Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

Árja Szamádzs

(szanszkrit: „Nemesek Társasága”), a modern hinduizmus erőteljes reformista szektája, amelyet 1875-ben Dajananda Szaraszvatí alapított. Célja az volt, hogy a védákat, a legősibb hindu írásokat újra az igazság kinyilatkoztatásaként ismertesse el. A védák összes későbbi kiegészítését torzításnak tartotta és elvetette, de - saját értelmezésében - a védikus kor utáni időkből származó sok gondolatot megtartott, mint pl. a karmanról (múltbeli cselekedetek hatásáról) és az újraszületésről szóló tanokat.

Az Árja Szamádzsnak mindig Nyugat- és Észak-Indiában volt a legtöbb követője. Helyi szamádzsákba (társaságokba) szerveződnek, amelyek képviselőket küldenek a területi szamádzsákba, valamint az országos szamádzsába. Az egyes helyi szamádzsák demokratikus úton választják meg saját tisztségviselőiket.

Az Árja Szamádzs ellenzi a bálványimádást, az állatáldozatot, az őskultuszt, a születésen és nem érdemeken alapuló kasztrendszert, az érinthetetlenséget, a gyermekházasságot, a zarándoklást, a papi mesterséget és a templomi áldozatokat. Elismeri a védák tévedhetetlenségét, a karman és az újjászületés doktrínáit, a tehén szentségét, az egyéni szentségek (szamszkárák) fontosságát, a védikus tűzáldozat hatásosságát és a társadalmi reformra irányuló programokat. Erőfeszítéseket tesz a nők oktatásának és a kasztok közötti házasodásnak a támogatására, missziókat, árvaházakat és özvegyotthonokat hoz létre, ezenkívül segíti az éhezőket, és gyógyászati tevékenységet folytat. Kiépített egy iskolai és főiskolai hálózatot is. Kezdettől fogva jelentős tényező volt a nacionalizmus megerősödésében. Bírálják azonban alkalmankénti nyílt dogmatizmusa és militarista megnyilvánulásai, valamint mind a kereszténység, mind pedig az iszlám iránt tanúsított agresszív türelmetlensége miatt.