S.
Nagy Anikó
A kínai teakultúra
Teakult,
a Terebess Online különlapja
A
kínaiak a teáról azt tartották, hogy ápolja és meghosszabbítja az életet, ezért
eleinte orvosság gyanánt itták. Egy i. sz. 600 körül élt császárról feljegyezték,
hogy tealevél főzete gyógyította ki erős fejfájásából. A kínai bölcsek szerint
aki a teát issza, annak szellemi képességei tiszták és frissek lesznek. A tea
megszabadít a testességtől és elűzi az álmosságot. Korán felfedezték jótékony
hatását a veseköves megbetegedésekre is.
A tea valamikor az uralkodók itala volt, a teázás szokása bekerült az udvari
etikettbe is. A tea akkor még Kínában sem mindennapos jelenlétére utal, hogy
az egyik császár győztes hadvezérének megbecsülése jeléül egy csésze teát nyújtott
át.
Mint a legtöbb szokás, a teázás is idővel meghonosodott, s egyre nagyobb szerepet
játszott a magánházaknál is. Vendégfogadás nem múlhatott el, pontosabban, meg
sem kezdődhetett nélküle. Amikor a vendéget leültették, rögtön teával kínálták,
és a társalgást csak akkor kezdhették el, ha a vendég már megivott egy csészével.
Kialakultak a tea elkészítésének és felszolgálásának szabályai. Elsajátítása
olyan fontos volt az előkelő nevelésben, mint az európaiaknál a tánc vagy a
vívás.
A teázás, mely eredetileg szerzetesek fárasztó elmélkedésének segítője volt,
létjogosultságot kapott a kolostorok falain kívül is. A teaházak a társas érintkezés
színterei voltak, ahol már nem a szertartás dominált. A tea mellett üldögélve
kedélyesen társalogtak, filozofálgattak, olykor még sakkoztak is.
A tea gyors és széles körű elterjedésének volt egy egyszerű prózai oka is. Kína
több tartományában nagyon rossz az ivóvíz, ezért forrázva, teával tették élvezhetővé.
A teagazdaságok szaporodásával a tea ára is mérséklődött, így a teázás általánossá
válhatott a szegényebb néprétegek körében is. Kínában a nap minden szakában
itták a teát, nyári melegben még hidegen is.
Az első időkben a leveleket gőzölték, mozsárban megtörték, majd kalácsformára
gyúrták. (Gyakran tűz felett kissé meg is pörkölték, majd két papírdarab között
szétdörzsölték.) A teakalácsot rizzsel, gyömbérrel, sóval, narancshéjjal, különféle
fűszerekkel, tejjel együtt megfőzték, olykor még vöröshagymát is tettek bele.
Ezt a főzött teát készítik ma is a mongoloknál és Tibetben. A környező népek
közül ők ismerkedtek meg elsőként a teával, ezért őrizhették meg a kínaiaknak
ezt a korai teafőzési szokását.
Később a teát nem főzték, hanem forrázták. A szárított leveleket kőmalmokban
porrá őrölték. Az így kapott porteára forró vizet öntöttek, majd finom bambusz
seprőcskével megcsapkodták, habosra keverték. Az így elkészített teát ismerték
meg a japánok a 8. században.
Amikor pedig Európába is eljutott a tea, Kínában már nem a porteát használták,
hanem a megszárított leveleket forrázták le. Ezt a készítési módot vették át
az európaiak.
A tealevélről, a tea hatásáról, elkészítéséről és eszközeiről költők, esztéták
írásai láttak napvilágot. Az első ismert átfogó mű, "szentírás" a
teáról, Lu-Yün kínai költő és esztéta 790 körül írt "Cha ching" című
könyve.
Tíz fejezet szól a teanövény termesztéséről, a levelek osztályozásáról, az ital
elkészítéséről és annak művészetéről. Lu-Yün, a teafőzés "megalapítója"
felismerte, hogy a jó tea függ a víz minőségétől és az elkészítés módjától.
Szerinte a legjobb tea a hegyi patak friss vizéből lesz.
A víz forralásának három fokozatát különbözteti meg. Ennek figyelembe vételével
a következő teafőzési módot ajánlja olvasóinak: Amikor a vízben megjelennek
a buborékok, egy csipet sót kell az edénybe szórni. Ha a víz már zubog, azaz
a "buborékok kristálycsöppenként szökőkúthoz hasonlatosak", akkor
tegyük bele a teát. Mikor pedig az üstben hullámok képződnek, azaz újra forrni
kezd, egy merítőkanál hideg vizet öntsünk bele, hogy a tea leülepedjen.
Külön fejezetet szentelt a tea elkészítéséhez használt eszközökről. 24 félét
sorolt fel egy háromlábú szénserpenyőtől kezdve a bambuszból készült tárolószekrénykéig.
Az edényeket le is rajzolta, azonban az ábrás fejezet az utókor sajnálatára
elveszett.
A kínaiak a teavizet réz vagy agyag teafőzőkben, vagy egyszerűen üstökben forralták,
mely egész nap a tűzön állt.
Ám nem volt mindegy, milyen fafajta parazsánál készült a tea. Egy bizonyos lucfenyő-féleség
volt a legalkalmasabb.
A tealeveleket vagy a csészékbe tették, s ráöntötték a forró vizet, vagy már
a teaüstbe egy kis vesszőkosárkában vagy egy textilből készült zacskóban. A
kosárka és a zacskó (a teatojás őse) egyben szűrő is volt.
Csien-lung kínai császár a 17. század közepén ódát írt a teáról. Ebben már ő
is réginek mondott egy bizonyos teafőzőt: "Tegyetek lassú tűzre egy háromlábút,
melynek színe és régi szabása annak hosszú haszonvételét jelenti. Töltsétek
meg azt tiszta hóvízzel, főzzétek addig, mint amennyi idő elegendő volna arra,
hogy a halak megfehéredjenek és a rákok megveresedjenek, töltsétek azt a kiválogatott
tea leveleire, egy ju (A ju cserép, egy zöldes vagy barna csillogású ősporcelán)
csészébe; hagyjátok addig állni, míg a gőz felhőkbe nem emelkedik és a felületen
csak vékony ködöt hagy hátra úszkálni. Igyátok ezen becses folyadékot, mikor
kedvetek tartja és el fogja űzni a kedvetlenség öt okát. A nyugalomnak azon
állapotát, melyet az így elkészített folyadék előidéz, mi kóstolhatjuk és érezhetjük,
de le nem írhatjuk." E költeményt állítólag teáscsészékre festették, s
egy Amiot nevű francia jezsuita pap hozott is magával belőle Európába. Amit
a kínai császár nem tudott leírni, megtette Tang kínai költő. A tea hatására
történt utazását a következőkben fogalmazta meg: "Az első csésze az ajkamat
és a torkomat nedvesíti meg. A második elűzi magányosságomat, a harmadik áthatol
a hiábavaló (meddő) belsőmön. A negyedik csésze könnyű verejtékezést indít,
az élet minden rossza eltűnik a pórusaimon keresztül. Az ötödik csészénél megtisztulok,
a hatodik csészénél a halhatatlanság birodalmába képzelem magam. A hetedik csésze
- nem tudok tovább írni - csak hűvös fuvallatot érzek, mely beleakad a ruhám
ujjába..."
A kínaiak a teát keserűen fogyasztották, néha gyömbérrel vagy csipet sóval ízesítve.
Italukat az idegenek túlságosan keserűnek találták. Így vélekedett Ibn Wahab
arab utazó is, aki 851-ben járt Kínában. Ő nemcsak a számára ismeretlen italra
csodálkozott rá, hanem a finom porceláncsészékre is, amelyből azt itták. "Az
emberek pompás edényeket mintáztak földből, mely csaknem olyan átlátszó, mint
az üveg. Akkor a kínaiak bizonyos fűre (t'sa) vizet öntöttek, italt készítettek,
mely vizet többre becsültek a bornál."
A kínaiak az első időkben nem használtak teáskannát. Azt azokban a csészékben
készítették el, amelyekből itták. Azok a kannák, amelyeket mi teáskannaként
ismerünk, teljesen megegyeznek a régi koreai és kínai boroskannákkal. Amikor
elterjedt a forrázott leveles tea, elkészítéséhez felhasználták a boroskannákat.
Tökéletesen megfeleltek a tea számára is, felesleges lett volna újat kitalálni.
Ezt a változatos formájú, gömbölyded, tökforma vagy szögletes testű, kiöntőcsöves,
fedeles és füles porcelánedényt Európában már mint teáskannát ismerték meg.
Így érthető, hogy a Kínában járt európaiak miért csodálkoztak el azon, hogy
vendégségben a kínaiak "teáskannából" öntötték ki a bort.
A drága és kényes tealeveleket porcelánedényekben tartották, így óvták a nedvességtől.
A tealevéltartók hengeres, fedeles vázácskák voltak. Az olcsóbb fajtáknak megfelelt
a lakkozott fa is, vagy az egyszerű ólomládika.
A teát félgömb alakú, keskeny talpgyűrűs, fületlen porceláncsészékből itták.
Ezeket a csészéket sem kifejezetten a tea számára találták fel. Az ún. ban csészéket
elsősorban levesek és forró előételek felszolgálására használták, de ittak belőlük
teát is. Az ún. csuzsin és bej csészék pedig a bor és a tea fogyasztására készültek.
Ebben az esetben is arról van szó, hogy a már kialakult edényzet megfelelt az
új ital követelményeinek is.
A kínaiak egy-egy alkalommal több csésze teát is megittak. Ez soknak tűnnék,
ha nem tudnánk, hogy a kínai teáscsészék sokkal kisebbek voltak, mint európai
utódaik.
A csészék megválasztásánál számított azok színe is. Az ideális a kék volt, mert
az a tea színét felerősítette. Fehér csészéből nem szívesen teáztak, mert az
italt fakó pirosnak, és "visszataszítónak" mutatta.
A porcelánedények színéhez egy érdekes hiedelem is fűződött. A külországi, főként
az indiai és iráni uralkodók azért vásároltak előszeretettel Kínából porcelánedényeket,
mert azt hitték, hogy a kínai porcelán színe megváltozik, ha a bennük lévő ételbe-italba
méreg kerül.