S. Nagy Anikó
Fogalom a Meinl-tea

Teakult, a Terebess Online különlapja

"Meinl-tea a finom, kultivált ízlés márkája. Meinl-tea a világ teatermésének legjobb és legnemesebb fajtáiból. Meinl-tea a jó kedély és kellemes vidámság okozója." - néhány szlogen az 1930-as évekből. Julius Meinl még fiatal segédként elhatározta, hogy ha saját üzlete lesz, abban csak elsőrendű árut forgalmaz. Rászoktatja a bécsi háziasszonyokat, hogy a kifogástalan minőséget és az ízléses kiállítást keressék. Elképzelése bevált. A bécsi Fleischmarkton 1862-ben megnyitott első üzletét hamarosan bővítenie kellett. Két év múlva fióküzlettel gyarapodott. Ugyancsak Bécsben 1896-ban csokoládégyárat, teafeldolgozó és csomagoló üzemet létesített. Tevékenységét fokozatosan kiterjesztette az Osztrák-Magyar Monarchia egész területére. Budapesten 1900-ban nyílt meg első kávé-tea szaküzlete a Kossuth Lajos utcában.
A stafétabotot 1914-ben a fia vette át. Megőrizve a hagyományokat, alkalmazva az új módszereket, létrehozta Közép-Európa legnagyobb fióküzlet-hálózatát. Világszerte ismertté tette a Meinl nevet.
Magyarországon a két világháború között a fővárosban és vidéken összesen 72 egységes portálú és berendezésű, szépen rendezett kirakatú fióküzlet várta a vásárlókat. A legszebb "pazar kiállítású" a pesti Ferenciek terén a harmincadik évfordulóra készült el. Alkalmazkodtak a befogadó ország szokásaihoz és nyelvéhez. A Julius név Gyulaként került a cégtáblákra.
A Meinl-boltokban az importált gyarmatárukat saját csomagolásban márkacikként árusították. A cég emblémája, a piros fezes arab fiúfej egyet jelentett a Meinl-kávéval, a kínai kuli figurája pedig a Meinl-tea szimbóluma volt. A vásárlók ugyanazt a választékot találták Bécsben, Prágában, Rómában, a budapesti, szombathelyi stb. üzletekben.
A Meinl-teák sikerének titka a keverékek gondos összeállításában rejlett. Figyelembe vették, hogy a boltokban a vevők a megszokott teájukat keresik. A fontosabb márkákat az eladók között Meinl-bibliának nevezett "szigorúan bizalmas" áruismereti könyvből ismerjük.
A legfinomabb indiai keverék, a "Queens Blend" a Darjeeling-tea a legzsengébb leveleiből készült. A legnépszerűbb "Háromcsillagos" tea intenzív zamatával tűnt ki. (Védjegyét 1935-ben jegyezték be.) Az "Indiai Speciál" élénkítő, serkentő hatású volt. A közepes minőséget "India" megnevezéssel és sorszámmal jelölték. A "Ceylon Speciál" a legjobb ceyloni teák elegye. Nagyon erős, sötét felöntésű, "angol ízlésű" tea. Az aranysárga "Liang" kínai teát az első zsenge levelekből válogatták. Ezüstfehér, pelyhes levelek voltak köztük, melyet pecco-virágnak neveztek. a "Kínai Speciál" egy füstös jellegű tea volt, melyet az ősi kínai szárítási módszer idézett elő. A "Kelet Virágá"-ban a Darjeeling-teákat vegyítették össze kínaiakkal, amelyek az indiai jellegnek a legfinomabb kínai teák lágyságát kölcsönözték.
A lakosság megnyerésére az üzletekben megfelelő propagandával (plakátok, szórólapok, receptfüzetek) előkészített próbafőzéseket tartottak. Egy-egy alkalommal 7-10 kg tea fogyott el. A felszolgálók a plakátokról jólismert kínai kuli zöld kalapját viselték. Gyakran rendeztek hangversenyekkel egybekötött propaganda-előadásokat a Royal Orfeumban, a budai Vigadóban és a Lloyd palotában. Az évente tartott híres Meinl-bálokról a filmhíradó és a sajtó is megemlékezett.
Minden évben nagy esemény volt az őszi teakampány. Az alkalomra körlevelekben precízen megfogalmazott stratégiát és taktikát dolgoztak ki. Az első, augusztusi levél (1930-ban) csupán udvarias figyelmeztetés volt: "Még nyár van, de már készüljön fel a szezonra, frissítse fel a tudását." A következők az előkészületekre vonatkoztak: vizsgálják meg a készleteket, rendeljék meg a kirakathoz szükséges anyagokat (ládikák, fűrészporral töltött teacsomagok, reklámfigurák, vázák, művirágok, lampionok stb.) Nagy súlyt helyeztek a reklámra, a plakátok megfelelő elhelyezésére. Mára kampány előtt megkezdték az ingyen teák osztogatását, melyekhez prospektust is mellékeltek. Újságokban hirdették, hogy a cég hamarosan megkezdi az "új termésű tea" árusítását. Az utolsó körlevél a "rajt" előtti pillanatot sűrítette: "Szeptember 17-én reggel megkezdődik 40 üzletben a teapropaganda... és e naptól kezdve mindig teát kell mutatnunk, teáról kell beszélnünk és teát kell ajánlatunk. Mi vagyunk a tea-különlegességek üzlete."
Megszervezték az áruk házhoz szállítását. A nagyobb megrendeléseket a Meinl-emblémás piros autó vitte. A kisebb csomagokat uniformisba öltöztetett kerékpáros futár hordta szét. A pontosságra nagyon ügyeltek. Egyszer egy bécsi üzletből egy ajándékkosarat elfelejtettek kiszállítani. A vevő már zárás után reklamált. Valahogy Julius Meinl generálkonzul tudomására jutott. Azonnal kocsiba ült, s személyesen vitte el az árut, elnézést kérve a késésért. Az esetnek gyorsan híre terjedt. Kitűnő reklám lett a cég számára.
A vásárlóközönség hamar megszerette a Meinl-üzleteket. Minőségi árut kaptak ízléses csomagolásban. Szakszerű és udvarias kiszolgálásban részesültek. Az elárusítók sötétszürke köpenyben, fehér ingben, barna nyakkendőben, nyáron krémszínű rövid ujjú ingben, hozzá kávébarna alapon fehérpettyes csokornyakkendőben álltak a vevők rendelkezésére. (a nők hajuk ápolására még fodrászbérletet is kaptak.)
Az eladók munkáját árucikkek ajánlását kérdés-felelet formájában taglaló füzet is segítette. Mintákat dolgoztak ki az elárusító és a vevők között előforduló, várható helyzetekre. A 475 "megbeszélési lehetőség" közül néhánnyal érdemes megismerkedni: Ha a vevő nem nevez meg teafajtát, hanem általában teát kér, azt kell legelőször megkérdezni, hogy az indiai vagy a könnyebb kínai fajtát kedveli. Hogyan szereti a teát, tejjel, rummal, citrommal, vagy minden nélkül. Ha kevés a támpont, az ajánlást azzal a fajtával célszerű kezdeni, amelyeket különösen előnyben részesítünk (pl. India Speciál) és amely minden esetben megfelelő keverék. Akik még nem ismerik teáinkat, azoknak mintacsomagot kell adni. Ez különösen fontos az új fajták bevezetésénél.
Mit mondjon az eladó, ha a vevő panaszt tesz, hogy a tea keserű volt?
"Teafajtáinkat állandóan vizsgálják és a központban teakonyha van, amely egész napon át működik. Azonban Nagyságos Asszony, a teát még sohasem találták keserűnek. (Egy pillanat szünet után így folytatja:) Lehetséges, hogy sokáig hagyták ülepedni. Ebben az esetben a teavíz nemcsak a könnyű aromaanyagokat oldja fel, hanem a mélyebben fekvő alkotórészeket is, amelyek 5-6 percen belül nem oldódnak."
Ha arról panaszkodnának, hogy az aroma nem volt olyan, mint máskor:
"Rendkívül sajnáljuk, Nagyságos asszony. A tea természetesen ugyanaz volt, mint mindig. Különben semmi panasz nem érkezett. A tea jól volt elzárva, úgy hogy nem veszíthetett aromájából. Légmentes teaüvegben volt? Legyen olyan jó Nagyságos Asszony talán egyszer saját kezűleg elkészíteni a teát és azután feltétlenül kérni fogjuk, hogy méltóztassék bennünket értesíteni, milyen lett a tea. A csomagot azonban megvizsgálás végett azonnal el lehet küldeni a központba. Nagyságos Asszony, ebben az esetben teljesen megbízható, tárgyilagos megállapítást fog kapni. Semmit sem szépítünk."
"Jegyezd meg a konkurens céget, mert a számottevő konkurenciát ismerned kell!" - írta az egyik oktatólevél.
A Meinl-sikereknek természetesen nem örültek a teakereskedők, mert harcolniuk kellett a vásárlókért. A legnagyobb "ellenség" a miskolci Berzy cég volt, mely a párharcból kivételesen győztesen került ki.
Berzy Sándor kávé- és tea- szakismereteit Londonban sajátította el az 1900-as években. Áruit is innen szerezte be. Hamarosan hírnévre tett szert. Szinte az egész Felső-Magyarország nála vásárolt. (Az akkori angol nagykövetet is ő látta el teával!) A minőségre nagyon kényes volt. A mintafőzés mindennapos izgalomban telt el. A segédnek a zubogó forró vízzel a teakeveréket pontosan a negyedik percben fel kellett kavarni, és az ötödik percben leszűrni. Ha a víz egy kicsit is tovább forrott a kelleténél, mielőtt a levelekre öntötték volna, Berzy Sándor már megérezte a tea ízén. A csomagoláson is rajta tartotta a szemét. Úgy vélte, aki nem tud csomagolni, az nem lehet jó kereskedő. A teát színes, cégjelzéses papírzacskókba mérték ki, zsineggel átkötötték és fogófácskákkal látták el.
A Meinl-vállalat miskolci fiókjának vezetője nem győzte igazoló jelentéseit írni a budapesti központnak a forgalom kedvezőtlen alakulása miatt. Végül az egyik pesti igazgató inkognitóban leutazott Miskolcra. Berzy Sándor persze azonnal felismerte és diszkréten irányította a kiszolgálást...