S.
Nagy Anikó
Fogalom a Meinl-tea
Teakult,
a Terebess Online különlapja
"Meinl-tea
a finom, kultivált
ízlés márkája. Meinl-tea a világ teatermésének legjobb és legnemesebb fajtáiból.
Meinl-tea a jó kedély és kellemes vidámság okozója." - néhány szlogen az
1930-as évekből. Julius Meinl még fiatal segédként elhatározta, hogy ha saját
üzlete lesz, abban csak elsőrendű árut forgalmaz. Rászoktatja a bécsi háziasszonyokat,
hogy a kifogástalan minőséget és az ízléses kiállítást keressék. Elképzelése
bevált. A bécsi Fleischmarkton 1862-ben megnyitott első üzletét hamarosan bővítenie
kellett. Két év múlva fióküzlettel gyarapodott. Ugyancsak Bécsben 1896-ban csokoládégyárat,
teafeldolgozó és csomagoló üzemet létesített. Tevékenységét fokozatosan kiterjesztette
az Osztrák-Magyar Monarchia egész területére. Budapesten 1900-ban nyílt meg
első kávé-tea szaküzlete a Kossuth Lajos utcában.
A stafétabotot 1914-ben a fia vette át. Megőrizve a hagyományokat, alkalmazva
az új módszereket, létrehozta Közép-Európa legnagyobb fióküzlet-hálózatát. Világszerte
ismertté tette a Meinl nevet.
Magyarországon a két világháború között a fővárosban és vidéken összesen 72
egységes portálú és berendezésű, szépen rendezett kirakatú fióküzlet várta a
vásárlókat. A legszebb "pazar kiállítású" a pesti Ferenciek terén
a harmincadik évfordulóra készült el. Alkalmazkodtak a befogadó ország szokásaihoz
és nyelvéhez. A Julius név Gyulaként került a cégtáblákra.
A Meinl-boltokban az importált gyarmatárukat saját csomagolásban márkacikként
árusították. A cég emblémája, a piros fezes arab fiúfej egyet jelentett a Meinl-kávéval,
a kínai kuli figurája pedig a Meinl-tea szimbóluma volt. A vásárlók ugyanazt
a választékot találták Bécsben, Prágában, Rómában, a budapesti, szombathelyi
stb. üzletekben.
A Meinl-teák sikerének titka a keverékek gondos összeállításában rejlett. Figyelembe
vették, hogy a boltokban a vevők a megszokott teájukat keresik. A fontosabb
márkákat az eladók között Meinl-bibliának nevezett "szigorúan bizalmas"
áruismereti könyvből ismerjük.
A legfinomabb indiai keverék, a "Queens Blend" a Darjeeling-tea a
legzsengébb leveleiből készült. A legnépszerűbb "Háromcsillagos" tea
intenzív zamatával tűnt ki. (Védjegyét 1935-ben jegyezték be.) Az "Indiai
Speciál" élénkítő, serkentő hatású volt. A közepes minőséget "India"
megnevezéssel és sorszámmal jelölték. A "Ceylon Speciál" a legjobb
ceyloni teák elegye. Nagyon erős, sötét felöntésű, "angol ízlésű"
tea. Az aranysárga "Liang" kínai teát az első zsenge levelekből válogatták.
Ezüstfehér, pelyhes levelek voltak köztük, melyet pecco-virágnak neveztek. a
"Kínai Speciál" egy füstös jellegű tea volt, melyet az ősi kínai szárítási
módszer idézett elő. A "Kelet Virágá"-ban a Darjeeling-teákat vegyítették
össze kínaiakkal, amelyek az indiai jellegnek a legfinomabb kínai teák lágyságát
kölcsönözték.
A lakosság megnyerésére az üzletekben megfelelő propagandával (plakátok, szórólapok,
receptfüzetek) előkészített próbafőzéseket tartottak. Egy-egy alkalommal 7-10
kg tea fogyott el. A felszolgálók a plakátokról jólismert kínai kuli zöld kalapját
viselték. Gyakran rendeztek hangversenyekkel egybekötött propaganda-előadásokat
a Royal Orfeumban, a budai Vigadóban és a Lloyd palotában. Az évente tartott
híres Meinl-bálokról a filmhíradó és a sajtó is megemlékezett.
Minden évben nagy esemény volt az őszi teakampány. Az alkalomra körlevelekben
precízen megfogalmazott stratégiát és taktikát dolgoztak ki. Az első, augusztusi
levél (1930-ban) csupán udvarias figyelmeztetés volt: "Még nyár van, de
már készüljön fel a szezonra, frissítse fel a tudását." A következők az
előkészületekre vonatkoztak: vizsgálják meg a készleteket, rendeljék meg a kirakathoz
szükséges anyagokat (ládikák, fűrészporral töltött teacsomagok, reklámfigurák,
vázák, művirágok, lampionok stb.) Nagy súlyt helyeztek a reklámra, a plakátok
megfelelő elhelyezésére. Mára kampány előtt megkezdték az ingyen teák osztogatását,
melyekhez prospektust is mellékeltek. Újságokban hirdették, hogy a cég hamarosan
megkezdi az "új termésű tea" árusítását. Az utolsó körlevél a "rajt"
előtti pillanatot sűrítette: "Szeptember 17-én reggel megkezdődik 40 üzletben
a teapropaganda... és e naptól kezdve mindig teát kell mutatnunk, teáról kell
beszélnünk és teát kell ajánlatunk. Mi vagyunk a tea-különlegességek üzlete."
Megszervezték az áruk házhoz szállítását. A nagyobb megrendeléseket a Meinl-emblémás
piros autó vitte. A kisebb csomagokat uniformisba öltöztetett kerékpáros futár
hordta szét. A pontosságra nagyon ügyeltek. Egyszer egy bécsi üzletből egy ajándékkosarat
elfelejtettek kiszállítani. A vevő már zárás után reklamált. Valahogy Julius
Meinl generálkonzul tudomására jutott. Azonnal kocsiba ült, s személyesen vitte
el az árut, elnézést kérve a késésért. Az esetnek gyorsan híre terjedt. Kitűnő
reklám lett a cég számára.
A vásárlóközönség hamar megszerette a Meinl-üzleteket. Minőségi árut kaptak
ízléses csomagolásban. Szakszerű és udvarias kiszolgálásban részesültek. Az
elárusítók sötétszürke köpenyben, fehér ingben, barna nyakkendőben, nyáron krémszínű
rövid ujjú ingben, hozzá kávébarna alapon fehérpettyes csokornyakkendőben álltak
a vevők rendelkezésére. (a nők hajuk ápolására még fodrászbérletet is kaptak.)
Az eladók munkáját árucikkek ajánlását kérdés-felelet formájában taglaló füzet
is segítette. Mintákat dolgoztak ki az elárusító és a vevők között előforduló,
várható helyzetekre. A 475 "megbeszélési lehetőség" közül néhánnyal
érdemes megismerkedni: Ha a vevő nem nevez meg teafajtát, hanem általában teát
kér, azt kell legelőször megkérdezni, hogy az indiai vagy a könnyebb kínai fajtát
kedveli. Hogyan szereti a teát, tejjel, rummal, citrommal, vagy minden nélkül.
Ha kevés a támpont, az ajánlást azzal a fajtával célszerű kezdeni, amelyeket
különösen előnyben részesítünk (pl. India Speciál) és amely minden esetben megfelelő
keverék. Akik még nem ismerik teáinkat, azoknak mintacsomagot kell adni. Ez
különösen fontos az új fajták bevezetésénél.
Mit mondjon az eladó, ha a vevő panaszt tesz, hogy a tea keserű volt?
"Teafajtáinkat állandóan vizsgálják és a központban teakonyha van, amely
egész napon át működik. Azonban Nagyságos Asszony, a teát még sohasem találták
keserűnek. (Egy pillanat szünet után így folytatja:) Lehetséges, hogy sokáig
hagyták ülepedni. Ebben az esetben a teavíz nemcsak a könnyű aromaanyagokat
oldja fel, hanem a mélyebben fekvő alkotórészeket is, amelyek 5-6 percen belül
nem oldódnak."
Ha arról panaszkodnának, hogy az aroma nem volt olyan, mint máskor:
"Rendkívül sajnáljuk, Nagyságos asszony. A tea természetesen ugyanaz volt,
mint mindig. Különben semmi panasz nem érkezett. A tea jól volt elzárva, úgy
hogy nem veszíthetett aromájából. Légmentes teaüvegben volt? Legyen olyan jó
Nagyságos Asszony talán egyszer saját kezűleg elkészíteni a teát és azután feltétlenül
kérni fogjuk, hogy méltóztassék bennünket értesíteni, milyen lett a tea. A csomagot
azonban megvizsgálás végett azonnal el lehet küldeni a központba. Nagyságos
Asszony, ebben az esetben teljesen megbízható, tárgyilagos megállapítást fog
kapni. Semmit sem szépítünk."
"Jegyezd meg a konkurens céget, mert a számottevő konkurenciát ismerned
kell!" - írta az egyik oktatólevél.
A Meinl-sikereknek természetesen nem örültek a teakereskedők, mert harcolniuk
kellett a vásárlókért. A legnagyobb "ellenség" a miskolci Berzy cég
volt, mely a párharcból kivételesen győztesen került ki.
Berzy Sándor kávé- és tea- szakismereteit Londonban sajátította el az 1900-as
években. Áruit is innen szerezte be. Hamarosan hírnévre tett szert. Szinte az
egész Felső-Magyarország nála vásárolt. (Az akkori angol nagykövetet is ő látta
el teával!) A minőségre nagyon kényes volt. A mintafőzés mindennapos izgalomban
telt el. A segédnek a zubogó forró vízzel a teakeveréket pontosan a negyedik
percben fel kellett kavarni, és az ötödik percben leszűrni. Ha a víz egy kicsit
is tovább forrott a kelleténél, mielőtt a levelekre öntötték volna, Berzy Sándor
már megérezte a tea ízén. A csomagoláson is rajta tartotta a szemét. Úgy vélte,
aki nem tud csomagolni, az nem lehet jó kereskedő. A teát színes, cégjelzéses
papírzacskókba mérték ki, zsineggel átkötötték és fogófácskákkal látták el.
A Meinl-vállalat miskolci fiókjának vezetője nem győzte igazoló jelentéseit
írni a budapesti központnak a forgalom kedvezőtlen alakulása miatt. Végül az
egyik pesti igazgató inkognitóban leutazott Miskolcra. Berzy Sándor persze azonnal
felismerte és diszkréten irányította a kiszolgálást...