Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

mennydörgés
(kínaiul: lei)

Már az ókorban kialakult a mennydörgés kultusza. A Shang-Yin-kori jóslócsontok némelyike arról tanúskodik, hogy maga Shangdi volt a legfőbb hatalom a természeti erők világában, a mennydörgés mellett az ő felügyelete alatt állt a Szél az Eső és a Felhők szelleme is. Egy, az i. e. 1. században íródott filozofikus műben a mennydörgés istenét erős férfiként írják le, aki egyik kezében dobköteget tart, a másikban pedig kalapácsot, és a dobok püfölésével kelti a mennydörgést. Más forrásokban a Leigong-nak nevezett Mennydörgés isten a mennydörgés mozsarában lakik, sárkány teste és ember feje van és a hasát verve kelti a mennydörgést. Később, nyilván a buddhizmus hatására, a csodálatos garuda-madár alakjának inspirációjára Leigong-ot denevérszerű fekete szárnyakkal ábrázolják, madárkörmökkel, emberi fejjel (néha három szemmel), és kék színű emberi testtel; ruházatként általában csak nadrágot visel, a vállairól összekötözött dobok lógnak, jobb kezében pedig fakalapácsot tart, amellyel a dobokat veri. A 7-10. században disznótestű, szárnyas, fekete szörnyként írják le A császárkorban kialakult az az elképzelés, hogy a mennydörgésnek külön "minisztériuma" van, amelyhez öt istenség tartozik. Ezen istenek vezetője Leizu, a Mennydörgés ősatyja, akit szörnyalakban ábrázoltak három villámló szemmel, perzselő tekintettel, amint épp egy fekete egyszarvút lovagol meg. A további négy istenség, akiket a templomokban és a rajzokon rendszerint az ősatya két oldalán ábrázoltak, a Mennydörgés istene, Leigong, a Villámlás istennője, Dianmu, a Szél istene, Fengpo és az Eső istene, Yüshi. Mindegyiküknek szigorú szabályok írták elő képi ábrázolását: Yüshi rendszerint felhőn vagy sárkányháton lovagol, kezében pedig egy edényt tart, amelyből az eső ömlik a földre; Dianmu tarka virágos ruhában lebeg a felhők között, és mindkét kezében egy-egy tükröt tart, hiszen a kínai hiedelem szerint a villámok úgy keletkeznek, hogy e tükrökből visszaverődnek a yin és a yang sugarak, és összeütköznek egymással. A népi vallásban ritkán tettek különbséget Leigong és Leizu között.

*

A mennydörgés tulajdonképpen nem más, mint a légköri elektromos kisülés (villámlás) hatására felforrósodó levegőben kialakuló lökéshullám által kiváltott hangjelenség. Mivel a villámcsatorna olykor több kilométer hosszú, a távolabbi részeiről később érkezik meg a hang a megfigyelőhöz, ezért tart a mennydörgés néha sokáig.
Ezek az időnként felhőszakadással és pusztító viharokkal is kísért égiháborúk már a régi kor emberének figyelmét is felkeltették, biztosak voltak benne, hogy az ég istenének valamilyen köze kell, hogy legyen hozzájuk, a jelenséget sokan egy mennydörgésisten művének tartották. Az isten villámát baltával szimbolizálták, amelynek ábrázolása az újkori sírhelyeken, sziklarajzokon többfelé megtalálható.
Az észak-amerikai indiánok hitvilágában a villámok a nagy szellem, a kétfejű viharmadár, vagy mennydörgésmadár csőréből lövelltek ki, a mennydörgés pedig a szárnyainak csapkodásából keletkezett. Neki tulajdonították a termékenységet hozó esőket, amelyek hatására a földből kifejlődtek a növények. Ennek a képzeletbeli madárnak hite elterjedt Afrikában, Ázsiában, sőt Európában is, ezeken a helyeken azonban többnyire harkályként ábrázolták.
A magyar néphiedelem a mennydörgés okát többféleképpen magyarázza: vannak, akik szerint odafönn kugliznak az angyalok, mások azt mondják, hogy Szent Péter kuglizik, vagy hogy szól már a nagybőgő. A csehek pedig úgy tudják, hogy ha a villámlást, hangos mennydörgést követi, a kuglizók mind a kilenc bábút eltalálták.
A villámlás és a mennydörgés jelenségének értelmezésére sokféle elképzelés, született: büntetés az égiektől; Isten haragjának megnyilvánulása; veszekednek az angyalok; Szent Péter hengerget valamit, vagy hordókat görgetnek az égben; Illés szekere kattog és zörög; így állnak bosszút a szellemek, esetleg hadakoznak a táltosok, a garabonciások.
Jó tanácsok sora alakult ki, mit érdemes tenni a veszély elhárítására mennydörgés esetén. Például nem érheti baj az embert, ha behunyja a szemeit és betapasztja a füleit; elkerüli a környéket a mennykő, ha erősen harangoznak, ugyanis a nagy zaj elriasztja a villámokat. A kelták a ház bejáratára akasztott fagyöngytől reméltek védelmet, ugyanis a hiedelemmondáikban ezt a növényt a villámokat szóró mennydörgésistenük teremtette. Az igazi megoldást azonban az amerikai politikus, író és tudós, Benjamin Franklin (1706-1790) villámhárítója jelentette, aki bebizonyitotta, hogy a villámlás és az elektromos kisülés azonos jelenség, s azt tanácsolta, hogy az épületeket lássák el villámhárítóval.
Az időjósok szerint: a reggeli mennydörgés, esőt vagy szelet jelez; a déli dörgést követően záporeső, a nap végi dörgés után égiháború következik. Ha nyáron sűrűn villámlik, miközben ritkán dördül meg az ég, akkor bizonyos, hogy a villámlás helyén zuhog az eső.
A mennydörgés: januárban, erős szeleket; februárban, sok halottat; márciusban, kemény szélviharokat; áprilisban, jó időt; májusban, éhséget és drágaságot; júniusban, bőséget; júliusban jó minőségű búzát; augusztusban szerencsés vetést és betegségeket; szeptemberben bő termést; októberben hasznos szeleket; novemberben jó gabonatermést; decemberben bort, búzát, békességet ígér. Ha nyáron villámlik és dörög, nagy szél várható. A téli vagy őszi villámlás után rendszerint csillapodik, majd leáll a szél.
Úgy tartják, hogy villámlás ellen legjobb borostyánkoszorút felfüggeszteni, már Tiberius császár (i.e. 42-i.u. 37) is így tett. A keresztények egykoron valószínűsítették, hogy a villámcsapásokat az ördög küldi rájuk. A törökök meg azt hiszik, hogy nem tanácsos vörös ruhát viselni villámlás idején.
A néphit a villámot mennykőnek hívja, de így nevezi a lepattintott szikladarabot, a földre hullott meteordarabot, a földben talált kőbalta maradványokat, a lándzsahegyeket, vagy csöves állati csontdarabokat is. Mindezeknek nagy szerepet tulajdonítanak, a népi gyógyításban, varázslásban, elsősorban a gonosz távol tartására használják.