Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

Vivekananda

eredeti nevén NARENDRANATH DATTA (szül. 1863. jan. 12. Calcutta, India - megh. 1902. júl. 4. Calcutta), hindu vallási vezető és reformer; megpróbálta az indiai vallás szellemiségét egyeztetni a nyugati anyagi haladással, mert meg volt győződve, hogy a kettő kiegészíti egymást. Filozófiájában az ember saját magasrendű énjét tekintette abszolútumnak, s az emberiség javára való munkálkodást a legnemesebb cselekedetnek.

Gazdag, kájasztha kasztbeli bengáli családban született. Egyetemi tanulmányai során megismerte a nyugati bölcseletet, a kereszténységet és a természettudományokat. Nagy fontosságot tulajdonított a társadalmi reformoknak, és csatlakozott a Brahmó Szamádzshoz (Brahmá Társaság), amely a gyermekházasságok szokásának megszüntetéséért, az írástudatlanság felszámolásáért küzdött, és célnak tekintette a nők, valamint az alacsonyabb kasztok iskolázását. Vivekananda lett a minden vallás lényegi egységét hirdető Rámakrisna legjelesebb tanítványa. Mindig is a védák egyetemes, humanista oldalát hangsúlyozta, a szolgálattételt, szemben a dogmával. Előadókörútjainak nagy része volt abban, hogy Angliában és az Egyesült Államokban teret hódított a védánta. 1893-ban ő képviselte a hinduizmust Chicagóban, a Vallások Világparlamentjében, s meggyőződésével, szónoki tudásával lenyűgözte hallgatóságát. Miután 1897-ben nyugati tanítványainak egy kis csoportjával hazatért Indiába, Calcutta közelében megalapította a Rámakrisna Missziót.

Szvámí Vivékánanda: Patandzsali jóga-aforizmáinak magyarázata (Malik Tóth István fordítása)
Swami Vivekananda: Patanjali Jóga-szútráinak kommentárja
Complete Works of Swami Vivekananda

 

Rámakrisna Misszió

Rámakrisna más írásmóddal RAMAKRISHNA, kiterjedt oktató és emberbaráti munkát végző vallási társaság Indiában; főszerepet játszik az advaita védánta nevű ortodox hindu filozófiai iskola tanainak nyugati terjesztésében is.

A társaságot Vivekananda alapította 1897-ben, Calcuttában kettős céllal: egyrészt hogy terjessze a védánta tanait, ahogyan azokat az Indiában szentként tisztelt Rámakrisna (1836-86) megtestesítette életével, másrészt hogy javítson az indiai emberek életkörülményein. Rámakrisna, aki alaposan megismert más vallásokat is, köztük a kereszténységet és az iszlámot, magáévá tette azt az ősi hindu meggyőződést, hogy minden vallás ugyanahhoz a célhoz vezet, még ha más-más úton is. Rámakrisna tanítványok kicsiny, de meggyőződéses csoportját gyűjtötte maga köré, akik közül már fiatalon kiemelkedett Narendranath Datta, aki később a Vivekananda nevet vette fel; Rámakrisna őt jelölte ki utódjául. Ezek köré a tanítványok köré szerveződött a Gangesz-parti Belurban, Calcutta közelében a Rámakrisna-kolostor (math), melyet 1898-ban szenteltek fel. Az 1953-ban Calcuttában alapított Shri Sarada-kolostor 1959-ben külön szervezet alapjait rakta le Vivekananda eredeti szándékai szerint; testvérszervezetének, a Ramakrishna Sarada Missziónak pedig India több pontján van helyi központja. Az elsősorban a nők szolgálatát ellátó Rámakrisna-missziós központok egy részét is a Sarada vette át.

A szervezet amerikai ágazata már 1898-ban megalakult Vivekananda hatására, aki a világ vallásainak 1893-as chicagói egyetemes kongresszusa előtt előadásokat tartott az Egyesült Államokban. A szervezet tevékenysége a következő fél évszázad során nagyban kibővült, s az 1980-as években már 13 fiókszervezete volt az Egyesült Államokban, továbbá központjai létesültek Bangladesben, Szingapúrban, Srí Lankán, a Fidzsi-szigeteken, Mauritiuson, Argentínában, Franciaországban és Svájcban is. A nyugati országokban ezek a központok nem folytatnak szociális tevékenységet, csupán Rámakrisna tanait terjesztik. Indiában a XX. század végén csaknem 90 kolostoruk és missziós központjuk van. Foglalkozik gyógyítással, tanítással, könyvkiadással, szociális munkával.

 

 

.