Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

szent növények

India vallásos gyakorlatában nagy szerepet játszanak a különféle szent növények. Ezek tisztelete mély teológiai jelentőségű.
A tulaszí rendkívüli tiszteletnek örvendő szent cserje, melyet általában a hinduk, de főleg a vaisnavák imádnak. Gyakorlatilag majdnem minden Visnu-templomban van egy tulaszí-kert. Amikor Visnunak vagy Krisnának ételt ajánlanak fel, minden felajánlott fogásra egy-egy tulaszílevelet raknak. Indiában sok embernek van tulaszí növény az otthonában. Kedvező hatásúnak tekintik a lelki fejlődésre.
A pipalt a hinduk és a buddhisták is szentnek tekintik. Boddhi fának is nevezik, mert Buddha e fa alatt érte el a megvilágosodást. Termete óriási. Az ágairól a banyanfához hasonlóan növekvő léggyökerek elérve a földet szintén fatörzs vastagságúvá fejlődnek. Így elburjánzva néhány évtized alatt egy fa egész erdő méretűre növekedhet.
Az asóka, a csampaka és a késara fák Sivával, a kamala Laksmíval, a sriphala Párvatíval, a kaila, a banánfa pedig Kálí egyik formájával kapcsolatos. Ezek ágait, virágait ünnepségek és esküvők alkalmával gyak-ran használják díszítésként.