Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

Wudi, Kr. e. 156-87/86

Wu-ti, pinyin átírással WUDI, eredeti nevén LIU CHE, pinyin átírással LIU CHE (szül. Kr. e. 156 - megh. Kr. e. 87/86. márc. 29.), kínai császár Kr. e. 141/140-től; erőskezű uralkodóként nagymértékben megnövelte a Han-dinasztia (Kr. e. 206-Kr. u. 220) hatalmát, kifelé pedig kiterjesztette a kínai befolyást, a konfucianizmust Kína hivatalos államideológiájává tette.

Valószínűleg Ching-tinek, a Han-dinasztia 5. császárának a tizenegyedik fia volt. A császár rokonai elérték, hogy 7 évesen őt jelöljék trónörökösnek (ez eltért a legidősebb fiú örökösödésének szokásától). Rokonaitól és tanítóitól a későbbi uralkodó két, egymásnak alapvetően ellentmondó iskolása hatását szívta magába. Az egyik a taoizmus volt, amely ekkoriban igen közel állt a hasznossági elvvel vezérelt császári egyeduralmat szorgalmazó legizmushoz. A másik a konfuciánusoké volt, akik szertartási szabályokkal és egyéb eszközzel igyekeztek korlátoznia a Han-uralkodók növekvő hatalmát.

Uralkodásának kezdeti éveiben rokonai és udvari hivatalnokai hatására méréskelt politikát folytatott, de a Kr. e. 130-as évek végére, arra a meggyőződésre jutott, hogy elődeinek alapvetően védekező külpolitikájával nem lehet megoldani a külső problémákat. Kr. e. 133-ban támadást indított az északi határokat leginkább veszélyeztető nomád hsiung-nu nép ellen, s ezután uralkodását a birodalom megnövelésének szentelte. Kr. e. 101-re a katonái megpróbáltatásaival nem törődő, a vereséget elviselni nem tudó Wu-ti seregei minden irányban kiterjesztették a kínai uralom határait.

Dél-Kínát, valamint Észak- és Közép-Vietnamot betagolták a birodalomba. Észak- és Közép-Koreát, amely Kr. e. 128-ban kikerült a kínai fennhatóság alól, visszafoglalták, és császári helytartókat küldtek a kormányzásukra. Wu-ti seregeket küldött a Góbi sivatagon túlra is, hogy megszüntessék a hsiung-nuk jelentette fenyegetést, ám e hadjáratok nem jártak sikerrel.

A mai Üzbegisztán területén fekvő Fergána elleni Kr. e. 104-es első hadjárat kudarcba fulladt, de a császár nem tágított. A második expedíciós sereg Kr. e. 101-ben tért vissza, magával hozta a fergánai uralkodó fejét. Emellett a Kína és Fergána közötti kis államokat is sikerült leigázni. Wu-ti ezzel a kínaiak által ismert világ tetemes részét meghódította.

Háborúi és egyéb vállalkozásai kimerítették az ország tartalékait, ezért kénytelen volt újabb bevételi forrásokat keresni. Új adókat vetett ki, állami monopólium alá vonta a sót, a vasat és a bort. Uralkodása második felében a kormányzatnak mégis folyamatosan pénzügyi gondokkal, ill. a nép elégedetlenségével kellett szembenéznie. A gazdasághoz hasonlóan az államapparátust is kemény kézzel igazgatta. Új intézményeket hozott létre a hivatalnokok szigorú ellenőrzésére. Olyan embereket fogadott a szolgálatába, akik kívül álltak a hivatalnoki rendszeren, s akik gondoskodtak arról, hogy az apparátus még engedelmesebben kövesse a császár akaratát. Általában olyan embereket emelt föl maga mellé, akik hozzá hasonlóan durvák, követelőzőek és könyörtelenek voltak. Erőszakos politikája ellenére arról is híres, hogy őt tette a konfucianizmust hivatalos állami tanítássá. Bár nem tett rá nagy hatást a jóindulatú atyaként viselkedő uralkodó eszménye, nagyra becsülte a konfuciánusok irodalmi képességeit és azt, hogy az iskola fontosnak tartotta a szertartásokat.

Utolsó négy éve a visszakozásé és a megbánásé volt. Nem tudta folytatni sem a terjeszkedő politikát, sem a pazarlást. Kr. e. 91-ben egyik bizalmasa hamisan azzal vádolta meg a trónörököst, hogy fekete mágiával el akarta pusztítani az uralkodót; a trónörökös kétségbeesésében lázadást szított, ennek során ezrek estek el, s maga a trónörökös is öngyilkos lett. Nem sokkal halála előtt Wu-ti a 8 éves fiát jelölte utódának, majd halála közeledtét érezvén a trónörökös anyját bűntett vádjával bebörtönöztette. Az asszony meghalt, állítólag "bánatában". Wu-ti nem torolta meg a halálát, sőt talán ő maga okozta, hogy a fiatal császár ne kerüljön ugyanúgy a rokonok befolyása alá, ahogy annak idején ő maga.

 

Wudi, 236-290

Wu-ti, pinyin átírással WUDI eredeti nevén SSU-MA YEN, más néven (HSI-CHIN) SHIH-TSU (szül. 236. Kína - megh. 290. Lo-yang), a nyugati Chin (Jin)-dinasztia (265-316/317) alapítója és első császára 265-től; ez a dinasztia rövid időre újra egyesítette Kínát a Han-dinasztia (Kr. e. 206-Kr. u. 220) bukását követő zűrzavaros időszakban.

A híres Ssu-ma nemzetségből származott, amelyhez a nagy Han-kori történetíró, Ssu-ma Chien is tartozott. Wu-ti a Wei-dinasztia (220-265/266) államában a legnagyobb hatalmú hadvezérré emelkedett. 263-264-ben a Wei királyság elfoglalta Shu Hant, a Három Királyság korának másik államát. 265-ben megdöntötte a Wei uralkodóházat, elfoglalta a trónt, és kikiáltotta a Chin-dinasztiát. 280-ben meghódította Wut, a Három Királyság korának harmadik államát, s ezzel egyesítette Kínát.

Kormányzati reformja részeként szélnek eresztette hadseregét, hogy csökkentse költségeit. Igyekezett visszaszerezni az adóztatás feletti ellenőrzést, valamint leszállítani a súlyos bérleti díjakat, amelyeket a nagy hatalmú földbirtokosok csikartak ki a parasztoktól. Nem sikerült azonban megtörnie a helyi oligarchiák uralmát, s hadserege leépítésével Kínát védtelenné tette a beözönlő nomád népekkel szemben. Ráadásul birtokait 25 hercegségre osztotta 25 fia számára. Az a fia, aki az utóda lett, képtelen volt testvéreit az uralma alá vetni, így Ssu-ma Yen dinasztiája felbomlott a belháborúban, amely a "Nyolc király felkelése" néven vált ismertté.

 

Wudi, 464-549

Wu-ti, pinyin átírással WUDI eredeti nevén HSIAO YEN, más néven (NAN-LIANG) KAO-TSU (szül. 464. Kína - megh. 549. Kína), a Dél-Kínát rövid ideig uraló déli Liang-dinasztia (502-557) megalapítója és első császára 502-től. Elősegítette, hogy a buddhizmus meghonosodjon Dél-Kínában.

Miután bátyját a császár kivégeztette, sikeres felkelést indított a Chi-dinasztia ellen, és kikiáltotta magát a Liang-dinasztia császárának. Uralma hosszabb és szilárdabb volt, mint e korszakban bármely más déli császáré.

Tevékenyen segítette a buddhizmus elterjedését, és elkészítette az első kínai Tripitakát, vagyis a buddhista iratok gyűjteményét, 527-ben, majd 529-ben kolostorba vonult, s csak nehezen lehetett rávenni, hogy visszatérjen hivatalába. Miután 549-ben a fővárost elfoglalta egy "barbár" hadvezér, Wu-ti egy kolostorban éhen halt.

 

 

 

 

 

 

 

 

.