Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

"A völgy szelleme nem hal meg" avagy gondolatok a nőkről, "kínaiul"
theBusinessWoman, Nők az üzleti életben, II. évfolyam, 3-4. szám, 2004. Ősz-Tél, 28-30. oldal

A tanítás, miszerint a nőknek 84 utálatos és 84 ezer kellemetlen formája létezik, a könyörületességéről és toleranciájáról ismert buddhizmus egy tanítása. Sőt, a buddhista nézetek szerint, ha nők is csatlakoznak a közösséghez és apácaként élnek, az 500 évvel rövidítheti le Buddha tanításainak evilági fennmaradását.

Egyes társadalmakban, a nőknek hírhedten alacsony rang jutott osztályrészük, s annak ellenére voltak háttérbe szorítva, hogy általában a nőiségnek, mint univerzális princípiumnak nagy jelentőséget tulajdonítottak. Köztudott, hogy az ázsiai társadalmakban és kultúrákban a nők mennyire másodlagos pozícióba szorultak, ugyanakkor a nőiség, mint elv kulcsfontosságú szerepet töltött be. Kínában, a társadalom alapját alkotó konfucianizmus kizárólagosan férficentrikus filozófiája, megkövetelte az uralkodó és a családfő tiszteletét, melyek természetesen mind férfi szerepek voltak. A nőktől elvárta, hogy eleget tegyenek alapvető feladatuknak, a fiú utód megszülésének, aki majd az előírások szerint elvégzi az ősöknek szóló szertartásokat. A konfuciánus társadalomban, szerepük tehát fontos volt, pozíciójuk mégis alárandelt. Az ázsia több országában is népszerű buddhizmus tanításai között szerepel egy, mely nyíltan kimondja, hogy ha a tanításokkal nők is kapcsolatba kerülnek, akkor a Tan fennmaradásának esélyei csökkennek. Ugyanakkor, találunk példát arra is, hogy mindezek ellenére, voltak nők, akik ki tudtak törni ebből az évszázados szokásokon alapuló társadalom ideálból, s uralkodói pozíciót, vagy éppen buddhista szerzetesi eszményeket tudtak megvalósítani. A kínai társadalom erőteljes férficentrikussága és a korai buddhizmus férfi dominanciája rányomta bélyegét a nők és a nőiség megítélésére. A rosszal és alacsonyrendűvel azonosították. A kínai vallásos és filozófikus világképben, a taoizmus töltötte be azt a szerepet, mely metafizikai dimenzióba helyezve a nőiséget, annak szerepét hangsúlyozta.
A kínai taoista filozófiának, egyik sarkalatos pontja a polaritások kiegyenlítése, a kettősség megszűntetése, a nemiség átlényegítése. A hivatalos konfuciánus, császári ideológiával szemben, a taoizmus egyfajta lázadást, elkülönülést valósított meg többek között azzal, hogy a nőiség, nő-férfi viszonyának és a nőiesség-férfiasság tárgyalásának kérdésében egészen más szempontokat is figyelembe vett. A taoista filozófia kezdetét Lao zihez köti a hagyomány. A nevével fémjelzett Út és erény könyve számtalan utalást tartalmaz a taoisták nemekről, nemiségről alkotott filozófiai nézeteiről.
Jellemző a taoizmusra, hogy a hétköznapi élet minden területét metafizikai elvek egymásrahatásának eredményeként kezeli, így mindent, mint ahogy a szexualitást is, metafizikai nézőpontból vizsgál meg. A metafizikai szemléletmód itt azt jelenti, hogy a férfi-nő szerepét nem nemiségük problémájaként, hanem a férfiasság és nőiesség lényegének és kölcsönös egymásrahatásának eredményeként fogják fel. E szemléletmódban, az aktivitás és passzivitás, a teremtő és a befogadó kölcsönös viszonya a lényeges, melyenek csak az egyik megnyilvánulása a férfi és a nő nemi kettősége, különbözősége. Az egész ember, a kozmosz analógiájaként, mint mikrokozmosz és makrokozmosz, kölcsönhatásban áll az univerzum erőivel és történéseivel. A filozófiai taoizmus metafizikai tanításaiban, a teremtés, a "minden kezdet nélküli állapotból", az üresség potencialitásából nyílvánul meg. A taoista hagyományban ez így fogalmazódik meg:

"A Tao szülte az egyet, az egy a kettőt, a kettő a hármat, s a három a tízezernyi létezőt..." (Út és erény könyve: 42. vers)

Több érvényes kommentár létezik, mely megmagyarázza a teremtés egyes fázisait. Az egyik szerint, az egy, a "nemlét" potencialitása, melyből a két teremtő elv, a yin és a yang válik ki, hogy megszülessen a kettő. A két pólus dinamikája szüli a hármat, mely maga a harmónia állapota. Ílymódon, az ember belső természete is, az univerzum tükörképeként, a Tao fenomenális formája. Ebben a harmonikus állapotban, egyaránt fontos a yin és a yang, egyik sem alsóbbrendű a másiknál.
A későbbi korok taoista alkimistái külső és belső módszerekkel keresték a halhatatlansághoz vezető utat, melyek mindegyike szorosan kötődött az úgynevezett, "titokzatos nőiség" megismeréséhez. Ez, csak külsődleges formájában jelentette a nyugaton is ismert taoista szexuális technikák rendszerét, belső lényegét figyelembe véve a lélek két állapotát, a hun és a po harmóniájához vezető utat jelentette. A lélek aktív, yang aspektusát hunnak, míg a földhöz kötött yin, passzív formáját, ponak nevezték el. A taoista elképzelés szerint, az emberi szellemet és testet, e két lelki képződmény összjátéka mozgatja. A po lélek, mely a halállal elenyészik sötét, yin lélek a taoisták számára. Ez, a nőiesség lényegének, a lélekben kifejezett eszenciája. Lakhelyét az alhasban képzelték el, míg ellentétpárjának, a hun léleknek pedig a szívben. Jung, a hun fogalmát, a logoszhoz hasonlította, mely nem pontos hasonlóság, mivel a logosz személytelen világtörvény, míg a hun, pusztán a létezés egyik megszemélyesített alternatívája. A taoista alkímiai hagyomány szerint, a természet erőivel összhangban működő po és hun lélek egyesüléséből születő, "szellemi embrió" az, ami túl van a mulandóságon. A taoista filozófia ezt, az eredendő üresség állapotával azonosítja, melyben minden dolog és lehetőség forrását látják, tehát nem egy létezésmentes állapotot, hanem egy passzív potencialitást. A "szellemi embrió" a taoista meditációs gyakorlatok azon fázisát fejezi ki, amikor a gyakorló egyesítve a külső-belső világ elkülönült képét, az egység állapotába kerül. Ekkor nem tekinti magát elkülönülve környezetétől és spontán misztikus élményében egyé válik a Taoval. A jelenségvilág szintjén, ez a férfi-nő egyesülésének pillanatában következik be.
Az Út és erény könyvében kifejtett filozófiai gondolatokban látják a taoisták az alkímiai hagyományuk alapelveit a legnyílvánvalóbb módon megfogalmazva.

"Aki tudja, mi a férfiasság, mégis megőrzi a nőiességet, az hegyipatak lesz az égalatti számára. Aki az égalatti hegyipatakja lett, azt nem hagyja el az örök erő és visszatér a csecsemő állapotba ..." (Út és erény könyve: 28. vers)

A nőiesség és a passzivitás megőrzése kultusszá vált Kínában, s a taoisták a legváltozatosabb módokon próbálták megőrízni a férfiasság és a nőiesség egyfajta átmeneti állapotát, mint androgünitást. A taoista nyolc halhatatlan között is találunk egy félig férfias, félig nőies vonásokat egyaránt magába olvasztó figurát, az androgünitást képviselő Lan Caihet. A taoizmus célkitűzéseiben, ílymódon a nőies lényeg megtalálásának állapota egyfajta, a kettősségektől mentes, a dolgok valódi lényegét magábaolvasztó tapasztalattal lett azonos. A taoista hagyomány szerint, a lélek csak akkor válhat teljessé, ha az Ég és a Föld, a szellem és a természet, a teremtő és a befogadó lényeg egymást kölcsönösen áthatja. Csak ekkor valósulhat meg a harmónia állapota. Ez az egység-állapot, egyfajta misztikus tapasztalata is a taoizmusnak. Nem csak a férfiasság és a nőiesség egybeolvadását jelenti, ahnem a létezés eredeti állapotát is, a kettősség mentes létet, ahol a jelenségvilág tárgyai és az azokat tapasztaló alany nem válik még ketté.

"Megőrízve a po lelkünket, átöleljük az egységet, s képesek leszünk nem elszakadni a Taotól ..." (Út és erény könyve: 10. vers)

Ebben az állapotban megnyugodva láthatjuk minden dolog eredetét, tartja a taoista tanítás. Ekkor már, a nemiség is más szerepet kap. A taoista szexuális gyakorlatok nem azonosíthatók teljes egészében a "hálószoba művészet" néven emlegetett kínai hagyományos szexuális gyakorlatokkal. Az alkímista hagyomány őrízte meg tanításait a II. századtól, s gyakorlása nem a gyönyör elérését szolgálta, sőt érzelemmentesen, különösebb gyönyörérzés nélkül végezték, egyfajta rítusként. E gyakorlatokban a nőknek is egyenrangú szerep jutott, az egység átélése számukra is nyitott volt.
A taoista hagyományban nem esik szó a nemek olyan szétválasztásáról, mely alapján azt mondhatnánk, hogy a nők számára nem kínálna alternatívát az alapelvek megvalósítására. A nőíséget tehát nem nemi értelemben kezeli, hanem metafizikus dimenzióban, s a gyakorlóra bízza, hogy a nőiesség és férfiasság alapelveivel harmóniában tudjon élni.

"Az üresség szelleme nem hal meg, úgy hívják, hogy rejtélyes nőiesség. E rejtélyes nőiesség kapuja: Ég és Föld gyökere. Mily elomló és védelmező, munkálkodása fáradhatatlan." (Út és erény könyve: 6. vers)

Prutkay Csaba