S.
Nagy Anikó
A porcelán teásedények diadala
Teakult,
a Terebess Online különlapja
A porcelán ideális a forró italok számára. Rosszul vezeti a hőt, sima felületét
könnyű tisztán tartani. A kínai porcelán azonban még a 18. században is, amikor
már kereskedelmi úton jutott Európába, nagyon drága volt. Fejedelmi ajándéknak
számított. Még tartott a "chinoserie"-nek nevezett kínai divat. Gyűjtők
várták egy-egy szép darab felbukkanását. A csodált távol-keleti világ mintakincsét
európai tárgyakra adaptálták. A chinoserie a barokk képző- és iparművészet valamennyi
ágában hatott. Egy sajátos, olykor kedvesen groteszk európai-kínai stílust alakított
ki. Legszebb alkotásai királyok, főurak palotáinak, teaházainak ékességei voltak.
E korszak emléke Nagy Frigyes porosz fejedelem lóhere formájú Kínai Teaháza
a Sanssouci Kastély parkjában. A pavilont aranyozott homokkő szoborcsoportok
díszítik. Teázó, ananász-, mangó- és dinnyeevő, valamint muzsikáló kínaiakat
ábrázolnak.
Erős Ágost szász választófejedelem szenvedélyes gyűjtő volt. Drezdai Japán Palotáját
kínai és japán porcelánok díszítették. Gyűjteménye páratlanul gazdag volt, mintegy
hatezer darabot számlált. Olyan sokat költött porcelánra, hogy udvarában a keleti
porcelánkereskedőket "Szászországi porcelánfejű uzsorásainak" nevezték.
Erős Ágost szorgalmazta a csodálatos, ismeretlen anyag titkának, az "arcanum"-nak
megfejtését, mellyel már régóta kísérleteztek eredménytelenül. (A hollandiai
Delftben 1650-ben egy fazekasmesternek sikerült utánoznia a kínai porcelánt.
Ez volt a híres delfti fajansz.)
Először Johann Friedrich Böttger, a fejedelem alkimistája állított elő porcelánt.
Eredetileg aranycsinálással bízták meg, de az nem sikerült neki. Találmánya
azonban többet ért az aranynál. Első mintáit 1709-ben mutatta be az udvarnál.
A fejedelem 1710-ben elrendelte a Királyi Porcelánmanufaktúra felállítását a
meisseni várban, az Albrechtsburgban. Böttger a festést még nem tudta tökéletesen
megoldani. Az edényeket alacsony hőfokon beégethető arany, ezüst és fekete festéssel
díszítették. Kékkel festett porcelánt 1717-ben sikerült előállítani. Az első
virágkor Johann Gregorius Hörold nevéhez fűződik. Ő alakította ki a gyár festői
stílusát, alkalmazta a chinoserie díszítésmódot a porcelánokon. Az edényeken
a miniatűr kínai életképek, tájképek, egzotikus keleti virágok, madarak, sajátos
megfogalmazásban jelentek meg. Úgy, ahogy azokat az európaiak elképzelték. A
termékeket először Merkur-pálcával jelölték meg. Az 1720-as évektől kezdték
használni a közismert, máz alatti kékkel festett (a szász címerből vett) két
kardot. A kínai modor divatja rövid életű volt. A 18. század közepe felé az
európai porcelán megkezdte önálló életét. Az európai ízlésnek jobban megfelelő
romantikus tájképek, vadász- és csatajelenetek, enyelgő párok, paraszti életképek
kerültek az edényekre a holland és németalföldi festők stílusában. Gyakran átmásolták
a festményeket is. A francia képzőművészet hatására megjelentek az idilli parkjelenetek.
Diadalra jutott a rokokó stílus. A 18. század második felétől az előbb botanikus
könyvekből másolt, majd természethűen ábrázolt kerti virágok festése divatozott.
Ekkor kezdték alkalmazni a napjainkig kedvelt őszirózsa-mintát, melyet tévesen
hagyma-mintának neveztek el.
A meissenit több kisebb-nagyobb német gyár alapítása követte a 18. század folyamán
Fürstenbergben, Nymphenburgban, Ludwigsburgban.
Franciaországban az 1745-ben alapított királyi manufaktúrát 1756-ban Sévres-be
helyezték át. Virágkora a 18. század második felében volt. Termékeit madarak,
virágok, pásztorjelenetek, amorettek díszítették. Gyakran egyetlen szín árnyalataival
festették a mintát.
A királykék, a Pompadour-piros. (Dubarry-rózsaszínnek is nevezték), Sévres-i
találmány. (XV. Lajos híres kegyencnője, madam Pompadour szívén viselte a manufaktúra
sorsát.)
Angliában Bow, Chelsea, Derby és Worcester porcelángyárai emelkedtek ki színvonalas
áruikkal. 1757-ben Josiah Wedgwood fazekasmester feltalált egy olcsóbb, könnyen
díszíthető keménycserepet. Edényei népszerűsége visszaszorította a porcelán
gyártását Angliában. Oroszországban a 18. század közepén kezdték meg a porcelán
gyártását Szentpéterváron. Az európai porcelángyárakban az első teáskannák a
Kínában "yixing"-nek, Európában "boccaro"-nak nevezett kínai
kannák mintájára készültek. Formájuk változatos volt: négy-, hat- és nyolcszögletes,
vagy nyomott gömbforma. Szögleteseket inkább az első időkben használtak, praktikusabbaknak
bizonyultak a gömbtestűek.
A teáskannák kialakításánál alapvető követelmény volt a jó széles fenék, hogy
a tealevelek könnyebben oldódjanak. Az alkotó fantáziának tág teret adtak a
kiöntőcsövek és a fülek. Gyakran képezték őket madárfej, hal vagy delfin alakjára.
Szívesen alkalmaztak díszítéséül kínai emberfigurákat is. Űrtartalmukat tekintve
kétféle kannák készültek. Nagyobbak a forró víz számára, kisebbek a teaesszencia
elkészítéséhez. (Gyártottak porcelánból állványos teafőzőket is, de a víz forralására
alkalmasabbak voltak a fémedények.)
Josiah Wedgwood volt az első, aki azt hangoztatta, hogy a formának a funkciót
kell szolgálnia. Figyelmeztette munkásait, ügyeljenek arra, hogy a fedelek jól
illeszkedjenek, a kanna csőréből könnyen lehessen a teát kiönteni, és a füleket
kényelmesen lehessen megfogni.
Egy 18. századi forrásból érdekes eszmefuttatást ismerünk a kannák külleméről.
Minden teás, kávés és kakaós kannának saját fiziognómiája van, azaz saját arckifejezése.
Léteznek kedvesen mosolygó kannák, de akadnak "olyan tompa és üres profilúak
is, mintha a szél gonosz szelleme lakozna bennük."
A korai teáskannákban a kiöntő töve belül nincs szűrőszerűen kiképezve. (Használhatták
egyaránt kávéhoz és kakaóhoz is.) A készletekhez ezért öblítőtálak tartoztak,
hogy a második csésze tea kiöntése előtt a csészéből a leülepedett leveleket
eltávolíthassák.
Kínában a félgömb formájú csészék fül nélkül készültek. A fül és a csészealj
már európai találmány. (Kínában is gyártottak ilyeneket, de kizárólag európai
exportra.) A teás, kávés és csokoládés csészék kezdetben nem különültek el egymástól.
Felváltva ittak kávét, teát és csokoládét belőlük.
A 18. század közepe táján önállósultak a csészetípusok. Mindhárom esetben megőriztek
valamit az ital hazájában szokásos edényformából. A teáscsésze megtartotta a
lapos tálformát, de nagyobb lett, mint kínai elődje volt. A kávéscsésze fala
meredekebb lett, a csokoládés csésze pedig magas, hengeres formát vett fel.
Két füllel és fedéllel is ellátták.
18. századi meisseni, fürstenbergi és nymphenburgi árjegyzékek tanúskodnak a
teásedények már akkor bő választékáról. Teáscsészék egész sora szerepel háromféle
minőségben: finom, középfinom és selejtes. Leleményességre utalnak az ún. betétes
csészék. Ezeket "reszkető kezű" emberek számára találták ki. A csészealj
közepére áttört rács került gyűrű formában, hogy a pontosan beleilleszkedő csészét
ne engedje felborulni. A három ital együttes elterjedésére utal, hogy az árjegyzékekben
egy készletben megtalálható mindhárom csészetípus. Egy 1765-ben kiadott meisseni
árjegyzék szerint a készlet a következőkből állott: 1 db kávéskanna, 1 db teáskanna,
1 db tejszineskanna, 1 db tealevéltartó, 1 db cukortartó aljjal, 1 db öblítőtál,
6 db kávéscsésze, 6 db csokoládéscsésze, 6 db teáscsésze. A széles választék
az árakban is kifejeződött. A legolcsóbb 13, a legdrágább készlet 248 tallérba
került. A korai árjegyzékhez általában 16 csésze tartozott. Később állandósult
a 6, 12 és 24-es darabszám. Finomabb készletek számára selyemmel és bársonnyal
bélelt bőrládikák készültek, minden darab számára pontosan illeszkedő mélyedésekkel.
Az úti készletek is bőrtokokba kerültek. Nem véletlenül óvták a porcelánt, akkoriban
még nagyon drága volt.
A tea már a 18. században szerepelt a kávéval felváltva reggeli italként is.
A reggelit az ágyban vagy a budoárban fogyasztották el. Ehhez a szokáshoz állandósultak
a kis reggelizőkészletek. A kétszemélyes készlet "těte-á-těte" vagy
"cabaret", az egyszemélyes pedig "solitare" néven vált ismertté.
Egy 1799-ben kiadott fürstenbergi árjegyzék szerint a "solitare" a
következőkből állott; 1 db tálca, 1 db teáskanna, 1 db tejszínes kanna, 1 pár
(csésze és alj) teáscsésze és 1 db kanál. Ez utóbbi is porcelánból készült.
A készlethez nem tartozott tealevéltartó, a teát előre elkészítve szolgálták
fel. A tealevéltartók többnyire szögletes, szűknyakú, fedeles edénykék voltak.
Készültek fajanszból és fémből is. Néha lakkozták, vagy selyemmel vonták be.
A tealevél tárolására megfeleltek a háztartásokban korábban is használt ón és
ónozott vörösréz fűszertartók is. A finom, vékonyfalú porcelánedények nemcsak
drágák, de törékenyek is voltak. Hamar rájöttek, hogyan lehet őket megedzeni.
Egy üst fenekére szalmát tettek. árakták az edényeket. Az üstöt feltöltötték
vízzel és forralni kezdték. Amikor a víz felforrt, levették a tűzről. Miután
a vízzel együtt a porcelán is kihűlt, ki lehetett szedni. Ezután az edények
nem pattantak szét, akármilyen forró étel-ital került is beléjük.
Magyarországot hosszú időn keresztül az 1718-ban alapított bécsi porcelángyár
látta el termékeivel. A feltörekvő polgárság számára szinte egyetlen lehetőség
volt, hogy porcelánhoz jusson. A magyar arisztokrácia is kedvelte a bécsi árut.
Az "Alt-Wien"-ként fogalommá vált porcelán Európa-szerte népszerű
volt.
A gyárat Claudius Innocentus Du Paquier császári és királyi katonai ügynök alapította.
(1744-ben került a kincstár tulajdonába.) A kezdeti időszakban a bécsi porcelánt
is a chinoserie jellemezte, kissé nehézkes formákkal. A gyár finom festésével
szerzett magának hírnevet. A Watteau-festmények modorában miniatűr tájképek,
mitológiai, vadász- és csatajelentek díszítették az edényeket.
A jelenteket arany kerettel és csipkeszegéllyel emelték ki, a tájképeket bordó,
szürke és piros színekkel hangsúlyozták. A rokokó stílus a szeszélyes formákban
is jelentkezett. Szívesen festettek távol-keleti "indiai" virágokat.
Később előtérbe került az úgynevezett német virágos díszítés, mely Magyarországon
"bécsi rózsa" néven terjedt el.
A fénykor a 18-19. század fordulóján volt, Konrad Sörgel von Sorgenthal nürnbergi
kereskedő irányítása alatt, akiben az üzleti érzék szerencsésen párosult a jó
ízléssel. A gyár működése az ekkor kialakult klasszicista stílushoz kötődött.
A porcelánokon az antik virág motívumai uralkodtak. Ekkor fedezték fel a pompeji
és herculaneumi falfestményeket, melyek hatással voltak egész Európa művészetére.
A kannák, csészék alakja is hasonlított az antik edényekéhez. Jól illettek a
szalonok klasszicista ízlésben megváltozott képéhez. A biedermeier korban az
utazás divatját követve mind több városképpel, várak látképével díszített emléktárgy,
teás- és kávéskészlet hagyta el a gyárat.
A bécsi porcelán vámmentes volt, ezért nagy mennyiségben jutott belőle a magyar
piacra is. Termékük népszerűsítése érdekében a pesti Váci utcai lerakatban többször
tartottak árleszállításokat, országos vásárok idején pedig (főleg a hibás árukból)
árveréseket. 1826-ban a "Hazai' s Külföldi Tudósítások"-ban a következő
hirdetést tették közzé: "A Tsászári Királyi Bétsi Porczelán Fabrika, mellynek
lerakó-helye vagyon Pesten a' Váczi utczában, a' 7 választók mellett a' 23-dik
szám alatt, bátorkodik jelenteni, hogy az abban található portékák árát e' f.
eszt. November első napjától kezdve jóval leszállította; ez által reményli,
hogy az eddig is nem tsekély elkellés nevekedni fog, és portékája oltsó ára
miatt Magyar Országban napról napra jobban ki fog terjesztetni, mihelyest jó
tulajdonságáról, és tartósságáról meggyőződik az érdemes Publikum."
Ugyanebben az évben a János fővétele vásárkor szokásos árverést özvegy Harlzl
Anna asszony Magyar Király vendégfogadójában tartották, ahol közszemlére tették
a portékát a "felesleg számmal lévő asztali, s' almáriombeli edény Serviszeit,
Findzsáit, és egyébb edénnyeit", melyet "nyilvános kótyavetye által
a' meghatározott kikiáltó summa mellett a' nagy érdemű legtöbbet ígérő, s azonnal
kész pénzzel fizető Vásárlóknak áruba botsájtja." Rervich Engelbert porcelánkereskedő
a Pesti Naplóban 1853-ban közzétett hirdetése "Árjegyzéke a cs. kir. kincstári
bécsi porcellán edényeknek. Asztali készleten kívül ajánlja arany "karimával"
és piros, kék vagy zöld levelekkel díszített teáskészleteit, úgymint:
Thea
készület 6 személyre
1 theakanna 2 fr - kr
1 tejkanna - - 48 kr
1 findsaöblitő tál 2 fr - -
1 czukorszelence 1 fr - -
6 findsa drb 36 kr 3 fr - 36 kr
9 fr 24 kr
Thea
készület 12 személyre
1 theakanna 3 fr - 42 kr
1 utánaöntőkanna l fr - -
1 findsaöblítő tál 2 fr - 30 kr
12 theafindsa 12 fr - -
20 fr - 27 kr
A
19. század elején Csehország több városában (Elbogen, Schlagenwald, Prága) polgári
alapítású porcelángyárak kezdték meg működésüket. Az osztrák, a cseh és a magyar
jómódú polgárok igényeit elégítették ki. Termékeik igen kedveltek voltak, s
főleg nagyon olcsók. Teáskészleteik mutatós rózsás-indás díszítményei a polgárasszonyok
többségének a legfőbb szépséget jelentette. A cseh porcelángyárak mintakincse
hatott a múlt századharmincas éveiben több sikertelen kísérlet után megalapított
telkibányai porcelángyár edényeire is.
A porcelángyárak bő termése egyre több kereskedőt is arra késztetett, hogy porcelán
árusítására specializálódjanak. Több gyár létesített lerakatot, elsősorban Pesten.
A Dorottya utcában volt például a csehországi elbogeni porcelángyár lerakata.
Itt nyitott üzletet Hüttl Tivadar császári és királyi udvari szállító. Porcelánfestéssel
is foglalkozott. Műhelye a század végére porcelángyárrá nőtt. Wankó és Fia üzlete
is a Dorottya utcában volt. 1858-ban pl. egy- és kétszemélyes reggeliző-készleteket
ajánlott a Pester Lloyd hasábjain. A Nádor utcában Oszwald Antal kínálta "fényűzési
és mindennapi szükségelt cikkek nagy gyűjtelékét", közöttük szép számban
teás és kávés készleteket, Grafl Ferenc az Úri utcában lévő porcelán- és kőedény-raktárában
ajánlott "porcellán kávé's tea készletei legdíszesebben kiállítva, s gazdagon
aranyozva, s aranyozás nélkül."
Tekintélyes porcelánkereskedőként ismerték Láng Mórt, kinek üzlete a Nagyhíd
utcában volt az Angol Királynő szálloda mellett. Hirdetései, számlái tanúsága
szerint üzletében jelen volt mindenféle "külhoni" porcelán, kőedény
és fajansz áru.
Fischer Mór 1839-ben alapított herendi porcelángyára új színt hozott, megnövelte
a kínálatot. A hazai porcelángyártás megindulása egybeesett a megerősödő polgárság
ízlésének, környezetkultúrájának megváltozásával. Az ipar fejlődése a művészi
igényű tömegtermelés megindulása felé mutatott. Régi korok (barokk, rokokó)
formavilágának megújítása, újraforgalmazása olyan stílust teremtett, melyet
a polgárság sajátjának érezhetett.
Fischer Mór kezdetben kínai, meisseni, bécsi és sevres-i minták hatása alatt
dolgozott, de hamarosan kialakította egyéni stílusát, melyben magyar motívumok
is szerepet kaptak.
Széles látókörű üzletember volt. Felismerte a gazdasági kiállítások jelentőségét.
A gyár bemutatkozása 1842-ben az első magyar iparkiállításon, sikeres volt.
(A sorsoláson egy herendi teáskészlet volt a főnyeremény.) 1851-ben a Londoni
Világkiállításról aranyéremmel tért haza.
Szerepelt az 1855-ös párizsi kiállításon, melyet a Pester Lloyd is méltatott:
""A parisi kiállítás magyar ipari termékei között a kínai porcelánok
utánzatai, melyeket Fischer úr Herendről állított ki, elsőrangú helyet foglalnak
el. Még a szakértőt is megtévesztik ezek a csészék és edények, melyek könnyed
színeikkel, formáikkal és anyagukkal teljesen egyenrangúak a kínai eredetivel.
Különösen csodálatra méltóak ezek a tulajdonságok egy teáskészletnél, amely
Ő cs. és kir. fenségének Zsófia főhercegasszonynak tulajdonát képezi, s amelyet
a császár ajándékozott karácsonyra édesanyjának."
Ugyancsak Párizsban 1867-ben Fischer Mór "nevezetesen kiállított: egy terítéket,
fonott ó-Meiszner virágcsokrokkal, egy thea terítéket, fonott gyümölcs példányokkal,
thea- és kávéterítékeket Széchenyi alakjaival, sötét bíborszínű gólyával, gömbölyded
Lívia pikkelyekkel, kék Meisznerekkel, helyi virágokkal a'la Nayendorf, királykék
színnel, rózsaszín Antonia-pikkelyekkel, angol Sophia-csokrokkal, Lichenstein,
Lamberg, Rothschild, Ó Sulvián és mexicoi császár terítékeket hal-alakokkal
és chinai gyíkokkal." (Jelentés az 1867-diki parisi világkiállításról.)
A jellegzetes díszítmények közül a "bouquet de Saxe", a "vieux
bouquet de Saxe" virágai és a "bouquet de fruit" (gyümölcskosár)
meisseni és sévres-i porcelánokra emlékeztetnek.
Rothschild báró megrendelésére színes, "tizenkétféle tollu" madarakat
festettek a porcelánra. Az "Aponyi" minta előképe Indiából származik.
A család kérésére leegyszerűsítették: középen stilizált, erősen kontúrozott
virág, szélén szórt virágok és girlandok.
Viktoria angol királynőről kapta nevét a ma is kedvelt "viktória"
minta. Virágok és lepkék alkotják.
A kínai ihletésű a "Ming", jelenetet ábrázol. Erzsébet királyné számára
készítették a "Gödöllő" minta (váltakozó vörös és színtelen sávokban
virágok) első darabját egy eredeti kínai csésze alapján. Kínai modorú a fekete
alapon stilizált madarakból álló "Macao". A "halas" minta
moszatok között úszkáló halakat ábrázol. Később "walesi"-nek nevezték,
miután Ferenc József az 1873. évi Bécsi Világkiállítás alkalmából ilyen készletet
ajándékozott a walesi hercegnek. Ferenc József kedvence a "petrezselyem"
volt. Bécsben nagy népszerűségnek örvendett a "petit rose", az apró
rózsákból és rózsabimbókból álló dekor.
A porcelánhoz közelálló, de jóval olcsóbb finomkerámia (kőedény) hazai gyártásának
megindulása ugyancsak hozzáférhetővé tették a teásedényeket a polgárság számára
is. A 19. század első felében 27 kisebb-nagyobb kőedény manufaktúra működött.
(Kassa, Körmöcbánya, Igló, Rozsnyó, Pápa, Miskolc, Tata, Kőszeg stb.) általában
a bécsi és a cseh porcelángyárak termékeit tekintették mintának, majd formálták
sajátjukká. Közülük gazdag választékával, önálló stílusával a pápai manufaktúra
emelkedett ki. A már neobarokk és neorokokó formai elemeket tartalmazó edényeken
a magas színvonalúan festett díszítmények (hazai virágokból összeállított csokrok
és koszorúk, tájképek, portrék) a porcelán hatását keltették.
A gyárak széles körű kereskedelmi tevékenységet is folytattak. A pápai kerámia
elterjedését például az ország nagyobb városaiban létesített lerakatok biztosították.
A körmöcbányai szalagdíszes és szőlőleveles edényeket a pesti vásárokon árulták.
Az iglói manufaktúra 1812 és 1823 között az egész országra kiterjedő árusítási
jogot kapott. A miskolci kereskedők tevékenységéről Furman B. Ferdinánd hirdetése
tanúskodik, amely 1842-ben a karácsonyi és újévi ajándékok között leszállított
áron kínált többek között "Wadgewoth tányért", kávés és "theás
fingyzsát".