Steinert
Ágota
Üzbég
zöldtea azaz kök-csaj
Teakult,
a Terebess Online különlapja
Az üzbégek nemzeti itala a zöldtea, amely nélkül semmiféle étkezés, vendégség vagy üzletkötés nem képzelhető el. a piacon elfáradt üzbégek a csajhanába mennek (ez az üzbég teázó neve), s ott zöldtea mellett beszélik meg a napi eseményeket, az üzlet menetét. A teázókban, akárcsak a lakásokban nincsenek székek, a vendégek vastag szőnyegekre, párnákra ülnek le törökülésben, egy alacsony asztalka mellé. A cipőiket természetesen leveszik és az ajtó mellett hagyják. Vendégségben ugyancsak így illik viselkednie férfinak, nőnek egyaránt. A különbség csupán az, hogy a nők oldalülésben, maguk alá húzott lábakkal kuporodnak le, természetesen nem a férfi mellé, hanem mögé. A teát egy széles szájú, színes, népi mintás, fületlen kerámia csészében szolgálják fel, ezt nevezik pialának. Ivás közben a szélénél fogva a hüvelyk- és mutatóujjal kell tartani. Az üzbégek azt tartják, hogy egy piala zöldtea felkészíti a gyomrot az étel befogadására. Ám nemcsak étkezés előtt, hanem utána is fogyasztják, hogy megkönnyítsék az emésztést. Elkészítésmódja némileg eltér a fekete teákétól. A zöldtea levelét forró vízzel forrázzuk le, hagyjuk tíz percig állni, majd szűrjük le a főzetet. Langyosan és lehűtve is szokták inni, általában cukor nélkül, de a teaházak selyemcukrot adnak hozzá. A vendéglőkben, szállodai szobákban mindig ott áll a zöldtea, amelyet a vendég ingyen hörpinthet fel.
Az üzbégek teaivási szokásairól az egyik, ha nem a legelső, írás a magyar Vámbéry
Ármintól származik, aki így örökítette meg bokharai élményeit: "Majdnem
három órát járván ide s tova, megkértem nemes vezetőmet s barátomat, Hadzsi
Szálihot, hadd pihenjem ki kissé magamat; mire ő a Timcse csaj furusin (teabazár)
keresztül a híres Leb-i hauz divánbegi nevű helyre vezetett, melyet Bokharában
igen csinosnak találtam. Meglehetősen szabályos négyszög, közepén száz láb hosszú,
nyolcvan láb széles, mély tóval, mely négyszögű kövekkel van kerítve, s melynek
vizébe nyolc lépcső vezet le. A parton néhány szép szilfa áll, s árnyékukban
nélkülözhetetlen teabódé óriási szamovárjaikkal, melyeket Oroszországban különösen
Bokhara számára készítenek, kínálólag csábítják az embert. A tér három oldalán
édességeket, kenyeret, gyümölcsöt, meleg és hideg ételeket árulnak egyes állásokon,
nádgyékények árnyéka alatt; s a rögtönzött bódék százai, körülrajongva az éhes
és nyalánk tömeg által, sajátos látványt nyújtanak. A negyedik, nyugati és erkélyszerű
oldalon áll a mecset (Meszdzsid-i Divánbegi), mely előtt szintén van néhány
fa hol a dervisek és meddahok (elbeszélők) fáradságos arcjáték kíséretében beszélik
el híres próféták és harcfiak hős tetteit, mindig nagyszámú s tudvágyó közönség
előtt. Midőn e helyre beléptem, az érdekes színjáték befejezéséül még tizenöt
dervis a nakisbendi szerzetből, mely itt támadt és székel, vonult el előttem.
Sohasem fogom feledni, amint e vadan lelkesült emberek hosszú, tekealakú süvegükkel,
lobogó hajjal, hosszú bottal hadonászva, eszeveszettekként ugráltak ide s tova,
karban ordítva el egy himnuszt, melynek egyes versszakait ősz szakállú főnökük
énekelte elő.
Szem, fül itt annyira el voltak foglalva, hogy csakhamar feledtem fáradtságomat.
Barátom csak erővel bírt egy teabódéba bevinni, s midőn a nemes sivin (a teának
egy neme) már be volt töltve, fel akarván használni bámulásomat, benső örömmel
kérdé: "Nos, mint tetszik neked Bokhara Serife?" "Igen jól"
- viszonzám, s a közép-ázsiai nagyon megörült, hogy Turkesztán fővárosa ennyire
megnyerte tetszésemet..."