Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

ostábla, triktrak

Az ostábla egyéb elnevezései és változatai (ábécérendben):

Acey Deucey (amerikai változat)
backgammon (angolul)
ferga (görög alváltozat)
jacquet (francia kávéházi változat)
mbortes (görög alváltozat)
plakoto (görög alváltozat)
tavla (törökül)
tavli (újgörögül)
tric-trac (régi francia nemesi változat)

Rövid játékleírás
Két személy által játszott, táblás játék; lényege, hogy a játékosok kockadobás szerint lépve korongjaikkal (köveikkel) versenyben végighaladjanak a játékmezőn, majd sorra levegyék őket a tábláról A győzelemhez a szerencse és a taktika egyaránt nélkülözhetetlen. A triktrak a XX. század végén világszerte igen népszerűvé vált.
A játék ősét már Kr. e. 3000 táján ismerték. A rómaiak „tizenkét soros játék”-a (Ludus Duodecim Scriptorum) már csaknem azonos volt a modern triktrakkal, amely főként a Mediterráneum keleti felén terjedt el.
A triktraktábla négy részre oszlik, mindegyiken 6-6 - a könnyebb számolás kedvéért két színnel színezett - ék alakú mező van. A táblát függőlegesen kettéosztó sáv („sorompó”) választja el a játékosok „külső” és „belső” tábláját. A játékosoknak 2-2 dobókockája és 15-15 sötét, ill. világos korongja van, a kezdőállásból ezekkel lépkednek mezőről mezőre egymással szemben, a dobott pontszámnak megfelelően. A két számot 2, vagy összegüket 1 koronggal lehet lelépni. Ha a játékos két egyformát dob, a pontszámot négyszer lépheti le, 1, 2, 3 vagy 4 korongra elosztva. Nem léphet olyan mezőre, amelyen az ellenfélnek 2 vagy több korongja van (blokkolt mező). Ha olyan mezőre lép, amelyen az ellenfélnek 1 korongja áll, akkor azt kiüti; a kiütött korong a sorompóra kerül, és a másik játékos csak akkor folytathatja a játékot, ha kiütött korongját az ellenfél belső tábláján visszahozta.
Amikor a játékos mind a 15 korongot belső táblájára vitte, elkezdheti levenni őket; az nyer, akinek ez hamarabb sikerül. A győzelem egyszeres, ha az ellenfél ekkorra már legalább 1 korongját levitte; kétszeres (gammon), ha ez még nem történt meg; háromszoros (backgammon), ha még maradt köve a nyertes belső tábláján. Ha a játékosok pénzben játszanak, vagy többfordulós a játék, meghatározott pontokon a tétet tovább emelhetik.

 

Részletes játékszabály
A játékot két játékos játszhatja, világos illetve sötét kövekkel. A játék célja, hogy minél előbb kivigyük az összes saját kövünket a tábláról, illetve, hogy ebben akadályozzuk az ellenfelet.
A játékot egy érdekes, 24 háromszöget tartalmazó táblán játszák. A fehér játékos a tábla bal alsó sarkából indul, a bábui balról jobbra haladnak a tábla alján, aztán a jobb oldalra érve átlépnek a felső oldalra, ahol jobbról balra mennek tovább. (Mintha a tábla félbe lenne hajtva) A feketével játszó játékos a bal felső sarokból indul, és épp ellentétes irányba halad, mint a fehér.

A játék menete
A játékosok felváltva dobnak két kockával, a dobott pontoknak megfelelően léphet a soron következő játékos. A dobott értéket le lehet lépni egy vagy két külön kővel is. Ha valaki párost dob (azaz mind a két kockán ugyanaz a szám áll), akkor ezt nem kétszer lépheti meg, hanem négyszer. Ilyenkor akár 4 különböző kővel is leléphető a dobás. Fontos szabály, hogy ha több számot egy kővel lép a játékos, akkor azt csak úgy teheti meg, hogy a két lépés külön-külön is szabályos legyen. (Azaz a közbülső lépéseknél ne legyen fala az ellenfélnek.)

Fal
Ha egy mezőn legalább 2 köve áll egy játékosnak, akkor azok falat képeznek. Erre a mezőre az ellenfél nem léphet, viszont átugorhatja.

Kiütés
Ha egy játékos olyan mezőre lép, ahol az ellenfélnek pontosan egy köve van, akkor azt kiüti. A kiütött kő a játéktér közepére kerül. A kiütött kővel játszó játékosnak először mindig a kiütött köveket kell visszahoznia a játékba, amíg ez nem sikerül neki, más kővel nem léphet. A kiütött követ úgy kell elképzelni, mintha egy 'nulladik' mezőn állna, tehát a következő dobásnál annyiadik mezőre lehet vele belépni, ahányat a játékos dobott. (Ezt az első hat mezőt nevezzük belépő-körzetnek.) Természetesen a kiütött, és éppen belépő kővel sem lehet falra lépni. (Így szélsőséges esetben - ha az ellenfélnek több fala is van már a belépő körzetben - az is előfordulhat, hogy egy játékos nem tud lépni több körön át.) Ha több kiütött kő van, lehetséges, hogy csak az egyik kővel tud belépni a játékos (Mert a másik mezőn fal van), ilyenkor csak ezt a dobást lépheti le.

Passz
Ha a játékos a fentiek miatt nem tudja lelépni minden dobását, akkor passzol. Ez úgy lehetséges, hogy az összes kőtöl a dobott távolságokra az ellenfélnek fala van.

Kiszállás
Ha egy játékosnak már minden köve az utolsó 6 mező valamelyikén (Az ún. kiszálló-körzetben) van, akkor megkezdheti a kövek kiléptetését. (A fehér játékos kiszálló-körzete egyben a fekete játékos belépő-körzete és fordítva.) Egy kővel akkor lehet kilépni, ha a dobott szám megegyezik a kő mezőjének a sorszámával. Természetesen kiszállás közben is lehet lépni a többi kővel is. (Pl. ha 2-t dob a játékos, akkor kiléphet a 2. mezőről, de léphet a 4.-ről a 2.-ra is.) Ha a játékos nem tud kiszálláskor lelépni egy dobást, mert már minden köve kisebb sorszámú mezőn áll, mint amit dobott, akkor felhasználhatja a dobást arra, hogy a legnagyobb sorszámú mezőn lévő kövével kilépjen. Ha kiszállás alatt az ellenfél kiüt egy követ, akkor azzal a kővel a fenti szabályok szerint újra be kell lépni, végig kell menni a táblán, és ha ismét minden kő a kiszálló-körzetben van, csak akkor lehet folytatni a kiszállást. A játékot az a játékos nyeri, aki hamarabb kiszáll az összes kövével. A Backgammon-nak több változata is van. Egyes változatok megengedik, hogy (bár egymás mellett csak 5 fér el) akárhány azonos színű kő álljon egy mezőn. Mivel az 5 köves limittel sokkal izgalmasabb a játék, ezt ajánljuk.

Arghyropoulos Ghavrilos: Tavli tanfolyam
http://www.gammon.hu/