Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

csistíja

muszlim szúfi rend Indiában és Pakisztánban, nevét a Csist nevű faluról kapta, ahol a rend alapítója, a szíriai Abu Iszhák letelepedett.

A csistíja, melyet a XII. században honosított meg Indiában Kvádzsa Muín-ad-Dín Csistí, az ország egyik legnépszerűbb misztikus rendje lett. A csistíja eredetileg a létezés egységének (vahdat al-vudzsúd), az Istennel való egységnek szúfi tanát hangsúlyozta. Így elutasították az anyagi javakat, mint az istenről való elmélkedés akadályát. Mindennemű érintkezést elutasítottak a világi állammal. Isten neveinek hangos és néma recitálása (dhikr dzsahrí, dhikr hafí) jelentette a csistí vallásgyakorlat sarokpontját. A rend tagjai pacifisták is voltak. Ma is tisztelik a korai hívők eszményeit, de a vallásgyakorlás némely módosulását, így a tulajdonlást ma már megtűrik.

A csistíja történetének fontos korai szakaszában, a „nagy sejkek” korában (kb. 1200-1356) hozták létre a kolostorok (kánka) központosított hálózatát az északi tartományokban, Rádzsputánában (Rajputana), Padzsábban (Punjab) és Uttar Pradesh-ben. A XIV. századtól ezekben a kolostorokban mint helyi intézményekben vertek gyökeret a rend különböző ágai, amelyek közül a legnevezetesebb a XV. századi szábiríja ág Rudavlíban és a nizámíja, melyet a XVIII. században Delhiben élesztettek újjá.