Terebess
Ázsia E-Tár
«
katalógus
«
vissza a Terebess Online nyitólapjára
Fritjof
Capra
Az áradat megfordulása
(Turning of the Tide)
Fordította Katona Györgyi
In: ReVision, 1993. 16(2)
Elektronikus kiadás: Terebess Ázsia E-Tár
http://www.transzperszonalis.hu/cikkek/aradatmegfordulasa.html
A hanyatlás korszaka után jön a fordulópont. Az erőteljes fény, amely száműzi a visszatéréseket. Mozgásról van szó, de ez nem erőszakkal történik " A mozgás természetes, spontán jön létre. Ezért a réginek az átalakulása könnyűvé válik. A régit elvetjük, az újat pedig bevezetjük. Mindkét lépés összhangban van az idővel" ezért nincsenek ártalmas következmények. (I Ching)
Századunk legutóbbi két évtizedében egy mélyen gyökerező, az egész világra kiterjedő
válság állapotával kerülünk szembe. Egy összetett, többdimenziós válságról van
szó, amely életünk valamennyi aspektusát érinti " egészségünket és megélhetésünket,
környezetünk és társas kapcsolataink minőségét, gazdaságunkat, technológiánkat
és politikánkat. Ez egy olyan válság, amely intellektuális, erkölcsi és spirituális
dimenziókat érint" olyan mértékű és sürgető válság, amely példa nélküli az emberiség
feljegyzett történelmében.
Megjelenési formáiról naponta olvashatunk az újságokban: magas infláció és munkanélküliség,
energiaválság, az egészségügy válsága, levegőszennyezettség és egyéb környezeti
ártalmak, az erőszak és a bűnözés növekvő hulláma stb. Az alapvető álláspontom
az, hogy mindezek a megnyilvánulások ugyanannak a válságnak a különböző megjelenési
formáit mutatják, és ez a válság lényegében az észlelés (percepció) válsága.
Ez a válság is, ahogy a fizika válsága a 20-as években, abból ered, hogy egy
elavult világnézet " a karteziánus-newtoni tudomány " fogalmait próbáljuk
alkalmazni arra a valóságra, amelyet már nem érthetünk meg ezekkel a fogalmakkal.
Manapság egy globálisan összekapcsolódó világban élünk, amelyben a biológiai,
társadalmi és környezeti jelenségek mind kölcsönösen függenek egymástól. Ahhoz,
hogy pontosan leírhassuk ezt a világot, olyan ökológiai szemléletre van szükség,
amely nem illik bele a karteziánus világnézetbe.
Amire tehát szükségünk van, az egy új "paradigma" " egy újfajta
rálátás a valóságra" egy alapvető átalakulás a gondolkodásunkban, észlelésünkben
és értékeinkben. Ennek az átalakulásnak a kezdete " az áttérés a valóság
mechanisztikus felfogásáról a holisztikus szemléletre " már látható valamennyi
területen, és valószínűleg uralni fogja ezt a (kilencvenes) évtizedet. A hatvanas
és hetvenes években egy sor olyan társadalmi megmozdulás jött létre, amely úgy
tűnik, ugyanabba az irányba halad, hangsúlyozva a valóság új szemléletének különböző
aspektusait. Eddig a legtöbb ilyen megmozdulás elkülönülten zajlott, és nem
ismerték fel azt, hogy szándékaik hogyan kapcsolódnak egymáshoz. De amint ez
a felismerés megtörténik, a különböző mozgalmak várhatóan egységbe áramlanak,
és egy stabil erőt képeznek a társadalmi átalakuláshoz. A jelenlegi válságunk
súlya és globális kiterjedése arra mutat rá, hogy ez a változás valószínűleg
egészen új dimenziók átalakulását eredményezi, a Földnek, mint egésznek a fordulópontját.
Válság
A történelem
során először kell szembenéznünk azzal a valóban reális fenyegetettséggel, hogy
kipusztul az emberi faj és valamennyi élőlény ezen a bolygón. Felhalmoztunk
ezernyi nukleáris fegyvert, amely elegendő arra, hogy többszörösen elpusztítsa
az egész világot, és folytatódik a fegyverkezési verseny is, nem csökkenő erővel.
1978 novemberében, míg a Szovjetunió és az Egyesült Államok lezárta a stratégiai
fegyverek csökkentéséről szóló szerződés megtárgyalásának második fordulóját,
a Pentagon kibocsátotta az utóbbi két évtized legambíciózusabb programját, amely
a nukleáris fegyverkezésre vonatkozik. Két évvel később tetőződött mindez a
történelem legnagyobb háborús bombájának elkészítésével, valamint egy ezer milliárd
dolláros védekezésre szánt költségvetéssel öt évre vonatkozóan (Rotschild, 1980).
Azóta az amerikai bombagyárak teljes kapacitással működnek. A Texas-i Pantex
gyárba, ahol az Egyesült Államok tulajdonában levő összes fegyvert készítik,
egyre több munkást vettek fel, és bővítették a műszakot második és harmadik
műszakkal, annak érdekében, hogy növeljék a hallatlan pusztító erejű fegyverek
gyártását (Mother Jones, 1979 július).
Ez a kollektív nukleáris őrület elképesztően költséges. 1978-ban, a kiadások
legutóbbi kiterjesztése előtt, a világ fegyverkezési költségei kb. 425 milliárd
dollárt tettek ki " ez több mint egy milliárd dollár naponta. Több mint
száz ország vásárol fegyvereket, többségük a Harmadik Világhoz tartozik. Mind
a nukleáris, mind a hagyományos háborúban használható katonai felszerelések
értékesítése többet tesz ki, mint tíz kivételével a világ valamennyi országának
nemzeti bevétele (Sivard, 1979).
Eközben több mint 15 millió ember " többségük gyerek " hal éhen évente"
további 500 millió pedig súlyosan alultáplált. A világ népességének csaknem
40 százaléka nem jut hozzá színvonalas egészségügyi ellátáshoz" ugyanakkor a
fejlődő országok több mint háromszor annyit költenek fegyverkezésre, mint egészségügyi
ellátásra. Az emberiség 35 százaléka nélkülözi a biztonságos ivóvizet, miközben
az erre képzett tudósok és mérnökök a fegyverkészítés technológiájával vannak
elfoglalva.
Az Egyesült Államokban, ahol a fegyveripar a kormányzat szerves részévé vált,
a Pentagon próbál meggyőzni bennünket arról, hogy egyre több és jobb fegyverek
gyártása biztonságosabbá teszi az országot. Valójában ennek az ellenkezője igaz
" több nukleáris fegyver, nagyobb veszély. Az utóbbi öt évben aggasztó
változás vehető észre az amerikai védekezési politikában: tendencia egy olyan
nukleáris fegyverkezésre, amelynek nem a megtorlás a célja, hanem az első csapás.
Egyre nyilvánvalóbb az, hogy az első csapás stratégiák már nem egyfajta katonai
alternatívát jelentenek, hanem az amerikai védelmi politika központjává váltak.
Egy ilyen helyzetben minden újabb lövedék növeli a nukleáris háború valószínűségét.
A nukleáris fegyverek nem növelik a biztonságunkat, ahogy azt a katonai szervezet
szeretné velünk elhitetni" ezek a fegyverek inkább egy teljes pusztítás valószínűségét
növelik.
A nukleáris háború fenyegetése jelenti ma a legnagyobb veszélyt az emberiség
számára, de ez egyáltalán nem az egyetlen veszély. Míg a katonai erők növelik
a pusztító nukleáris fegyverek gyártását, az ipari világ szorgalmasan épít ugyanilyen
veszélyes nukleáris üzemeket, amelyekkel kapcsolatban fennáll a fenyegetettség,
hogy megsemmisítik az életet Földünkön. Huszonöt évvel ezelőtt a világ vezetői
elhatározták, hogy az "atomot a békéért" jelszót tartják szem előtt,
és a nukleáris energiát úgy mutatták be, mint a jövő megbízható, tiszta és olcsó
energiaforrását. Manapság egyre fájdalmasabban ébredünk rá arra, hogy a nukleáris
energia se nem biztonságos, se nem tiszta, se nem olcsó. A legnagyobb fenyegetést
jól-létünkre az a 360 nukleáris reaktor jelenti, amely ma világszerte működik,
és az a további több száz, amelyet még terveznek. A nukleáris reaktorok ugyanazokat
a radioaktív anyagokat bocsátják ki, mint amelyek egy atombomba leesésekor szabadulnak
ki. Több ezer tonna mérgező anyag került eddig a környezetbe nukleáris robbanások
által és reaktorok melléktermékeként. Ahogy ezek fokozatosan felhalmozódnak
a belélegzett levegőben, az ételben és az ivóvízben, egyre növekszik a rák és
a genetikai károsodás veszélye. Az ilyen radioaktív mérgek többsége hasadóanyag,
amely alkalmas arra, hogy bombakészítésre is használják. Így a nukleáris fegyverek
fenyegetést jelentenek az emberiségre nézve. Ezeknek az egyre szélesebb körű
elterjedésével napról-napra növekszik a teljes kihalás valószínűsége.
Még akkor is, ha leszámítjuk a nukleáris katasztrófa veszélyét, az egész rendszer
és a földi élet további evolúciója súlyosan veszélyeztetett, és nagy az esélye
annak, hogy nagy társadalmi katasztrófával fog végződni. Az ipari létesítmények
elszaporodása a természetes környezet károsodását eredményezte. Ebből következően
egészségünk és jól-létünk komolyan veszélyeztetett. Nagyvárosainkat fullasztó
szmog-takaró borítja. Aki városban lakik, nap mint nap láthatja" a szmog égeti
szemünket és tüdőnket. " A szmog ellepi az Egyesült Államok legnagyobb
városait. Legalább ennyire rossz a helyzet, ha nem rosszabb, például Athénban,
vagy Isztanbulban. A levegőszennyeződés nemcsak az emberekre van hatással, hanem
az ökológiai rendszerekre is. Károsítja és megöli a növényeket, és a növényvilágnak
ezek a változásai mélyreható átalakulásokat idéznek elő azokban az állati populációkban,
amelyek a növényeken élnek. A mai világban szmog nemcsak nagyvárosok közelében
található, hanem szétterjed a Föld egész légkörében, és többféle hatást gyakorolhat
az általános éghajlatra. A meteorológusok levegőszennyezés okozta ködfátyolról
beszélnek, amely az egész bolygót körülveszi.
A levegőszennyezésen kívül ivóvizünk és ételeink is fenyegetik egészségünket,
és mindezt tetézi még a mérgező vegyszerek széles skálája. Az Egyesült Államokban
a mesterséges ételízesítők, rovarirtó szerek és más vegyszerek gyorsan terjednek
a piacon, becslések szerint évente kb. ezer új kémiai vegyület jelenik meg.
Ennek eredményeként a kémiai méreganyagok jómódú életünknek egyre jelentősebb
részét képezik. Továbbá, az egészségünket fenyegető légszennyezés, víz és étel
csupán az emberi technika legnyilvánvalóbb és legközvetlenebb hatása a természetes
környezetre. Kevésbé nyilvánvaló, de talán annál veszélyesebb hatását csak mostanában
ismerték fel, és még mindig nem értik teljesen (Ehrlich és Ehrlich, 1972). Mindemellett
világossá vált, hogy technológiánk erősen megzavarhatja, és akár el is pusztíthatja
azokat az ökológiai rendszereket, amelyektől létezésünk függ.
A természetes környezet károsodása az egyének egészségügyi problémáinak növekedésével
jár. Míg a Harmadik Világban a táplálkozással kapcsolatos és a járványos betegségek
szedik a legtöbb áldozatot, az ipari országokban, ahol a "civilizációs
betegség"-nek nevezett krónikus betegség terjed, a szívbetegség, a rák
és a szélütés szerepel az alapvető halálokok között. Pszichológiai vonatkozásban
úgy tűnik, a súlyos depresszió, a szkizofrénia és más pszichiátriai betegségek
szociális környezetünk károsodásából származnak. A társadalmi szétesésnek számos
jele van, mint például az erőszakos bűncselekmények számának növekedése, balesetek
és öngyilkosságok" növekvő alkoholizmus és drogfüggőség" tanulási és viselkedési
zavarokkal küzdő gyermekek növekvő száma. Az erőszakos bűncselekmények és a
fiatalkori öngyilkosságok számának emelkedése olyannyira drámai, hogy el is
nevezték erőszakos halál járványnak. Ugyanakkor a balesetekben, elsősorban motorbalesetben
elvesztett fiatal életek száma húszszor magasabb, mint a gyermekbénulás okozta
halálozási arány a legnagyobb járvány idején. Victor Fuchs (1974) egészségügyi
szakember szerint "a járvány szó túlságosan gyenge kifejezés arra, hogy
leírja ezt a helyzetet."
Ezeken a társadalmi patológiákon kívül olyan gazdasági rendellenességekkel is
szembesülünk, amelyek zavarba hozzák valamennyi vezető közgazdászunkat és politikusunkat.
A legtöbb nemzet gazdaságának strukturális jellemzője lett a féktelen infláció,
a nagy tömegű munkanélküliség, valamint a bevételek és javak helytelen elosztása.
Az ebből fakadó kétségbeesést az általános népességben és a kinevezett vezetők
között az a felismerés okozza, hogy a természetes energiaforrások " amelyek
valamennyi ipari tevékenység alapanyagai " hamar kimerülnek.
Szembesülve az energiakimerülés, az infláció és a munkanélküliség háromszoros
fenyegetésével, politikusaink már nem tudják, merre induljanak ahhoz, hogy minimalizálják
a veszélyt. Ők és a média prioritásokról beszélnek " az energiaválsággal
foglalkozzunk először, vagy az infláció ellen harcoljunk ", és nem ismerik
fel azt, hogy ez a két probléma és a korábban említett problémák is, egy és
ugyanannak a válságnak a különböző megnyilvánulásai. Akár rákról, bűnözésről,
levegőszennyezésről, nukleáris energiáról, inflációról, vagy energiahiányról
beszélünk, az alapvető dinamika, amely ezek mögött a problémák mögött áll, ugyanaz.
Szembetűnő figyelmeztetés napjainkban az, hogy azok az emberek, akikről azt
tartják, hogy különböző területek szakértői, többé már nem tudják kezelni azokat
a sürgető problémákat, amelyek saját szakmai területükön belül felmerülnek.
A közgazdászok nem képesek megérteni az inflációt, az onkológusok teljesen tanácstalanok
a rák okait illetően, a pszichiátereket megtéveszti a szkizofrénia, a rendőrség
tehetetlen a növekvő bűnözéssel szemben, és folytathatnánk a felsorolást. Az
Egyesült Államokban hagyomány, hogy az elnökök tudós emberekhez fordulnak konzultálni,
akár közvetlenül, akár "brain trusts", vagy "think tanks"
("gondolattár") formájában, hogy a tudósok tanácsot adjanak a kormánynak
különböző politikai problémákban. Ez az intellektuális elit alkotta meg a "tudományos
szemlélet főáramá"-t, és általánosságban egyetértett azokkal az alapvető
fogalmi keretekkel, amelyek javaslataikat alátámasztották. Ez a konszenzus ma
már nem létezik. 1979-ben a Washington Post leközölt egy cikket "The Cupboard
of Ideas is Bare" ("Az ötletek tárháza kiürült") címmel, amelyben
kiemelkedő gondolkodók vallottak arról, hogy képtelenek megoldani a nemzet legsürgetőbb
politikai problémáit. A Post szerint "Cambridge, Mass. és New York jeles
gondolkodóival való beszélgetések tulajdonképpen nemcsak azt erősítették meg,
hogy az ötletek főárama tucatnyi folyócskává vált szét, hanem azt is, hogy ez
a főáram néhány területen már teljesen kiszáradt." Az egyik tudós interjúalany
Irving Kristol, Henry L. Luce, a New York-i Egyetemen a városi értékek professzora
volt, aki azt nyilatkozta, hogy lemond a posztjáról, mert "Már nincs mit
mondanom. Nem hiszem, hogy bárkinek is lenne. Amikor egy probléma túl nehézzé
válik, az ember elveszíti az érdeklődését."
Összezavartságuk, illetve visszavonulásuk okaként a gondolkodók az "új
körülmények"-re, illetve "az események irányá"-ra hivatkoztak
" Vietnám, a Watergate, valamint a nyomornegyedek, a szegénység és a bűnözés
további fennmaradása. Mindemellett egyikük sem azonosította az igazi problémát,
amely az ötletek válságának hátterében áll " vagyis azt, hogy a legtöbb
tudós osztja a valóságnak azt a szűk látókörű felfogását, amely nem felel meg
korunk fő problémáinak kezelésének. Ezek a problémák, mint azt majd részletesen
látni fogjuk, szisztematikus problémák, amely azt jelenti, hogy szorosan kapcsolódnak
egymáshoz, és kölcsönösen függenek egymástól. Nem lehet őket megérteni tudományos
tanításainkat és kormányzati tevékenységünket jellemző szétdarabolt módszerekkel.
Egy ilyen megközelítés semmilyen nehézségünket nem fogja megoldani, csupán irányt
változtat a társadalmi és gazdasági kapcsolatok komplex hálójában. A megoldásra
csak akkor találhatunk rá, ha magának a hálónak a struktúrája változik meg,
és ez fogja majd magába foglalni társadalmi intézményeink, értékeink és elképzeléseink
jelentős átalakulását. Ha szemügyre vesszük kulturális válságunk forrásait,
nyilvánvalóvá válik, hogy vezető gondolkodóink többsége elavult fogalmi modelleket
és irreleváns változókat használ. Az is nyilvánvaló lesz, hogy ennek a konceptuális
megoldatlanságnak jelentős aspektusát képviseli az, hogy a Washington Post által
meginterjúvolt jeles gondolkodók férfiak voltak.
Átalakulás
Ahhoz, hogy
megértsük ezt a sokrétű kulturális válságot, egy egészen széleskörű nézetet
kell elfogadnunk, valamint látnunk kell helyzetünket az emberi kulturális evolúció
összefüggésében. Váltsunk perspektívát időben, a XX. század végétől évezredekre
vissza" a statikus társadalmi struktúrák fogalmától a változás mintázatának
dinamikus szemléletéhez. Ebből a perspektívából nézve, a válság az átalakulásnak
egyik aspektusaként tűnik fel. Észrevehetjük, hogy a kínaiak, akiknek mindig
teljesen dinamikus világszemléletük és intenzív történelmi érdeklődésük volt,
nagyon is tudatában voltak ennek a mély kapcsolatnak a válság és a változás
között. A "válság" szóra használt kifejezésük " wei-ji "
a "veszély" és a "lehetőség" szóból áll össze.
A nyugati társadalomkutatók megerősítik ezt az ősi megérzést. Különböző társadalmak
kulturális átalakulási periódusairól szóló tanulmányok azt mutatják, hogy ezeket
az átalakulásokat mindig megelőzi számos társadalmi figyelmeztető jel, amelyek
között sok olyan van, amely azonos a jelenlegi válság tüneteivel. Ide tartozik
az elidegenedés érzése, a mentális betegségek és az erőszakos bűncselekmények
elszaporodása, a társadalmi szétszakadás, csakúgy mint a vallási kultúrák iránti
megnövekedett érdeklődés " valamennyi megfigyelhető volt társadalmunkban
az elmúlt évtizedben. A történelem során a kulturális változások idején ezek
a figyelmeztető jelek már egy-három évtizeddel a központi átalakulás előtt elkezdtek
megjelenni, gyakoriságuk és intenzitásuk az átalakulás közeledtével nőtt, bekövetkezése
után pedig ismét visszaesett (Harman, 1977).
Az ilyen kulturális átalakulások alapvető lépéseket jelentenek a civilizáció
fejlődésében. A fejlődés mögött álló erők összetettek, és a történészek még
messze vannak attól, hogy átfogó elméletük legyen a kulturális dinamikáról,
de úgy tűnik, hogy valamennyi civilizáció ugyanazokon a ciklikus folyamatokon
megy keresztül: keletkezés, növekedés, összeomlás és felbomlás. A következő
grafikon (lásd 1. ábra) mutatja ezt a szembetűnő mintázatot a földközi-tengeri
legnagyobb civilizációknál. (Ez a grafikon nem ad pontos ábrázolást a bemutatott
civilizációkról, csupán azért készült, hogy illusztrálja fejlődésük általános
mintázatát. Megközelítő adatokat mutat valamennyi feltűntetett civilizáció kezdetéről,
tetőpontjáról és végéről, de az egyes megadott görbék magassága egyenlő és tetszőleges.
Az áttekinthetőség kedvéért függőlegesen el vannak mozdítva.)
A felemelkedő és hanyatló civilizációkról szóló legkorábbi, feltevésen alapuló
tanulmányok között találhatjuk Arnold Toynbee "A Study of History"
("Egy tanulmány a történelmről") (1972) című munkáját. Toynbee szerint
egy civilizáció keletkezése egyfajta átmenetből áll a statikus állapotból a
dinamikus aktivitásba. Ez az átmenet spontán is végbemehet néhány létező civilizáció
befolyásának hatására, illetve megtörténhet úgy is, hogy egy vagy több régebbi
civilizáció felbomlik. Toynbee úgy tekinti a civilizációk keletkezésének alapvető
mintázatát, mint egyfajta interakciós mintázatot, amelyet "kihívás-és-válasz"-nak
nevez. Egy kihívás a természeti vagy társadalmi környezetből kreatív választ
hív elő a társadalomban vagy társadalmi csoportban, amely válasz a társadalmat
arra készteti, hogy belépjen a civilizáció folyamatába.
A civilizáció akkor fejlődik tovább, ha a kezdeti kihívásra adott sikeres reakciója
olyan kulturális változást hoz létre, amely elvezeti a társadalmat az egyensúly
állapotán túl egy kibillent egyensúlyi helyzetbe, amely nyitott a friss kihívások
előtt. Így a kihívás-és-válasz kezdeti mintázata egymást követő növekedési fázisokon
keresztül ismétlődik" minden sikeres reakció megbontja az egyensúlyt, ez pedig
újszerű alkalmazkodást kíván.
Úgy tűnik, hogy a kulturális növekedés ismétlődő ritmusa kapcsolódik ahhoz a
" korszakokon át megfigyelhető " fluktuációs folyamathoz, amelyet
a világegyetem alapvető dinamikájának részeként tekintettek. A régi kínai filozófusok
úgy gondolták, hogy a valóság valamennyi megnyilvánulását két pólus közötti
dinamikus kölcsönhatás hozza létre, amely pólusokat jinnek, illetve jangnak
nevezték el. A régi Görögországban Hérakleitosz a világ elrendezését egy élő
tűzhöz hasonlította, amely "vonulatokban lángol, és vonulatokban alszik
ki." E" az univerzum változásait két egymást kiegészítő hullámzásában
látta, amelyeket "szeretet"-nek illetve "gyűlölet"-nek nevezett.
Az alapvető univerzális ritmusokkal kapcsolatos elképzelést számos modern filozófus
is kifejezte. Saint-Simon úgy látta a civilizáció fejlődését, mint egy sor átalakuló
"szerves" és "kritikus" periódust. Herbert Spencer úgy tekintette
az univerzumot, mint egy "integrációk"-on és "differenciációk"-on
keresztül folyó mozgást, Hegel pedig az emberiség történelmét egy spirális fejlődésként
látta, az egységnek egy formájából, a megbontottság fázisán keresztül, egy magasabb
szintű újraintegráció felé. Úgy tűnik, hogy a fluktuáló mintázatokkal kapcsolatos
elképzelés mindig különös fontosságot képviselt a kulturális evolúciós kutatások
szempontjából.
Miután a civilizációk elérték vitalitásuk csúcsát, elveszítik kulturális hajtóerejüket,
és hanyatlani kezdenek. Ennek a kulturális összeomlásnak egyik alapvető eleme
Toynbee szerint, a rugalmasság elvesztése. Amikor a társadalmi struktúrák és
mintázatok olyan merevvé válnak, hogy a társadalom már nem tud alkalmazkodni
a változó helyzetekhez, többé már nem lesz képes tovább vinni a kulturális evolúció
kreatív folyamatát. Összeomlik, és megtörténhet, hogy felbomlik. Míg egy fejlődő
civilizáció végtelen változatosságot és sokoldalúságot mutat, azok a civilizációk,
amelyek az összeomlás folyamatában vannak, egységességet és ötlethiányt mutatnak.
A rugalmasság elvesztését egy hanyatló társadalomban az összetevők közötti harmónia
általános elvesztése kíséri, amely elkerülhetetlenül társadalmi viszályok és
szétszakadás kitöréséhez vezet.
Ennek ellenére a hanyatlás fájdalmas folyamatában a társadalom kreativitása
" az a képessége, hogy válaszoljon a változásokra " nem teljesen vész
el. Noha a kulturális főáram megkövesedett azáltal, hogy fix elképzelésekhez
és merev viselkedésmintákhoz ragaszkodik, feltűnik majd a színen egy kreatív
kisebbség, és viszi a kihívás-és-válasz folyamatát. A legfőbb társadalmi intézmények
megtagadják a vezetői szerepek átengedését ezeknek az új kulturális erőknek,
de elkerülhetetlenül haladnak a hanyatlás és a felbomlás felé, a kreatív kisebbség
pedig képes lehet átalakítani néhány régi elemet egy új elrendezéssé. Ezután
folytatódik a kulturális evolúció folyamata, de új körülmények között és új
vezetőkkel.
Úgy tűnik, hogy a Toynbee által leírt kulturális mintázatok nagyon jól illeszkednek
jelenlegi helyzetünkhöz. Kihívásaink természetét nézve " nem a válság különböző
tüneteiben, hanem természeti és társadalmi környezetünk alapvető változásaiban
" felismerhetjük a sok átmenet egybefolyását (Henderson, 1981). Az átmenetek
közül egyesek a természeti erőforrásokhoz kapcsolódnak, mások kulturális értékekhez
és eszmékhez" egyesek periodikus ingadozások részei, mások az emelkedés és visszaesés
mintázataiban fordulnak elő. Mindegyik folyamatnak különböző időtartama, illetve
periodicitása van, de valamennyi tartalmazza azokat az átmenet-periódusokat,
amelyek véletlenül éppen a jelen pillanatban esnek egybe. Ezek között az átmenetek
között létezik három olyan, amely életünk mély alapjait fogja megrengetni, és
mélyen befolyásolja majd társadalmi, gazdasági és politikai rendszerünket.
Az első, és talán a legmélyrehatóbb átmenet a patriarchátus lassú és kényszeredett,
de elkerülhetetlen hanyatlásának köszönhető. (A patriarchátus megnyilvánulásáról
átfogó tanulmányt lásd Rich, 1977). A patriarchátus fennállása legalább háromezer
évre nyúlik vissza, olyan hosszú időszakra, hogy nem tudjuk megmondani, hogy
ciklikus folyamattal álunk-e szemben, mivel túl kevés információ áll rendelkezésükre
a patriarchátus előtti korokkal kapcsolatban. Amit viszont tudunk, hogy az elmúlt
háromezer évben a nyugati civilizációk és előfutáraik, csakúgy mint a legtöbb
más kultúra, olyan filozófiai, társadalmi és politikai rendszereken alapult,
"ahol a férfiak határozták meg " erőszakkal, közvetlen nyomással,
vagy szertartásokkal, hagyományokkal, törvénnyel és nyelvvel, szokásokkal, etikettel,
neveléssel és munkamegosztással " azt, hogy milyen szerepet kell vagy nem
kell játszania egy nőnek, és hogy a női nem minden vonatkozásban alá van rendelve
a férfinak." (Rich, 1977).
A patriarchátus erejét különösen nehéz megérteni, mert mindent áthat. Befolyásolja
az emberi természetről és a világegyetemmel való kapcsolatunkról alkotott legalapvetőbb
nézeteinket " patriarchális nyelven szólva, a "férfi" természetéről
és az ő univerzummal való kapcsolatáról van szó. Ez az egyetlen rendszer, amellyel
szemben a történelem során egészen mostanáig még nem emeltek nyílt kihívást,
és amelynek alapelvei olyannyira általánosan elfogadottak voltak, hogy úgy tűntek,
mintha a természet törvényei lennének" és valóban, gyakran így is jelentek meg.
Ma azonban a patriarchátus szétesése van kilátásban. A feminista mozgalom napjaink
egyik legerősebb kulturális áramlata, és jelentős hatása lesz további evolúciónkra
is.
A második átmenetet, amelynek alapvető hatása lesz életünkre, az ásványi üzemanyag
korának hanyatlása kényszeríti ránk. Az ásványi üzemanyagok a modern ipari korszak
alapvető energiaforrásai, és ha elfogynak, vége ennek a korszaknak. Tágabb történelmi
perspektívából nézve kulturális evolúciónkat, az ásványi üzemagyagok korszaka
és az ipari korszak csupán egy rövidke epizód, egy vékony csúcs grafikonunkon
a 2000. év körül (lásd 2. ábra). Az ásványi üzemanyagok 2300-ig kimerülnek,
de már most érezhetőek ennek a hanyatlásnak a gazdasági és politikai hatásai.
Ezt az évtizedet az ásványi üzemanyagoktól a napenergia korszakába való átmenet
jellemzi, amely korszak a nap megújuló energiáját használja fel. Olyan átmenetről
van szó, amely radikális változásokat hoz gazdasági és politikai rendszerünkben.
A harmadik átmenet ismét kulturális értékekhez kapcsolódik. Magába foglalja
mindazt, amit ma gyakran "paradigmaváltás"-nak neveznek " mélyreható
változás a gondolkodásban, felfogásban és azokban az értékekben, amelyek a valóságnak
egy bizonyos látásmódját alkotják. (A paradigmákról és paradigmaváltásokról
átfogó tanulmányt lásd Kuhn, 1970). Az a paradigma, amely most átalakul, több
évszázad óta uralja kultúránkat, és ez alatt az idő alatt formálta modern nyugati
társadalmunkat, valamint jelentős hatást gyakorolt a világ más részeire is.
Ez a paradigma számos olyan eszmét és értéket tartalmaz, amely jelentősen különbözik
a középkor eszméitől és értékeitől" olyan értékeket, amelyek a nyugati kultúra
különböző áramlataihoz kapcsolódnak, mint például a tudományos forradalomhoz,
a felvilágosodáshoz és az ipari forradalomhoz. Ezek az eszmék magukba foglalják
a tudományos módszerben való hitet, mint a tudás egyetlen hiteles megközelítését"
a világegyetem mechanikus rendszerként való szemléletét, mely szerint a világ
elemi anyagi alkotórészekből áll" olyan szemléletet, hogy a társadalmi élet
a létért való versengő küzdelmet jelent" valamint azt a hitet, hogy gazdasági
és technikai fejlődéssel korlátlan anyagi előrehaladás érhető el. Az utóbbi
évtizedekben ezek az eszmék és értékek többszörösen korlátozottnak bizonyultak,
és radikális átalakításra szorulnak.
Szélesebb perspektívánkból nézve a kulturális evolúciót, a jelenlegi paradigmaváltás
egy nagyobb folyamat részét képezi, az értékrendszereknek egy feltűnően szabályos
ingadozását, amely megfigyelhető a nyugati civilizációban és a legtöbb más kultúrában
is. Az értékeknek ezeket az ingadozó változásait, valamint hatásait a társadalom
valamennyi aspektusára, legalábbis nyugaton, a szociológus Pitirim Sorokin tervezte
meg egy monumentális, négykötetes munkában, amelyet 1937 és 1941 között írt.
Sorokinnak a nyugati történelem szintézisére vonatkozó fő sémája annak a három
alapvető értékrendszernek a ciklikus növekedésén és halványulásán alapul, amelyek
egy kultúra valamennyi megnyilvánulásának hátterében állnak.
Sorokin ezt a három értékrendszert érzékelési (sensate), ideációs (ideational)
és idealisztikus (idealistic) rendszernek nevezi. Az érzékelési értékrendszer
azt tartja, hogy egyedül az anyag jelenti a végső valóságot, és a spirituális
jelenségek nem mások, mint az anyag megnyilvánulásai. Azt állítja, hogy az etikai
rendszerek viszonylagosak, és a szenzoros észlelés jelenti a tudás és az igazság
egyetlen forrását. Az ideációs értékrendszer alapvetően különbözik ettől. Azt
tartja, hogy az igazi valóság az anyagi világon kívül van, a spiritualitás területén,
és tudást csak belső tapasztalatokból meríthetünk. Ez a rendszer az abszolút
etikai értékek, valamint a törvények, az igazság és a szépség ember feletti
meghatározottsága mellett foglal állást. A spirituális valóság ideációs koncepciójának
megnyilvánulásait képezik nyugaton a plátóni eszmék, a lélek, valamint a kereszténység
Isten fogalma, de Sorokin rámutat arra, hogy hasonló eszmék keleten is léteznek,
különböző formákban, a hindu, a buddhista és a taoista kultúrákban.
Sorokin azt tartja, hogy az emberi kultúra érzékelési és ideációs megnyilvánulásai
közötti kölcsönhatások ciklikus ritmusa létrehozhat még egy köztes, szintetizált
stádiumot " idealisztikus ", amely a kettő harmonikus keverékét adja.
Az idealisztikus elképzelés szerint az igazi valóságnak vannak mind érzékelési,
mind érzékelés feletti aspektusai, amelyek együtt léteznek egy mindent átfogó
egységben. Az idealisztikus kulturális periódusok éppen ezért mind az ideációs,
mind az érzékelési stílusok legmagasabb és legelőkelőbb megnyilvánulásait érhetik
el, egyensúlyt, integrációt és esztétikai kielégülést eredményezve a művészetben,
a filozófiában, a tudományban és a technológiában. Ilyen idealisztikus periódusokra
láthatunk példákat a görög kultúra virágzásában a Kr.e. V. és IV: században,
valamint az európai reneszánszban.
Az emberi kultúrának ez a három alapvető mintázata, Sorokin szerint, a nyugati
civilizációban felismerhető ciklusokat hozott létre, amelyeket Sorokin a hiedelmi
rendszerekről készített tucatnyi grafikonon ábrázolt: háborúk és belső konfliktusok,
tudományos és technikai fejlődés, törvények és számos egyéb társadalmi intézmény.
Ábrázolta még a stílusok ingadozását az építészet, a festészet, a szobrászat
és az irodalom területén. Sorokin modelljében a jelenlegi paradigmaváltás és
az ipari kor hanyatlása az érésnek egy következő periódusát, valamint az érzékelési
kultúra hanyatlását jelenti. A jelenlegi érzékelési korszakot a kereszténység
és a középkor felemelkedésekor az ideációs kultúra uralma, valamint ezt követően
az európai reneszánszban az idealisztikus stádium virágzása előzte meg. Ezeknek
az ideációs és idealisztikus kultúráknak volt egy lassú hanyatlása a XV. és
XVI. században, amely lehetővé tette az új, érzékelési periódus felemelkedését
a XVII., XVIII. és XIX. században, abban a korszakban, amelyet a felvilágosodás
értékrendszere, Descartes és Newton tudományos nézetei és az ipari forradalom
technológiája fémjelzett. A XX: században ezek az érzékelési értékek és eszmék
ismét hanyatlóban vannak, és így Sorokin 1937-ben nagy előrelátással azt jósolta,
hogy az érzékelési kultúra alkonya, a paradigmaváltás és a társadalmi felfordulás
lesz az, amivel ma szembe kell néznünk (Sorokin, 1937-1941).
Sorokin elemzése nagyon erősen azt sugallja, hogy az a válság, amivel ma találkozunk,
nem egy szokványos válság, hanem egy olyan hatalmas átmeneti fázis, amely már
az emberi történelem korábbi ciklusaiban is megjelent. Az ilyen alapvető kulturális
átalakulások nem túlságosan gyakran fordulnak elő. Lewis Mummford (1956) szerint
kevesebb mint fél tucatszor jelentek meg a nyugati civilizációk teljes történetében.
Ezek közé tartozik a mezőgazdaság felfedezése a neolitikus periódus kezdetén,
a kereszténység felemelkedése a Római Birodalom bukásakor, valamint az átmenet
a középkorból a tudományos korba.
Az az átalakulás, amelyet most tapasztalunk, valószínűleg drámaibb lesz, mint
bármelyik ezt megelőző, mert a változás mértéke korunkban gyorsabb, mint bármikor
korábban, mert a változások kiterjedtebbek, magukba foglalják a teljes Földet,
és mert számos fő átalakulás egybeesik. " A patriarchátus hanyatlása, az
ásványi üzemanyag korának vége, valamint a paradigmaváltás az érzékelés kultúrájának
alkonyán " mindezek a vonatkozások ugyanahhoz a globális folyamathoz járulnak
hozzá. Éppen ezért a jelenlegi válság nemcsak az egyének, a kormányok, vagy
a társadalmi intézmények válsága, hanem átmenetet jelent a földi dimenziókból.
Mint egyének, mint társadalom, mint civilizáció, és mint földi ökoszisztéma,
elérjük a fordulópontot.
Az ilyen mértékű és mélységű kulturális átalakulásokat nem kell megakadályozni.
Nem kell ellenállni nekik, hanem éppen ellenkezőleg: úgy kell üdvözölni őket,
mint az egyedüli menekülést a gyötrődésből, összeomlásból, vagy mumifikálódásból.
Az, amire szükségünk van ahhoz, hogy felkészüljünk az előttünk álló nagy átalakulásokra,
jelenti kultúránk alapfeltevéseinek és értékeinek alapos felülvizsgálatát, jelenti
azoknak a konceptuális modelleknek az elvetését, amelyek már túlhaladták a használhatóságukat,
valamint jelenti az újbóli felismerését néhány olyan értéknek, amelyet a kultúrtörténet
korábbi periódusaiban elvetettek. Egy ilyen, a nyugati kultúra mentalitásában
történő gyökeres átalakulást természetesen kísérnie kell egy mélyreható változásnak
a szociális kapcsolatokban és a társadalmi szervezet formáiban is. Olyan változások
által történik ez, amelyek messze túlmutatnak a gazdasági és politikai újjászervezésnek
azokon a felszíni intézkedésein, amelyeket a mai politikai vezetők fontolgatnak.
Az újraértékelésnek és a kulturális újjászületésnek ebben a fázisában fontos
lesz majd annak a nehézségnek, viszálynak és szétesésnek a minimalizálása, amely
elkerülhetetlenül együtt jár a nagy társadalmi változás periódusaival, valamint
fontos lesz az, hogy az átalakulás a lehető legkevésbé legyen fájdalmas. Éppen
ezért az lesz a döntő, hogy túllépjünk a bizonyos társadalmi csoportok vagy
intézmények elleni harcon, valamint azon, hogy csupán arra mutatunk rá, hogy
ezen társadalmi csoportok attitűdje és viselkedése olyan értékrendet tükröz,
amely alapját képezi teljes kultúránknak, és amely mostanra már elavulttá vált.
Feltétlenül fel kell majd ismerni, és széles körben terjeszteni azt a tényt,
hogy jelenlegi társadalmi változásaink egy sokkal szélesebb és elkerülhetetlen
kulturális átalakulás megnyilvánulásait jelentik. Csak ekkor lehet majd elérni
azt a harmonikus, békés kulturális átalakulást, amelyről az emberiség egyik
legrégebbi, bölcsességekről szóló könyve, a kínai I Ching, vagy Változások Könyve
ír: "A mozgás természetes, spontán jön létre. Ezért a réginek az átalakulása
könnyűvé válik. A régit elvetjük, az újat pedig bevezetjük. Mindkét lépés összhangban
van az idővel" ezért nincsenek ártalmas következmények" (Wilhelm, 1968).
A kulturális dinamika modellje, amelyet a jelenlegi társadalmi átalakulásról
szóló megvitatásunkban használni fogunk, egyrészt Toynbee-nek a civilizációk
felemelkedéséről és hanyatlásáról alkotott elképzelésein, másrészt a kulturális
mintázatok ingadozásának eredményeként létrejövő alapvető univerzális ritmusokkal
kapcsolatos idejétmúlt elképzelésen, harmadrészt Sorokinnak az értékrendszerek
ingadozásával kapcsolatos elemzésén, negyedrészt pedig a I Ching-ben vázolt,
harmonikus kulturális átalakulások eszményén alapul.
Ennek a modellnek a fő alternatívája, amely kapcsolódik ehhez, de sok szempontból
különbözik is tőle, a marxista történelemszemlélet, amely dialektikus, vagy
történelmi materializmusként ismert. Marx szerint a társadalmi evolúció gyökerei
nem az eszmék vagy értékek változásában rejlenek, hanem a gazdasági és technikai
fejlődésben. A változás dinamikáját az ellentétek közötti egyfajta "dialektikus"
kölcsönhatás adja, amely azokból az ellentmondásokból jön létre, amelyek minden
dologban alapvetően benne vannak. Marx ezt az elképzelést Hegel filozófiájából
merítette, és alkalmazta a társadalmi változással kapcsolatos elemzésében, hangsúlyozva
azt, hogy minden társadalmi változás a társadalom belső ellentmondásainak eredményeként
jön létre. Marx úgy tekintette a szociális elrendeződés ellentmondó elveit,
hogy azokat a társadalmi osztályok testesítik meg, az osztályharcokat pedig
a dialektikus interakció eredményének tartotta.
A kulturális dinamika marxista szemlélete " amely az ismétlődő ritmikus
változásokkal kapcsolatos hegeliánus elképzelésen alapul " ebben a tekintetben
nem áll távol Toynbee és Sorokin elképzelésétől, valamint a I Ching-től. Jelentősen
különbözik azonban ezektől a modellektől abban, hogy nagy hangsúlyt helyez a
konfliktusra és a küzdelemre. Marx szerint a történelem vezető ereje az osztályharc.
Marx azt tartotta, hogy minden fontos történelmi előrelépés konfliktus, harc
és erőszakos forradalom által születik. Az emberi szenvedés és áldozat egy olyan
szükségszerű ár, amit a társadalmi változásért meg kell fizetni.
Marxnak a történelmi evolúcióval kapcsolatos elméletében a harc hangsúlyozását
párhuzamba állíthatjuk a szintén harc hangsúlyú darwini biológiai elmélettel.
Azt mondják, Marx kedvenc elképzelése saját magáról az volt, hogy ő "a
szociológia Darwinja". Azt az elképzelést, mely szerint az élet egy folyamatos
küzdelem a fennmaradásért (amelyet mind Marx, mind Darwin a közgazdász Thomas
Malthus-nak tulajdonít), erősen támogatták a XIX. században a szociál-darwinisták,
akik nemcsak Marxra, hanem természetesen számos követőjére is hatással voltak
(Barzun, 1958). Azt gondolom, hogy az ő szociális evolúcióval kapcsolatos nézetük
túlságosan nagy hangsúlyt helyez a harc és a konfliktus szerepére, elfeledkezve
arról a tényről, hogy valamennyi harc, természeténél fogva, az együttműködésnek
egy szélesebb összefüggésében zajlik. Noha a konfliktus és a harc már eredményezett
fontos előrehaladást a múltunkban, és a jövőben is gyakran lesz ezeknek lényeges
része a változás dinamikájában, mindez nem jelenti azt, hogy ezek lennének a
dinamika forrásai. Éppen ezért a marxista nézet helyett inkább a I Ching filozófiáját
követve, azt gondolom, hogy a konfliktust minimalizálni kell a társadalmi átalakulás
idején.
A kulturális értékekkel és attitűdökkel kapcsolatos áttekintésünkben azt a szerkezetet
fogjuk kiterjedten alkalmazni, amelynek részletes kidolgozása a I Ching-ben
szerepel, és amely a legmélyebb gyökerét tekintve a kínai gondolkodáson alapul.
A Sorokin-féle szerkezethez hasonlóan, ez is a folyamatos ciklikus ingadozás
elképzelésén alapul, de sokkal tágabb értelemben foglalja magába azt a két archetipikus
pólust " jin és jang ", amelyek a világ alapvető ritmusának hátterében
állnak.
A kínai filozófusok úgy tekintették a valóságot, amelynek végső lényegét Tao-nak
nevezték, mint folytonos áramlás és változás folyamatát. Nézetük szerint valamennyi
megfigyelt jelenség ennek a kozmikus folyamatnak a része, és ezért természeténél
fogva dinamikus. A Tao alapvető jellemzője a ciklikus természetű szakadatlan
mozgás" minden fejlődés " ideértve a fizikai világot éppúgy, mint a pszichológia
és társadalom területét " természetéből eredően ciklikus mintázatokat mutat.
A kínaiak ennek a ciklikus mintázatokról alkotott elképzelésnek egy meghatározott
struktúrát adtak azzal, hogy bevezettek két olyan ellentétes pólust " jin
és jang ", amely megszabja a változás ciklusainak korlátait: "Amint
a jang elérte a tetőpontját, visszavonul a jin javára" amint a jin elérte a
tetőpontját, visszavonul a jang javára" (idézi Capra, 1975).
A kínai szemléletben a Tao valamennyi magnyilvánulása ennek a két archetipikus
pólusnak a dinamikus kölcsönhatásából ered, amely pólusok számos természetből
és társadalmi életből vett ellentétképzethez társíthatók. Fontos, de nekünk
nyugatiaknak nagyon nehéz megérteni azt, hogy ezek az ellentétek nem különböző
kategóriákhoz tartoznak, hanem ugyanannak az egésznek a szélsőséges pólusai.
Semmi sem csak jin vagy jang. Valamennyi természeti jelenség a két pólus közötti
folytonos oszcilláció megnyilvánulása, valamennyi átalakulás fokozatosan és
töretlen előrehaladással megy végbe. A természet rendjét egyfajta dinamikus
egyensúly jelenti a jin és a jang között.
A jin és a jang fogalma az utóbbi időben meglehetősen népszerű lett nyugaton,
de a mi kultúránkban ritkán használják ezeket a fogalmakat a kínai értelemben
vett jelentésük szerint. A legtöbb nyugati alkalmazás olyan kulturális előfeltevéseket
tükröz, amelyek jelentős mértékben eltorzítják az eredeti jelentéseket. Az egyik
legjobb értelmezést Manfred Porkert (1974) adja, a kínai orvoslásról szóló átfogó
tanulmányában. Porkert szerint a jin megfelel minden olyannak, ami összehúzó,
befolyásolható és konzervatív, míg a jang utal minden olyasmire, ami kitágító,
agresszív és követelő. További asszociációk például a következők:
Jin - Jang
Föld - Mennyország
Hold - Nap
Éjszaka - Nappal
Tél - Nyár
Nedvesség - Szárazság
Hűvös - Meleg
Belső - Felszíni
A kínai kultúrában
a jint és a jangot soha nem hozták kapcsolatba erkölcsi értékekkel. A jót nem
a jin vagy a jang jelenti, hanem a kettőnek a dinamikus egyensúlya" a rosszat
vagy ártalmasat pedig az egyensúly hiánya.
A kínai kultúrának már a legkorábbi időszakától kezdve a jint a femininnel,
a jangot pedig a maszkulinnal társították. Ezt az ősi társítást ma különösen
nehéz felfogni, mivel az egymás után következő patriarchális korszakok átértelmezték
és eltorzították. A humán biológiában a férfias és nőies jellegzetességek nem
teljesen választódnak szét, hanem különböző arányban mindkét nemnél előfordulnak.
(A nemi különbségekkel kapcsolatos kutatások áttekintését lásd Goleman 1978).
Ennek megfelelően az ősi kínaiak azt gondolták, hogy minden ember, akár férfi
akár nő, keresztül megy jin és jang fázisokon. A személyiség sem a férfiaknál,
sem a nőknél nem egy statikus entitás, hanem egy dinamikus jelenség, amelyet
a feminin és a maszkulin elemek közötti kölcsönhatás hoz létre. Az emberi természetnek
ez a fajta szemlélete éles ellentétben áll patriarchális kultúránk szemléletével,
amely felállít egy olyan merev szabályt, hogy minden férfinak maszkulinnak,
és minden nőnek femininnek kell lennie, valamint eltorzítja ezeknek a fogalmaknak
a jelentését azzal, hogy a férfiak kezébe adja a vezető szerepet és a legtöbb
társadalmi privilégiumot.
Ebben az egyoldalú patriarchális szemléletben a jinnek a passzivitáshoz, a jangnak
pedig az aktivitáshoz való gyakori társítása különösen veszélyes. Kultúránkban
a nőket hagyományosan passzívként és befogadóként, a férfiakat pedig aktívként
és kreatívként jellemzik. Ez az elképzelés Arisztotelész szexualitás elméletéhez
tér vissza, amelyet évszázadokon keresztül mint "tudományos" magyarázatot
használtak ahhoz, hogy a nőket alárendelt szerepben tartsák a férfiak szolgálatában
(Merchant, 1980). Úgy tűnik, hogy a jinnek a passzivitással, a jangnak pedig
az aktivitással való társítása egy másféle kifejeződését mutatja a patriarchális
sztereotípiáknak, a nyugati értelmezésnek egy olyan módját, amely nem igazán
az eredeti kínai értelemben vett jelentést tükrözi vissza.
Az ősi kínai kultúrának az egyik legfontosabb meglátása az a felismerés volt,
hogy az aktivitás " "az átalakulás és a változás állandó folyása",
ahogy Chuang Tzu (idézi Capra, 1975) nevezi " a világegyetem elsőrendű
fontosságú aspektusa. A változás, ebben az értelemben véve, nem erők hatásaként
jön létre, hanem egy természetes tendenciát jelent, amely valamennyi dologban
és helyzetben eredendően benne van. A világegyetem szakadatlan mozgásban és
aktivitásban van, annak a kozmikus folyamatnak a mentén, amelyet a kínaiak Tao-nak
(Útnak) neveztek. Az abszolút nyugalom, vagy inaktivitás képzete teljesen hiányzik
a kínai filozófiából. Helmut Wilhelm (1960), a I Ching-nek egy vezető nyugati
értelmezője szerint "Az abszolút mozdulatlansággal kapcsolatos megállapítás
egy olyan elvonatkoztatás, amelyet a kínaiak " nem képesek felfogni."
A vu vei fogalmát, amely szó szerint "nem-cselekvés"-t jelent, gyakran
használják a taoista filozófiában. Nyugaton ezt a fogalmat gyakran passzivitásként
értelmezik. Ez meglehetősen rossz. Amit a kínaiak a vu vei fogalmán értenek,
az nem az aktivitástól való tartózkodást jelent, hanem az aktivitásnak bizonyos
formájától való tartózkodást, egy olyan aktivitástól, amely nincs összhangban
az éppen zajló kozmikus folyamatokkal. Egy kiváló szociológus, Joseph Nedham
úgy határozza meg a vu vei fogalmát, mint "tartózkodást a természettel
ellenkező aktivitástól", és ezt az értelmezését egy Chuang Tzu-tól vett
idézettel támasztja alá: "A nem-cselekvés nem jelent semmittevést és csendben
maradást. Hagyjuk, hogy minden azt tegye, amit természetéből fakadóan tesz,
így a természet kielégítő lesz" (idézi Capra, 1975). Ha valaki tartózkodik
a természettel ellenkező cselekvéstől, ahogy azt Needham mondja: attól, hogy
"a dolgok természete ellen tegyen", akkor összhangban van a Tao-val,
így cselekvései sikeresek lesznek. Elgondolkodtatónak tűnik Lao Tzu következő
értelmezése: "A nem-cselekvéssel mindent meg lehet tenni" (idézi Capra,
1975).
A kínai szemlélet szerint tehát kétféle aktivitás létezik: olyan aktivitás,
amely harmóniában van a természettel, és olyan aktivitás, amely ellenkezik a
dolgok természetes folyásával. Nem elfogadott az olyan elképzelés a passzivitásról,
hogy az az aktivitás teljes hiányára utal. Ezért a jinnek és a jangnak a nyugaton
gyakori társítása a passzív és aktív viselkedéssel, nincs összhangban a kínai
gondolkodással. A két archetipikus pólushoz társított eredeti képzetet tekintve
úgy tűnhet, hogy a jint a befolyásolható, megszilárdító, kooperatív aktivitás
megfelelőjeként értelmezhetjük" a jang pedig az agresszív, kiterjesztő, versengő
aktivitásra utal. A jin aktivitás a környezet tudatossága, a jang aktivitás
pedig a self tudatossága. Modern megfogalmazásban az előbbit "öko-aktivitás"-nak,
az utóbbi "ego-aktivitás"-nak nevezhetjük.
Ez a két aktivitás szorosan kapcsolódik kétfajta tudáshoz, illetve a tudatosságnak
olyan kétféle módjához, amelyeket valamennyi korszakban az emberi elme jellemző
tulajdonságaként tartanak számon. Gyakran hívják az egyiket intuíciónak, a másikat
racionalitásnak, és hagyományosan az előbbit a valláshoz vagy miszticizmushoz,
az utóbbit pedig a tudományhoz társítják. Noha a jinnek és a jangnak ez a társítása
a tudatosság kétféle módjához, nem része az eredeti kínai terminológiának, mégis
úgy tűnik, hogy ez a társítás az ősi elképzelésnek egy természetes kiterjesztése,
és megvitatásunkban így is fogjuk tekinteni.
A racionalitás és az intuíció az emberi elme működésének két egymást kiegészítő
módja. A racionális gondolkodás lineáris, fókuszált és analitikus. Az intellektus
területéhez tartozik, amelynek funkciója a megkülönböztetés, a mérés és a kategorizáció.
A racionális tudás a szétdaraboltság felé irányul. Az intuitív tudás ezzel szemben
a valóságnak egy közvetlen, nem intellektuális tapasztalásán alapul, amely a
tudatosságnak egy kitágult állapotában keltődik fel. Szintetizáló, holisztikus
és nem lineáris. Ennek alapján nyilvánvaló, hogy a racionális tudás könnyen
hozhat létre self-központúságot, vagy jang cselekvést, míg az intuitív bölcsesség
az ökológiai, vagy jin cselekvés alapja.
Ez adja tehát a keretet a kulturális értékekkel és attitűdökkel kapcsolatos
magyarázatunkhoz. Céljaink szempontjából a leghasznosabbak a jinnek és a jangnak
az alábbi társításai lesznek:
Jin - Jang
Feminin - Maszkulin
Behúzó - Kitágító
Konzervatív - Követelő
Befolyásolható - Agresszív
Kooperatív - Versengő
Intuitív - Racionális
Szintetizáló - Analitikus
Ha megnézzük
az ellentéteknek ezt a listáját, könnyen láthatjuk, hogy társadalmunk folyton
a jangnak kedvez a jinnel szemben " a racionális tudásnak az intuitív bölcsességgel
szemben, a tudománynak a vallással szemben, a versengésnek az együttműködéssel
szemben, a természetes erőforrások kizsákmányolásának a fenntartással szemben
stb. Ez a hangsúlyeltolódás, amelyet a patriarchális rendszer támogat, és az
utóbbi három évszázadban az érzékelő kultúrák uralkodása tovább serkentett,
ahhoz a jelentős kulturális egyensúlyhiányhoz vezetett, amely jelenlegi válságunknak
a legmélyebb gyökerét képezi " egyensúlyhiány a gondolkodásunkban és érzéseinkben,
értékeinkben és attitűdjeinkben, valamint társadalmi és politikai struktúráinkban.
Áttekintve ennek a kulturális egyensúlyhiánynak a különböző megnyilvánulásait,
különleges figyelmet fogok szentelni ezek egészségre gyakorolt hatásaira" az
egészség fogalmát pedig nagyon tág értelemben szeretném használni, ideértve
nemcsak az egyén egészségét, hanem a társadalmi és az ökológiai egészséget is.
Az egészségnek ez a három szintje szorosan kapcsolódik egymáshoz, és válságunk
komoly fenyegetést tartalmaz mindhárommal szemben. A válság fenyegeti az egyéneknek,
a társadalomnak és azoknak az ökoszisztémáknak az egészségét, amelyeknek része
vagyunk.
Arról van szó, hogy a jang értékek, attitűdök és viselkedésminták feltűnően
konzisztens előnyben részesítése azt eredményezi a tudományos, politikai és
gazdasági intézményekben, hogy ezek kölcsönösen támogatják egymást, megkapnak
mindent, de nem veszik észre az értékrendszereknek azt az egyensúlyhiányát,
amely aktivitásukat motiválja. A kínai bölcsesség szerint kultúránk értékei
közül alapvetően egyik sem rossz, de azzal hogy elvágjuk ezeket poláris ellentétüktől,
a jangra koncentrálunk, és felruházzuk azt erkölcsi színezettel és politikai
erővel, a dolgoknak a jelenlegi, elkeserítő állását idézzük elő. Kultúránk büszke
a tudományosságra" korunkat a tudomány korának nevezik. Ezt a kort a racionális
gondolkodás uralja, és gyakran a tudományos ismereteket tekintik az egyetlen
elfogadható tudásnak. Azt, hogy létezhet intuitív tudás, vagy tudatosság, amely
éppen olyan érvényes és megbízható általánosan nem ismerik fel. Ez az attitűd,
amely tudományosságként ismert, széles körben elterjedt, áthatva oktatási rendszerünket
és az összes többi társadalmi és politikai szervezetet. Amikor Lyndon Johnson
elnöknek szüksége volt tanácsra a vietnámi hadviseléssel kapcsolatban, titkársága
elméleti fizikusokhoz fordult " nem azért mert ők specialistái az elektronikus
hadviselés módszereinek, hanem azért, mert úgy tekintettek a tudomány nagy papjaira,
mint a legmagasabb tudás katonáira.
Kultúránkban a racionális gondolkodás hangsúlyozódását szépen összefoglalja
Descartes híres megállapítása: "Cogito, ergo sum" ("Gondolkodom,
tehát vagyok"), amely erősen arra ösztönzi a nyugatiakat, hogy a racionális
elmével azonosítsák magukat, ahelyett hogy a teljes szervezetükkel azonosítanák.
Az elme és a test elkülönítésének hatásai egész kultúránkban érezhetők. Visszavonulva
az elménkbe, elfeledkezünk arról, hogyan kell "gondolkodni" a testünkkel,
hogyan lehet azt a tudás ágenseként használni. Ha így teszünk, elvágjuk magunkat
természetes környezetünktől, és elfelejtjük, hogyan lehet kommunikálni és együttműködni
annak gazdag és változatos élővilágával.
Az elme és az anyag elkülönítése olyan a szemlélethez vezetett, amely a világot
elkülönült objektumokból álló mechanikai rendszernek tekinti, ahol az objektumok
tovább bonthatók alapvető anyagi építőelemekre. A világ tulajdonságairól és
kölcsönhatásairól úgy vélték, hogy ezeket teljes egészében természeti jelenségek
határozzák meg. A karteziánus természetszemlélet további kiterjesztése úgy tekinti
az élő szervezeteket, mint elkülönült részekből felépített gépeket. A világnak
egy ilyen mechanisztikus felfogása még mindig alapját képezi a legtöbb tudományterületnek,
és továbbra is óriási hatással van életünk számos aspektusára. Elvezetett a
jól ismert szétdarabolódáshoz tudományos elméleteinkben és kormányzati tevékenységünkben,
valamint logikai alapul szolgát arra, hogy a természeti környezetet úgy kezeljük,
mintha elkülönült részekből állna, amelyeket a különböző érdeklődési csoportoknak
kell kiaknázniuk.
A természet kizsákmányolása kéz a kézben jár az olyan típusú nőkkel, akiket
minden korszakban a természettel azonosítottak. A legkorábbi időktől kezdve
a természetet " és különösen a földet " gondoskodó anyának, de ugyanakkor
vad és kontrollálhatatlan nőnek is tekintették. A patriarchátus előtti korokban
a nőnek számos aspektusát azonosították az istenek különféle megnyilvánulásaival.
A patriarchátus alatt a természet jóságosságáról alkotott képzet egyfajta passzivitásba
váltott át (ahol a természetet a vadnak és veszélyesnek tekintették), és ez
a szemlélet elősegítette annak az elképzelésnek az előtérbe kerülését, hogy
a természet uralkodni akar a férfi felett. Ugyanakkor a nőket passzívként és
a férfiak alárendeltjeként ábrázolták. A newtoni tudomány felemelkedésével a
természet végül egy mechanikus rendszerré vált, amely irányítható és kizsákmányolható,
ugyanúgy ahogy a nők is irányíthatók és kizsákmányolhatók. Így a természetnek
és a nőnek ez az ősi társítása összekapcsolja a nők történelmét a környezet
történelmével, valamint ez a társítás a forrása annak a természetes rokonságnak
a feminizmus és az ökológia között, amely egyre inkább megmutatkozik. Carolyn
Merchant-nek (1980), a kaliforniai Berkeley Egyetem történészének szavaival
élve:
Amikor jelenlegi környezeti dilemmánk gyökereit kutatjuk, valamint ennek kapcsolatát a tudománnyal, a technológiával és a gazdasággal, újra felül kell vizsgálnunk azt a világszemléleti és tudományos rendszert, amely azzal hogy átfogalmazza a valóságot, és élő organizmus helyett gépnek tekinti azt, szentesíti mind a természet, mind a nők felsőbbrendűségét. Át kell értékelnünk a modern tudomány olyan "atyjai"-nak eredményeit, mint Francis Bacon, William Harvey, René Descartes, Thomas Hobbes és Isaac Newton.
Azt a szemléletet,
mely szerint a férfi uralkodik a természet és a nő felett, valamint a hitet
a racionális elme felsőbbrendűségében, támogatta és ösztönözte a zsidó-keresztény
hagyomány, amely egy hím nemű isten képzetéhez ragaszkodik, mint felsőbbrendű
okság és a végső erő forrásának megtestesítőjéhez, aki fentről kormányozza a
világot, azáltal hogy fölébe helyezi isteni törvényeit. A természet törvényeit,
amiket a tudósok vizsgáltak, ennek az " Isten elméjéből származó - isteni
törvénynek a megnyilvánulásaiként tekintették.
Mostanra már nyilvánvalóvá vált, hogy a tudományos módszerek, valamint a racionális,
analitikus gondolkodás túlhangsúlyozása olyan attitűdökhöz vezetett, amelyek
lényegében ökológia-ellenesek. Valójában arról van szó, hogy az ökoszisztémák
megértését a racionális elme alaptermészete akadályozza. A racionális gondolkodás
lineáris, míg az ökológiai tudatosság a nem-lineáris rendszerek intuíciójából
jön létre. Kultúránkban az emberek számára az egyik legnehezebben érthető dolog
az, hogy ha valami olyat teszünk, ami jó, akkor ugyanabból több, nem feltétlenül
lesz jobb. Ez számomra az ökológiai gondolkodás lényege. Az ökoszisztémák dinamikus
egyensúlyban tartják magukat, amely egyensúly olyan ciklusokon és ingadozásokon
alapul, amelyek nem lineáris folyamatok. A lineáris vállalkozások, mint a gazdasági
és technológiai növekedés " vagy specifikusabb példával élve, a radioaktív
hulladék hosszú idejű tárolása " elkerülhetetlenül összeütközésbe kerülnek
a természet egyensúlyával, és előbb-utóbb súlyos kárt okoznak.
Ökológiai tudatosság tehát csak akkor jön létre, ha egyesítjük racionális tudásunkat
környezetünk nem-lineáris természetének intuíciójával. Ez az intuitív bölcsesség
jellemzi a hagyományos, nem-lineáris kultúrákat, különösen az amerikai indián
kultúrákat, amelyekben az élet a környezetnek egy magasan kifinomult tudatossága
köré rendeződik. Másrészt, a mi kultúránk főárama az intuitív bölcsesség gyakorlását
elhanyagolja. Ez kapcsolható ahhoz a tényhez, hogy evolúciónkban növekvő elkülönülés
figyelhető meg az emberi természet biológiai és kulturális jellemzői között.
Az emberi faj biológiai evolúciója kb. ötvenezer évvel ezelőtt megállt. Ettől
kezdve az evolúció már nem genetikailag haladt előre, hanem társadalmi és kulturális
téren, míg az emberi test és agy, struktúráját és méretét tekintve, lényegében
ugyanaz maradt (Dubos, 1968). Civilizációnkban olyan mértékben átalakítottuk
környezetünket ebben a kulturális evolúcióban, hogy jobban elvesztettük a kapcsolatot
biológiai és ökológiai bázisunkkal, mint a múltban bármely más kultúra vagy
civilizáció. Ez az elkülönülés egy feltűnő egyenlőtlenségben mutatkozik meg,
amely egyrészt az intellektuális erő fejlődése, a tudományos ismeretek és a
technikai gyakorlat, másrészt a bölcsesség, a spiritualitás és az etika között
jött létre. A tudományos és technikai ismeretek óriási mértékben növekedtek,
amióta a Kr. e. VI. században a görögök elindították a tudományt, de alig történt
előrehaladás ezalatt a huszonöt évszázad alatt a vezetés és a társadalmi ügyek
terén. Lao Tzu és Buddha " akik szintén a Kr. e. VI. században éltek "
spiritualitása és erkölcsi normái nyilvánvalóan nem kerültek a miénk fölé.
Haladásunk tehát nagyrészt racionális és intellektuális területen történt, és
ez az egyoldalú evolúció mostanra elért egy erősen figyelmeztető szintet, egy
olyan paradox helyzetet, amely már az őrültség határát súrolja. Szabályozhatjuk
az űrhajók finom landolását különböző bolygókon, de nem vagyunk képesek szabályozni
a szennyező füstöt, amely autóinkból és gyárainkból árad. Utópista társadalmakról
és gigantikus űr-gyarmatokról ábrándozunk, de nem tudunk boldogulni városainkban.
Az üzleti világ elhiteti velünk, hogy az állateledelt és kozmetikumokat gyártó
hatalmas üzemek jólétünk jelei, a közgazdászok pedig azt próbálják elmagyarázni
nekünk, hogy nem "engedhetjük meg magunknak" a megfelelő egészségügyi
ellátást, oktatást, vagy tömegközlekedést. Az orvostudomány és a farmakológia
veszélyezteti egészségünket, és a Védelmi Ágazat jelenti a legnagyobb fenyegetést
nemzetbiztonságunk szempontjából. Ez tehát az eredménye jangunk, vagyis maszkulin
oldalunk " racionális tudás, analízis " túlhangsúlyozásának, és jinünk,
vagyis feminin oldalunk " intuitív bölcsesség, szintézis és ökológiai tudatosság
" elhanyagolásának.
A jin/jang terminológia különösen hasznos a kulturális egyensúlyhiány elemzése
szempontjából, mivel egy széleskörű ökológiai szemléletet foglal magába olyan
szemléletet, amelyet általános rendszerelméletünk értelmében rendszerszemléletnek
is nevezhetünk. A rendszerelmélet a világot egymáshoz kapcsolódó, és egymástól
kölcsönösen függő jelenségek terminusaiban szemléli, és ebben az elméletben
rendszernek nevezzünk egy olyan integrált egészet, amely nem redukálható annak
részeire. Elbűvölő látni azt, hogy a jinről és a jangról alkotott ősi kínai
elképzelés mennyire alapvető jellegűen kapcsolódik azokhoz a természeti rendszerekhez,
amelyeket a nyugati tudomány csak az utóbbi időben kezdett el tanulmányozni.
Az élő rendszerek úgy rendeződnek el, hogy többszintű struktúrákat alkotnak,
ahol valamennyi szint olyan alrendszerekből áll, amelyek részeiket nézve egészek,
és nagyobb egészeiket nézve részek. A molekulák tehát sejtösszetevőket alkotnak,
amelyek viszont egy sejtté állnak össze. A sejtek szöveteket és szervezeteket
alkotnak, amelyek maguk is olyan nagyobb rendszereket hoznak létre, mint például
az emésztőrendszer, vagy az idegrendszer. Ezek kombinálódása adja végül az élő
nőt, vagy férfit" és a "rétegződési rend" itt még nem ér véget. Az
emberek családokat, törzseket, társadalmakat, nemzeteket alkotnak. Ezek közül
valamennyi entitást " a molekuláktól az emberi lényeken át a társadalmi
rendszerekig " tekinthetünk egésznek, mint integrált struktúrákat, és tekinthetjük
ezeket nagyobb egészek részeiként is, a komplexitásnak egy magasabb szintjén.
Valójában a részek és az egészek abszolút értelemben véve egyáltalán nem léteznek.
Arthur Koestler alkotta meg a "holon" szót ezekre az alrendszerekre,
amelyek egészek és részek is egyszerre, és ő hangsúlyozta azt, hogy valamennyi
holonnak két ellentétes tendenciája létezik: egy integratív tendencia, hogy
egy nagyobb egész részeként funkcionáljon, és egy önérvényesítő tendencia, hogy
megtartsa egyéni autonómiáját (Koestler, 1978). Egy biológiai vagy társadalmi
rendszerben minden holonnak erősítenie kell individualitását, annak érdekében,
hogy fenntartsa a rendszer rétegződési rendjét, de ugyanakkor alá kell rendelnie
magát az egész követelményeinek, azért hogy életben tartsa a rendszert. Ez a
két tendencia ellentétes, de ugyanakkor egymást kiegészítő. Egy egészségügyi
rendszerben " akár egyénről, társadalomról, vagy ökoszisztémáról van szó
" egyensúly van az integráció és az önérvényesítés között. Ez az egyensúly
nem statikus, hanem a két kiegészítő tendencia dinamikus kölcsönhatásából áll,
amely az egész rendszert rugalmassá és változásra nyitottá teszi.
A túlzott önérvényesítés a mások feletti erőszakos hatalomban, kontrollban és
uralomban nyilvánul meg " és ezek valóban a leggyakoribb mintázatok társadalmunkban.
A politikai és gazdasági erőkre befolyást gyakorol az uralkodó osztály" a társadalmi
hierarchiát faji és nemi szempontok határozzák meg, az erőszak pedig központi
fogalom lett kultúránkban. Tudományunk és technológiánk alapja az a XVIII. századi
gondolkodás, mely szerint a természet megértése egyet jelent a "férfi"-nak
a természet feletti uralmával. A világ mechanisztikus modelljét (amely szintén
a XVIII. századból ered) és a lineáris gondolkodás hangsúlyozását együtt tekintve
" ez az attitűd olyan technológiát eredményezett, amely egészségtelen és
embertelen" olyan technológiát, amelyben a komplex emberi lények természetes
tartózkodási helyét egy egyszerűsített, szintetikus és előre gyártott környezet
váltja fel (Mumford, 1970).
Ennek a technológiának a célja az irányítás, a tömeges gyártás, valamint a szabványosítás,
és az a technológia legtöbbször olyan centralizált vezetésnek van alávetve,
amely a korlátlan növekedés illúzióját követi. Így az önérvényesítő tendencia
egyre növekszik, és ezzel együtt nő az alávetettség igénye is, amely az önérvényesítésnek
nem kiegészítője, hanem ugyanennek a jelenségnek az ellenkező oldala. Míg az
önérvényesítő viselkedés úgy jelenik meg, mint férfi-ideál, addig az alázatos
viselkedést a nőktől várják el, sőt elvárják ezt az alkalmazottaktól és tisztségviselőktől
is, akiknek meg kell tagadniuk személyes identitásukat, és fel kell venniük
a testületi identitást és viselkedésmintákat. Ugyanez a helyzet oktatási rendszerünkben
is, ahol, az önérvényesítést addig jutalmazzák, amíg versengő viselkedésről
van szó, de elítélik akkor, ha eredeti ötletek formájában, vagy az autoritástól
való kérdésfeltevésekben nyilvánul meg.
Az önérvényesítésre való hajlam egyik legalapvetőbb megnyilvánulása társadalmunkban
a versengő viselkedés fölénye az együttműködéssel szemben. Ennek gyökere ahhoz
a hibás természetszemlélethez nyúlik vissza, amelyet a XIX. századi szociál-darwinisták
vallottak, akik úgy vélték, hogy társadalmunkban minden élőnek harcolnia kell
a fennmaradásáért, a "legéletképesebb túlélése" szerint. Ennek értelmében
a versengést úgy tekintették, mint a gazdaság vezető erejét, és az "agresszív
hozzáállás" lett az ideál az üzleti világ számára " ez a viselkedés,
a természeti erőforrások kizsákmányolásával együtt adja a versengő fogyasztás
mintázatát.
A kulturális attitűdöknek és értékeknek e rövid áttekintéséből láthatjuk azt,
hogy kultúránk folyamatosan ösztönzi és erősíti a jangot, az emberi természet
maszkulin, vagy , önérvényesítő elemeit, és elhanyagolja jinjét, a feminin,
vagyis az intuitív aspektusokat. Ma egyébként egy óriási evolúciós mozgással
állunk szemben. A fordulópontot, amelyet majd elérünk, számos egyéb dologgal
együtt, a jin és a jang hullámának átfordulása jelenti. Ahogy a kínai szöveg
mondja, "Amint a jang elérte a tetőpontját, visszavonul a jin javára" amint
a jin elérte a tetőpontját, visszavonul a jang javára". A hatvanas és a
hetvenes évek olyan filozófiai, spirituális és politikai megmozdulások egész
sorát produkálták, amelyekről úgy tűnik, hogy ugyanabba az irányba tartanak.
Valamennyi mozgalom szembeszegül a jang attitűdök és értékek túlhangsúlyozásával,
és megpróbál visszaállítani egy egyensúlyt az emberi természet maszkulin és
feminin oldala között.
Növekvő érdekeltség figyelhető meg ökológiai vonatkozásban, amelyet társadalmi
és környezeti szempontok köré szerveződött polgári megmozdulások fejeznek ki,
és rámutatnak a növekedés korlátaira, új ökológiai etikát javasolnak, valamint
megfelelően "puha" technikákat fejlesztenek ki. A politika területén
az antinukleáris megmozdulás küzd önérvényesítő technológiánk legszélsőségesebb
kinövéseivel szemben, és ezáltal ez a mozgalom valószínűleg a század egyik legerőteljesebb
politikai erejévé válik. Ugyanakkor elkezdődött egy jelentős változás az értékekben
is: a magas szintű vállalkozások és tevékenységek csodálatától a "kicsi
a szép" gondolatáig, az anyagi felhalmozástól az önként vállalt egyszerűségig,
az ökológiai és technikai növekedéstől a belső növekedésig és fejlődésig. Ezeket
az új értékeket a "humán potenciál" mozgalom, a "holisztikus
egészség" mozgalom, valamint különböző spirituális mozgalmak támogatják.
Talán a legfontosabb az, hogy a régi értékrendszer kihívással került szembe
a feminista tudatosság növekedése révén, amely a nők megmozdulásából ered.
Ezek azok a különféle mozgalmak, amelyeket Theodore Roszak ellenkultúrának nevez
(Roszak, 1969). A legtöbbjük eddig elkülönülten működött, és még nem volt látható,
hogy céljaik hogyan kapcsolódnak össze. Így a humán potenciál mozgalomból és
a "holisztikus egészség" mozgalomból gyakran hiányzik a társadalmi
perspektíva, míg a spirituális mozgalmak az ökológiai tudatosságot nélkülözik,
azokkal a keleti gurukkal együtt, akik nyugati kapitalista státusszimbólumokkal
hivalkodnak, és rengeteg időt fordítanak gazdasági birodalmaik építésére. Mindemellett
az utóbbi időben néhány mozgalom elkezdett koalíciókat alkotni. Mint az várható,
az ökológiai és a feminista mozgalom több szempontból is egyesült erőt képvisel.
Leginkább a nukleáris erő és környezeti csoportok, a fogyasztási csoportok,
valamint az etnikai szabadságmozgalmak kezdenek kapcsolatokat létrehozni. Előrevetíthetjük
azt, hogy ezek a mozgalmak egyszer felismerik céljaik közösségét, egybefolynak,
és a szociális átalakulásnak egy jelentős erejét alkotják majd. Ezt az erőt
"felemelkedő kultúrá"-nak fogom nevezni, Toynbee meggyőző, kulturális
dinamikával kapcsolatos modelljét követve:
A civilizációk szétesésekor két különálló játékos lép fokozatosan a színre, különböző elképzelésekkel. Míg a változatlanul maradó, uralkodó kisebbség állandóan ismétli saját kudarcait, a friss kihívók folyamatosan váltanak ki újszerű kreatív válaszokat egy újonnan alakult kisebbségből, amely azzal nyilvánítja ki saját kreatív erejét, hogy mindig a helyzet magaslatára emelkedik. A kihívás-és-válasz drámájának színre lépése folytatódik, de új körülmények között és új szereplőkkel (Toynbee, 1972).
Ebből a széles
történelmi perspektívából úgy tűnik, hogy kultúrák jönnek-mennek szabályos ütemben,
és ezek kulturális hagyományainak megőrzése nem feltétlenül a legkívánatosabb
cél. Amit tennünk kell az elkerülhetetlen változás nehézségének minimalizálása
érdekében, az az hogy a lehető legvilágosabban felismerjük a változó körülményeket,
és ehhez igazodva átalakítjuk életünket és társadalmi berendezkedésünket. Azt
gondolom, hogy a fizikusok fontos szerepet játszhatnak ebben a folyamatban.
A XVII. század óta a fizika ragyogó példája az "egzakt" tudománynak,
és modellként szolgál minden más tudományág számára. Két és fél évszázadon keresztül
a fizikusok a világnak egy mechanisztikus szemléletét használták arra, hogy
kifejlesszék és finomítsák azt a fogalmi keretet, amelyet klasszikus fizikaként
ismerünk. Elképzeléseiket Isaac Newton matematikai elméletére, René Descartes
filozófiájára, valamint a Francis Bacon által javasolt tudományos módszertanra
alapozták, és a valóságnak egy olyan általános felfogása szerint fejlesztették
ki, amely XVII., XVIII. és XIX. században volt uralkodó. Azt gondolták, hogy
az anyag képezi minden létező alapját, az anyagot pedig úgy tekintették, mint
különálló tárgyak összességét, amelyek hatalmas géppé állnak össze. Az emberek
által készített gépekhez hasonlóan a kozmikus gépről is azt gondolták, hogy
elemi részekből áll. Ennek alapján azt hitték, hogy az összetett jelenségek
mindig megérthetők azáltal, hogy elemi alkotórészeikre bontjuk őket, és megkeressük
azokat a mechanizmusokat, amelyek szerint ezek az alkotórészek hatnak egymásra.
Ez az attitűd, amely redukcionizmusként ismert, olyan mélyen beleivódott kultúránkba,
hogy gyakran tudományos módszerként azonosították. A többi tudományág is a klasszikus
fizika mechanisztikus és redukcionista nézetét fogadta el, mint a valóság korrekt
leírását, és ennek alapján állította fel saját elméleteit. Ha a pszichológusok,
szociológusok, vagy közgazdászok tudományosak akartak lenni, természetesen a
newtoni fizika alapfogalmait vették elő.
A XX. században azonban a fizika számos olyan fogalmi átalakuláson ment keresztül,
amely tisztán rávilágít a mechanisztikus világszemlélet korlátaira, és elvezet
egy olyan eredeti, ökológiai világszemlélethez, amely nagy hasonlóságot mutat
minden korszak és minden hagyomány misztikusainak szemléletével. A világegyetemet
már nem gépnek tekintik, amely különálló tárgyak összességéből áll, hanem úgy
tüntetik fel, mint harmonikus, láthatatlan egészet" dinamikus kapcsolatoknak
egy olyan hálózatát, amely magába foglalja az emberi megfigyelőt és az ő tudatát
a maga valóságában. Az a tény, hogy a modern fizika, a racionális elme szélsőséges
specializációjának megtestesítője, most kapcsolatot hoz létre a miszticizmussal,
a vallás lényegével és az intuitív elme szélsőséges specializációjával, nagyon
szépen mutatja a tudatosság racionális és intuitív formájának " a jangnak
és a jinnek " egységes és egymást kiegészítő természetét. Éppen ezért képesek
a fizikusok nyújtani azt a tudományos hátteret az attitűdök és értékek változásaihoz,
amelyre társadalmunknak olyan égető szüksége van. Amennyiben egy kultúrát a
tudomány ural, könnyebb meggyőzni társadalmi intézményeinket az alapvető változások
szükségességéről akkor, ha érveinket tudományos alapon adjuk meg. Ez az, amit
a fizikusok most nyújtani tudnak. A modern fizika képes megmutatni más tudományágaknak
azt, hogy a tudományos gondolkodásnak nem feltétlenül kell redukcionistának
és mechanisztikusnak lenni, és hogy a holisztikus és ökológiai szemlélet szintén
tudományosak lehet.
Az egyik legnagyobb lecke, amelyet a fizikusoknak ebben a században meg kellet
tanulniuk, az az hogy minden fogalom és elmélet, amelyet a természet leírására
használunk, korlátozott. A racionális elme alapvető korlátai miatt el kell fogadnunk
azt a tényt, hogy " mint azt Werner Heisenberg írja " "Minden
szó, vagy fogalom, bármilyen világosnak is tűnik, csak korlátozott mértékben
alkalmazható." (idézi Capra, 1975). A tudományos elméletek soha nem adhatnak
teljes és végleges ábrázolást a valóságról. Mindig csak a dolgok igazi természetének
megközelítései lehetnek. Nyersen fogalmazva, a tudósok nem a valósággal foglalkoznak,
hanem a valóságnak egy korlátozott és hozzávetőleges ábrázolásával.
A század elején, amikor a fizikusok kiterjesztették kutatásaikat az atomi és
szubatomi jelenségek területére, hirtelen tudatára ébredtek hagyományos elképzeléseik
korlátozottságának, és radikálisan felül kellett vizsgálniuk számos olyan alapfogalmat,
amelyet a valóságról alkottak. Drámai és gyakran fájdalmas volt ezen tudósok
számára " különösen a század első három évtizedében " az az élmény,
hogy megkérdőjelezték fogalmi keretük legalapvetőbb lényegét, és rákényszerültek
arra, hogy elfogadják legkedveltebb elképzeléseik jelentős módosítását. De ennek
jutalma egy, az anyag és az emberi elme természetébe való mély belátás volt.
Azt hiszem, ez a tapasztalás hasznos tanulságul szolgálhat más tudósok számára
is, akik közül sokan most érték el a karteziánus világkép korlátait saját szakterületükön.
Vannak olyan tudományterületek, amelyekre befolyást gyakorol a karteziánus világkép
és a newtoni fizika, és amelyeknek át kell alakulniuk a modern fizika szemléletének
megfelelően. Ide tartoznak azok a területek, amelyek a legtágabb ökológiai értelemben
vett egészséggel foglalkoznak: a biológiától az orvostudományon át a pszichológiáig
és pszichoterápiáig, szociológiáig, gazdaságig és politika tudományig. Ezek
közül valamennyi területen most válnak nyilvánvalóvá a klasszikus karteziánus
világszemlélet korlátai. A klasszikus modellek meghaladása érdekében a tudósoknak
felül kell emelkedniük a mechanisztikus és redukcionista megközelítésen "
ahogy mi azt a fizikában tesszük ", és holisztikus, ökológiai nézeteket
kell kidolgozniuk. Noha elméleteiknek összhangban kell lenniük a modern fizika
elméleteivel, a fizikában használt fogalmak általánosságban véve nem lesznek
megfelelő modellek más tudományágak számára. Ettől függetlenül még nagyon hasznosak
lehetnek. A tudósoknak nem kell aggódniuk amiatt " ami ma gyakran jellemző
", hogy tudománytalanok lesznek, ha elfogadják a holisztikus szemléletet.
A modern fizika képes arra, hogy megmutassa nekik, hogy egy ilyenfajta keret
nemcsak tudományos, hanem összhangban van a fizikai valóság legelőrehaladottabb
tudományos elméleteivel is.