S.
Nagy Anikó
A pest-budai ötvösség a polgárság szolgálatában
Teakult,
a Terebess Online különlapja
A
fém teásedények használata, gyakoriságát tekintve, elmaradt a porcelán mögött.
A forró tea melegét nem tartották olyan sokáig, mint porcelán társaik. Egész
készleteket ritkábban készítettek, inkább csak teafőzőket, teáskannákat és cukortartókat.
A csillogó ezüstök jól illettek a porceláncsészékhez. Fokozták a terítés eleganciáját.
A polgárok ón asztali edényeket használtak még a 18. században is. Készültek
ónból teáskannák is, de a nehézkes anyag nem tudott megfelelni az új követelményeknek.
A hajlékony, olykor szeszélyes formákat az ötvösök valósították meg ezüstből.
A stabil, drágakövekkel megrakott edények kora elmúlt. Erős Ágost rubinnal díszített
arany teáskészlete, melyet udvari ötvöse, Dinglinger készített, kuriózum volt,
a drezdai kincstár egyik ékessége.
Az augsburgi ötvösmesterek körte alakú teáskannái "S" alakban bordázott
testükkel, trébelt vagy vésett kagylómintáikkal már tökéletesen kielégítették
az új igényeket. Hamarosan felzárkóztak hozzájuk a magyar ötvösök munkái is.
A 19. század első felében a pest-budai ötvösök megrendelései jócskán megszaporodtak.
A polgárok asztalaira mind gyakrabban kerültek ezüst edények. A vendégek nagyrabecsülését
jelentette, ha uzsonnára ezüsttel terítettek. Ezért érthető Déryné ámulata az
1800-as évek elején Méreyék uzsonnáján: "Mentem föl a lépcsőn, az inas
kinyitja előttem az ajtót. Jaj! de megijedtem... ez volt az ebédlő. Még én eddig
ilyen teremben nem voltam. Az asztal terítve volt. Ragyogott az ezüst tea, és
kávéteríték, valamint a különféle szép porcelánon a sütemények előmbe. A fal
mellett állt a szép nagy zongora, a falon gyönyörű képek, sok, sok! Több divány
s szék..."
Az ezüstök csillogását igyekeztek megőrizni. Időnként kifőzték őket. Múlt századi
háztartási tanácsadók szerint a vízbe borkövet és timsót elegyítettek egyenlő
mértékben.
A polgárság növekvő igénye megváltoztatta az ötvösök munkáját. A biztos vevőkör
tudatában a megrendelések mellett mindinkább a készáruk készítésére rendezkedtek
be. A polgárság fényűzési igénye ösztönözte az ötvösművészet fejlődését, lehetővé
tette új formák és díszítmények megszületését. A "szapora" munkának
volt azonban kedvezőtlen következménye is, mely az ötvösmunkák színvonalát érintette.
A sorozatgyártás erősen rontotta a kivitelezés színvonalát, s a formák állandósulásán
túl szokványosodáshoz is vezetett.
A technika fejlődésének lehetőségét kihasználva egyre gyakrabban alkalmaztak
öntött és préselt díszítményeket az ötvösműveken. Ez a díszítések leegyszerűsödéséhez
vezetett.
A legnagyobb mesterek (Laky Károly, Geiger Alajos, Goszmann György, Szentpéteri
József) munkásságát azonban az jellemezte, hogy a használati eszközöket, a sorozat
jellegű darabokat is igényesen, művészi tudásuk legjavát adva készítették el.
Messzemenően kielégítették, sőt formálták is a polgárság tétova ízlését, követték
a gyors stílusváltozásokat (biedermeier, neorokokó, neobarokk...), s közben
remekművek születtek.
A sok nívós asztali edény közül kiemelkedő példa a reformkor egyik jeles ötvösművészének,
Laky Károlynak 1846-ban készített teáskannája. A kanna talpas, teste lapított
gömbforma, nyaka középen kissé összeszűkül, szájpereme felülről virágkehely
formát mutat. Egész felülete hólyagosan trébelt, függőlegesen bordázott. Fekete
ébenfa füle magasan ívelő. A fedél fogógombja ugyancsak ébenfából van.
Az európai hírű Szentpéteri József ötvösművész néhány szép, harmonikus teáskannával
is gyarapította remekművek sorát. Egy körte alakú, függőlegesen gerezdelt testű,
magasfülű és egy nyomott gömbtestű, nemesen tiszta formájú kanna kiemelkedik
a sorból. A teázáshoz szükséges cukortartók megmunkálása is remek lehetőség
ötvösművészeink alkotó fantáziájához. Hengeres, ovális, szögletes, vagy éppen
alma formájúra készültek, legtöbbször kis lábakon állva. Fedelüket szívesen
díszítették plasztikus virágokkal. A cukorfogók piskótaformájúak kanálszerű
csiptetőfejjel. A nyeles teaszűrők kinyílt virágokra emlékeztetnek. A kiskanalakat
az ötvösök szériákban készítették és a formai egyszerűség jellemzi őket. A tálcák
négyszögletesek vagy oválisak voltak sima, gyakrabban áttört peremmel, két fogófüllel.
A pesti polgárok körében is ismert volt a tea elkészítésének orosz módja, a
szamovártea. Eredeti orosz szamovár a 19. század közepén még csak elvétve került
Magyarországra. A század végén is különlegességnek számított Sárkány Pál kereskedő
hirdetése, aki pesti boltjában valódi orosz szamovárt kínált. Az állványos teafőzők
külső megjelenésükben hasonlítottak a szamovárokhoz. Lényegében háromlábú állványra
helyezett hengeres vagy váza formájú, fedeles vízmelegítő edények voltak. Alsó
harmadukon kis csappal. Belsejükben fűtőhenger nem volt, a vizet az állvány
alatt elhelyezett spirituszégővel forralták fel. Goszmann György munkáiból két
remek teafőzőt is ismerünk. Egyikük, melyet a mester 1841-ben készített, hajlékony
formája miatt páratlan szépségű.
A városi polgárság növekvő igényeit az ötvösök a 19. század közepén már nem
tudták maradéktalanul kielégíteni. Megnőtt a szerepe azoknak a fémműveseknek,
akik olyan használati tárgyakat készítettek, amelyek bizonyos mértékben átvették
az ezüsttárgyak szerepét. Ezt tanúsítják a megszaporodó újsághirdetések, melyek
kínálnak lámpát bronzból, kávéfőzőt, teafőzőt, kannákat rézből vagy pakfongból
(kevesebb nikkelt, több rezet tartalmazó alpakka), és "valódi orosz"
szamovárt.
A korábban már említett Möller János a "rézművesmunkák" között részletes
leírást adott egy teafőzőről. Figyelmesen elolvasva, a szamovárra ismerhetünk:
"Theamachináknak különböző formájok van; némellyek stürök vagy conus formájuak;
némellyek a' közepek felé hasasok' s a't. A' belső szerkesztések is különböző;
némellyeknek a lábaik között, s széntüznek abba való tételére szénserpenyőjök
van, másokból ellenben, még pedig a' legjobb móddal készültekből; a machinában
alól rostélyon egyenesen álló tágas tső jön ki, a' melly felül nyitva szokott
lenni. Az illyen neműekre nézve a machinának tsak a fedelét kell felvenni, és
a szenet belétölteni. Ez a theamachina, vagy egy magános rézgolyóbis szeletből
vagy rézhéjból veretik, vagy pedig pléhből kovátsoltatik illyetén gömbölyeges
testté, és azután összeforrasztatik."
A teáskanna elkészítése sokkal egyszerűbb: "A theaüstök vagy edények egy
rézhéjbul veretnek, a' fedőjük hasonlóképen egy kisebb rézhéjbul. A tsője a
tsőpáltzán veretik, hajtatik és forrasztatik összve; és nem elébb, hanem az
edénynek megtzinelése után, forrasztatik az edénynek oldalán lévő lyukához.
A fülét a rézművesek rézpléhből szokták késziteni."