Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

hárem

arabul HARÍM, a muszlim országokban a háznak a család nőtagjai számára elkülönített része. A harímí szót összefoglalóan az itt élő nőkre is alkalmazzák. Indiában a hárem neve zanána (a perzsa zan, „nő” szóból), Iránban pedig andarún ([a ház] „belső része”).

Az európai köztudatban ugyan a hárem fogalma szorosan összekapcsolódik az iszlámmal, de a hárem intézményét ismerték a Közel-Kelet iszlám előtti társadalmaiban is. Ezeknél a hárem a nők biztonságos, privát területe volt, viszont a nők a közéletben is szerepet játszottak. Mohamed próféta nem kitalálta, csak támogatta a háremnek, ill. a nők elzárásának és lefátyolozásának gondolatát. Ahol elterjedt az iszlám vallás, ott általában megjelent a hárem is. A nőknek nyilvánosságtól való távol tartása jellemzőbb volt a muszlim hárem intézményére, mint a megelőző változatokra.

Az iszlám előtti Asszíriában, Perzsiában és Egyiptomban a legtöbb uralkodói udvartartáshoz hozzátartozott a hárem is. Itt az uralkodó feleségei és ágyasai, azok szolgálónői és eunuchjai éltek. A királyi háremeknek fontos politikai és társadalmi szerepük volt. Az uralkodók gyakran azért vettek a háremükbe újabb feleségeket, hogy megszilárdítsák a politikai szövetségeket. A feleségek megpróbálták magukat és fiaikat a legnagyobb hatalmat jelentő állásokba elhelyezni, s ezzel a hárem egyfajta politikai küzdőtérré vált, ahol rivális pártok küzdöttek az udvari befolyásért. Minthogy a feleségek többnyire befolyásos és nagy hatalmú családokból származtak, a háremen belüli intrikáknak gyakran messze ható következményeik voltak, néha egyenesen dinasztiák bukásához is vezettek.

A XX. század elejéig a jómódú arabok házaiban rendszerint nagy létszámú hárem volt. A leggazdagabbaknál minden egyes feleség saját lakrészt és szolgasereget kapott, míg a kevésbé jómódú háztartásokban a nőknek kisebb lakóterület jutott, és kevesebb lehetőségük volt az elkülönülésre. Ám a legszegényebb arab házban is külön háló-, ill. lakóterülete volt a férfiaknak és nőknek. A XX. század második felében a háremet eredeti formájában már csak az arab társadalom konzervatívabb tagjai tartották fönn.

A Török Birodalomban a szultán háreme, a szeráj (az olasz serraglio, „elzárt terület” szóból) gondosan megszervezett intézmény volt. Külön személyeket neveztek ki ide a rend fenntartására és az ügyintézésre, s az egészre a szultán anyja, a válide szultán felügyelt. 1926 után, amikor a többnejűséget betiltották, a nők elzárása is mind ritkább lett.