S.
Nagy Anikó
Karavánút Szibérián keresztül
Teakult,
a Terebess Online különlapja
A
tea hosszú, viszontagságos szárazföldi útja Kínából Oroszországon vezetett keresztül.
A 16. században létrejött Oroszország kereste a diplomáciai és kereskedelmi
kapcsolatot Kelettel is. Kína mesés gazdagságának híre ide is eljutott. Az orosz
cár először a közbeeső kánságokba küldte követeit. Egy ilyen követjárás alkalmával,
1616-ban Althün mongol kán udvarában ismerkedtek meg a teával az oroszok. "...ittak
tejet vajjal, benne ki tudja milyen levelek... valamiféle piros levelek."
Ők vitték a mongol kán ajándékaként Moszkvába Mihail Fedorovics cárnak a kínai
tea első mintáit. A Mongol kán 1638-ban is küldött teát a cárnak. A követek
alig akarták hazavinni a szerintük jelentéktelen ajándékot, de tévedtek, mert
a teának Moszkvában nagy sikere volt.
A tea hamarosan megjelent a moszkvai üzletekben is. Kilberg utazó 1674-ben a
moszkvai piacon sok teát látott, s ha hihetünk neki, fontját 30 kopejkáért árulták.
Ebben az időben még az orosz kereskedők is a hollandoktól vásárolták a teát,
csak a karavánút megnyitása után érkezett egyenesen Kínából.
A Kínával határos területeken élő népek természetesen korábban megismerkedhettek
a teával, s az egyre inkább nélkülözhetetlenné vált számukra. Üstökben főzték
tejjel, vajjal. Nem édesítették, hanem sóval, sőt fokhagymával is ízesítették.
Italukat az ún. téglateából készítették, melyet főzés előtt porrá dörzsöltek.
A kalmükök például az üst vizébe néhány marék teát tettek, hozzáadtak sót, vajat,
tejet. Állandóan kevergetve jól felforralták, azután szőrszitán átszűrték. Kétszersülttel
fogyasztották.
Észak-Turkesztánban a teát készítették levesnek is, sóval és borssal. Italként
a türkmének vas teafőzőben forralt zöld teát ittak. Nyergükön bőrtokban porceláncsészéket
hordtak. A nomád és félnomád népek nem teáztak egész évben, inkább csak télen.
Nyáron előnyben részesítették a tejes italokat. Nekik a tea nem élvezeti cikk,
hanem táplálékuk kiegészítése volt.
Az első orosz karavánt 1693-ban indították útnak Pekingbe, ahonnan selymekkel,
ezüsttárgyakkal és teával megrakodva tért vissza. I. Péter cár arra törekedett,
hogy a Kínával folytatott kereskedelmet is a maga kezébe összpontosítsa. A kincstári
bevétel növelésére állami karavánokat szerveztek. Évente egyet indítottak útnak
a Szibériában előzőleg már összevásárolt prémekkel, amelyeket Pekingben kínai
árukra, köztük teára is cseréltek.
A Moszkvából induló karaván útja Mandzsúrián vezetett keresztül, az utolsó orosz
állomás Nercsinszk volt. 1741-ben a karavánok számára új utat nyitottak, mely
a Bajkál-tótól nem messze lévő Kjahtánál hagyta el az országot. Mongólián keresztül,
a Góbi-sivatag keleti részén át vezetett Pekingbe. Kjahta az orosz-kínai kereskedelmet
szabályozó ún. kjahtai szerződés (1728) megkötése után hirtelen kereskedelmi
központtá nőtt. A szerződés szerint az oroszok évente egy karavánt küldhettek
Pekingbe, ahol az adás-vétel szervezett keretek között folyt.
Az állami kereskedelem nem volt hosszú életű, érdekeltség híján nem váltotta
be a hozzá fűzött reményeket. A 18. század második felében a kereskedelem átment
a magánkereskedők kezébe. Először csak Pekingben vásárolhattak a kereskedők
kínai árut. Később a kínai kereskedők elhozhatták árujukat az orosz határig,
nem kellett érte nagy utat tenni. Ez időben lendült fel a teakereskedelem. A
kínaiaknak, miután visszautasították a nyugati országok indítványozta egyenlőtlen
kereskedelmi szerződéseket, érdekük volt az Oroszország felé irányuló kereskedelem
fejlesztése. Közel Kjahtához, a határ kínai oldalán Majmacsen néven kínai kereskedővárost
létesítettek. Ide gyűjtötték össze a teát a különböző tartományokból. A 18.
század második felében a kjahtai vásárok híre eljutott Nyugat-Európába is. Különösen
élénk volt a forgalom a 19. század elején, a napóleoni háborúk idején, amikor
a kontinentális zárlat miatt Kelettel a szárazföldi összeköttetések kerültek
előtérbe.
A tea kényes árucikk volt. Hosszú, több mint egy évig tartó utazása rendkívül
gondos csomagolást igényelt. A kínaiak a teát sárga papírral és bambuszlevelekkel
bélelt, nádból készült ládákba töltötték. Miután jól megtömték 85-100 fontnyi
teával, tetejére tették olykor rímekbe is foglalt számlájukat. Néhány réteg
papírral és bambuszlevéllel befödték és náddal beburkolták. A finomabb teák
először vékonyfalú cinládákba, vagy díszes kivitelű faládikákba kerültek, s
csak azután helyezték a nagyobb ládákba. A kis faládikákat gyakran lakkozták
is, és oldalukra színes képeket ragasztottak. Végül a ládákat birka vagy teve
szőréből készült nemeztakarókba csomagolták, s kötéllel jól átkötözték.
A tea Kína teatermelő vidékeiről öszvéreken, majd a folyókon hajókon (ún. dzsunkákon)
utazott Sanghajig. Onnan rövid tengeri út után a Peking melletti Kalgánon, majd
Urgán keresztül egészen az orosz határig tevék hátán ringatózott, vagy lovak
vitték. Egy tevére általában 2-4 ládát raktak. A karaván 500-1000 tevéből állott.
A Góbi-sivatagon keresztül nagyon nehéz és viszontagságos volt az út, különösen
nyáron.
A határmenti Majmacsenben már várták a teát. A megfigyelőket előre küldték,
jön-e már a karaván? Megérkezése nagy esemény volt. A ládákról leszedték a takarókat,
és átvitték őket a raktárakba. Itt megbontották a ládákat. Egyik sarkukból speciális
lapát segítségével mintát vettek. Megvizsgálták, nem romlott-e meg a hosszú
út alatt a tea?
A határ másik oldalán, Kjahtában szintén ellenőrizték a minőséget. Az orosz
mintavevő lapát azonban jóval nagyobb volt a kínaiakénál. Az ellenőrök zsebei
"lyukasak" voltak. Bőszárú csizmájukba mintegy "véletlenül"
beleszóródott egy kis tea. (Egy parti, amelyet vizsgáltak, 4-10 ezer ládából
állott.)
A vámhely a városon kívül volt, nem messze tőle. Itt ellenőrzésre fajtánként
és cégenként kiválasztottak néhány ládát. Tartalmukat mérlegre öntötték, s súlyuk
szerint állapították meg a vámot a többi ládára vonatkozóan is. Ha egy láda
súlya 88 font volt, a vámot csak 85 font után, de ha az meghaladta a 88 fontot,
akkor az egész súlyért kellett fizetni. Hogy jól járjanak, a kínaiaktól vásárolt
90 fontos ládákból kivettek 2 fontnyi teát, mert így már csak 85 font után kellett
fizetniük...
A vámolás után következett a ládák bőrbe varrása. Erre az időjárás viszontagságai
és a többszöri átrakodás miatt volt szükség. A védőburok szarvasmarha bőréből
készült, amelyet előzőleg vízben áztattak. (Szezon idején az egész környék levegője
nehéz volt az ázott bőr szagától.) Amikor ezzel készen voltak, a ládákat ismét
a vámhelyre vitték, ahol ólomplombákkal látták el és megkapták a vámcédulákat.
Ezután elhagyhatták a várost.
A karaván az időjárástól függően szekerekből vagy szánokból állt. A szállítmányokat
Kjahtában általában télen indították útnak szánokon, hogy a Bajkál-tavon át
tudjanak kelni. Nyáron csónakokon vitték át a rakományt. Tavasszal és ősszel
viszont meg kellett kerülniük a tavat! A karaván a túlsó oldalon, Irkutszkon
keresztül, Krasznojarszk felé folytatta útját. Átkelt az Angara és a Jenyiszej,
továbbá pedig az Ob és az Irtisz folyókon.
A szállítmány lassan haladt. Vendégfogadótól vendégfogadóig, ahol kissé megpihentek,
lovat váltottak, forró teával melegítették fel elgémberedett tagjaikat. A karavánt
őrök kísérték, akik a hosszú, unalmas úton olykor-olykor el is bóbiskoltak.
Ezt használták ki az útszéli tolvajok, akik elvágván a köteleket, jó néhány
ládát elkötöttek. Néha alaposan megdézsmálták a rakományt. Ha az őröknek sikerült
őket elkapni, akkor életükkel fizettek, vagy csak megcsonkítva tudtak megmenekülni.
Krasznojarszk után, Tomszk környékén különösen kellett ügyelni, mert az útonállók
bandákba verődve, szervezetten várták a tea érkezését, télen fehér ruhába öltözve,
sítalpakon. A zsákmányt csempészeknél értékesítették. Tomszkban a karaván rövid
ideig állomásozott. A ládák közül egyet-egyet ismét megmértek és újra megvizsgálták,
nem romlott-e meg tartalmuk? Gyakran előfordult, hogy ha a lovak túl közel mentek
az előttük haladó kocsihoz vagy szánhoz, leheletükkel megrontották a teát. Sokszor
került közé homok és kavics is.
A kereskedők többnyire nem maguk vesződtek a szállítással, hanem megbízottaik
kísérték a rakományt. A megromlott teát vagy a hiányzó mennyiséget is nekik
kellett a saját zsebükből kifizetni.
Az út Tomszkig hegygerinceken vezetett keresztül. A szűk, meredek, kanyargós
utakon csak keskeny járművekkel tudtak haladni. Tovább a Tobolszk-Tyumeny-Irbit
útszakaszon, Nyugat-Szibéria sík területén vitt az út. Ha télen mentek, Tomszkban
új szánt vettek, amely legalább kétszer olyan nagy volt, mint az előbbi. Míg
a keskeny szánokon csak öt-hat láda fért el, a széles, négy-öt ló húzta alkotmányokra
húsz-harminc ládát is fel tudtak rakni!
Komoly megpróbáltatást jelentett az átkelés az Ural-hegységen, de onnan tovább
az út "könnyű" volt Permen, Kazanyon keresztül Nyizsnyij Novgorodig.
(1847-től már gőzhajók jártak a Káma folyón. Meggyorsították a tea utazását.)
Nyizsnyij Novgorod életében a legnagyobb esemény az évente megtartott vásár
volt. Július 5-én vonták fel a város és a vásár zászlaját, melyeket előzőleg
a templomban megszenteltek. Ezután a kormányzó reggelit adott a kereskedőknek.
A vásár elején minden figyelem a teakereskedők felé irányult. A legfontosabb
árucikk a tea volt, az egész vásár sorsa függött tőle, mert az érte kapott pénzből
kelt el az ott felhalmozott áruk nagy része. A vásáron szerezték be a teakereskedők
azokat a posztó-féleségeket és prémeket, amelyekért Kínában teát kaptak.
A vásár területén hatalmas halmokban álltak a teásládák a szabad ég alatt ponyvával
letakarva, mellettük magas sátrak gyékényből. Itt árusították a teát, s vizsgálták
finomságát. Hosszú asztalokon sorakoztak a fedeles teáscsészék, bennük a gőzölgő
tea. A főzet leöntése után a levelek finomságát is szakértő szemmel vizsgálgatták.
Augusztus 25-én levonták a zászlókat, s a vásár befejező aktusaként a kereskedők
pompás ebéden látták vendégül a kormányzót.
Nyizsnyij Novgorodból a teának körülbelül a fele Moszkvába került. Moszkva volt
a fő elosztóközpont. Nagykereskedők raktáraiban válogatták, szortírozták, csomagolták.
Innen a kiskereskedők boltjaiba, vagy a nagykereskedők saját, kicsinyben is
árusító üzleteibe került. Egy része tovább utazott nyugat felé Minszken, Varsón
keresztül, egészen Berlinig.
A teát a gondos csomagolás, a hosszú és viszontagságos utazás, az időjárás szeszélyei,
a többszöri átrakodás nagyon megdrágította. Az 1840-es években például egy pud
(16,38 kg) tea ára, mely Kínából tengeri úton London közvetítésével jutott Oroszországba,
30-40 kopejka volt, a Kjahtától Moszkváig karavánokkal utaztatott tea pudja
pedig 6 rubelbe került!
A karavántea mégis keresett cikk volt. Közép-Európában előnyben részesítették
az angol, azaz a tenger felől jött kínai teával szemben. (A karavánteát orosz
teának is nevezték, függetlenül attól, hogy tudták, hogy Kínából származik.)
Mi volt az orosz tea titka? A tengeren szállított, könnyebben csomagolt tea
természetes aromáját a nedves, sós tengeri levegő és a hajókon uralkodó nehéz
kátrányszag erősen rontotta. A tengeri útra szánt teát tűz fölött erősebben
kiszárították a kelleténél, ami eleve gyengébb minőséget jelentett. A szárazföldi
útra előkészítő gondos csomagolás jól megvédte az idegen ízektől és illatoktól.
A jól bebugyolált karavántea a hosszú úton megérett, kissé meg is erjedt. (Sokszor
tudatosan nem szárították ki teljesen, hogy a hermetikusan lezárt bádogdobozokban
útközben "megérjen".) Az így kezelt tea különös, ínyenceknek való
ízt, zamatot kapott.
A karaván-kereskedelemhez kapcsolódott az egyik legnagyobb orosz teakereskedő
cég megalapítása. Alekszej Gubkinnak a permi kormányzóságban fekvő Kungur városkában
bőrüzeme volt. 1840-ben figyelt fel a teára, amikor a bőráruk iránti kereslet
megcsappant, a tea iránt pedig ugrásszerűen megnőtt. Lábbelikkel és kesztyűkkel
megrakott szekereivel elindult Kjahtába, ahol áruját igen előnyösen teára cserélte.
Ezután már csak a tea érdekelte. 1869-ben megbízottakat küldött Szibériába,
Kjahtába és Kínába is, hogy tanulmányozzák a teafajtákat, a csomagolás módját
és a szállítás körülményeit. A felvásárolt nagy szállítmányokat kicsinyben árusította
a vásárokon. Igyekezett áruját a legjobb helyekről beszerezni és olcsón eladni.
Ez utóbbi ugyan nem tetszett kereskedőtársainak, de jelentősen hozzájárult a
tea széles körű elterjedéséhez. Hamarosan Oroszország legnagyobb részét ő látta
el teával.
A kormány nagyra értékelte tevékenységét. A Szent Vlagyimir-rend harmadik fokozatával
tüntették ki. Alekszej Gubkin élete végén székhelyét áttette Moszkvába, ahol
fényűző üzletet nyitott. Halála után unokái folytatták a munkát. 1891-ben társaságot
alapítottak "Gubkin utóda Kuznyecov" megnevezéssel. Sorra nyitottak
fióküzleteket, felvásárlóközpontokat külföldön. Oroszországban ők voltak az
elsők, akik kereskedelmi utazókat alkalmaztak. Az 1895-ben kiadott úgynevezett
csomagolási törvényt követően teacsomagoló gyárakat létesítettek Moszkvában,
Ogyesszában, Tyumenyben, később Szamarkandban és Irkutszkban is.