Terebess szórólapok
« szórólapok listája

 

SIVA NÁTÁRÁDZSA - A TÁNCOLÓ SIVA

 

„1969-ben Santa Cruzban a tengerparton tartózkodtam, az óceán partján üldögéltem egy meleg nyári délutánon. Miközben a partnak csapódó hullámokat és a saját légzésem ritmusát figyeltem, hirtelen átéreztem, hogy egész környezetem egy gigantikus kozmikus táncot lejt. Éreztem a ritmust, hallottam a hangját, s abban a pillanatban rádöbbentem, hogy ez a hinduk által tisztelt istennek, Sivának a tánca” – írta Fritjof Capra, a norvég származású, világhírű amerikai fizikus és filozófus, a Fizika Taoja címit mű szerzője.

Siva, a hindu istenhármasság főisteneinek egyike Brahmá (a teremető) és Visnu (a megtartó) társaként, a rombolás és a megújulás, a rossz és a jó, az aszkétaság és a termékenység megtestesítője. Felesége, Párvati ugyancsak a pusztítás istenasszonya, de egyben ő a Nagy Anya, az életadó is. Két fiuk van: az elefántfejű Ganésa, az akadályok legyőzője és Szkanda, a háború tízfejű istene.

Dél-Indiában Sivát Nátárádzsaként, a tánc uraként tisztelik. Tánca a létezés egységét és ritmusát jeleníti meg; a Világmindenség kisugárzó energiáit, a megsemmisülést és újraszületést a körülötte lebegő lángkoszorú jelképezi. Ábrázolásaiban – ezek a leggyakrabban bronz szobrok – többnyire vagy ruhátlanul jelenik meg vagy fátyolszerű, vékony, törzsét és lábát fedő, szoros ruhában. Haja kontyba van kötve, mint a jógiknak, mert ő a tökéletes jógi. Kontyát holdsarló – a Gangá folyó szimbóluma – díszíti. Feje két oldalán a sugarak a haját jelzik, amely a Gangá vizének lejutását segíti a Földre. Hajfürtjei között koponyát, kígyót és más jelvényeket láthatunk. Jobb fülében férfi-, bal fülében női fülbevaló csüng. Homlokán – a tökéletes tudás jelképe – egy harmadik szem van, amely akkor támadt, amikor felesége, Párvati mögé lopózott, s tenyerével befogta a másik két szemét. Nyakát védelmezően egy kobra fogja át. Négy karja rendkívül mozgalmassá teszi szobrait. Első jobb keze félelmet elhárító kéztartásban látható. Második jobb kezében kis homokóra alakú csörgődobot tart, amely az örökkévaló hangra, s általa az örökkévalóságra utal. Első bal karja a melle előtt lendül át, lecsüngő kézfeje a felemelt bal láb irányába mutat. A kéztartás az „elefántormány pozíciót” utánozza, s mint ilyen Ganésát, Siva fiát, az akadályok elhárítóját idézi. Második bal keze félhold-kéztartásban van, tenyerében lángnyelvek imbolyognak, a világ pusztulására emlékeztetve. Az isten jobb lábával egy földre boruló, torz törpe alakjára tapos, ez az apszmára purusa, vagyis a feledékenység, a testet öltött életvakság, az emberi tudatlanság. Legyőzése csak az igazi bölcsesség elérésével lehetséges. Táncra lendülő bal lába a megváltást jelképezi.

Siva alakjának teremtő vonásai alapvető jelképében a linga-falloszban öltenek alakot. A női nemi szervet szimbolizáló jonin álló kőoszlopként ábrázolt lingák egész Indiában elterjedtek, Siva kultuszának legfontosabb tárgyai lettek. Egy legenda szerint Siva, mikor feleségével, Párvatival szeretkezett, egyáltalán nem zavartatta magát a bölcs Bhrigu látogatása miatt, s azóta kapcsolódik tisztelete a fallikus jelhez.

A Siva templomok másik állandó termékenységet sugárzó tárgya a Nandi (a szanszkrit szó jelentése: a megörvendeztető, a boldog), az indiai zebu bika szobra. A hagyomány szerint Siva és Párvati nászajándékként kapta a nagy fehér bikát, amely később Siva hátasállata és őrzője lett a démonok ellen vívott harcában. Nandi sok mindenben hasonlít a gazdájára: erős, bátor, szenvedélyes, de szenvedélyét képes féken tartani. A hinduk, hogy részesüljenek a termékenység és a bőség ajándékában, szobrát színpompás trópusi virágfüzérrel díszítik.