve 1020 körül a Szír-Darjától keletre kapcsolatba kerültek
harmadik fő összetevőjükkel, a qďpčaq-okkal. A qun, sarď és qďpčaq egyesülés
után tűnik csak fel a forrásokban a quman, qoman név, s ettől kezdve a kunokat
mind gyakrabban említik e néven. 5
A kunok az 1040-es évek körül nyugatra szorították az úzokat, majd 1055-ben
elérték az orosz fejedelemségek déli határát. A harcok azonban csak 1061-ben
kezdődtek meg. Vszevolod nagyfejedelmet legyőzve csaknem két évszázadnyi időre
meghatározták Kelet-Európa füvespuszta területeinek sorsát, mivel ettől az időtől
fogva a kunok az orosz fejedelmeken aratott győzelmeikből, az orosz városok
feldúlásából és kifosztásából éltek. 1068-ban legyőzték az ellenük szövetkezett
három orosz fejedelmet, 1071-ben pedig már a Kievi Fejedelemség határainál portyáztak.
Ekkoriban szállták meg az úzok szállásahelyeit is, ezáltal szabaddá téve az
utat a Kárpátok és a Balkán felé. 1078-ban Drinápolyt, 1087-ben pedig Trákiát
támadták a bizánci birodalom északi részén letelepített besenyők szövetségében,
1091-ben viszont Alexios Komnenos császár az ő segítségüket vette igénybe a
Konstantinápolyt fenyegető besenyő veszély elhárítására. Ekkoriban törtek be
Magyarországra is, az erdélyi szorosokon keresztül. 1096-ban és 1109-1114 között
újra a bizánci birodalom ellen folytattak harcokat, de az orosz fejedelemségeket
is állandóan háborgatták, majd azokon keresztültörve Lengyelországot is megtámadták.
A XII. század elején az oroszok ellentámadásba mentek át. 1103-ban az orosz
fejedelmek egyesült hadai súlyos vereséget mértek a kunokra, s visszaszorították
őket átmenetileg egészen a Don és Donyec vidékére, illetőleg a Duna melléki
síkságra, ezáltal éket verve közéjük és gyors újraegyesülésüket megakadályozva.
1152-ben azonban újra elérték keleten a Dnyepert és 1178, 1190, 1192-ben már
ismét együtt harcoltak az orosz fejedelemségek ellen, többnyire sikeresen, mivel
az oroszok belső háborúik és a trónviszályok miatt nem képviseltek nagy erőt.
A kunok új erőre kapását azonban valószínűleg az is segítette, hogy kelet felől
jelentős qďpčaq népcsoportok csatlakoztak hozzájuk. Ekkoriban kezdett a kunok
qďpčaq neve nyugaton is ismertté válni. E jelentős megerősödésük folytán győzelmes
hadjárataik tovább folytatódtak, mind az orosz fejedelemségek ellen, mind pedig
a Balkánon. A Balkánon különösen nagy szerepet játszottak az 1185 és 1237 közötti
időszakban, amikoris Asen az ő segítségükkel vívta ki a II. Bolgár Birodalom
függetlenségét, majd annak a konstantinápolyi latin császárság elleni harcaiban
is tevékeny részt vállaltak a későbbiek során.
Az oroszokkal folytatott harcaik a XIII. század elején új lendületet vettek,
1203-ban rövid időre Kievet is elfoglalták. 1219-ben viszont az oroszok szövetségesei,
s nagy részük volt Halicsnak a magyaroktól való visszafoglalásában is. 1222-ben
azonban a mongol seregek átkeltek a Kaukázuson, és az orosz fejedelmek szövetségét
is igénybe véve harcoltak a kunok ellen. Később az oroszok már a kunok szövetségeseiként
a mongolok ellen fordultak. 1223. május 31-én azonban az egyesült kun-orosz
hadak nagy vereséget szenvedtek a mongoloktól. A Dašt-i Qipčaq Volgán-túli része
Dzsingisz kán legidősebb fiának, Dzsocsinak a kezébe került. A legyőzött kunok
nyugat felé menekültek. 1238 és 1239-ben a mongolok rövid idő alatt az orosz
fejedelemségek területét egészen az erdős vidékekig elfoglalták, majd a Dnyeper
és a Don közötti kunok meghódítására indultak, akik azonban Köten kánjuk (e
név máig fennmaradt magyarországi alakja Kötöny) vezetésével Magyarországra
kérték bebocsátásukat. IV. Béla 1239 őszén befogadta őket az országba. A már
három évszázada megtelepült magyarság és az újonnan érkezett nomád állattartó
kunok között mindennapos volt a viszálykodás. 1241 márciusában a mongol hadak
már Pest alá érkeztek, amikor nagy gyorsan az a hír terjedt el, hogy a kunok
a tatárok kémei, felderítő csapatai. Amikor egy mongol portyázó-felderítő csapaton
rajtaütve Frigyes osztrák herceg foglyokat ejtett, akik között kunok is voltak,
a jó ideje felizgatott és a kunok ellen lázított tömeg bebizonyosodva látta
a kunok áruló, kém voltát, és meggyilkolta fejedelmüket, Köten kánt. Ekkor a
kunok fejedelmük vérét megbosszulva elhagyták az országot, az útjukba eső magyar
lakosságot irtva, pusztítva. A tatárjárás után azonban a meggyérült lakosságú
országnak ismét szüksége volt rájuk, ezért IV. Béla visszahívta őket a Balkánról.
A betelepedett kunoknak hat törzsük6 volt, illetőleg hat vezető törzshöz tartozó
kisebb-nagyobb töredékek alkották népük zömét, 7 a törzsnevek a következők:
Borcsól (Borchol, Borchovl), Olás (Olas, Olaas), Csertán (Chertan), Kól vagy
Kór (Kool, Korr), Iloncsuk (Ilunchuck) és Köncsög (Kuncheg). E törzsek egyikének-másikának
a keleti forrásokban és az orosz évkönyvekben is fennmaradt a neve. Az egykor
hatalmas déloroszországi kun törzsszövetségnek csak egy része költözött be Magyarországra,
illetőleg a Balkánra, Olténiába, nagyobb részük a déloroszországi területeken
maradt, jórészt az ő utódaik az ott élő kipcsak-török népek, más részük pedig
eloroszosodván a kozákság kialakításában játszott nagy szerepet.
A kunok a meggyérült lakosságú országban igen nagy erőt jelentettek, Magyarországnak
csaknem harmada volt a birtokukban. Különösen katonai szempontból voltak jelentősek,
IV. Béla, V. István, IV. (Kun) László, III. András, Majd Károly Róbert és Nagy
Lajos igyekeztek lehetőleg minél jobban a kun haderőre támaszkodni, sőt az is
előfordult nem egyszer, hogy a magyar király egyedül a kunok könnyűlovasságában
bízhatott. E fontos szerepüknek köszönhető, hogy nomád életmódjukat bejövetelük
után még olyan sokáig nem tudták őrizni, nomád hadviselédi módjukat ugyanis
csakis nomád társadalmi berendezkedésük mellett gyakorolhatták, s jó ideig a
királyok főként csak ezt várták tőlük. Noha befogadásuk fő feltétele a kereszténység
felvétele és az állandó letelepedés volt, egyik sem ment simán és azonnal. A
katolikus hitre térítés, különösen pedig az egyházi adóztatás annyi ellenkezést
váltott ki belőlük, hogy még névleg sem sokan lettek keresztényekké, sőt, talán
ennek tudható be, hogy a reformációnak már a kezdetén valamennyien kálvinistákká
lettek.8 Végleges megtelepedésük is nagyon lassan következett be. Bár feudalizálódásuk
már a XIV. század derekán megindult, állandó jellegű településeik csak a XV.
század első felében kezdtek kialakulni a korábbi téli szállásokból. Az egyes
kun törzsek, illetőleg nemzetségek egy-egy körzetben letelepedett csoportjai
alkották később a székeket, úgyhogy a hat kun törzsnek megfelelően idők múltán
hat kun és egy jász szék alakult: Zenthelt-szék, Kolbáz-szék, Halas-szék, Mizse-szék,
Kecskemét-szék, Hontos-szék, illetőleg a jász Berény-szék. 9
E kun székek egyike, a Hontos vagy Hantos-szék, Fejér megyében feküdt, a besenyők
földjének szomszédságában, attól északi-északkeleti irányban és többé-kevésbé
azonos nagyságú területen.
A kunok Fejér megyei szereplésének még semmi nyomát nem találjuk a bejövetelük
körüli időkből származó eddig ismert oklevelekben, így az 1279. évi, a kun kiváltságokat
először rögzítő, nevezetes oklevél sem szól arról, hogy a kunoknak a Duna jobbpartjánál
is lennének települési területeik.10 A kunok ottlakását - korábbi adat nem lévén
erre vonatkozóan - csak a XIV. századtól fogva tudjuk bizonyítani, annak is
a végéről, 1399-ből származik - Györffy György szerint - a legelső adat.11 Károly
János viszont úgy tartja, hogy a határozottan Fejér megyei kunokról szóló legelső
oklevél "a budai káptalan 1407. május 17-én kelt levele, melyben Buthemer,
jakabszállási kun kapitány unokái, Péter és János részére Lajos király 1343.,
Tamás vajda 1343. és Miklós nádor 1343. évben kelt és öregatyjukra, Buthemerre
vonatkozó oklevelet átírja".12 Ha ebben az oklevélben szereplő helynév
valóban a később Hontos-szék néven ismert kun kerület egyik szállására vonatkozik
- és nem a Tisza-Duna közi azonos nevű helyiséggel kapcsolatos -, akkor az oklevélből
kiderült, hogy Buthemer valószínűleg a XIV. század elején született, illetőleg
az 1340-es évek táján már az illető szállásnak kapitánya volt. Bár nincsenek
rá okleveles bizonyítékaink, egyes vélemények szerint Hontos-szék területére
valószínűleg a XIII. század végén jártak át a kunok legeltetni a mai Kiskunságból.13
A Fejér megyei kunok birtokának székké alakulására a XV. század elejéről, tehát
igen korai időkből vannak adataink. 1417-ben nevezte ki ugyanis a temesi főispán,
Zsigmond király jóváhagyásával, Toman Jakabot H o n t o s - s z é k i kapitánynak,
mivel a korábbi kapitánynak, Gálnak, nem voltak örökösei. Az 1419. okt. 12-én
kelt oklevél pedig már az új kapitány, Toman Jakab, ellen tett panaszok elintézéséről
szól, megerősítve őt Hontos-szék kapitányságában (... Capitaneus Comanorum nostrorum
Sedis Hontos...).14 Ezen oklevelek tudósítanak bennünket először a már ismert
Hontoson (Honthos-eghaza) és Jakabszálláson kívül a következő kun szállások
neveiről is: Karachonmiklosszállasa, Wyzallas, Baydamerzallasa, Kelpolkarth
(Kelpelkuarth), Sarasd, Thobalizentpeter, Chabak, Iwankateleky, Dioltapalzaallasa
(Gyolchpalzallasa).
Az állandó megtelepedés és a kereszténység felvétele nehezen ment a Hontos-széki
kunok körében is. A -szállás, -szállása utótagú helynevek feltehetően csak a
XV. század első negyedétől jelölnek már olyan falukat is, amelyeknek lakói -
még jó ideig valószínűleg csak télen - állandó házakban laktak. A templomokat
is e téli szállásokon építette fel az egyház. Az előbb említett 1419. évi oklevélből
megtudjuk, hogy akkoriban már négy Hontos-széki szállásnak volt temploma, úgymint
Hontos-egyházának, Újszállásnak, Kelpolkarthnak és Csabakszállásának. A templomok
száma azonban nem nagyon szaporodott a későbbiek során sem, mert még 40 év múltán
is csak az imént említett szállásokon volt templom, illetve eggyel kevesebb
helyen, legalábbis az oklevél a templomos helyek felsorolásakor kihagyta Csabakszállása
nevét.15 Hogy mennyire keveseket ért a kereszténység szele, bizonyítja azaz
1473. jún. 6-án kelt oklevél is, amelyben Mátyás király kitüntet egy akkoriban
nyilván ritkaságszámba menő kun embert, a Kajtorszállásán lakó Kun Mihályt,
őt és örököseit örökre felmentve minden taksa, adózás, királyi bérfizetés és
szolgálat teljesítése alól, amiért a Pálos-rendet többrendbeli szolgálataival
segítette. 16
A Hontos-széki kunok a XV. század végére már gazdasági téren is egyre jobban
kezdtek megerősödni. Erről tanúskodik az az 1481-ben kiadott királyi szabadalomlevél
is, amelyben Mátyás király engedélyezte és jóváhagyta, hogy a Fejér megyében
fekvő Jakabszállása nevű kun szállás - a szabad királyi városok és birtokok
módjára - évente háromszor országos vásárt, minden hét csütörtökjén pedig hetivásárt
tartson.17
A fokozatos, egyre szebb reményekkel kecsegtető fejlődés azonban egyszerre véget
ért a mohácsi csatavesztést követő időkben. Az oszmán-török hadak útja Fejér
megye alföldjén vezetett keresztül, s e felvonulások során, előbb vagy utóbb,
csaknem valamennyi kun szállás elpusztult. Egy birtokper folytán kiadott oklevélből
úgy értesülünk, hogy a kunok két Hontos-széki szállását, Hontost és Ivánkatelekét,
1537-ben már az oszmán-török seregek teljesen elpusztították.18 Amit a török
meghagyott, tönkretette és elpusztította azt János király. Az I. Ferdinánd mellől
az ő pártjára állt Lechkei Sulyok György pécsi püspököt 1537-ben úgy jutalmazta
meg, hogy "... neki, a püspöknek, valamint Lechkei Sulyok István és Balázsnak
eddigi és jövendő hű szolgálataiért a Hontos-széknek nevezett királyi hét kun
helységet, jelesen: Előszállást, Karácsonszállást, Újszállást, Jakabszállást,
Sárosdot, Kajtort és Perkátát, melyek Fejér megyei Solt-székben feküsznek minden
tartozékaikkal odaadományozta, hogy ők és örököseik bírhassák mindaddig, míg
ő. ti. János király vagy utódai ezek helyett másutt kétszáz benépesített jobbágytelket
adományozhatni fog, magára vállalván, hogy nevezett adományosokat úgy a kun,
mint ezek helyett adandó más birtokokban bármely megtámadó ellen meg fogja védeni."19
A királynak ez a cselekedete merőben ellenkezett az országos törvényekkel, miszerint
a kiváltságos kun és jász területeket nem lehetett, nem volt szabad idegeneknek
eladományozni. A kunok ügyét főbírájuk, a nádor sem tudta megvédeni, mivel a
nádori szék ez idő tájt, 1523 óta betöltetlen maradt. Hogy miért vetemedett
János király a tettére, - Károly János szerint - annak az volt a fő oka, hogy
a Hantos-széki kunok a belviszályok idején Ferdinándhoz csatlakoztak. Talán
még az is közrejátszott az eladományozásban, hogy az oszmán-török hadak pusztításai,
az állandó harcok során valószínűleg nagyon megcsappanhatott a kunok száma,
jó részük elmenekült a Tisza-Duna közti, tiszántúi kun székekbe, vagy más, a
törököktől egyelőre még megkímélt területekre, s ezért szállásaik üresen maradván
azok János király szemében nem számítottak emberi településeknek.20 Ezzel az
adományozással tehát örökre megpecsételődött az egykori kun Hantos-szék sorsa,
megszűnt szabad kiváltságos kun szék lenni, és elszakadt a vele eddig minden
tekintetben szorosan összefüggő alföldi kun székektől, úgyhogy a későbbiek során
az oklevelekben már sohasem fordul elő Hontos-széknek, mint kun területnek a
neve. Megmaradt lakosai is igyekeztek másutt, lehetőleg a szomszédos, még kun
kiváltságaikban megmaradt Kecskemét-, Halas-, Mizse-székben, illetőleg a tisztántúli
Kolbáz-székben megtelepedni.21 Elpusztult vagy eladományozott szállásaik idők
múltán vagy idegenekkel népesültek be, vagy pedig pusztán maradtak. A másünnen
jött lakosság aztán új neveket adott e szállásoknak, ezáltal a régi helynevek
egy része lassanként teljesen feledésbe merült. De a nagyobb szállások nevei
máig fentmaradtak, s ma is kisebb-nagyobb községeket jelölnek, ilyen községek:
Előszállás, Nagykarácsony, Újszállás (mai nevén: Mezőfalva), Hantos, Perkáta,
Sárosd, vagy pedig csupán határrészek neveiként ismeretesek. A régi Kajtorszállás
ma Kajtorpuszta néven Aba nagyközség határában fekszik, Jakabszállás nevét pedig
a Sárosd határában elterülő Jakabszállás-puszta határnév őrzi.22 A neve sem
él azonban már a hajdani Bajdamérszállás, Beszterceszállás, Csabakszállás, Gyolcsapálszállás,
Ivánkateleke, Tobaliszentpéter kun szállásoknak. Ezeknek a neveknek egyikére-másikára
egy alapos helynévgyűjtés során esetleg még rábukkanhatnánk, bár a kun kontinuitás
megszűntével a pusztán maradt szálláson nevei is valószínűleg örökre feledésbe
merültek.
A Hantos-széki kunok történetének számos tisztázatlan problémája van. Ezek közé
tartozik annak megállapítása is, hogy e Fejér megyébe költözött kunok melyik
törzsnek, illetve nemzetségnek voltak a tagjai. Ha az 1407. évi oklevélben szereplő
Buthemer ( ... de genere Ilunchuck) a Hontos-széki Jakabszállásnak volt a kapitánya,
és nem a Tisza-Duna közinek, akkor ebből arra következtethetünk, hogy a Fejér
megyei kunok - legalábbis egy részük - az Iloncsuk (Ilunchuck) törzshöz tartozott,
természetesen azt is feltételezve, hogy az Iloncsuk törzs-, illetve nemzetségnév
volt.23 Györffy György úgy véli, hogy a későbbi Hantos-széki kunok eredetileg,
a beköltözés idején, nem ülték meg a Dunától nyugatra fekvő homokos síkságot,
hanem csak később költöztek át oda a mai Kiskunságból. Ottlakásukat is csak
egy XIV. század végéről származó oklevél bizonyítja először, ami később jövevény
voltuk mellett tanúskodik. De Tisza-Duna közti eredetük mellett szólana az is,
hogy 1517-ben a Hantos-széki szállások között szerepel Beztherzallasa, s e név
egyeredetűnek látszik a Szabadszállás és Kunszentmiklós között fekvő Bösztör
pusztával (egykori nevén: Beztherhaza), és így a Hantos-széki Beszter az eredetibb,
Tisza-Duna közi szálláshely egy maradványa lenne.24
A Hantos-széki kunok nyelvéről alig tudunk valamit. Nyelvemlékeinknek csak a
rájuk vonatkozó oklevelekben fennmaradt igen kis számú kun eredetű személy-
és helyneveiket tarthatjuk, melyeknek számát, sajnos újabb gyűjtéssel sem növelhetjük.
Pedig az országban sokfelé előforduló, közelebbről meg nem határozható, de feltehetően
kun eredetű, azaz kipcsakos jellegű családnevek viselőinek egy részét is a Hontos-széki
kunok leszármazottainak kell gondolnunk. A csupán oklevelekben ránkmaradt Hontos-széki
kun személy- és helynevek arról tanúskodnak, hogy a Fejér megyei kunok nyelve
azonos volt az alföldi kunokéval, esetleg csak nyelvjárásilag különbözött attól.
Az alábbiakban e roppant becses, de sajnos igen csekélyszámú kun nyelvmaradványokat
mutatjuk be.
ALAGAZ: 1537-ben említi egy határperrel kapcsolatos oklevél a Hontos-széki Jakabszállásról
való Alagaz Imrét (... Emericum Alagaz de ... Jakabzalas)25 E név eredeti Ala-qaz-nak
hangzott, amelynek jelentése: 'Tarka-lúd' (gúnár). A szóközépi, intervokálikus
helyzetben álló eredeti q-nak g-vé zöngülését egyaránt magyarázhatjuk kun és
magyar hangtani alapon, esetünkben azonban valószínűnek tartjuk, hogy e nevet
már kunul is Alagaz-nak ejtették.
BAYDAMER: E nevet Baydamerzallasa alakban említi egy 1419-ből való oklevél.
A szállásnév személynévi eredetű és egy Bay-temir (vagy Bay-demir) nevű kun
főember nevére megy vissza. Jelentése: 'Úr-vas'.26 Szerintünk a név eredetileg
Baytemir-nek hangzott, s csak az oklevélíró - aki nyilván nem tudott kunul -
hanyagságának köszönhető a más vonatkozásban is hibás lejegyzés.
BEZTHER: Szállásnév 1517-ből, az oklevélben Berztherzallasa alakban szerepel,
szintén személynévi eredetű. A kun szálláskapitány neve Rásonyi László szerint
az 'undort kelteni' jelentésű igen imperativusza,27 mely ige többek közt a kazáni
tatárban is megvan, bezdir alakban.
BUTHEMER: A már említett kérdéses jakabszállási kapitány neve (... Buthemer
de Jakabszállása...). Rásonyi László szerint e név a büt- 'geboren werden, wachsen'
igen impossibilitivuma volna,28 szerintünk azonban a Baydamérszállása helynévben
is fennmaradt Baytemir névre megy vissza, s ismét az oklevél-író hibás lejegyzésének
tulajdonítható inkább a torzítás, mintsem a kun ejtésnek.
CHABAK: Csak mint szállásnév maradt fenn (decensus Chabak), személynévi eredete
azonban kétségtelen. A névnek a Chabak-on kívül Chabok, Chobak alakváltozatai
is vannak.29 Megfelelői az egész török nyelvterületen el vannak terjedve. A
szó kun hangalakja čabaq volt, amely egy halfajta neve.30
DIOLTA, GYOLCHA: Személynévként is, meg helynévként is megtaláljuk okleveleinkben
(Benedictus Gyolcha; Gyolchapalzallasa). E név a kun jolči 'utas' szóra megy
vissza.31
ILUNCHUK: Az 1343-ból való oklevél Buthemer ispánt, a kunok Ilunchuck nemzetségéből
valónak mondja (... Buthemer de genere Ilunchuck...). E név - Rásonyi László
szerint - az ďlan 'kígyó' szó - čuq kicsinyítő-képzős származéka.32
KAYTHOR: A szintén személynévi eredetű Kaythorzallasa descensus-név máig fentmaradt
az Aba község határában fekvő Bodakajtor és Fiáthkajtor határrészek nevében.
A név eredeti kun alakja Qaytďr, vagy Qaytar lehetett, aminek jelentése: 'Visszatérő,
Aki visszatér'.33
THOMAN: Az egyik legnagyobb Hontos-széki kapitány családi neve, melyet ahány
oklevél, annyiféle alakban találunk, sőt ugyanazon oklevélben is hol így, hol
úgy van írva, (Thoman, Thoban, Thobay, Thobai, Thaban). A név eredetileg Tumannak
hangzott, amelynek jelentése: 'köd'.34
Már említettük, hogy az oszmán-törökök elleni harcok vérzivataros esztendeiben
a Hantos-széki kunok is hontalanokká, földönfutókká lettek. A vészek elmúltával
sem térhettek azonban haza, mert a hajdan privilegiális Hantos-széki Kunság
idegen birtokosok kezére került. Így aztán csaknem mindannyian másfele, lehetőleg
nem jobbágyfalvakban, hanem szintén kiváltságos területeken kerestek maguknak
új hazát. Sokakat közülük a szomszédos Tisza-Duna közi, meg a tiszántúli kunnak
megmaradt székek fogadtak be, ahol e hazátlan menekültek nagy örömmel és szívesen
is telepedtek le, osztozva az ottani kunok sorsában, örömében, bánatában. Új
környezetükben egykori szálláshelyeikről nevezték el őket, s e család- vagy
ragadványnevek egyike-másika ma is él.35 Különösen sok Hontos-széki származásra
utaló családnévnek kell lennie a felsőkiskunsági kunok körében, akik mindig
is intenzívebb kapcsolatokat tarthattak fent Fejér megyei testvéreikkel, mint
a távolabb eső területeken élő kunok.*
Jegyzetek
1. "A Fejér
megyei besenyők és kunok" címen 1969. májusában elhangzott előadásunktól
eltérően ezen a helyen nem foglalkozunk a besenyők történetével és Fejér megyei
szereplésével, erről a magyarországi besenyőkről írandó, előkészületben levő
nagyobb munkánkban kívánunk részletesen szólni.
2. Az egyes Fejér megyei, egykori besenyők alapította helységekben még ma is
élő besenyő származástudat valószínűleg a hódoltság után hazatelepült besenyő
családok révén alakult ki és hagyományozódott napjainkig.
3. J. NÉMETH: Die Volksnamen quman und qun: KCsA. III, 95-109.
4. A magyarországi kunok között is voltak azonban már bizonyos qďpčaq töredékek,
a kunmadarasi Eszenyi K. (Kopcsog) és karcagi K. T. Kovács (Kapcsog Tojásos)
családok elő-, illetve ragadványnevében alighanem a qďpčaq népnév rejtezik.
5. CZEGLÉDY K.: A kunok eredetéről: MNy. XLV. 43-50.
6. Általában hét kun törzsről, ill. nemzetségről szokás beszélni, ami onnan
van, hogy a kunok hat törzséhez hozzá szokták számolni a hozzájuk csatlakozott
és vezetésük alatt Magyarországra bejött jászok népét is, azokat egy törzsnek
véve.
7. V.ö. GYÖRFFY GY.: A kunok feudalizálódása: In: Tanulmányok a parasztság történetéhez
Magyarországon a XIV. században. (Szerkesztette: Székely György, Bp. 1953) 248-250.
8. GYÖRFFY I.: A kunok megtérése. Prot. Szemle 34 (1925) 669-681.
9. V.ö. GYÖRFFY GY.: op. cit. 272-275.
10. GYÁRFÁS I.: A jász-kunok története II. 439-440.
11. V.ö. GYÖRFFY Gy.: op. cit. 275., ahol a 219. lapalji jegyzetben ezen adat
kiadási helye is meg van adva: KÁROLY J.: Fejér vármegye története. V. 304-5.
12. KÁROLY J.: op. cit. I (Székesfejérvár 1896) 190. Az oklevél kiadva: GYÁRFÁS
I.: op. cit. III. 552-553.
13. V.ö. Fejér vármegye: Magyar városok és vármegyék monográfiája. 23 (Cegléd
1937) 98.
14. V.ö. KÁROLY J.: op. cit. 191-192.; GYÁRFÁS I.: op. cit. III. 565-568.
15. Az 1455. május 20-án kelt oklevél kiadva: GYÁRFÁS I.: op. cit. III. 631.
16. GYÁRFÁS I.: op. cit. III. 673., továbbá v. ö. az 1484. június 29-i oklevéllel
(GYÁRFÁS I.: op. cit. III. 683-684), amelyben Mátyás király megerősíti a kajtorszállási
Kun Mihálynak korábban, 1473-ban hozott adózás stb. alóli felmentését.
17. GYÁRFÁS I.: op. cit. III. 682-683.
18. GYÁRFÁS I.: op. cit. III. 766.
19. V.ö. KÁROLY J.: op. cit. 199.; GYÁRFÁS I.: op. cit. III. 767-768.
20. V.ö. KÁROLY J.: op. cit. 200.
21. A menekültek elsősorban a Tisza-Duna köze felé vették útjukat, mivel az
ottani kun székekkel már korábban is szorosabb kapcsolataik voltak, de a Tiszántúlra
is többen eljutottak közülük. A szétszóródás több vitás kérdésére a kunsági
személynév-kutatások is választ fognak majd adni.
22. V.ö. Fejér vármegye, op. cit. 102, 108, 112, 118, 120, 123, 124.
23. Györffy György szerint (op. cit. 274) Buthemer a Kecskemét melletti Jakabszállásnak
volt a kapitánya.
24. GYÖRFFY Gy.: op. cit. 275.
25. GYÁRFÁS I.: op. cit. III, 766.
26. V.ö. L. RÁSONYI: Les anthroponymes comans de Hongrie: Acta Orient. Hung.
XX. 137.
27. Ibid. 137.
28. Ibid, 138.
29. V.ö. GYÁRFÁS I.: op. cit. III, 566, 631, 736, 738.
30. V.ö. RÁSONYI L.: Adalékok török tulajdonneveinkhez. NyK. XLVI. 126.
31. A török jolči "utas" átkerült a mongolba, személynévi használatára
is vannak adataink a mongolok köréből. A mongolok titkos történetében (Mongol
Nyelvemléktár III, Bp. 1964) szerepel Kutula kagán fia, Joči (51. fejezet).
Egy másik mongol főembernek Joči-Qasar a neve (ibid 60. és 195. fejezet), ugyancsak
Joči-nak hívják Dzsingisz kán legidősebb fiát is, aki úton, vándorlás közben
született (ibid. 165, 210, 239, 242, 243, 254, 255, 258, 260. fejezet), végül
Dzsingisz kán egyik emberének is Joči-darmala a neve (ibid. 128, 201. fejezet).
A kun névre v. ö. RÁSONYI L.: Acta Orient. Hung. XX. 140.
32. Ibid.
33. Ibid. 142.
34. Valószínűleg Hontos-széki kunok voltak az ősei a Gyócsai, Gyócsaji ("Gyolcsai,
Gyolcsapálszállási"), Kantási ("Hontosi v. Hantosi" Qan-tas "Fejedelem,
kán+kő"), Karácsonyi ("Karácsonymiklósszállási") stb. nevű nagykunsági
kunoknak is.
* Ezen tanulmány előadásként elhangzott a székesfehérvári Történész Ülésszakon
1969 májusában.