Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

síiták (sí’ita)

A sía szó eredeti jelentése "követők, párt, frakció", politikai értelemben Ali pártját jelenti. Azt a nézetet képviselték, hogy a politikai hatalom a próféta halála után vejére, Alira és az ő fiaira száll. A történelem során több irányzatra szakadtak, ezek közül napjainkban három jelentősebb ágazat található meg.

1. Imámiták: a síiták 90%-át adják a tizenkettes (a 12. imám követői), vagy imámita síiták, akik Iránban, Irakban, Dél-Libanonban és a Perzsa-öbölben élnek. Azt tartják, hogy az imámok sora Alitól indul, és a várt Megváltóig tart. A törvénykezés tekintetében két irányzatuk van:

a) a tradicionalisták, akik csak a Koránt és a prófétai hagyományokat fogadják el jogforrásként;

b) az uszuliták, racionalisták, akik a Korán és a hagyomány mellett elfogadják a konszenzust és az ember értelmi lehetőségeit mint jogforrást. Teológiai-politikai állásfoglalásuk hagyományosan a "rejtekezésre" (taqijja) alapult, és kerülte a politikai jellegű közéleti tevékenységet. A 20. század közepétől al-Khomeini megújította ezt a teológiai-politikai gondolkodást, azt hirdetve, hogy a Megváltó eljöveteléig a politikai és a szellemi hatalom a legkiválóbb vallásjogtudósokat illesse.

2. Iszmailiták: olyan gnosztikus muszlim irányzat, amely elismeri az iszlám szent törvényét, de azt "külsődlegesnek", másodlagosnak tekinti. A központi elem számukra a "belső, rejtett, fel nem tárt tartalom". Ezt a belső tartalmat azonban csak a "Rejtőző Imám" ismeri, aki teljes politikai és szellemi hatalommal rendelkezik, és irányítja a közösséget. Tanaikat titkos misszionáriusokkal terjesztették, propagandájukban felhasználták, hogy a próféta családjához tartoztak, s ügyüket sikerre víve Egyiptomban 969-1171 között a Fatimida-dinasztia virágzó államát hozták létre. Ma a síiták 7%-át teszik ki az iszmailiták, Indiában és Pakisztánban, illetve Nyugaton élnek.
Farhad Daftary: Az iszmá'iliták rövid története

3. Zajditák: Jemenben élnek, a szunnitákhoz a legközelebb álló irányzat, hanafiták a vallásjog és mutaziliták a teológia tekintetében.