S.
Nagy Anikó
Szalonok és teaestélyek
Teakult,
a Terebess Online különlapja
A
18. század a gazdasági-társadalmi fejlődés, a polgári átalakulás kibontakozásának,
új eszmék születésének kora. A társasági életben a 17. század mever és hivalkodó
ünnepélyessége lassan unalmassá vált. Hiába köszöntötték XIV. Lajos udvarában
az új évszázad megszületését pompás, kínai stílusú ünnepséggel, a kertben kínai
pagodával, japán teaházzal, az előkelőség egy része hátat fordított Versailles-nek.
A 18. században a társadalmi élet központja Párizs volt. A főúri palotákban,
később a nagypolgárság házaiban is, létrejöttek a szalonok. Kialakulásuk új
lehetőséget kínált az iparművészet minden területének, mely a rokokó stílus
diadalában és Franciaország határain túlmutató hatásában teljesedett ki.
Az emberek egyre inkább előnyben részesítették a bensőséges környezetet, az
otthont, az óriási termek helyett a kisebb szalonokat. Ennek megfelelően eltűntek
a nehézkes bútorok, a könnyed elegancia, a nőies formák kerültek előtérbe. Új
bútortípusok születtek, a régiek pedig átalakultak. A széknek például új funkciója
született - használni kezdték. Régebben a méltóság jelképe volt, elsősorban
tekintélyes embereket illetett meg, a családban a családfőt. Egyre kényelmesebb
típusait hozták létre. Az egyik új bútor elnevezése szó szerint kényelmet jelent:
komód. Népszerűek lettek a kanapék is, mert egyszerre több személy is ráülhetett.
Az új bútorok hamar kedveltté váltak mind az udvar, mind a nemesség és polgárság
körében. Alakjuk is sokat változott. Már nem követték az építészeti formákat,
elsődleges szempont a kényelem lett. A barokk kor súlyos asztalairól eltűntek
a keresztrudak, a lábakat összekötő lécek. "S" alakban hajlított lábai
miatt könnyed hatást keltettek. A "könnyű kisbútorokat" tetszés szerint
variálhatták a vendégek száma szerint, megfelelően csoportosíthatták és ahogy
a szükség kívánta, hamar átrendezhették az egész szalont.
A bútorokat a merész, kínaias indíttatású díszítőművészet hangsúlyozta, kifejezve
a kor emberének vonzalmát is az egzotikus világ iránt. Megszületett az üveges
szekrény, a vitrin, melyben helyet kaptak a Kínából érkezett, nagy becsben tartott
porcelán teáskészletek, vázák, majd az európai porcelángyárak készítményei is.
Változás történt a társasági életben is. Meglazultak a feudális életforma kötelékei,
új világnézet formálódott. A társasági élet központjába a nő került, aki az
emancipáció első jeleként lerázta az etikett nyűgjét. Az otthont teremtő nő
új szerepköréhez tartozott a társasági élet összefogása. Viselkedését a természetesség
és a kulturáltság jellemezte.
A 18. századi ún. irodalmi szalonok a francia szellemi élet demokratikus központjai
voltak. Itt olvasták fel az írók és a költők új műveiket, és élénk politizálás
folyt. A szalonoknak nagy szerepe volt a felvilágosodás eszméinek terjesztésében
is. Találóan jegyezte meg John Rutledge a század közepén: "Franciaországban
bármit mondanak, abból az asszonyok hangja hallatszik ki, és bármit tesznek,
az az asszonyok akarata szerint történik." Az első irodalmi szalont du
Maine hercegnő nyitotta meg királyi fényűzésű kastélyában.
Aki Versailles-ban nem érezte jól magát, az őhozzá járt. A kávé, tea és csokoládé
élvezetének elterjedése új színt hozott az akkor formálódó társasági életbe.
Keletihez hasonló teaszertartás nem jött létre, nem illett az európai életmódhoz.
Bár a teát legtöbbször a szalonban készítették el, a teafőzés folyamatának láttatása
nem kapott akkora szerepet, mint Keleten. A szertartás szerepét a társasági
szórakozás és a vele járó etikett vette át.
Az új italok alkalmasak voltak arra, hogy egyszerre több embert lehessen minden
különösebb ceremónia nélkül fogadni. A szalonok berendezése tökéletesen megfelelt
a tea (kávé és csokoládé) felszolgálására. A teaital újdonsága vonzerőt kölcsönzött
a teaestélyeknek. A 18. században a tea még nagyon drága volt. Az emberek inkább
csak orvosságként ismerték, vagy hallottak róla. A teázás szerepét a társasági
életben Brillat-Savarin, "Az ízlés fiziológiája" szerzője szavai fejezik
ki a legpontosabban: "Semmi sem teszi olyan kellemessé a társalgást, mint
valami olyan foglalkozás, amely a figyelmet nem vonja el a beszélgetéstől..."
Párizsban átvették az angoloktól az ötórai tea szokását, illetve ehhez hasonlóan
kávédélutánokat is tartottak. (A kávé csaknem száz évvel megelőzte a teát, és
az áttérés csak lassan haladt. Teljesen sohasem történt meg.)
A teadélután idejére a szalonban két-, három-, legfeljebb négyszemélyes kis
asztalokat helyeztek el. Néhányukon kártya vagy dominó, többségükön pedig frissítők
voltak. A ház úrnője ez alkalomra angol divat szerint öltözött. Egyszerű, rövid
ruhában, muszlin köténykében, fején kis kalappal várta a vendégeket egy hosszú
pult mögött állva, melyen gyümölcsök, sütemények és bonbonkönyvek (könyv formájú
bonbonos dobozok) voltak. Egy mellékasztalon spiritusz lángja felett ezüst teafőzőben
forrt a víz, mellette állt a teáskanna és a csészék. Szokás volt a teához vajas
kenyeret adni fehér vagy rozskenyérből, duplán összerakva és tetszetősen elrendezve.
A díszkandallón különféle színes likőrök sorakoztak. Az inasok fehér mellényben
és sapkában, tálcákon kínálgatták a vendégeket. Ezekre az estélyekre általában
ismerősöket hívtak, a ház úrnőjének nem kellett mindenkihez odamennie, hogy
üdvözölje őket.
Az érkezők társadalmi rangjuktól függetlenül ahhoz az asztalhoz ülte, amelyikhez
kedvük tartotta. A háziasszony feladata volt a különböző rangú és világnézetű
vendégek összetartása és szórakoztatása. Elmés társasjátékokat eszeltek ki,
de nem volt ritka a miniatűr színházi előadás és a pantomimjáték sem.
A 18. század második felében az étkezés kultúrája is jelentős változáson ment
keresztül. Korábban a vendégeskedés nagy lakomákat jelentett. Ez idő tájt kezdték
megkülönböztetni az ínyencséget a falánkságtól. Új ételekkel-italokkal ismerkedtek
meg, velük együtt addig nem látott edényféleségekkel.
Az asztali edények változatosabbak lettek. Az idegenek Párizsban az asztalokon
számos olyan tárgyat találtak, aminek nemhogy a nevét nem ismerték, de sokszor
azt sem tudták, mire valók. A kávé és tea elterjedésével kialakult változatos
formájú és festésű porcelán kávés és teás készletek emelték a terített asztalok
fényét. Díszei voltak a tükrös-üveges vitrineknek és tálalóknak is. A vendégeskedések
száma növekedett, egy napra olykor több látogatás is esett. A teaestélyeket
olyan emberek számára tartották, akik sem éhesek, sem szomjasak nem voltak.
Az összejövetelek célja a szórakozás volt.
Korábban az étkezések fő kísérője a bor volt. A kávé, tea és csokoládé meghonosodásával
az étkezés gazdagodott, kísérőjeként a bor háttérbe szorult. A 18. század végén
már divat volt a reggeli teázás is. A reggelit az ágyban, vagy a budoárban fogyasztották
el. E szokáshoz alakultak ki az egy- és kétszemélyes teás és kávés reggelizőkészletek.
A bor egyeduralmának megtörésére utal, hogy a bordalok mellett megjelentek az
új italt megéneklő dalok és versek. Kínai tea ihletett meg például egy Anett
von Droste-Hülshoff nevű német hölgyet, aki Teaasztal című versében 15 versszakon
keresztül dicsőítette e varázslatos italt. Maradandó értéket képvisel Heinrich
Heine teakölteménye:
"Ízlett
a tea a vitatárgynak
Csemegéjük is a szerelem
Az urak vadul esztétizáltak
A nők finoman, kecsesen."
Ez
a vers a híres berlini Stanley cukrászdában született. A cukrászda a társasági
élet új, nyitott színtere volt. Költők, írók, filozófusok cseréltek gondolatot
a teáscsészék mellett.
A teázás a művelt emberek csendes szórakozása volt a németeknél is. Johann Wolfgang
von Goethe például kedvelte a társaságot a teázóasztal körül. A Mendelssohn
házban az esti hangversenyeken teát szolgáltak fel. Nagy tisztelője volt az
új italnak a 18. század neves filozófusa, Friderich Lessing is. Tőle jegyezték
fel a következő mondást: "Azt, hogy holnap élek-e, természetesen nem tudom,
de azt, hogy ha holnap élek, teát fogok inni, azt biztosan tudom."
A napóleoni háborúk után, a 19. század elején a polgárság anyagi megerősödése,
életvitelének átalakulása Európa-szerte kiszélesítette a teafogyasztók táborát.
Luxuscikkek iránti fokozódó igényük lendületet adott a porcelángyártásnak. Megrendeléseikkel
korlátlan lehetőséget biztosítottak az ötvösművészet fejlődésének is.
Az ún. kávéfogyasztó országokban - Poroszország, Franciaország és az Osztrák
birodalom - a teafogyasztás csak lassan terjedt el, sohasem öltött olyan méreteket,
mint Angliában vagy Oroszországban. Hosszú ideig csak az uralkodó osztályok
körében volt népszerű. A szőlőtermő területeken a borivó népeknél a bor uralmát
sohasem tudta igazán megtörni.
A kávé és a tea békés egymás mellett élésének emléke egy régi lipcsei közmondás:
A törökök barna italát délutánonként iszom a barnák, a Kínából származó világos
italt, a teát reggelenként, a szőkék tiszteletére.