A
teaklipperek
Teakult,
a Terebess Online különlapja
A klipper
A
19. század második felében a klasszikus klippernek már ideálisan kiképzett hajótörzse
és vitorlázata volt. 1845-től a klippereket elméleti számítások alapján építették,
s ennek eredményeként, valamint a gazdag vitorlázat jóvoltából sohasem tapasztalt
gyorsaságra tettek szert. Igaz, a klipperek kapitányai viharban sem csökkentették
a vitorlafelületet, hanem lehetett bármilyen idő, megállás nélkül űzték, hajtották
hajójukat. Bár a klipperek időszakosan a 21 csomó sebességet is elérték, átlagosan
csak 6-7 csomóval haladtak, mert mindig voltak olyan napok, amikor kedvezőtlen
széljárás uralkodott.
Az ideálisan megszerkesztett klipperek éppen abban az időben jelentek meg, amikor
kitört a kaliforniai és az ausztráliai aranyláz, és amikor a kínai tea az angolok
nemzeti italává vált. Európából és Amerika keleti partjairól csak vitorlásokkal
tehették meg az utat Kaliforniába. Ausztráliába és Kínába, mert olyan gőzös
még nem létezett, amelyik annyi szenet tudott volna tartalékolni, hogy azzal
eljuthasson a célkikötőig. Ezeket az új és távoli utakat ezért kizárólag a klipperek
járták. A 19. század második felében élték legdicsőbb korszakukat. A klipperek
teljes vitorlázatú hajók voltak, vagyis legkevesebb három árboccal épültek,
s árbocaikon csupán keresztvitorlákat hordoztak. Csonka vitorla a hátsó árbocra
kerülhetett, de nem önálló árbocra, mint a barkoknál. A klipper árbocain legalább
négy-négy keresztvitorla feszült, de gyakran hatot is felhúztak rájuk. Ezek
a fedélzettől felfelé a következők voltak. fővitorla, derékvitorla, felső derékvitorla,
sudárvitorla, felső sudárvitorla és a royal. Az utolsó azonban lehetett az égbolt
vitorla is, ha a király vitorla elmaradt. Ezeken a vitorlákon kívül a klippereket
szárnyvitorlákkal is felszerelték, vagyis a vitorlarudak mindkét végére mellékvitorlák
kerültek, és az orrárbocon legalább három orrvitorla feszült. A klipper így
összesen akár 50 vitorlát is használt.
A teaklipperek
A
19. században teát szállítottak Kínából Angliába. Kezdetben a tearakományokat
az Indiamanok és a kereskedelmi fregattok hordták, de a 19. század első felében
az amerikai klipperek kiszorították őket erről az útvonalról. A 19. század első
felétől, amikor az angol hajógyárak is egyre több klippert bocsátottak vízre,
ezen a kereskedelmi vonalon az angol klipperek vették át az uralmat. Mivel az
a hajó, amely elsőként futott be a legfrissebb tearakománnyal, különleges jutalomban
részesült, a teherszállításból idővel kifejlődött a leggyorsabb hajó címért
folyó verseny. A verseny zárószakasza nagy eseménynek számított Angliában, és
a részt vevő hajók kapitányairól és legénységéről körülbelül úgy beszéltek,
mint ahogyan manapság például a leghíresebb labdarúgókról.
Az 1866-os angol klipperek regattája (vitorlásversenye) bekerült a történelembe.
a három leghíresebb klipper, amely május 30-án indult el Fu-csouból, úgyszólván
azonos időben érkezett meg Londonba szeptember 6-án: a Teaping 9 óra 45 perckor,
az Ariel 10 óra 15 perckor és a Serica 11 óra 30 perckor. Első ízben a La Manche-csatornában
találkoztak össze, addig mindegyikük más-más útvonalat követett. Ezen az egyedülálló,
16 000 tengeri mérföld (= 29 632 km) hosszú versenyen a hajók nem követhettek
el egyetlen navigációs hibát sem. A tearegatták elválaszthatatlan vetélytárspárosa
volt a Thermopylae és a Cutty Sark is. Az utóbbi az egyetlen napjainkig fennmaradt
teaklipper, a greenwichi szárazdokkban tengerészeti múzeumként szolgál.
1869-ben a Szuezi-csatorna megnyitásával bealkonyodott a klipperek dicsőséges
korszakának. Az útvonal lerövidülésével a gőzösök a Kína-Anglia útszakaszt 60
nap alatt tették meg, s így kiszorították a klippereket leghíresebb útvonalukról.
Néhány klipper - köztük a Thermopylae és a Cutty Sark is - később az ausztráliai
útvonalon kezdett közlekedni, gyapjút és gabonát szállított, mások pedig a dél-amerikai
útvonalra tértek át, s chilei salétromot és angol szenet rakodtak be.