S.
Nagy Anikó
Az orosz tea jelképe a szamovár
Teakult,
a Terebess Online különlapja
"Tajtékzik
a réz vitéz, lobot vet haragos torka, gomolyagként dől belőle a pára, fehéren
zubog és tombol a fortyogó víz. A szamovár megszokott dalára zendít több szólamon..."
(Ivan Kokrev, A szamovár 1858)
A ma már világszerte ismert szamovár fogalma elválaszthatatlan az orosz teázástól.
A családi tűzhely, az otthonosság, a baráti társaság szimbóluma. Írók és költők
írtak róla gyönyörű sorokat, festményeken, népművészeti tárgyak sokaságán főszereplő.
Közmondások fejezik ki a hozzá fűzött "tisztelettudó" jó viszonyt.
A teafőzés oroszországi meghonosodása azonban nem a szamovár feltalálásával
kezdődött. Először kínai mintára réz, (előkelőbb háztartásokban ezüst, nem ritkán
aranyozott) teáskannákat használtak, mégpedig kétfélét. A lapított gömbtestű
magas fogóval ellátott kiöntőcsöves kannákban forralták fel a fizet spiritusz-
vagy olajláng felett egy kis állványon. (A fogót praktikus célból fával borították
be.) A karcsúbb, oldalfüllel ellátott teáskannában forrázták le a leveleket,
"főzték be" a teát. A kannák testét a növény- és állatvilág stilizált
motívumai díszítették. A kiöntőcsövek gyakran madárfejben végződtek. A tealeveleket
hengeres vagy szögletes, szűk nyakú, fedeles, belül ónozott réz-edényekben tartották.
Felületük ornamentikája méltán emelte őket a teaasztal díszévé. A réz teáskannák
legszebb példányait az Ural vidéki rézedény-műhelyekben készítették, a 18. század
közepétől nagy mennyiségben. (Korábban a rézedényeket Oroszország európai részéből
szállították az Urálon túlra, ahol rendkívül drágán adták el. A helyi lakosok
például a rézüstökért annyi prémet adtak, amennyi azokban belefért.) Az uráli
gyárak termékeikkel hamarosan ellátták saját körzetüket. Edényeik kapósak voltak
a Nyizsnyij Novgorod-i vásárokon. Az uráli gyárakból napvilágot láttak különleges
főzők is. Szemre nem sokban különböztek a teafőzőktől. Gömbtestükbe azonban
egy bádoghengert helyeztek el, alján szellőzőnyílásokkal. A hengerben faszén
izzott, felforralta és melegen tartotta a benne levő folyadékot. A főző alkalmas
volt a teavíz forralására, de melegen tartotta az utcákon, vásárokon árusított
"szbiteny" nevű ősi orosz italt is, melyet mézből, gyógyfüvekből és
fűszerekből készítettek el. Az edény a nevét is erről az italról kapta: szbitennyik.
Innen már csak egy lépés volt a szamovár feltalálása.
A hagyomány szerint az elsőt egy tulai fegyverkovács készítette 1750 körül rézből
vagy tombakból (réz, cink és ezüst ötvözete). Az írott források a szamovárt
először 1745-ben és 1746-ban említik.
Tula már a 17. században Oroszország egyik legnagyobb fémfeldolgozó központja
volt. Főleg fegyvergyártással foglalkoztak itt, de készítettek háztartási cikkeket,
rézedényeket is. Az első ismert szamovárgyárat Nazar Liszicin fegyverkovács
alapította 1778-ban. a 18-19. század fordulóján több műhely specializálódott
szamovár és teafőző gyártására. A 19. század elejéről már több alapító neve
ismert: Kiszelev, Kuracsov, Szidnev, Afanaszjev stb. Az 1812-ben létrehozott
Lomov Testvérek gyárában az 1820-as években 1000-1200 szamovárt készítettek
évente. A század közepén Tulában több mint 80 kisebb-nagyobb gyár működött.
Közülük legnagyobbá az első világháborúig termelő "Batasev" szamovárgyár
vált. Készítettek szamovárt Moszkvában, Szentpétervárott és más városokban is.
A szamovár lényege az volt, hogy a szbitennyikhez hasonlóan a víztartó edényben
egy hosszú, hengeres, alul ráccsal lezárt tartályt (fűtőcső) helyeztek el a
faszén számára. Az nem égett el gyorsan, csak parázslott. Forrón tartotta a
benne levő vizet. A tartályt kis csappal látták el, hogy könnyebb legyen vizet
venni. A teaesszenciát egy kis porcelán teáskannában készítették el, amit aztán
feltettek a szamovár tetejére, hogy ne hűljön ki.
A szamovár készítése több fázisban történt. A mesterség apáról fiúra szállt.
Gyakran a munkát megosztva a kovácsok, esztergályosok, lakatosok között, anyaggal
együtt kiadták házakhoz, s csak az összeszerelésük történt gyárakban.
Először három hengert - egy nagyobbat és két kisebbet - hajlítottak, majd összeforrasztották
őket. A nagyobb hengerből speciális kalapácsok segítségével kikalapálták, azután
esztergályozták a szamovár testét. Ez a művelet határozta meg a szamovár külső
formáját. A belsejét ónozták. A másik két hengerből formálták a nyakat és a
belső fűtőcsövet. A lakatosok "feldíszítették" a szamovárt. Ők készítették
a cifra csapokat, fogantyúkat. A szerelők feladata volt a részek összeállítása.
A kész szamovárra ráütötték a gyár bélyegét, a készítés időpontját, s ha egy
mester készítette az egészet, akkor az ő nevét is. (A bélyeg használata a 19.
század második felében vált általánossá.)
A formák változatosak voltak. Az elsők antik vázákra emlékeztetnek és a kor
stílusának megfelelőek. Utánozták a hagyományos orosz edényformákat is. Később
állandósult a gömb-, kehely-, a hengeres és a körteforma. Készítettek kocka
és hasáb alakúakat, hordóformájúakat is. Figurális és növényi díszítmények kerültek
a csapokra és a fogantyúkra, áttörtek és girlandok a szamovár felső szegélyére.
Méret szerint is többfélét gyártottak. Nagy családi és vendéglői, néhány veder
űrtartalmútól a néhány poharas kis útiszamovárig. (Az 1870-es évekig nem űrtartalmuk,
hanem súlyuk szerint árusították!)
Készültek 3-4 részre osztott, többféle étel vagy ital melegen tartására szolgáló
ún. univerzális szamovárok is, de ezek sohasem terjedtek el szélesebb körben.
A múlt század végén egy pétervári kereskedő újságban hirdetett egy univerzális
úti változatot. Ez ovális, két részre osztott szamovár volt magas fogantyúval.
A túlzások közé tartozik az az ugyancsak újságban hirdetett "takarékos
lámpovár", amely nem volt más, mint egy asztali lámpa, amelyre egy teáskannát
helyeztek el.
A szamovárt külföldön is ismerték, "orosz teamasinának" nevezték.
(Az 1873 évi Bécsi Világkiállítás látogató találkozhattak vele.) Használatuk
azonban nem volt általános. Jelentős mennyiségben csak a múlt század végén jutott
el Európa nagyobb városaiba, akkor is inkább csak szuvenírként.) A 20. század
elején nagyobb mennyiséget exportáltak Törökországba, Iránba, és Marokkóba.)
Az orosz háztartásokban a 18-19. század fordulóján vált általánossá. Alig volt
olyan ház - még a szegényebbek között is -, ahonnan hiányzott volna, pedig nem
volt olcsó.
Nyikolaj Osztrovszkij írta a múlt század közepén a "Moszkvarecsje ünnepkor"
című karcolatában: "Négy órakor Moszkvarecsje szerte a szamovár zúgását
hallani... Ha ez nyáron van, akkor a házakban kitárul minden ablak, s a nyitott
ablakok mögött ugyanaz a családi kép mutatkozik a forró szamovár körül."
A parasztházakban a szamovár képviselte a legnagyobb értéket. Mindig a fő helyen
állott, megbecsülten, szombatonként téglával és ecettel fényesre pucolva. Köré
gyűlt a család örömben, bánatban. Nagy szerencsétlenségnek számított, ha adóhátralék
fejében lefoglalták és elvitték a házból: "Szamovár nélkül végkép barátságtalanná
vált az élet Csikilgyejevéknél. Volt valami megalázó abban, hogy megfosztották
őket szamovárjuktól, valami mérhetetlenül sértő és bántó, mintha a ház elvesztette
volna becsületét. Jobb lett volna, ha a sztároszta fogja és elviszi az asztalt,
a lócákat, a fazekakat, nem lett volna tőle olyan üres a ház. Nagyanyó kiabált,
Marja sírt, s a kislányok, ha ránéztek, ugyancsak rázendítettek. Az öreg, aki
hibásnak érezte magát, lehorgasztott fejjel ült a kuckóban és hallgatott."
(Anton Csehov, A parasztok 1897)
A szamovárt tisztelték és nagyra becsülték az üzbégek is. Ezt tükrözi a hangulatkép
Nyikolaj Tyihonov "A bokharai teaház" című kisregényéből: "A
csillogó szamovár mint valami istenség trónolt a helyiség mélyén. A vázlat szerint
az volt a Ljabi-houz melletti teaház... Szőnyeggel borított tíz emelvény, hatalmas
szamovár, csészék halmai, és a bejáratnál a szőlőkereskedő örvendeztette a gazda
szívét...
Egész későn, mikor már megfogytak a vendégek, a gazda is aludni ment, de előbb
megszámolta a csészéket és kannákat. Jegy nagy, kékesfekete kandúr kimászott
a kamrából és megkezdte éjszaki életét... Számolja a csészéket. Minden tucat
után megcsóválja a farkát. Valamennyi csésze a helyén van... Az éjszaka véget
ért. A mennyezet deszkáin rózsás fény tör át. A teaházas megmelegíti az első
szamovárt. A szörnyeteg füleiből gőz árad..."